Pagina 2 van 2
Geplaatst: 15.09.2011 - 14:19
door shustan
snorremans, Heb je een automaat?
Ik ben ook aan het kijken naar een upgrade maar heb een handgeschakelde bak...als ik de ervaringen hier op het forum doorneem merken de automaat rijders het meeste verschil.
Geplaatst: 15.09.2011 - 21:20
door snorremans
shustan schreef:snorremans, Heb je een automaat?
Ik ben ook aan het kijken naar een upgrade maar heb een handgeschakelde bak...als ik de ervaringen hier op het forum doorneem merken de automaat rijders het meeste verschil.
Ik heb een handbak 5 versnelling
Grtz Snorremans
Geplaatst: 16.09.2011 - 08:46
door shustan
ok, ik heb een paar vragen voor je....zou je het een ander aanraden om te doen? Wat is het grote verschil? Rij je ook zuiniger?
thnx!
Geplaatst: 17.09.2011 - 08:51
door Misha
Vergeef me als ik het verkeerd heb, maar volgens mij heeft de 140pk standaard andere bakverhoudingen dan de 170pk.
De 140PK bak haalt ook met moeite de 100 in 2 waar de 170 pk bakverhouding dat eenvoudig doet. Toerental bij 120 is ook merkbaar hoger in de 140pk verhouding.
Zuiniger wordt hij niet omdat er onder de 4000 rpm niet echt veel verschil is en dat is wat je meestal rijdt.
Erboven wordt het wel anders: dan rijdt hij opeens als een auto. Als je gaat inhalen trekt hij door in plaats van rustig meer toeren te gaan maken, je voelt dan echt dat er meer pk's bijkomen bij het oplopen van de toeren. Bij de 140pk software is dat niet, dan lijkt dat gelijk te blijven.
Als je even zoekt op de website van Rica zie je ook dat dat klopt in de grafieken van koppel en vermogen.
Ik vond het een fijne upgrade; niet zozeer vanwege het vermogen wat in de praktijk gebruik je dat nauwelijks maar vooral omdat je beleving beter klopt.
Geplaatst: 27.10.2011 - 09:49
door whitehorsekart
Was die 170 pk versie van de 2,4 niet ook een 20 klepper dan?
Geplaatst: 27.10.2011 - 10:06
door EVV
Ja, de 170 pk is inderdaad ook een 20 klepper.
Geplaatst: 27.10.2011 - 10:12
door diesel01
945i schreef:Is dat zo? Als je gemiddeld tussen de 150 en 180 km/h rijdt op de autobahn, dan zijn er niet veel die je voorbij komen, behalve de echt snelle jongens, is mijn ervaring tegenwoordig. 10 jaar geleden lag dat nog anders.
Idd en het pad richting Kassel maar ook de 3 met alle blinde bochten is dat hard zat.
Je hebt totaal geen escape meer als het na een bocht blijkt stil te staan.
Wel is grappig om te zien hoe gemakkelijk Audi en BMW weg draven ook in bochten waar ik na verloop een un-heimisch gevoel in heb(lees waar ik niet precies kan voelen waar de grip van Volvo ophoudt)
Geplaatst: 27.10.2011 - 11:46
door 945i
Daar moet je een gevoelige kont voor hebben..
Geplaatst: 27.10.2011 - 12:18
door diesel01
Hahaha.
Ik zorg gewoon dat ik voldoende marge heb, in tegenstelling tot playstation betekend irl plat ook echt plat laten we maar niet uittesten wat wel en niet kan...
Geplaatst: 27.10.2011 - 12:24
door 945i
Heel verstandig, heel verstandig.
Geplaatst: 28.10.2011 - 08:31
door Grootje
Misha schreef:Vergeef me als ik het verkeerd heb, maar volgens mij heeft de 140pk standaard andere bakverhoudingen dan de 170pk.
