Wie is de Volvo fabrieksgarantie opgezegd wegens tuning?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

tegen betaling kan uiteraard alles dan weer
Volvo for life
Iroll
6th Gear member

Het blijft jammer genoeg alleen bij ietwat cynische "wat als" verhalen en herhalingen van zetten.
Daardoor wordt ik echt niet overtuigd, daar is echt hard bewijs voor nodig.
Johan s60
6th Gear member

Wellicht komen de problemen pas net na de garantie periode, maar jij mag het wel proberen, we horen het graag :P
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Iroll
6th Gear member

Johan s60 schreef:Wellicht komen de problemen pas net na de garantie periode, maar jij mag het wel proberen, we horen het graag :P
Ik speel het niet op de man, verlaag je daar niet toe maar kom met praktijk voorbeelden. Daar sta ik open voor.
945i
8th Gear member

Praktijkvoorbeelden zijn er zeker. Ik kan je ze alleen niet vertellen, degene die je ze wel kan vertellen doen dan niet... vast met een reden.

Maar het gegeven dat je als fabrikant garantie geeft op een product en dat die vervalt als er met dat product gerommeld is, gaat er wel in bij je?
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Johan s60
6th Gear member

Ik weet het is een beetje flauw, maar wat wil je nu,........ o wacht ik weet het, je wilt en garantie en tunen!!

Maar wat heb je nu aan een antwoordt van 1 of 2 personen waarbij reparaties onder garantie (onterecht) zijn vergoed, waarbij jij de 3e bent waarbij dat niet opgaat.

Ik denk dat je dit risico moet afkopen bij de dealer als ie dat wilt doen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
ferretje
4th Gear member

Onlangs V70 T4 gekocht en tuning besproken met verkoper. Hij zei letterlijk: "Die tuning van Rica zetten wij er zelf op. Als er wat kapot gaat zetten we de oude software terug en niemand die wat ziet...."

Nu nog op papier......
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
Iroll
6th Gear member

Ik weet het is een beetje flauw, maar wat wil je nu,........ o wacht ik weet het, je wilt en garantie en tunen!!
Goh, natuurlijk dat is 't. Ik weet nl helemaal niet dat Polestar dat al aanbied.
Fijn dat jij dat voor me weet te bedenken.

Maar daar gaat het hier ook helemaal niet om! Het enige wat ik vraag is voorbeelden uit de praktijk.
Zoals de post hierboven, een van de weinigen helaas. Dat geeft weer een heel ander inkijkje op de praktijk!
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

de post hierboven is weer een geval van rommelen en de mogelijke konsekwenties van dat gerommel niet te willen aanvaarden door alles snel terug te zetten en de kosten op de fabrikant te verhalen, snap je dat dealers hun stamcontract op het spel durven zetten?
Volvo for life
diesel01
Geartronic member

bart simpson schreef:de post hierboven is weer een geval van rommelen en de mogelijke konsekwenties van dat gerommel niet te willen aanvaarden door alles snel terug te zetten en de kosten op de fabrikant te verhalen, snap je dat dealers hun stamcontract op het spel durven zetten?
Ik niet..
Klanten die een auto kopen met 240pk, die specs willen hebben van een T6 zouden gewoon die T6 moeten kopen.
Ik doe zelf iets met apparaten waar software inzit, de fabrikant heeft als regel:zelf open van een kast betekend einde garantie.
Dan ga ik toch niet met een schroevendraaier aan de kast/software pielen, dat mogen de techneuten van de fabrikant doen..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
mad
6th Gear member

Volgens mij worden er weinig of geen auto's getuned in de garantieperiode, mocht er al ellende komen, dan is de garantie op de motor al voorbij en komt garantie niet meer ter sprake.. vandaar geen reacties mogelijk? Of het gaat gewoon goed tijdens de garantieperiode, dan wordt dat ook niet gemeld.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Iroll
6th Gear member

