Pagina 2 van 2
Geplaatst: 25.08.2011 - 11:46
door Transformer
Dat is iets wat ik wel kan kijken denk ik..
Geplaatst: 25.08.2011 - 19:10
door Transformer
Dat zeg ik wel heel dapper, maar ik zit te zoeken in de skydrive map, en voor mn gevoel heb ik ieder bestandje wel doorgebladerd. Maar ik kan nergens ontdekken hoe de riem + tandwielen moeten staan?
Geplaatst: 25.08.2011 - 19:27
door Iroll
Controleer eerst de spruitstuk pakking, dat is minder werk.
Daarna kan je naar de distr.kijken. Voel eerst of de riem goed op spanning staat. Bij twijfel de volgende procedure uitvoeren:
Op het bovenste nokkenas tandwiel staat een ingeslagen punt die gelijk moet staan met het pijltje in het "kijkgaatje" bovenaan de afdekkap. Daarna moet je onderop de motor, onder het oliefilter een bout uit het blok draaien. In het gat van de bout moet je dan een boortje 8mm kunnen duwen om de krukas te blokkeren, de motor kan je dan niet meer met de hand verdraaien met een sleutel op het krukas tandwiel.
Draai daarvoor eerst de bougies eruit om geen last van de compressie v.d. motor te hebben. Kan je het 8mm boortje niet zover erin drukken om de krukas te blokkeren terwijl de nokkenastandwiel op het merkteken staat dan is de riem een tandje versprongen.
Hier staat een howto met foto's.
Geplaatst: 25.08.2011 - 22:00
door wpee
Hmm, dat kan ik met niet zo herinneren dat ik dat pinnetje er dan gelijk in kan steken, lees ik ook niet in de manual op die manier
Wat je kunt controleren is wel de de timingmarkering op de poulie boven op het kijkgaatje staat en de timingmarkering op de krukas beneden op de inkeping staat van het blok (lastig te zien, wiel verwijderen). OM de onderste te zie moet je de poulie van de multieriem verwijderen, dat doe je gemakkelijk door aan de voorzijde de pin erin te steken, maar bij mij stond deze niet "op tijd" zal ik maar zeggen.
Geplaatst: 25.08.2011 - 23:13
door Iroll
Hmm, dat kan ik met niet zo herinneren dat ik dat pinnetje er dan gelijk in kan steken, lees ik ook niet in de manual op die manier
Denk dat je je vergist, het staat er toch echt in en zo heb ik ook 2 distr. setjes vervangen.
Geplaatst: 25.08.2011 - 23:36
door Ramon&Ramon
Er staan op de riem merktekens die corresponderen met de tekens op de tandwielen,die pen erin doen is overbodig,let op de draairichting van de riem,het dubbel witte merkteken(binnen en buitenkant van de riem) komt op het krukastandwiel.
Kan nooit missen dus.
Geplaatst: 26.08.2011 - 09:03
door Iroll
Niet alle riemen hebben een merkteken. De Scantech die er bij mij opzat was niet gemerkt.
En de tip met de pen gaf ik omdat het wat minder werk is. Je hoeft dan het wiel en de afdekkappen niet te verwijderen om de merktekens te zien. De nokkenas op bdp en dan de pen erin om te controleren of de krukas ook op bdp staat. Maar het hoeft natuurlijk niet op die manier

Geplaatst: 26.08.2011 - 11:04
door Ramon&Ramon
wist niet dat er op die scanriemen geen merkteken zit!
Dan moet je inderdaad die pen gebruiken.