Pagina 2 van 3
Geplaatst: 25.09.2011 - 10:54
door Douwe
Even ter achtergrond op deze XCtremiteit:
Begin Januari 2012 ga ik samen met mijn broer de Arctic Challenge rijden. Dat betekent in 1 week tijd heen en terug poolcirkel, zonder snelheidsoverschrijdingen en met etappes van 2500km. Een beetje licht in de duisternis is dan handig. Daarbij, ik importeer dergelijke beugels en verkoop verstralers, dus dan moet je wel wat laten zien (en gezien worden).
We doen dat voor het goede doel: Stichting Doe een Wens en wij proberen nu zoveel mogelijk sponsoren te vinden om ons hierbij te steunen. Mocht je ons willen helpen hierbij, neem dan contact op.
Eén dezer dagen laten we de auto beletteren, dus jouw bedrijf kan er nog bij op.
Geplaatst: 25.09.2011 - 10:57
door 945i
Dat zet e.e.a. in een ander licht....
Top!

Geplaatst: 25.09.2011 - 11:08
door Laguna-S60
GAAAAF, nu nog eens kijken of ik je ook eens in het echt tegenkom in sneek en omstreken

Geplaatst: 25.09.2011 - 12:00
door Thijs
Goed initiatief!
Geplaatst: 26.09.2011 - 17:03
door awedzing
Ziet er stoer uit en ook nog voor een goed doel. Weet je al welke route er gereden gaat worden?
Geplaatst: 26.09.2011 - 18:03
door Douwe
De route is ons niet bekend. We krijgen kort voor de start de GPS-coordinaten van een bestemming. Of dit een eindpunt of een tussenpunt is weten we dan nog niet. Ter illustratie: Afgelopen januari was de eerste etappe van Lichtenvoorde naar Bodø, een ritje van 30 uur.
Geplaatst: 27.09.2011 - 11:52
door diesel01
Nobel streven voor een goed doel.
De lichtbak is best ehhm..apart te noemen.
Is het eea ook weer makkelijk te demonteren zonder schade?
Ik ga iig de rit volgen in januari.
Geplaatst: 27.09.2011 - 12:02
door Ben
Tja, als je Doe een wens nou inruilt voor Stichting Hoogvliegers ......