Dat is zelfs rommelen met een hoofdletter R!
Maar het zal wel een ouder geval zijn want nu hoeft een dealer niet meer op deze manier te rommelen omdat het `legaal`kan dmv Polestar. Volvo AB wil ook een graantje meepikken op de tuning markt.
V70 classic
3rd Gear member

diesel01 schreef:
bart simpson schreef:de post hierboven is weer een geval van rommelen en de mogelijke konsekwenties van dat gerommel niet te willen aanvaarden door alles snel terug te zetten en de kosten op de fabrikant te verhalen, snap je dat dealers hun stamcontract op het spel durven zetten?
Ik niet..
Klanten die een auto kopen met 240pk, die specs willen hebben van een T6 zouden gewoon die T6 moeten kopen.
Ik doe zelf iets met apparaten waar software inzit, de fabrikant heeft als regel:zelf open van een kast betekend einde garantie.
Dan ga ik toch niet met een schroevendraaier aan de kast/software pielen, dat mogen de techneuten van de fabrikant doen..
Hier zit natuurlijk een deel van de waarheid in.
Echter Fabrikanten werken het ook zelf een beetje in de hand.
Eenzelfde motor aanbieden met 3 vermogens tegen meer prijs is natuurlijk erg uitdagend.

Ik ben voor tuning door een rerenomeerd bedrijf ook anders dan Heico (die een powerbox levert voor 1500 euri op de T6) of een b.v. Polestar.
Blijf bij die marktplaats aanbieders weg.

MAAR alles heeft een keerzijde.
Voorbeeld je koopt een ondergemotoriseert 2.0 L verhikel.
Vervolgens laat je deze motor aanpassen ( niet met volvo goed gekeurde software) tot de specs van een T5.
Heb je dezelfde motor met een vermogen dat volvo ook stan. levert ( in de T5, dus opzich niets aan de hand zou je denken.
Op dit moment vindt ik dat (in dit voorbeeld) volvo niet meer aansprakelijk is voor evt. schade of extra sljtage.
ook al zou Volvo dit blok ook nog orgineel leveren met MEER vermogen als jou gechipte.
Knoeien aan welk product dan ook, betekend verlies van garantie.
Je zult dan de garantie moeten zoeken bij de leverancier van je chip/software.

Wil je Chippen.
Neem dan evt. je verlies als het fout gaat.

Althans dat is mijn bescheiden mening.
ik ken geen voorbeelden van de situatie die TS zoekt.
ik ken wel voorbeelden van mooie projecten (blogs (buiten de garantie overgens)) waar je van loop te watertanden.
Echter er staat dan niet in dat deze persoon 2 blokjes heeft opgeblazen.
Dat soort zaken lees je nergens.

Wat wil ik zeggen.
als iemand zijn garantie verspeeld zal ie het waarschijnlijk niet melden.
En zoals hier eerder al geschreven.
Als iets (door b.v. rommelen met de software toch) wordt vervangen onder garantie.
Dan betekend dit, dat het is geclaimd op een niet gechipte wagen (al dan niet fraudileus).
Dus dan is de vraagstelling van TS ook al niet meer van toepassing.
Ik vrees dan ook dat dit topic een heen en weer geschijf zal blijven tussen voor en tegenstanders van Chippen.

ik ben overgens voor :P .

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar om de reis er naar toe
V70 T6 AWD MTE
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Iroll schreef:Dat is zelfs rommelen met een hoofdletter R!
Maar het zal wel een ouder geval zijn want nu hoeft een dealer niet meer op deze manier te rommelen omdat het `legaal`kan dmv Polestar. Volvo AB wil ook een graantje meepikken op de tuning markt.
Dat is mogelijk zo maar Polestar is vooralsnog wel de einige tuner die zijn zaakjes met een RDW typegoedkeuring geregeld heeft.
Polestar is overigens niet van Volvo AB maar een onafhankelijke onderneming....
Volvo for life
diesel01
Geartronic member

V70 classic schreef:
diesel01 schreef:
Ik niet..

