Pagina 2 van 3

Geplaatst: 27.08.2011 - 10:09
door Alchemist
V480-S60 schreef:Vreemd antwoord. Echt een heeel vreemd antwoord.
Het is dus geen 20% maar 40%, zonder dat de RDW moeilijk gaat doen.
???
Even gezocht:

Regeling Voertuigen Art. 6.3
1. Bij wijziging in de constructie van een voertuig waardoor de onderstaande voertuiggegevens wijzigen, en na deze wijziging niet meer overeenstemmen met het kentekenregister, moet het voertuig voldoen aan de in bijlage IV voor het betrokken voertuig opgenomen eisen voor zover die eisen verband houden met de aangebrachte wijziging, respectievelijk aan de in bijlage IIIA, IIIB of IIID voor het betrokken voertuig opgenomen eisen voor zover die eisen verband houden met een in het kader van een erkenning GWC als bedoeld in de Regeling aanpassing voertuigen aangebrachte wijziging;

r. het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;

Overigens heeft Volvo NL al aangegeven behulpzaam te willen zijn bij nieuwe typegoedkeuring. RDW keuring kost wel ca. € 1000,=

Alchemist

Geplaatst: 29.08.2011 - 21:54
door snrbcb
En hoe zit dit dan bij bv. RICA?

Een 2.0T van 203 -> 268pk (stage 2) ?
Rij je dan ineens rond zonder ( de veel besproken) garantie en zonder typegoedkeuring?

Geplaatst: 30.08.2011 - 07:42
door bart simpson
je geeft zelf het antwoord al. stel jezelf vooral ook de vraag eens wat het betekend voor de geldigheid van een kenteken en daaraan gekoppeld de verzekering van het voertuig

Geplaatst: 30.08.2011 - 07:59
door crackedtooth
bart simpson schreef:je geeft zelf het antwoord al. stel jezelf vooral ook de vraag eens wat het betekend voor de geldigheid van een kenteken en daaraan gekoppeld de verzekering van het voertuig
als vermogen meer dan 20% toeneemt kun je nieuwe individuele keuring bij RDW laten doen, net zoals bij custom rods...
alleen sneu als dat al moet na puur ecu mod zonder verdere ingrijpende modificaties

kost je wel wat, durf niet te zeggen of dat inderdaad 1000,- is, dat moet je RDW per email vragen

Geplaatst: 30.08.2011 - 08:11
door Alchemist
crackedtooth schreef:als vermogen meer dan 20% toeneemt kun je nieuwe individuele keuring bij RDW laten doen, net zoals bij custom rods...
alleen sneu als dat al moet na puur ecu mod zonder verdere ingrijpende modificaties

kost je wel wat, durf niet te zeggen of dat inderdaad 1000,- is, dat moet je RDW per email vragen
Ben in overleg met RDW om type keuring (RDW-station of Lelystad) en kosten te achterhalen.
Wist je dat andere remmen ook al een herkeuring vereisen?
Dan wordt de auto op Lelystad onderworpen aan remtests a €XXX per uur!
NL gaat erg ver in de regeltjes.....

Geplaatst: 30.08.2011 - 08:23
door V70 classic
Alchemist schreef:
crackedtooth schreef:als vermogen meer dan 20% toeneemt kun je nieuwe individuele keuring bij RDW laten doen, net zoals bij custom rods...
alleen sneu als dat al moet na puur ecu mod zonder verdere ingrijpende modificaties

kost je wel wat, durf niet te zeggen of dat inderdaad 1000,- is, dat moet je RDW per email vragen
Ben in overleg met RDW om type keuring (RDW-station of Lelystad) en kosten te achterhalen.
Wist je dat andere remmen ook al een herkeuring vereisen?
Dan wordt de auto op Lelystad onderworpen aan remtests a €XXX per uur!
NL gaat erg ver in de regeltjes.....
In theorie dient er bij elke wijziging gekeurd te worden.
Immers de auto is zo nooit toegelaten.
Dus chippen, remmerij, wielophanging/vering noem maar op.
MAW als je na verlagen plots tegen een boom hangt.
In de practijk heb je wel wat ruimte.

