Zelf onderhoud doen
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
15" schijven is 286 mm en de 16" schijven zijn 305 mm. Welke heb jij?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Das wel een hees simpel antwoord..945i schreef:Vraag je dealer, die heeft je die maten gegeven.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Welke ik heb zal ik morgen zien/opmeten. Dat de 15" bij 286mm hoort en 16" bij 305 mm snap ik, ik snap de relatie tussen die maten alleen niet..edraket schreef:15" schijven is 286 mm en de 16" schijven zijn 305 mm. Welke heb jij?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10682
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Thijs,
Let vooral op de dikte van de koel-lamellen in/tussen de voorste schijven. Die roetsen als een gek en worden ook dunner. Daar komen de krachten op en als een schijf kapot gaat gebeurt het daar. Overigens niet bang van worden gebeurt bijna nooit. Maar is wel een graad meter.
Succes!
Let vooral op de dikte van de koel-lamellen in/tussen de voorste schijven. Die roetsen als een gek en worden ook dunner. Daar komen de krachten op en als een schijf kapot gaat gebeurt het daar. Overigens niet bang van worden gebeurt bijna nooit. Maar is wel een graad meter.
Succes!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Thanks Han! Zal er mijn oog ook langs laten gluren!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Bij mijn weten kan je de 305 schijven herkennen aan de sleuven nabij de naaf
even willekeurige plaatjes van internet gehaald
http://www.rmeuropean.com/Part-Number/B ... 75AFF.aspx
http://www.rmeuropean.com/Part-Number/B ... 75AFF.aspx
even willekeurige plaatjes van internet gehaald
http://www.rmeuropean.com/Part-Number/B ... 75AFF.aspx
http://www.rmeuropean.com/Part-Number/B ... 75AFF.aspx
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Remschijven mogen 50% roest hebben over het remoppervlak,wim de jong schreef:Zoals VOLVO rekent:
min voor is volgens spec: 23 mm
min achter volgens spec: 10 mm
Maar zoals gezegd, het is geen APK eis meer. Zolang de slijtage over de volle breedte van de remblok op de schijf zit, is het goed voor de APK.
En ook zoals eerder gezegd, de mate van slijtage ligt natuurlijk aan je rijstijl, maar ook je rij kilometers (veel snelweg=weinig remmen, of veel stad=veel remmen)
Ik rijd veel snelweg, dus weinig slijtage:
Nu met 245000 km met nog steeds de originele schijven voor en achter.
In april 2011 is de wagen APK gekeurd rond de 230000 km met deze schijven....geen problemen.
EDIT: tijdens typen vele berichtjes bijgekomen......sorry.
De minimale dikte staat op de schijven,als de schijf daar onder komt is het wel degelijk afkeur.
http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuri ... oor-remmen
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Hmm, van dat roest wist ik wel, maar ik zie er nooit een de schijven opmeten helaas...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik ga zo op pad. Ik zal vanmiddag de resultaten wel posten.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
15"en 16" schijven slaat op de velgen die je minimaal moet hebben om te kunnen monteren. Dus als je 16" remmen hebt en je wil 15" wintervelgen monteren gaat dat lekker niet passen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Kijk, das een verklaring waar ik wat aan heb!
Ik ben net thuis. De minimale dikte van 23 mm staat idd op de schijf vermeldt. 23mm bij mij. Had helaas geen meetinstrument bij me om de diameter op te meten. De dikte zat op 23.8 mm. Einde blokken zullen deze vervangen gaan worden.
Alles is in goede staat. Op enkele motor steun rubbers en draagarmrubbers minimale scheurtjes. De geleidestangetjes van de remklauwen waren wel droog. Die heb ik allemaal gedemonteerd en netjes in het koperver gezet. Tevens een likje remmenvet van ATE op de remcilinders gedaan, achter de rubbers. Ook dat zag er goed uit. De handrem voeringen waren goed. De schijven aan de binnenkant, het loopvlak van de handremvboeringen, heb ik met staalborstel en scotchbriteje van roest ontdaan.
De achterste uitlaatsteunen waren wat verroest. Halfweg doorgeroest zeg maar. Die heb ik helemaal van roest ontdaan en met zincverf ingeschilderd. In de hoop dat nog een jaartje te kunnen rekken.
edraket, bij het heen en weer sturen van de voorwielen aan het wiel, dus niet al sturend, hoorde ik een klein beetje gebubbel van de stuurolie. Mijn vraag is eigenlijk of jou dat ook is opgevallen? Het niveau in het reservoir is laag, maar niet te laag.
Heb jij inzake het stuurgedrag wel eens stuurolie ververst? Of ben je meteen aan het stuurhuis vervangen gegaan?
Olie is ook ververst, alsmede het filter. Ik had maar 6 liter (een volgende lichting is onderweg) maar dan kom je goed tussen min en halfweg uit.
Tot zo ver de update!
Ik ben net thuis. De minimale dikte van 23 mm staat idd op de schijf vermeldt. 23mm bij mij. Had helaas geen meetinstrument bij me om de diameter op te meten. De dikte zat op 23.8 mm. Einde blokken zullen deze vervangen gaan worden.
Alles is in goede staat. Op enkele motor steun rubbers en draagarmrubbers minimale scheurtjes. De geleidestangetjes van de remklauwen waren wel droog. Die heb ik allemaal gedemonteerd en netjes in het koperver gezet. Tevens een likje remmenvet van ATE op de remcilinders gedaan, achter de rubbers. Ook dat zag er goed uit. De handrem voeringen waren goed. De schijven aan de binnenkant, het loopvlak van de handremvboeringen, heb ik met staalborstel en scotchbriteje van roest ontdaan.
