Pagina 2 van 8

Geplaatst: 07.09.2011 - 01:20
door xc-men
Thom, iedereen heeft een andere mening over wat nu wel of niet een Premium auto merk is. Maar bij Audi en BMW heb je nog wel de optie om een grotere (premium) motor te kiezen, V6 V8 V12. Ik vraag me zelf af of de levensduur van de nieuwe type motoren niet een stuk korter word. De meeste oudere motoren die nog steeds rond rijden zijn wel de D5 en V6.
Alles moet nu Kleiner, lichter met een super turbo er op en een hoop Electronica om toch maar aan de PK`s te komen. Geef mij maar een D5 of V6 motor die zijn ontworpen voor een langer levenduur.

Geplaatst: 07.09.2011 - 07:42
door EVV
Volvo's V6 staat nu niet bepaald bekend om zijn betrouwbaarheid, die heeft in het begin toch behoorlijke last gehad van overmatige slijtage als die niet goed verzorgd werd.

Geplaatst: 07.09.2011 - 08:23
door V70/2.4D/2003
Mag ik dan de wens uitspreken dat het goede oude rode blok weer in produktie zal worden genomen. Want wat is er nu mis met een B23A, niks toch?
Maar goed, dat heerlijke 5 cylindergeluid van mijn dieseltje, daar kan geen 4-pitter tegenop.

Geplaatst: 07.09.2011 - 08:56
door bart simpson
Thom schreef:Volvo is nimmer Premium geweest, alleen in NL ingetogen een alternatief voor de Duitse premium. In bv. Duitsland is een V70 haast een middenklasser. Overigens beschouw ik Audi persoonlijk ook niet als premium, althans de A4 en A6 iig niet.
je legt voor een puber die zelf net een rijbewijs heeft maar nog geen eigen auto je eisen knap hoog, ov jaarkaart vast ook niet premium genoeg?

Geplaatst: 07.09.2011 - 08:58
door bart simpson
EVV schreef:Volvo's V6 staat nu niet bepaald bekend om zijn betrouwbaarheid, die heeft in het begin toch behoorlijke last gehad van overmatige slijtage als die niet goed verzorgd werd.
Volvo's V6 was de Franse Douvrin motor, die hebben we al 25 jaar niet meer

Geplaatst: 07.09.2011 - 09:03
door 945i
De oude reblock viercilinders zijn zo betrouwbaar als ik weet niet wat, als je die status weer kan halen doe je het goed. (maar dat zal niet meevallen)

Geplaatst: 07.09.2011 - 09:16
door EVV
bart simpson schreef:
EVV schreef:Volvo's V6 staat nu niet bepaald bekend om zijn betrouwbaarheid, die heeft in het begin toch behoorlijke last gehad van overmatige slijtage als die niet goed verzorgd werd.
Volvo's V6 was de Franse Douvrin motor, die hebben we al 25 jaar niet meer
Zeg dat even tegen xc-men, die wil hem graag terug...

Geplaatst: 07.09.2011 - 09:25
door Walter
Er is ook een filmpje over, die heb ik online gezet. Zie hier

Geplaatst: 07.09.2011 - 09:33
door diesel01
Ik denk niet dat het per definitie verkeerd hoeft te zijn, 90 kilo minder op de vooras komt de drivabillity ten goede.
Een 4 cylinder met minder frictie die scherper aan het gas hangt en daardoor soepeler te rijden is kan best prettig zijn.
Het is leuk om met een 5 cylinder brom als eerste bij het verkeerslicht weg te zijn maar niet meer dan dat.
Een 2.2 4 cylinder met een kleine en grote turbo die +300pk levert en awd aandrijving zou best leuk kunnen zijn.

Geplaatst: 07.09.2011 - 09:43
door 945i
Meteen die motor een kwart slag draaien, goede bak erachter en een as naar achteren, Dan zijn we goed bezig. 8)

Geplaatst: 07.09.2011 - 09:46
door bart simpson
Minder gewicht is de reden dat we de D5 wel hebben en de 2.7V6D niet gekregen hebben, die laatste was ruim 90kg zwaarder en had een hogere CO2 uitstoot.
Het milieu is niet gediend met steeds dikkere motoren (ook niet met een D5 van 215pk)
Bij Volvo zijn de survivors ook steeds die 4 cilinder red blocks, 6 pitters en diesels waren veel minder betrouwbaar en daardoor kostbaarder om te bezitten.

Geplaatst: 07.09.2011 - 11:48
door Hans
Het milieu is niet gediend met steeds dikkere motoren (ook niet met een D5 van 215pk)
Wel grappig dat juist deze motor in die V60 plug in hybride komt icm de electramotor......