Na die 20% toename hoeft die auto niet geheel gekeurd te worden.
Dus het zal wel een stukje goedkoper zijn.
Wel kan men een rijtest verplicht stellen op hun testbaan.
Dat verzekeringen niet betalen zal officieel wel zo zijn.
Maar als het in het normale blijft zal het wel meevallen.
Zou volgens mij geheel petjes-land onverzekerd rondrijden.
Ik denk dat voorheen koos daar wel iets aan gedaan zou hebben.

grts

Geplaatst: 30.08.2011 - 10:34
door bart simpson
het is sneu als je verzekering uitkering weigert omdat je door eigen toedoen niet meer voldeed aan de typegoedkeuringseisen voldeed en daardoor geen geldig kenteken had...

Geplaatst: 30.08.2011 - 10:43
door 945i
Nederland gaat helemaal niet ver in de regeltjes! Mijn auto is een keer afgekeurd in Duitsland op de ventielen! Zaten rubberen in, en de Mijnheer van de TUV vond dat er stalen in moesten.

Vind de geldende regels hier niet meer dan normaal. Hier kan je nog een ander uitlaatje monteren, hoef je in Duitsland niet te proberen zonder TUV goedkeuring.

Geplaatst: 30.08.2011 - 20:14
door Alchemist
V70 classic schreef:In theorie dient er bij elke wijziging gekeurd te worden.
Immers de auto is zo nooit toegelaten.
Dus chippen, remmerij, wielophanging/vering noem maar op.
MAW als je na verlagen plots tegen een boom hangt.
In de practijk heb je wel wat ruimte.
Zo heet wordt de soep niet gegeten hoor, in het genoemde reglement staat een opsomming van de wijzigingen die niet mogen. Principieel moet je denken aan eigen veiligheid en veiligheid van anderen beïnvloedende zaken.

Al googelend kom je sites tegen waar men Subaru's opfokt tot 600+ pk. Ja de remmen worden ook aangepakt, maar of de auto deze krachten langdurig veilig kan hebben????? Ik kom ze denk ik liever niet tegen....

Bart Simpson is altijd erg negatief over tunen, maar juridisch heeft-ie natuurlijk wel gelijk. Bij blikschade zal 't zo'n vaart niet lopen, maar als er letselschade ontstaat gaat de politie ineens WEL goed kijken, remmentests uitvoeren etc etc.
Reken maar dat de verzekering bij inkomensverlies door letsel probeert onder een miljoenenclaim uit te komen....

Volvo NL gaf in hun mail aan dat NL wel meevalt, D en B zijn VELE MALEN erger in hun keuringseisen (en daar controleren ze veel strenger + de verzekeraars treden daar ook veel strenger op).

Geplaatst: 30.08.2011 - 20:29
door 945i
Maar hoe heet die soep dan uiteindelijk gegeten wordt, weet niemand.
Dus kan je beter voorkomen dat je je mond brandt.

Geplaatst: 30.08.2011 - 20:31
door t5power
Hoe kunnen ze eigenlijk nagaan of je andere chip hebt? Lijkt me sterk dat ze een ECU proberen te recoveren ofzo?

Geplaatst: 30.08.2011 - 20:36
door 945i
Standaardprocedure, alles wat een verz.mij. kan vinden om niet te hoeven uitbetalen, pakken ze aan.:)

Geplaatst: 30.08.2011 - 20:40
door V70 classic
945i schreef:Maar hoe heet die soep dan uiteindelijk gegeten wordt, weet niemand.
Dus kan je beter voorkomen dat je je mond brandt.
Dat bedoel ik.
Zolang je met je tuning in de buurt blijft van wat org geleverd wordt valt het allemaal wel mee.
Zit he dik boven de spec's die ooit zijn geleverd in jou set-up dan kan de verzekering moeilijk gaan doen ivm je type goedkeuring.

Even naar die Sub hierboven.
Waarschijnlijk zal de RDW die auto ff in Lelystad willen zien.
Dan rijden ze er mee op hun testbaan om te zien of er veilig mee te rijden is.
Uiteraard moet jij er zien te komen met jou auto, rijden is dan geen optie.
Dat die auto na een halfjaar inelkaar stort is geen probleem.
Het is een moment opname.

