Pagina 2 van 2

Geplaatst: 16.09.2011 - 15:31
door jpwg001
Mrlten schreef:Met die kilometerstand is het ook heel goed mogelijk dat je roetfilter vol begint te raken. Mijn auto (340.000km gereden) heeft hier ook 'last' van ondanks dat het inlaatsysteem luchtdicht is en de injectoren nog allemaal binnen de marges vallen.

Een volle roetfilter is trouwens iets anders dan een verstopt roetfilter :)
Is verstopt dan, dat je hem niet meer kunt vinden?

Geplaatst: 17.09.2011 - 16:39
door Musicus
roadrage schreef:
Musicus schreef:
Rippie V70 schreef:Ik denk niet dat een 2002 D5 voorzien is van en roetfilter.
Jawel, aftermarket. Er was destijds een actie van Volvo.
bedoel jij niet van de staat ? dat deze gratis eronder werden gehangen?
Nou ja, ik hoefde niets te betalen aan de dealer. Hoe zij hun geld krijgen maakt mij dan niet meer zoveel uit.

Ik sprak vandaag nog even met de eerdergenoemde collega, het roken is alleen met stevig optrekken. Niet als ik met een constante snelheid rijd.

Het stelt me enigszins gerust dat ik niet de enige ben met een D5 die dat heeft. Vandaag reed voor mij een V70 D5 die een proefrit maakte (groene kentekenplaat) en die trapte effe flink door. De snelweg zag zwart..... Het was bij Nuland op de A59. Misschien een auto van Van Aarle?

Geplaatst: 19.09.2011 - 20:09
door lionx84
ook ik heb last van soms flinke pluimen uit stoompie!

ik heb mijn injectoren laten rectificeren, goedkoper dan nieuwe en prima zat. op mijn d5 staat een slordige 317d km nu.

ik kan mij d5 niet eens rustig rijden, hij wilt alleen aar vooruit, dus schoon moet die wel zijn. ik ga morgen even vragen of iemand me egr klep kan na kijken/schoon maken maar dacht dat ik dat vorige jaar ook had laten doen.

soms is het wel vervelend dat er een flinke pluim uit komt.

Geplaatst: 19.09.2011 - 20:10
door Laguna-S60
Heb je je eigen D5 al eens op z'n donder gegeven nu?

Geplaatst: 20.09.2011 - 17:41
door Musicus
Laguna-S60 schreef:Heb je je eigen D5 al eens op z'n donder gegeven nu?
Ik heb een paar keer flink doorgetrokken op de snelweg, je merkt dan dat het roken snel minder wordt. Als je weer een tijdje 100 rijdt en daarna gas geeft is er weer rook/roet te zien.
Als je veel gas geeft hoor ik de laatste tijd wel een bijgeluidje. Klinkt een beetje metaalachtig/ratelend. Je moet wel goed je best doen om het te horen, maar ja mijn oren zijn nog goed. Bij minder snel accelereren is het niet aanwezig.

Eerst maar eens een onderhoudsbeurt, nieuwe olie en filters en de EGR toevoer schoonmaken.

Geplaatst: 20.09.2011 - 18:38
door lionx84
ook ik heb inderdaad dat geluid, soort van knikkers hoor je dan.

hou me op de hoogte na de beurt.

Geplaatst: 05.10.2011 - 18:57
door lionx84
Musicus: weet je toevallig al iets meer?

Geplaatst: 05.10.2011 - 19:45
door Musicus
Nou nee,

Over 2 weken krijgt mijn auto een beurt. Ik ben dan van plan om dan de EGR buizen eens los te halen om deze schoon te maken.
Ik heb de auto gekocht met 175K op de teller, nu staat er 327K op en dit is nog nooit gebeurt......

Het onderhoud gebeurt door een kennis op een vliegbasis, dus ik kan er mooi aan sleutelen wanneer de auto op de brug staat.

Het geluidje bij accelereren is er nog wel, alleen bij hard doortrekken. Misschien heeft het ermee te maken dat de olie aan vervanging toe is?

Geplaatst: 20.10.2011 - 15:11
door Musicus
lionx84 schreef:Musicus: weet je toevallig al iets meer?
Nou, ik ben net terug van de garage.
De auto heeft een beurt gehad (olie, alle filters) en ik heb daar de EGR slangen losgehaald samen met de mixer. Daar zat inderdaad erg veel aanslag in. Veel losse brokken, de rest van een olieachtige substantie. Het gat van de mixer naar de EGR klep was meer dan gehalveerd.
Alles goed schoongemaakt en weer terug gezet.

Wat opvalt:
De motor loopt voor mijn gevoel wat soepeler, ik denk dat dit vooral komt door de nieuwe olie en filters. Ik heb dat namelijk iedere keer net na een beurt.
De motor lijkt wat vloeiender op te trekken laag in de toeren. Als je bijvoorbeeld een drempel neemt in z'n 2 met 1000 toeren en daarna weer accelereert lijkt dit makkelijker te gaan.
Qua verbruik kan ik nog niets zeggen, veel beter dan dit kan het trouwens niet gaan denk ik. Ik rijd vaak tussen de 1:17 en 1:18

Het geluidje bij hard accelereren is minder geworden, maar ik heb het nog niet echt kunnen uitproberen. Heb slechts 60km gereden van de garage naar huis met veel verkeer.

Geplaatst: 21.10.2011 - 23:47
door lionx84
musicus, ik ga binnen kort naar garage en laat ze er ook naar kijken.
vindt het wel irritant als ik snel wil optrekken dat ik, nou ja de auto enorme pluimen rook geeft.

binnen kort ook apk, wordt ff flink schoon trappen ;)

Geplaatst: 22.10.2011 - 12:36
door edraket
Dat knikkergeluid hebben alle vroege D5's. Heeft te maken met de voorinspuiting waardoor de motor iets gaat nokkelen. Het geluid verdwijnt als sneeuw voor zon na zo'n 3000-3500 toeren.

Geplaatst: 24.10.2011 - 18:38
door lionx84
ed, het geluid is wel prima. het is voornamelijk de rook ;)
bij 120 km/uur extra gas geven, geeft een beste pluim :)

misschien me auto car wrappen naar stoomtrein of stoomboot!

Geplaatst: 01.11.2011 - 18:46
door lionx84
hupsakee , intercooler is lek. wordt van de week vervangen en dan gaan we maar eens testen of dat het enigste was/is wat de zwarte rook bij mij veroorzaakt