Althans dat is mijn bescheiden mening.
ik ken geen voorbeelden van de situatie die TS zoekt.
ik ken wel voorbeelden van mooie projecten (blogs (buiten de garantie overgens)) waar je van loop te watertanden.
Echter er staat dan niet in dat deze persoon 2 blokjes heeft opgeblazen.
Dat soort zaken lees je nergens.

grts Ronald
Doorgaans wordt dit gedaan door mensen/bedrijven die erg veel geld opzij zetten om echt iets speciaals te maken.
Zo heb ik een verhaal gelezen van één van de eigenaren van Fasttech met een Audi S3, zeer speciaal en heeft niets meer te maken met het tunen zoals hier bedoelt.
http://www.abhd.nl/video/audi-a3-32-turbo-460-pk/
Dit werk zeg maar, eigenaars van dit soort auto's hebben euro's over en nemen de risico's voor eigen rekening.
Ik heb met een V40 115pk diesel 2x onder garantie een nieuwe koppeling gekregen, gewoon een std auto.
Ik kan mij voorstellen dat, als ik de auto naar 145pk had getuned, Volvo had gezegd dat ligt aan het extra vermogen en valt buiten de garantie.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Iroll
6th Gear member

OK, dat wist ik niet. Ze werken dus in overleg en met goedkeuring van Volvo, zoiets als bij een zusterbedrijf? Net als bijv. AMG voordat het door MB werd overgenomen?
Laguna-S60
7th Gear member
Contacteer:

mad schreef:Volgens mij worden er weinig of geen auto's getuned in de garantieperiode,
en dat komt volgens mij omdat 80% van de verkochte auto's lease is, en van de meeste lease maatschappijen mag je niet tunen...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
gsx750r
6th Gear member
Contacteer:

Even wat dingetjes nuanceren en wat juridische aspecten.

Allereerst is het natuurlijk nooit zo dat een fabrikant DE fabrieksgarantie lees: de gehele garantie laat vervallen in geval van bijv. (chip-)tuning !
Hoogstens kan hij de verkoper kenbaar maken de defecten die volgens hem het gevolg zijn van deze tuning niet onder garantie te laten herstellen.

Ik noem heel bewust de verkoper want als koper ben je géén overeenkomst met de fabrikant aangegaan maar met de verkoper ! Die is daarom altijd de eerste aanspreekpartner.

Voorts moet er onderscheid gemaakt worden tussen de wettelijke garantie en de extra garantie waar de zgn. fabrieksgarantie onder valt. De Nederlandse consument wordt al aardig goed beschermd door de wet. (geregeld in Boek 7 Burgerlijk Wetboek)

Ook belangrijk om te weten is dat in geval van een claim op basis van de fabrieksgarantie, de fabrikant dient aan te tonen dat het defect is veroorzaakt door het handelen van de koper !!

Nu heb ik de voorwaarden van de fabrieksgarantie van Volvo niet voorhanden en gebruik daarom als voorbeeld de garantiebepalingen van een andere gerenommeerde Europese autofabrikant.

Deze heeft m.b.t. het vervallen van de fabrieksgarantie o.a. het volgende daarin opgenomen:

- onderdelen werden gemonteerd die niet het kwaliteitsniveau van originele ...... onderdelen evenaren of dat de automobiel of onderdelen daarvan op ondeskundige wijze werden veranderd;

In geval van een defect zal dus de fabrikant dit moeten kunnen aantonen. Dit houdt gewoon keihard in dat de fabrikant hard moet maken dat bijv. óók gerenommeerde tuners slechte materialen gebruiken en niet weten waar ze mee bezig zijn en .............. dat is niet zo simpel als het lijkt !

Verder heeft deze fabrikant ook nog het volgende opgenomen:

- chiptuning geeft een hogere belasting, dus levert meer slijtage en een hogere kans op mechanische schade op. Elke schade die direct of indirect kan worden toegewezen aan chip-tuning is uitgesloten van enigerlei garantie.

Toon dat dan maar aan, dat chip-tuning een hogere belasting geeft.

Dat deze fabrikant al een slag onder de arm houdt blijkt al uit het gebruik van het woordje 'kan" !