De achterste uitlaatsteunen waren wat verroest. Halfweg doorgeroest zeg maar. Die heb ik helemaal van roest ontdaan en met zincverf ingeschilderd. In de hoop dat nog een jaartje te kunnen rekken.
edraket, bij het heen en weer sturen van de voorwielen aan het wiel, dus niet al sturend, hoorde ik een klein beetje gebubbel van de stuurolie. Mijn vraag is eigenlijk of jou dat ook is opgevallen? Het niveau in het reservoir is laag, maar niet te laag.
Heb jij inzake het stuurgedrag wel eens stuurolie ververst? Of ben je meteen aan het stuurhuis vervangen gegaan?
Olie is ook ververst, alsmede het filter. Ik had maar 6 liter (een volgende lichting is onderweg) maar dan kom je goed tussen min en halfweg uit.
Tot zo ver de update!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat gebubbel is normaal. Het stuurhuis zal nu als pomp fungeren en wat olie terug stuwen in het reservoir. Dat hoor je. Niks om je zorgen over te maken.
Stuurolie had ik al eens ververst, maar maakte totaal geen verschil.
Wat de schijven betreft: de 305 schijf heeft schoepen aan het hart van de schijf. Als je "open velgen" hebt kun je dat zo zien.
Bij de 286 schijven zijn de sleuven er niet. Het is daar dan massief.
Zie dit plaatje:

Stuurolie had ik al eens ververst, maar maakte totaal geen verschil.
Wat de schijven betreft: de 305 schijf heeft schoepen aan het hart van de schijf. Als je "open velgen" hebt kun je dat zo zien.
Bij de 286 schijven zijn de sleuven er niet. Het is daar dan massief.
Zie dit plaatje:

V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ok, thanks voor de reactie.
Ik heb dan dus de kleine schijven, die zichtbare koelribben heb ik niet. Thanks voor de moeite!
Ik heb dan dus de kleine schijven, die zichtbare koelribben heb ik niet. Thanks voor de moeite!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Hoi Thijs,
Ik zat op die Oelwelt24.de site te kijken, heb je de generieke CASTROL EDGE TURBO DIESEL 0W-30 erin gekieperd of heb je de specifieke Volvo variant (die ik op de site niet kon vinden) kunnen bestellen?
(en ik vermoed dat het verschil marginaal zal zijn tussen de generieke dus VW/BMW/AUDI en Volvo variant).
Gr. Marc
Ik zat op die Oelwelt24.de site te kijken, heb je de generieke CASTROL EDGE TURBO DIESEL 0W-30 erin gekieperd of heb je de specifieke Volvo variant (die ik op de site niet kon vinden) kunnen bestellen?
(en ik vermoed dat het verschil marginaal zal zijn tussen de generieke dus VW/BMW/AUDI en Volvo variant).
Gr. Marc
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Nee, absoluut die edge niet. Ik heb de SLX r-tec 0W30 er in gedaan. Deze ivm het roetfilter. (De edge deed ik wel in de vorige V70 2.5D, en die doe ik nog steeds in de MB A140 van vrouwlief)
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21180
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
@Ed ook ik heb denk ik 286 schijven want de koelribben komen mij niet bekend voor.edraket schreef:Dat gebubbel is normaal. Het stuurhuis zal nu als pomp fungeren en wat olie terug stuwen in het reservoir. Dat hoor je. Niks om je zorgen over te maken.
Stuurolie had ik al eens ververst, maar maakte totaal geen verschil.
Wat de schijven betreft: de 305 schijf heeft schoepen aan het hart van de schijf. Als je "open velgen" hebt kun je dat zo zien.
Bij de 286 schijven zijn de sleuven er niet. Het is daar dan massief.
Zie dit plaatje:
Ik merk bij het aanremmen op hoge snelheid een trilling in het stuur(snelheid van 170km/h naar 100) bij stevig remmen.
Is de 305 toz 286 een behoorlijke verbetering in rem capaciteit?
Is die verbetering in kosten het waard om van 286 naar 305 om te bouwen?
@Thijs sorry voor de inbreuk :oops:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
De grotere zullen iets harder remmen met dezelfde kracht, en omdat ze groter zijn zullen ze iets beter koelen waardoor faden iets langer weg blijft. Qua trillen heeft niets te maken met het formaat.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Ik had 286mm remmen op mijn V70, maar deze al vrij snel voorzien van een upgrade naar 316mm welke op de latere T5's zaten. Dit geeft een aanzienlijke verbetering kwa remmen. Overigens zijn er dan ook andere klauwen, brackets en blokken.
Kwa Olie heb ik er Shell 0w30 AS in gedaan met zelfde specs als dat de Castrol heeft.
Olie wissel gaat rond de 18-20000 km gebeuren ipv 30000. Gevoelsmatig rijdt de auto lekkerder als de termijn van verversing wat lager is
Kwa Olie heb ik er Shell 0w30 AS in gedaan met zelfde specs als dat de Castrol heeft.
Olie wissel gaat rond de 18-20000 km gebeuren ipv 30000. Gevoelsmatig rijdt de auto lekkerder als de termijn van verversing wat lager is
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik heb de remwissel van 286 naar 305 gedaan. Het maakt kwa remgevoel niet zo heel erg veel verschil, als het er al is. Maar er is wel iets meer reserve. Met name op de duitse autobaan merk je verschil. De remmen houden het iets langer uit. Maar ik vind het met 18" met name mooier staan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95