Kosten vallen dan mee denk in honderden euri's niet in duizende.
Krijg je mooi een aantekening op je kenteken dat je bakken peekaaaaaa's hebt


Grts

Geplaatst: 31.08.2011 - 12:24
door V480-S60
Alchemist schreef:
V480-S60 schreef:Vreemd antwoord. Echt een heeel vreemd antwoord.
Het is dus geen 20% maar 40%, zonder dat de RDW moeilijk gaat doen.
???
Even gezocht:

Regeling Voertuigen Art. 6.3
1. Bij wijziging in de constructie van een voertuig waardoor de onderstaande voertuiggegevens wijzigen, en na deze wijziging niet meer overeenstemmen met het kentekenregister, moet het voertuig voldoen aan de in bijlage IV voor het betrokken voertuig opgenomen eisen voor zover die eisen verband houden met de aangebrachte wijziging, respectievelijk aan de in bijlage IIIA, IIIB of IIID voor het betrokken voertuig opgenomen eisen voor zover die eisen verband houden met een in het kader van een erkenning GWC als bedoeld in de Regeling aanpassing voertuigen aangebrachte wijziging;

r. het vermogen van motorfietsen, driewielige motorrijtuigen en bromfietsen alsmede het vermogen van overige motorvoertuigen, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;

Overigens heeft Volvo NL al aangegeven behulpzaam te willen zijn bij nieuwe typegoedkeuring. RDW keuring kost wel ca. € 1000,=

Alchemist
Dan is dat gewijzigd. Per wanneer weet ik dus niet maar het was altijd 40% voordat er nieuwe tests etc. uitgevoerd moesten worden. (o.a. bij motorswap etc.) zie onder andere: dit forum
Hier staat een mail uit 2004 (oké oud) van het RDW waarin de 40% wordt genoemd.

Geplaatst: 31.08.2011 - 20:00
door Alchemist
@V480-S60: Op basis van 'n nieuwe EU-richtlijn (hoera :evil: ) is de NL wetgeving per 1-5-2009 aangepast.
Alchemist

Geplaatst: 01.09.2011 - 07:50
door V480-S60
Ah, dat heb ik dus gemist.

Geplaatst: 03.09.2011 - 22:28
door BartS
Tijdens mijn vakantie heb ik van de dealer bevestigd gekregen (na raadpleging van Volvo Nederland) dat Polestartuning op de 200-pk versie helaas (toch) niet kan. Een toch wel onbevredigend bericht omdat het me nog steeds niet duidelijk werd wat dan het probleem was.

Nu lees ik bij terugkomst van vakantie (vandaar de late reply) net het bericht van Alchemist en het is nu in ieder geval duidelijk waar de angel zit.

Het is jammer dat er voor de 200pk-versie geen update is met Volvo-ondersteuning, maar ik kan er gezien er gezien de geschetste reden begrip voor hebben dat Volvo Nederland geen ondersteuning kan geven voor deze Polestartuning.

Het zal daarom t.z.t. de Rica-upgrade worden (waarvan ik heb begrepen dat deze in een half uur / drie kwartier gepiept moet zijn), waar ik overigens alle vertrouwen in heb. Dan houd ik ook nog wat pegels in de zak....

Geplaatst: 08.09.2011 - 21:50
door Volvo T56
Met een Rica tuning kun je ook moeiteloos Euro95 halen. Ik tank ook altijd Euro98 voor mijn T5 maar op Euro95 draait het motortje ook prima :)
Klopt je kan met RICA gewoon 95 blijven tanken alleen je hebt dan minder vermogen, dit geldt trouwens ook voor Polestar.
Bij mijn XC 60 T6 was het verschil tussen 95 en 98 octaan, zonder tuning pakweg 20 pk.
Ander voordeel RICA is dat de begrenzer eraf gaat en 210 of 247 km/u is toch een verschil....

Geplaatst: 08.09.2011 - 22:00
door Huub du Bois
Waarom geen MTE tuning? :)

Geplaatst: 09.09.2011 - 07:15
door BartS
"Klopt je kan met RICA gewoon 95 blijven tanken alleen je hebt dan minder vermogen, dit geldt trouwens ook voor Polestar.
Bij mijn XC 60 T6 was het verschil tussen 95 en 98 octaan, zonder tuning pakweg 20 pk.
Ander voordeel RICA is dat de begrenzer eraf gaat en 210 of 247 km/u is toch een verschil....
Het is toch zo dat de topsnelheid van de 231pk versie is begrensd? Voor zover ik weet is de topsnelheid van de 200pk-versie niet begrensd. Als het wel zo was, zou ik het niet merken, zo vaak top ik niet. ;-)

Medio oktober wordt de Rica-software geladen.