Nog een aardigheidje: een verkoper kan zich in geval van een claim nooit beroepen op het feit dat de termijn van de fabrieksgarantie is verlopen. Waarom niet ? Heel simpel omdat de koopovereenkomst de koper en verkoper bindt en niet de koper en fabrikant !
Bovendien heb je als koper recht (wettelijk geregeld) op een goed werkend product en kan het dus zijn dat de verkoper alsnog een claim onder deze wettelijke garantie moet accepteren. Wettelijke garantie houdt, simpel gezegd, in dat de koper recht heeft op een product dat voldoet aan wat men er redelijkerwijs van mag verwachten, ook qua levensduur.
Het zal duidelijk zijn dat v.w.b. de levensduur bij een auto de verwachtingen hoger mogen zijn dan bij bijv. een waterkoker.

Nu begrijp ik natuurlijk heel goed dat niet iedere koper volledig op de hoogte is van zijn rechten en plichten en dat je rechten claimen en krijgen twee verschillende zaken zijn. Bovendien kost het meestal veel tijd en/of geld om je recht te krijgen.

Verkopers en indirect ook de fabrikanten mogen blij zijn dat dit zo is want ...........

Gelukkig behoort het tot de uitzonderingen maar een aantal verkopers zien liever de hakken dan de neuzen van mijn schoenen.

Ik merk hierbij op dat het in die gevallen om duidelijke conflicten m.b.t. rechten en plichten, niet om onredelijke zaken van "de klant is koning dus jij moet zus en jij moet zo en ik eis dit en dat want anders zal ik .........." ging.

Maar "It comes with the job !"

Overigens jullie wisten toch wel dat een plicht niets anders is dan een mooi woord om een verbod aan te geven ? Nee ?

Het is n.l. een verbod om iets niet te doen ! :roll:

Rob

Opm: Dit is overigens geen pleidooi om vanaf nu verkopers het leven zuur te maken maar wèl een prikkel om je eens verder te verdiepen in je rechten en plichten als het garantiezaken betreft. Zeker ook de plichten van de verkoper en/of fabrikant want helaas wordt er toch vaak gespeculeerd op de onwetendheid van de koper.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
BartS
4th Gear member

"In geval van een defect zal dus de fabrikant dit moeten kunnen aantonen. Dit houdt gewoon keihard in dat de fabrikant hard moet maken dat bijv. óók gerenommeerde tuners slechte materialen gebruiken en niet weten waar ze mee bezig zijn en .............. dat is niet zo simpel als het lijkt !"

Als fabrikant/verkoper kan aantonen dat de auto is getuned kan dit zo maar betekenen dat de bewijslast verschuift naar de koper (de koper mag aantonen dat de schade niet is ontstaan door tuning). Ik zou het in ieder geval niet zo hard durven stellen.

De consument is hier erg goed beschermd, maar is daarbij zeker niet ontslagen van een eigen verantwoordelijkheid.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Johann
5th Gear member
Contacteer:

bart simpson schreef:Dat is mogelijk zo maar Polestar is vooralsnog wel de einige tuner die zijn zaakjes met een RDW typegoedkeuring geregeld heeft.
Nee en ja maar nee.

Polestar blijft in Nederland binnen een tolerantie op de oorspronkelijke typekeuring. Dat is gewoon een getalletje op papier waarbinnen ze niets hoeven aan te passen.

Polestar is een merknaam. De software komt gewoon bij Volvo vandaan. De merknaam is er blijkbaar om binnen genoemde typekeuring limiet te kunnen opereren.

Volvo weet ook wel dat er lang niet zoveel stuk loopt als Bartje ons wil doen geloven. Ze zien ook wel dat je ruimschoots de garantieperiode kunt overbruggen met een chippie. Die twee gevallen op de tig veel die dan stuk lopen en waarvan je je moet afvragen of dit door tuning of door productie foutjes komt kan Volvo natuurlijk makkelijk vervangen. Er vallen immers ook zo wel eens drijfstangen uit nieuwe blokjes en dan zal Volvo daar ook iets mee moeten doen.

De 2.5T kun je bijvoorbeeld in NL alleen van 200 naar 230 PK laten tunen of van 230 naar 250 PK. In Zweden kun je gewoon van 200 naar 250 PK. De reden is dat Volvo niet de typekeuring wil aanpassen voor deze tuning. Ofwel er komt niet een speciale getunede typekeuring bij de software.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”