De 140PK bak haalt ook met moeite de 100 in 2 waar de 170 pk bakverhouding dat eenvoudig doet. Toerental bij 120 is ook merkbaar hoger in de 140pk verhouding.
Zuiniger wordt hij niet omdat er onder de 4000 rpm niet echt veel verschil is en dat is wat je meestal rijdt.
Erboven wordt het wel anders: dan rijdt hij opeens als een auto. Als je gaat inhalen trekt hij door in plaats van rustig meer toeren te gaan maken, je voelt dan echt dat er meer pk's bijkomen bij het oplopen van de toeren. Bij de 140pk software is dat niet, dan lijkt dat gelijk te blijven.
Als je even zoekt op de website van Rica zie je ook dat dat klopt in de grafieken van koppel en vermogen.
Ik vond het een fijne upgrade; niet zozeer vanwege het vermogen wat in de praktijk gebruik je dat nauwelijks maar vooral omdat je beleving beter klopt.
Wat je zegt klopt helemaal hoor!!
Geplaatst: 28.10.2011 - 08:37
door Grootje
Op de site van autoweek zie je dat er auto's op de rollerbank worden gezet om te zien hoeveel vermogen de auto's nog hebben tov het oorsprongkelijke vermogen. Als je nu je auto laat tunen, kun je er dan wel uithalen wat ze op papier zeggen te kunnen? Vooral met de auto's die wat ouder zijn.
Geplaatst: 28.10.2011 - 09:01
door shustan
Het zou me inderdaad niet verbazen dat het wat uitmaakt. Dit is echter weer niet echt van belang mbt de tuning van de 140 pk naar 170 pk. Het gaat met deze tuning meer om de "beperking" van Volvo eraf te halen. Dus resultaat is er sowieso...de grote vraag is heb je het geld er voor over voor de keren dat je een doortrekt.
Geplaatst: 28.10.2011 - 09:05
door blastaway
Wat kost nu zo'n sjippie als ik zo vrij mag zijn?
Geplaatst: 28.10.2011 - 19:00
door snorremans
blastaway schreef:Wat kost nu zo'n sjippie als ik zo vrij mag zijn?
Moet je Rica even bellen
Geplaatst: 28.10.2011 - 19:15
door bart simpson
ook overduidelijk zichtbaar dat die 140pk net onder de 4.500 t/min al boven water kwamen en die 170pk's pas bij 6.000t/min
Geplaatst: 20.01.2012 - 15:06
door Kayman
Volgens mij lees je het overzicht niet goed...of ik kijk scheel (kan ook altijd natuurlijk) maar volgens het overzicht haalt de RICA tuning bij 4500 toeren meer dan 140 pk, dus niet pas bij 6000 toeren.
Dus bij hetzelfde aantal toeren, beschik je wel over iets meer pk. Daarbij wel in overweging nemende dat het echte werk dichtbij de rode zone van de toerenteller begint.
Ik heb mijn V70 ook laten chippen en dat reed gewoonweg wat lekkerder. Nu na mijn laatste servicebeurt 2.0 mijn tuning weer is overschreven merk ik wee dat het als het ware rijdt alsof er een aardappel in de uitlaat zit. Ik moet flink gas geven om het toerental uberhaupt boven de 3500 toeren te krijgen. Dus binnenkort weer even tunen en dan pakt de bak gewoon iets makkelijker en sneller mee.
Nogmaals, een racemonster is het niet, maar je accelereert iets makkelijker. Overigens kom ik zelden tot nooit boven de 5000 rpm. Maar bij het invoegen en inhalen op de snelweg is het wel heel prettig omdat de auto iets sneller en feller reageert en daar doe ik het voor. Ik herken mijzelf dus wel in de topicstarter.
Geplaatst: 20.01.2012 - 15:17
door MarioC70
blastaway schreef:Wat kost nu zo'n sjippie als ik zo vrij mag zijn?
Een sjippie was het vroeger,nu heet het anders,softwarematig.
