Pagina 2 van 4

Geplaatst: 07.10.2011 - 21:59
door Schorpioen
Iroll schreef: Je mag dus parkeerlicht als dagrijverlichting voeren.
Niet. Bij gebruik van dagrijverlichting mogen er verder geen andere lampen branden.
Bij parkeerverlichting branden ook je achterlichten.
Daarbij moet het goedkeurteken voor dagrijlampen op het lampenunit staan.
Parkeerverlichting is er alleen om te gebruiken als je auto buiten de bebouwde kom op de openbare weg geparkeerd staat.

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:01
door Oceanracer
Parkeerlicht mag je altijd en overal gebruiken, als je maar niet rijdt.

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:02
door sequence
Je mag dus overdag wel zonder licht rijden, maar niet met parkeerlicht. Best vreemd die wetgeving hier.

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:03
door 945i
Schorpioentje, eerst feiten kennen, dan verbeteren. Laat mij zien waar er staat dat er achter niets mag branden bij DRL. Het is trouwens stadslicht, geen parkeerlicht.

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:05
door Oceanracer
sequence schreef:Je mag dus overdag wel zonder licht rijden, maar niet met parkeerlicht. Best vreemd die wetgeving hier.
Jij mag de hele dag met je stadslicht rondrijden hoor! Of zonder licht. Of met dagrijlicht. Net wat je leuk vindt of aanwezig is op je auto.

Net als op de site van de ANWB klopt niet alles wat er hier op dit forum door sommigen wordt beweerd.

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:19
door Trucker
Artikel 41: Dagrijlicht wordt formeel toegestaan. (Dagrijlicht mag alleen worden gevoerd in die omstandigheden dat het voeren van een ander licht niet is voorgeschreven. Dagrijlicht is alleen toegestaan op auto’s en moet automatisch uitschakelen bij het ontsteken van een ander licht aan de voorzijde.)

Bron: Flitsservice.nl » Verkeersbeleid

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:20
door Iroll
Die zouden toch wel zeker van hun zaak zijn als ze dat op hun rechtshulp pagina's zetten.
Hier onder parkeerlicht staat er ook iets over het voeren van parkeerlicht. Het komt op mij over of het gewoon een en hetzelfde licht als stadslicht is.

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:23
door Oceanracer
Parkeerlicht kan aan één kant van de auto worden ingeschakeld. Dat lukt niet bij stadslicht. Bovendien brandt bij ingeschakeld stadslicht ook de kentekenplaatverlichting en de tellerverlichting. Dat is niet het geval bij parkeerlicht, om de accu te sparen.

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:23
door 945i
@Trucker, juist, aan de voorzijde.

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:27
door Trucker
http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... &Itemid=31

Op deze site staat heel veel over DRL maar niets over achterlichten

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:30
door 945i
Ik weet het.. ;)
Parkeerlicht, dat heeft een Volvo toch niet?

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:30
door Oceanracer
Trucker schreef:http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... &Itemid=31

Op deze site staat heel veel over DRL maar niets over achetrlichten
Dat komt omdat dit gewoon is toegestaan.

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:31
door Schorpioen
945i schreef:Schorpioentje, eerst feiten kennen, dan verbeteren. Laat mij zien waar er staat dat er achter niets mag branden bij DRL. Het is trouwens stadslicht, geen parkeerlicht.
Je hebt gelijk, achter mag wel branden.
RVV 1990:
Art. 41: Bijzondere lichten
1.Onverminderd artikel 32, eerste lid, mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
2.Bestuurders van een motorvoertuig mogen tegelijk met dimlicht of mistlicht aan de voorzijde bermlicht, bochtlicht, hoeklicht, richtlicht, markeringslichten of staaklichten voeren.
Wat betreft stadslicht / parkeerlicht. Het bestaat beide.
Regeling voertuigen
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Afdeling 1. Begripsbepalingen

Artikel 1.1

In deze regeling wordt verstaan onder:

parkeerlicht: licht, bestemd om de aanwezigheid van een geparkeerd voertuig aan te geven;

stadslicht: licht dat, van de voorzijde gezien, de aanwezigheid van het voertuig kenbaar maakt en een aanwijzing is voor de breedte van het voertuig;

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:32
door Oceanracer
945i schreef:Ik weet het.. ;)
Parkeerlicht, dat heeft een Volvo toch niet?
Wat ik nu ga zeggen kan als schokkend worden ervaren: Er is meer dan een Volvo! :twisted:

Geplaatst: 07.10.2011 - 22:34
door Oceanracer
Schorpioen schreef: Wat betreft stadslicht / parkeerlicht. Het bestaat beide.
En daarin had ik dan weer gelijk. :D

Geplaatst: 08.10.2011 - 19:36
door emielkosse
FF weer on-topic:

Bij mijn vorige S40 (S40/V40 type zeg maar, type in de foto hieronder) kon je dat zelf in en uitschakelen. Ik dacht dat je de verlichting op de stand 0 moest zetten en dan de grootlichthendel naar je toe trekken (en vast houden) en daarna de auto op contact..... zoiets was het iig.
Is er nu ook niet zo'n truckje voor?

Geplaatst: 09.10.2011 - 13:02
door Battlecruiser
Wees blij dat een Volvo als een van de zeer weinige automerken je het meest belangrijke passieve veiligheiddilemma uit handen neemt: het licht permanent aan.
Ik kom op buitenwegen voortdurend die figuren tegen die denken dat ze zelf wel kunnen beslissen of een ander ze goed kan zien. Als je de vorige zin goed overleest, snap je hoe beperkt het denkvermogen van die bestuurders is.

Meer moeite besteedt ik vandaag niet aan die lui...

Geplaatst: 09.10.2011 - 13:07
door 945i
Gelukkig hebben we de disclaimer nog... ;)

Ben het er mee eens hoor.

Geplaatst: 09.10.2011 - 16:47
door The Volvoboy
En mijn ouders moeten dan weer per se zonder licht rijden overdag... :roll: (zat het schroefje maar niet bij de lichtenknop).

Reden: Lampen aan verbruikt brandstof...

Geplaatst: 09.10.2011 - 16:54
door 945i
Nee toch... En dan wel LM kopen voor winterbanden (voor dat geld kan je 40 jaar met lichten aan rijden)..... Sommige mensen snap ik niet. :razz: