Pagina 2 van 2
Geplaatst: 28.09.2011 - 20:59
door t5power
PB34 schreef:De D5 zal niet gauw naar de 6000 toeren gaan maar geeft je wel een flinke duw in je rug! De T5 motor loopt inderdaad vrij snel in de toeren en dat hoor je ook. En bij 6000 toeren vind ik de motor niet zo mooi meer klinken...
Maar het is maar wat je wilt; mij gaat het niet zo zeer om de snelheid maar meer om het gevoel; en de diesel geeft je echt een goed gevoel vanwege het hogere koppel! En dat vind ik comfortabeler dan het wat meer onrustige karakter van de T5.
Mmm, je hebt al in 2 T5jes gereden. Ik heb me wel laten vertellen dat de T5 in kwestie (260 pk) al veel vroeger op gang is gekomen vergeleken met de oudere versies.
Dit is de koppel/pk kromme van een D5:

Na 3000 toeren kakt ie al behoorlijk in.
En een T5

Gaat lekker door he? En het koppel is ongeveer gelijk, zo niet iets hoger. Komt wel iets later in zetten, maar zoveel verschilt het niet.
Met de diesel moet je dus sneller schakelen, hoe dat nou comfortabeler kan zijn?
Geplaatst: 28.09.2011 - 21:15
door edraket
Als je een poosje in een diesel rijd kom je er wel van terug dat een diesel beter trekt en klinkt dan een T5. Toen ik van mijn V70R naar een D5 ben gegaan kon ik ook maar niet wennen aan het tekort aan vermogen. Koppel van een diesel geeft wel even een por in je rug, maar de trekkracht van een T5 red je bij lange na niet. En het extra geluid en trillngen van een diesel wordt je ook wel zat.
Voor mij is het totaal geen vergelijk en als je twijfelt en de kosten spelen geen grote rol zou ik zeker voor de T5 gaan.
Geplaatst: 28.09.2011 - 21:16
door PB34
[quote="t5powerMet de diesel moet je dus sneller schakelen, hoe dat nou comfortabeler kan zijn?[/quote]
Ik rijd een automaat

Geplaatst: 28.09.2011 - 21:29
door Jers3n
@T5power: vergelijk koppelkromme tabel van de T5 '04 ook eens met de
tabel van een D5 185 Pk/136 Kw (op zelfde site enkel als XC70 '06), over die D5 ging het eerder vergelijk toch ook?
Geplaatst: 28.09.2011 - 21:31
door t5power
PB34 schreef:
Ik rijd een automaat

haha ok. Weet je wel zeker dat je vorige T5s niet per ongeluk ongeblazen volvos waren met een T5 badge erop geplakt?
Jers3n schreef:@T5power: vergelijk koppelkromme tabel van de T5 '04 ook eens met de
tabel van een D5 185 Pk/136 Kw (op zelfde site enkel als XC70 '06), over die D5 ging het eerder vergelijk toch ook?
Kan idd alleen die van XC70 vinden:
http://www.rri.se/spec/view/png/graph/S ... W-Nm-C.png
Iets meer koppel idd en wat meer pks.
Geplaatst: 28.09.2011 - 21:52
door @je
Mijn T5 loopt makkelijk 1 op 11.
Wel moet ik zeggen dat ik nagenoeg alleen maar snelweg kilometers maak zonder file.
Op het moment dat er meer stads verkeer bijkomt schiet het verbruik omhoog.
Een D5 is ook een fijne motor, maar ik heb persoonlijk liever de T5.
Mijn vorige was een D5 dus ik heb vergelijkings materiaal.
De T5 is een veel soepelere motor met een veel grotere snelheids beleving.
Bij de D5 is de puf er sneller uit en moet je schakelen (of de automaat doet dat voor je).
Ik maak genoeg kilometers voor een diesel, maar zo groot vind ik het verschil niet in kosten.
Kan dat redelijk vergelijken met mijn vorige D5.
De extra kosten van de T5 neem ik graag voor lief gezien het genot ik ervoor terug krijg.
Dus vandaar mijn zoektocht naar een vergelijkbare motor als de T5 met een ongeveer vergelijkbaar verbruik.
Het is dat dit de 1e auto is die ik heb met zo`n hoge km stand.
Daar wordt ik een beetje nerveus van

Maar de twijfel komt wel op om deze gewoon te blijven rijden.
Ik weet niet wat ik kan verwachten qua onderhoud.
En deze is full options incl TV en standkachel e.d.
Geplaatst: 28.09.2011 - 23:43
door firespy
Ik heb 250 K km met een T5 van 2000 gereden en heb nu een 3.2 my08
De T5 heeft iets meer fut, is wat agressiever indien nodig en gromt heerlijk.
De 3.2 is wat relaxter, en verbruikt ca 10 % meer.
Ondertussen vind ik de 3.2 toch fijner qua motor.
Voor de rest is de nieuwere serie natuurlijk veel beter dan de oude.
Stuurt veel beter en is veel stiller.
Geplaatst: 29.09.2011 - 14:42
door Thom
Als ik juist ben geinformeerd, verbruiken een 3.2 en een T6 nagenoeg evenveel. Ik zou daarom zeggen...in NL zijn ze wat prijzig, zoek een fijn exemplaar in Duitsland, trakteer jezelf eventueel nog op een Polestar chipje, dan heb je volgens mij een kanon op de snelweg

! Bij normaal gebruik zou de chip ook nog wat zuiniger kunnen zijn, al geloof ik daar persoonlijk niet zo in.
Geplaatst: 29.09.2011 - 14:44
door Thom
Bijkomend voordeel: in Duitsland zijn er -althans, dat is mijn indruk- meer exemplaren uitgerust met Four C én servotronic, dat is op een T6 best prettig. Met name blazen op de snelweg lijkt me geweldig op de Advanced stand met 300+ pk's...
Geplaatst: 29.09.2011 - 16:31
door V70 classic
Thom schreef:Bijkomend voordeel: in Duitsland zijn er -althans, dat is mijn indruk- meer exemplaren uitgerust met Four C én servotronic, dat is op een T6 best prettig. Met name blazen op de snelweg lijkt me geweldig op de Advanced stand met 300+ pk's...
op de snelweg komt ie met een GT pas boven de hier zwaar illegale snelheden lekker op stoom.
Verder gaat ie wel lekker inderdaad.
Reken met een T6 op een 1 op 9 bij normaal/voorzichtig rijden.
Maar zeg nu zelf.
Wil je op brandstof letten koop je beter iets anders.
Sk 6 met de zoektocht.
Ronald
ps kom je uit het zuiden kun je hier wel een stukje rijden met een gesjipte T6
Geplaatst: 29.09.2011 - 19:57
door @je
Hey Ronald,
Ik kom uit het zuiden dus een keer mee rijden met jouw T6 sla ik niet af!
Brandstof besparen is niet mijn doel, dan zou ik ook niet naar een T5 of sneller kijken!
Maar het moet wel een beetje binnen de perken blijven.
1 op 9 bij rustig snelweg cruisen is prima.
Re: Hulp gevraagd bij keuze vervanger T5
Geplaatst: 03.03.2014 - 23:06
door martin151070
Hoi Edwin,
100 mensen 100 meningen.
Ik heb zelf ook een V70 type II T5 gehad uit 2000 handgeschakeld met rond de 275000km op de teller.
En sinds vorige week trotse bezitter van een 2008 V70 3.2 summum automaat !!
Ik wil de foto´s er nog wel op zetten maar ze staan nog op de camera.....zo "vers" is de auto hahaha..
Dit is mijn eerste auto met automaat en ik wil nooit anders meer.
Relaxed cruisen met adaptieve cruisecontrol op de snelweg geeft 1 op 12 verbruik.
Cruisecontrol eraf en gas erop geeft 1 op 8 maar geloof me dat meer auto's dit zullen verbruiken.
Mooie dingen kosten geld en als je zuinig wilt rijden moet je naar een ander type auto of motor erin gaan zoeken.
Ik vind de nieuwe auto van mij een stuk relaxter rijden dan de ietwat nerveuze T5, maar dat kan ook liggen aan de V6 of de combinatie met de automaat.
Vermogen heb ik meeeeeer dan genoeg. Vlieg alles voorbij.
Een T6 was voor mij geen optie. Alleen een turbo erop die ik dan niet heb...och ....tsja.
Ik heb nu 7 PK minder dan mijn oude T5 maar het is een volledig andere auto met -natuurlijk- niet te vergelijken techniek.
Al met al zou ik je willen zeggen, maak proefritten. Vergelijk onderling en rijd, proef en heb plezier !
Suc6
Martin
Re: Hulp gevraagd bij keuze vervanger T5
Geplaatst: 04.03.2014 - 11:22
door Summum
@Martin:
Was het je al opgevallen dat je reageert op een topic waarvan de laatste post van
september 2011 dateert?
Blijkens het onsderschrift van @je heeft hij na zijn T5 inmiddels een V70R, een BMW 520 en nu een V60PIH gereden...ik denk dus niet dat hij nog op zoek zal zijn naar een zescilinder V70..

Re: Hulp gevraagd bij keuze vervanger T5
Geplaatst: 04.03.2014 - 12:36
door @je
@Martin:
Bedankt voor je reply en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Inmiddels is het alweer een tijdje geleden dat ik een vervanger zocht voor de T5 (dat is dus een R geworden).
Mijn kilometers per jaar zijn zo hoog geworden dat ik echt moest gaan "dieselen".
Via een uitstapje naar BMW (ook een fantastische wagen) toch weer terug bij Volvo.
Re: Hulp gevraagd bij keuze vervanger T5
Geplaatst: 07.03.2014 - 00:11
door martin151070
@ Summum : Thanks ...