Pagina 2 van 3

Geplaatst: 17.08.2011 - 09:43
door 945i
Misschien ligt daar de denkfout, je gaat er vanuit dat Audi, BMW, Mercedes en VW geen spaarauto's zouden zijn. ;) 1:20 in de praktijk met een toch nog vlotte BMW diesel is geen probleem tegenwoordig.

Geplaatst: 17.08.2011 - 10:14
door Ralf T
Goed nieuws, maar Volvo loopt toch wel wat achter op met name Mercedes-Benz en BMW qua balans tussen verbruik en vermogen. BMW doet het heel goed met hun Efficient Dynamics-programma. Zeker de 320d EDE combineerd een stevig vermogen aan lage verbruikscijfers (en dat geldt niet alleen voor de fabrieksopgave). Volvo heeft misschien een lagere CO2-uitstoot bij hun grotere middenklassers (V70/S80), maar moeten dat wel doen door het toepassen van de beperkte 1.6 turbodiesel.
Mercedes-Benz is tegenwoordig koning in de topklasse met het verbruik en de CO2-uitstoot van hun nieuwe S 250 CDI. Die auto haalt met z'n 204 pk en 500 Nm makkelijk de fabrieksopgave van 5,7 l/100 km en als je echt rustig aan doet kan er zelfs nog een litertje vanaf.

Geplaatst: 17.08.2011 - 10:16
door V480-S60
Oké, nog één keer. Geen denkfout maar dan een foute formulering. (Hoewel bij VW er wel wat meer nadruk op gelegd wordt)
Welke niet als specifieke spaarauto's geadverteerd worden.

Ik ken de reputatie van VW/Audi, BMW en Mercedes. :wink:

Geplaatst: 17.08.2011 - 10:22
door 945i
Oooo, zeg dat dan meteen. ;)

Geplaatst: 17.08.2011 - 10:24
door V480-S60
En dan nu voor de laatste keer 8).
Ze mochten niet!! Alles moest naar Ford!!

Geplaatst: 17.08.2011 - 10:33
door sanco
Wel jammer dat je achter veel van deze versies geen trekhaak mag knopen... Gebruik deze in de praktijk veel voor een kleine aanhanger of een fietsendrager. Vind ik toch behoorlijk beperkend.

De huidige ECE cyclus zouden ze allang afgeschaft moeten hebben. Als er iets is wat de zaak vertekent, is het dat wel, en mede daardoor krijg je auto's met belachelijke eindoverbrengingen.

Vwb die start stop: ik denk dat in mijn gebruikspraktijk de start -stop misschien 1 keer per week zijn werk zou doen. Kortom: voegt weinig toe, maar goed, op papier weer een mooie winst, en die betaald zich terug in de BPM etc....

Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken met de hybrid. Op papier een mooie combi, alleen ben ik bang dat het in de praktijk wel eens kan tegenvallen.
Ik verwacht dat onze zeer betrouwbare overheid zich tegen die tijd niet meer kan bedruipen met het huidige (wegen-) belasting regime. Vind de huidige regeling trouwens ook niet fair. De huidige belastingvrije auto teert op de zakken van een ander, maar naarmate dit aandeel groeit, zoals de laatste jaren, komt er ergens een kink in de kabel. Daarbij: moet je dan alle "oudere" auto's maar direkt afschrijven? Alsof dat zo milieu vriendelijk is.

We gaan het zien.

Geplaatst: 17.08.2011 - 10:38
door V480-S60
Onder bijna alle DrivE versies van Volvo mag een trekhaak.

Ook onder de duitsers mag gewoon een trekhaak.

Geplaatst: 17.08.2011 - 11:04
door 945i
Nee, de uitleg van BMW;

De BMW 320d EfficientDynamics Edition is niet leverbaar met trekhaak. Hieronder vindt u de rationale voor deze beperking.
- De auto is technisch niet geschikt. Door de langere achterasoverbrenging worden de aandrijving, versnellingsbak, koppeling en dubbelvliegwiel extra zwaar belast, waardoor er schade kan ontstaan. Ook zal er bij een aangekoppelde caravan op een helling (12 %) vanuit stilstand niet wegkomen en zal de koppeling verbranden. U zult begrijpen dat deze schade niet voor garantie in aanmerking komt.
- Omdat dit model niet geschikt is voor een aanhanger, heeft BMW AG in de ETG (Europese Typegoedkeuring) geen aanhangergewicht vermeld. Dit betekend juridisch gezien dat je geen aanhanger mag trekken. De klant zal dan ook bij een politiecontrole een bekeuring krijgen. Ook kan het bedrijf die de trekhaak heeft gemonteerd, door de klant aansprakelijk gesteld worden bij schade.
- Bij montage van een trekhaak moet ook de aanhangerverlichting goed werken. Bij BMW moet na montage, door de dealer, het aanhangwagen moduul (elektrische unit die aanhangerverlichting schakelt) gecodeerd worden. Voor deze modellen stelt BMW AG geen codeergegevens beschikbaar (code is voertuigspecifiek).
-Dit betekent dus ook dat geen trekhaak mag gemonteerd worden voor een fietsendrager. Een dealer kan niet waarborgen dat de trekhaak nooit voor een aanhanger wordt gebruikt en de fietsdragerverlichting zal niet werken.