Geplaatst: 07.09.2011 - 13:09
door Walter
geloof niet dat de productie plugin de D5 krijgt hoor. Dan prijst ie zichzelf ineens uit de markt. De concept had die motor wel

Geplaatst: 07.09.2011 - 13:12
door jpwg001
Milieu of niet: ik vind het erg jammer. Het geluid van die 5 cilinder is echt heerlijk. Een voordeel: een nieuwe V70 past niet in mijn portemonnee, dus ik ga de oude 5 cilinders van diegenen die een nieuwe kopen wel oprijden. :P

Geplaatst: 07.09.2011 - 13:25
door V480-S60
VolvoMafia schreef:geloof niet dat de productie plugin de D5 krijgt hoor. Dan prijst ie zichzelf ineens uit de markt. De concept had die motor wel
Ik heb juist afgelopen VROM begrepen dat de plug in de D5 wel krijgt!

Geplaatst: 07.09.2011 - 13:29
door 945i
Ik denk het ook niet.

Beetje vreemd al je aankondigt uit milieuoverwegingen alleen maar 4 cilinders te gaan bouwen, dan in je spaarmobiel een 5 cilinder te plaatsen.

Geplaatst: 07.09.2011 - 14:07
door bart simpson
Hans schreef:
Het milieu is niet gediend met steeds dikkere motoren (ook niet met een D5 van 215pk)
Wel grappig dat juist deze motor in die V60 plug in hybride komt icm de electramotor......
100% mee eens

Geplaatst: 07.09.2011 - 16:16
door Walter
Mijn opmerking over de motor in de Plugin is mijn verwachting, gebaseerd op geen enkel feit

Geplaatst: 07.09.2011 - 16:17
door bart simpson
215pk slaat nergens op, doe dan een 130pk 2.0 D3 (ofzo)

Geplaatst: 07.09.2011 - 16:41
door Summum
Vandaag op Autoweek.nl:

Afbeelding

Eind volgend jaar komt Volvo pas met de V60 Plug-in Hybrid. Wij gingen nu alvast een blokje om met een prototype van deze bijtellingsvrije stationcar.
.Als het om alternatieve aandrijving gaat heeft Volvo momenteel niet veel meer te bieden dan een start/stop-systeem en motoren die op biologische E85 draaien. Meer is niet nodig, er wordt voldaan aan de regels en dat is genoeg. Nou ja, eerlijk is eerlijk, af en toe zien we van de Zweden wat vingeroefeningen met bijvoorbeeld een elektrische C30. Echt los gaan ze bij Volvo pas eind volgend jaar wanneer de V60 Plug-in Hybrid in productie gaat. Voor die auto geeft Volvo een CO2-uitstoot op van slechts 49 gram per kilometer. Voorwaar geen halve maatregelen, daarmee is de auto in Nederland vrijgesteld van bijtelling, mrb en bpm. Wij mochten alvast een blokje om met een prototype van deze auto.



In basis is de plug-in Volvo een voorwielaangedreven V60 met 215 pk D5 dieselmotor en automatische zesbak. De hybridetechniek zit aan de achterkant: de achteras wordt aangedreven door een 70 pk elektromotor. In de Pure-modus rijdt de auto als een brave puur elektrische auto en zou je er 50 km ver mee moeten kunnen komen. Meer actie is er wanneer er in de Hybrid-modus gereden wordt, dan bepaalt de elektronica vloeiend welke motor er in welke mate aan de gang moet. Doordat de elektromotor eventuele schakelpauzes keurig wegpoetst lijkt de automatische versnellingsbak net een CVT. Met een beetje zelfbeheersing moet een actieradius van 1.200 km mogelijk zijn. Wie meer sensatie wil drukt op de Power-knop. Hiermee staan beide motoren maximaal ter beschikking en is de auto in staat om in 6,9 seconden naar honderd te sprinten. Gemeten hebben we dat niet, maar na een paar rappe rondjes op de Volvo-testbaan net buiten Göteborg, twijfelen we daar geen moment aan. Waar normaal de turbo nog eventjes op gang moet komen, levert de elektromotor meteen alles wat ie in huis heeft. De respons op het gaspedaal is dan ook dik in orde. En hoewel de auto bijna 300 kg zwaarder is dan een gewone D5 voelt de hybride geenszins log aan.



De accu is onder de bodem van de bagageruimte ingebouwd, hierdoor is de vloer 6 cm hoger komen te liggen en de inhoud van de achterbak met bijna 100 liter afgenomen. Maar niet getreurd, de kofferruimte is nog altijd zeer goed bruikbaar. En voor wie meer wil: de V60 Plug-in Hybrid mag ook nog gewoon een aanhanger van 1.800 kg trekken. Dat is bij veel hybriden wel anders.



De volledige rij-impressie met de Volvo V60 Plug-in Hybrid staat in AutoWeek 37, die op 14 september in de winkels ligt.