Geplaatst: 28.09.2011 - 05:41
door Douwe
De beugel is volledig zonder schade te demonteren. Hij zit vastgeschroefd in de bevestigingspunten van de dakrails en met magneten wordt deze verder ondersteund.
diesel01 schreef:Nobel streven voor een goed doel.
De lichtbak is best ehhm..apart te noemen.
Is het eea ook weer makkelijk te demonteren zonder schade?
Ik ga iig de rit volgen in januari.
Geplaatst: 30.09.2011 - 11:24
door wim de jong
Moet je voor zoiets (veel lampen en extra vermogen) nu ook nog je dynamo aanpassen? Grotere dynamo, (standaard is 100A) zeg, eentje die 200A kan leveren?
4 x 100 W, plus die 3 op de bumper, toch gauw misschien 700 W extra, is gauw 60 A extra. Dat redt je niet met je standaard dynamo.
Je hebt meer gebruikers (radio, standaard lampen, ruitenwisser, auto-elektronica, nav, raam- en stoelverwarming......etc)
En niet via een accu laten lopen, die is zo leeg en kom je niet meer weg
Geplaatst: 04.10.2011 - 20:17
door Douwe
Wel een punt, Komend weekend naar Oostenrijk om eea uit te proberen. En inderdaad, de auto is voorzien van electronica waar maar electronica voor kan worden gebruikt.
Voorop zit overigens Xenon, die jongens geven 1100 meter licht, maar trekken gelukkig geen 300W
De auto is inmiddels beletterd, dus nu helemaal heftig. Na het weekend een paar foto's van het resultaat in hoop ik de sneeuw!
Geplaatst: 04.10.2011 - 20:52
door Douwe
wim de jong schreef:Moet je voor zoiets (veel lampen en extra vermogen) nu ook nog je dynamo aanpassen? Grotere dynamo, (standaard is 100A) zeg, eentje die 200A kan leveren?
4 x 100 W, plus die 3 op de bumper, toch gauw misschien 700 W extra, is gauw 60 A extra. Dat redt je niet met je standaard dynamo.
Je hebt meer gebruikers (radio, standaard lampen, ruitenwisser, auto-elektronica, nav, raam- en stoelverwarming......etc)
En niet via een accu laten lopen, die is zo leeg en kom je niet meer weg
Beste Wim,
Hoe zou jij het aanbevelen?
gr
Douwe
Geplaatst: 04.10.2011 - 22:22
door wim de jong
Ik zelf zou er een grotere dynamo in zetten.
Waarschijnlijk moet je dan iets veranderen in de bevestigingsbeugel, en waarschijnlijk de standaardpoellie op de as overzetten, maar dan ben je direct klaar.
Een dynamo met een max stroom van 250-300 A zou voldoende moeten zijn.
In de scheepvaart zijn dit soort nog hele kleintjes, daar beginnen ze met 300 A. Je moet er wel ruimte voor hebben bij de bestaande dynamo (die gaat eruit natuurlijk!)
Je bent immers extreem bezig, en zoals je zelf ook zegt.......veel verbruikers aan gedurende de rit, daar is de standaard dynamo niet op berekend.
Kijk eens bij de volgende links:
http://www.alternatorparts.com/
http://www.nationsautoelectric.com/highoutput.html
Wel allemaal USA, maar daar houden ze ook wel van extreem.
Een alternatief is een zgn dual-alternator bracket.........Daarop zitten dan 2 dynamo's, dat heb ik een keer gezien in een 945 icm een B230 blok.
Maar daar heb je ruimte zat, hier denk ik niet.
Geplaatst: 05.10.2011 - 19:48
door Msuidgeest
300 ampère, 12 volt.
Ik denk aan 95 mm2 bekabeling tussen je dynamo en de accu ...
Geplaatst: 05.10.2011 - 20:25
door wim de jong
De accu heeft niet zoveel te lijden, die wordt echt niet met zoveel meer stroom opgeladen.
Wel zou ik inderdaad een behoorlijke draad......en wel litzedraad (zoals veelal de massakabel) van min 4 cm breed leggen van de dynamo naar de accu (om de pieken op te vangen)
Litzedraad is beter dan 1 enkele draad........
De tweede keus is nog 2 (twee) dezelfde kabels erbij leggen van de dynamo naar de accu.
Bevestig de dynamo met borgmoeren met veerringen om een goed massacontact te verzekeren.
Desnoods een extra draad van de behuizing van de dynamo naar massa!
Een behoorlijke litzedraad (2,5-3 cm breed) tussen de accu en de relais(zelf persoonlijk zou ik elke lamp een eigen relais geven, die elk min 20A kan schakelen) en dan een aparte draad (6 kwadraad) direct naar elke lamp.
Neem voor elke grote gebruiker altijd een redelijke kabel direct van de accu naar die gebruiker, via een relais.
dit is altijd de meest beste oplossing
Vervelend dat je accu achterin ligt, helaas, en de dynamo voorin.
Vandaar de ietsjes overdimensionering van de kabels.
Denk je ook aan behoorlijke zekeringen? (zo dicht mogelijk bij de accu) Een eland aanrijden kan je een lamp kosten, met daarna sluiting.......geen zekering is direct de kortsluitstroom, en met deze situatie en draaiende motor is het al gauw brand.
klein tabelletje voor max stromen:
diameter max stroom
2,5 .............. 27 A
4 ................. 36 A
6 ................. 46 A
10 ............... 62 A
Geplaatst: 26.10.2011 - 06:06
door Douwe
Dank voor de tip! Zal eea meenemen.
Onderstaand een foto van de Volvo tijdens het trainingsweekend in Oostenrijk. Meer foto's en de verhalen zijn te vinden op
www.arcticdrive.nl
Groet,
Douwe
Geplaatst: 26.10.2011 - 23:47
door sanco
mooie platen zeg! en goed getroffen met het weer, nu was het zeker enigszins realistisch!
Geplaatst: 17.11.2011 - 14:16
door Echalon
Het (goede!) doel heiligt de middelen...
Ik vind de voorste beugel wel interessant als 1e stap naar mijn Scania xc90
Toch probeer ik eerst maar Xenon gewoon in mijn breedstralers te laten schroeven.
Veel succes.
bas
Geplaatst: 27.01.2012 - 22:42
door Laguna-S60
The artic challenge is NU te zien op veronica!
En deze XC90 is net welgeteld 1 sec in beeld geweest
heb ook al andere volvo's gezien
*edit*
net alweer een tijdje in beeld geweest

Geplaatst: 27.01.2012 - 23:22
door bookkeeper
Cool now watching...