Geplaatst: 17.08.2011 - 11:41
door Quota
945i schreef:Nee, de uitleg van BMW;

De BMW 320d EfficientDynamics Edition is niet leverbaar met trekhaak. Hieronder vindt u de rationale voor deze beperking.
- De auto is technisch niet geschikt. Door de langere achterasoverbrenging worden de aandrijving, versnellingsbak, koppeling en dubbelvliegwiel extra zwaar belast, waardoor er schade kan ontstaan. Ook zal er bij een aangekoppelde caravan op een helling (12 %) vanuit stilstand niet wegkomen en zal de koppeling verbranden. U zult begrijpen dat deze schade niet voor garantie in aanmerking komt.
- Omdat dit model niet geschikt is voor een aanhanger, heeft BMW AG in de ETG (Europese Typegoedkeuring) geen aanhangergewicht vermeld. Dit betekend juridisch gezien dat je geen aanhanger mag trekken. De klant zal dan ook bij een politiecontrole een bekeuring krijgen. Ook kan het bedrijf die de trekhaak heeft gemonteerd, door de klant aansprakelijk gesteld worden bij schade.
- Bij montage van een trekhaak moet ook de aanhangerverlichting goed werken. Bij BMW moet na montage, door de dealer, het aanhangwagen moduul (elektrische unit die aanhangerverlichting schakelt) gecodeerd worden. Voor deze modellen stelt BMW AG geen codeergegevens beschikbaar (code is voertuigspecifiek).
-Dit betekent dus ook dat geen trekhaak mag gemonteerd worden voor een fietsendrager. Een dealer kan niet waarborgen dat de trekhaak nooit voor een aanhanger wordt gebruikt en de fietsdragerverlichting zal niet werken.
Dus daar loopt Volvo dan wel weer in voorop?.... :wink:

Geplaatst: 17.08.2011 - 11:42
door Walter
dat is het grote verschil met bv de S60/V60 DRIVe's van Volvo, daar mag wel een goed gewicht achter.

Geplaatst: 17.08.2011 - 11:43
door 945i
Ik weet niet? Probeer het eens met een caravan achter een S60 DrivE op een 12% helling. :twisted:

Ben erg benieuwd wat de koppeling daarvan vindt.

Geplaatst: 17.08.2011 - 11:58
door V480-S60
Oké, de koppeling en bakverhoudingen zijn natuurlijk anders, maar mijn ervaring met 115 pk en 260 Nm in mjin oude V40: trekt makkelijk 1200 kg. 8)

Geplaatst: 17.08.2011 - 12:01
door Live
Nou ja. goeie ontwikkeling dat ze het nu wel hebben ! Met BMW Mercedes en Audi is ook lastig bij blijven denk ik, aangezien die veel meer auto's (wereldwijd) verkopen dan volvo (toch?).

Geplaatst: 17.08.2011 - 12:02
door 945i
Is niet te vergelijken met de huidige spaarmodellen, die vallen meteen dood of verbranden de koppeling.

Het good old 1.9 PSA dieseltje met 69 pk trekt ook alles zonder probleem de berg op.

Geplaatst: 17.08.2011 - 12:09
door V480-S60
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd. Maar we zien het wel gebeuren. Overigens hoorde ik op VROM dat de V50 DrivE van de vader van een van onze forumleden zonder problemen de caravan (1300 kg) trok.

Nogmaals geen eigen ervaring dus ik heb zelf ook wat scepsis, met betrekking tot de door jou genoemde punten. 8)

Geplaatst: 17.08.2011 - 12:23
door Quota
V480-S60 schreef:Nogmaals geen eigen ervaring dus ik heb zelf ook wat scepsis, met betrekking tot de door jou genoemde punten. 8)
Ik niet, Caravans zouden uberhaupt verboden moeten worden.. :twisted: :razz:

Geplaatst: 18.08.2011 - 07:47
door jongbj
Overigens sprak ik gister de dealer die aangaf dat alle D3GT modellen geproduceerd in week 37 of daarna het start/stop meekrijgen. Daarvoor nog niet.
Voor mij wordt het spannend, die van mij zal of week 36 of week 37 geproduceerd worden.
Aangezien ik geen toegevoegde waarde voor het start/stop zie maakt het mij niet uit, zolang ik 'm maar zo snel mogelijk krijg.

Geplaatst: 18.08.2011 - 12:21
door fmgillis
jongbj schreef:Overigens sprak ik gister de dealer die aangaf dat alle D3GT modellen geproduceerd in week 37 of daarna het start/stop meekrijgen. Daarvoor nog niet.
Voor mij wordt het spannend, die van mij zal of week 36 of week 37 geproduceerd worden.
Aangezien ik geen toegevoegde waarde voor het start/stop zie maakt het mij niet uit, zolang ik 'm maar zo snel mogelijk krijg.
Het lagere verbruik lijkt me toch wel interessant?

Geplaatst: 18.08.2011 - 15:44
door jongbj
Volgens de dealer is haal je de geclaimde besparing van 7% nooit omdat er veel omstandigheden zijn waardoor de motor niet afgezet wordt (en je dus niet bespaart). Het zou alleen echt werken bij heel veel stadsverkeer (en dan rij je meestal geen diesel).

Geplaatst: 18.08.2011 - 22:27
door tvc15
Wat denk je van de besparing in files? Volgens mij helpt Stop-Start daar echt wel het verbruik significant te verminderen.