Pagina 2 van 6
Geplaatst: 30.09.2011 - 21:00
door wtr_s60
Jij had moeten anticiperen en eventjes naar het 2de vak invoegen tot de invoegende auto rustig de snelweg kon invoegen. En de invoegende auto heeft een lesje anger management en beleefdheid nodig.
Als je jezelf afvraagt waarom de c30-rijder dergelijke reacties gaf (en je zelf gist naar 't feit dat je misschien iets te traag reed) en je dus niet inziet dat 't hoogstwaarschijnlijk was omdat de persoon 't benauwd kreeg om in te voegen omdat jij rechts bleef hangen, dan vind ik dat jij niet genoeg anticipeert in 't verkeer. Dat geldt ook voor de c30-rijder, je moet op ALLES anticiperen, dus hij moest al lang van 't gas af gegaan zijn om achter jou in te voegen, want technisch gezien ben jij idd in je recht. Maar er bestaat uiteraard nog iets zoals hoffelijkheid.. Dat is van beide kanten niet gebleken hier

Geplaatst: 30.09.2011 - 21:03
door gold
I rest my case
Geplaatst: 30.09.2011 - 22:13
door 945i
Ik ben het niet eens met wtr_s60.
Je moet niet afgerekend kunnen worden op niet vriendelijk zijn als je alles volgens de regels doet. Xal lekker worden, ik ga niet naar de andere rijbaan omdat ik in mijn spiegel iemand zie aankomen, en de invoeger drukt gewoon door (dagelijkse praktijk), en moet ik in de remmen , dacht het niet. Volgende keer blijf ik gewoon doorrijden, kijken wat er gebeurt.
Dat heeft weinig met anticiperen te maken, want ik zie het aankomen en gebeuren, maar met niet kunnen autorijden en daar niet in mee willen gaan.
Geplaatst: 30.09.2011 - 23:24
door Sp33dy
ik zal altijd naar links gaan als er iemand de oprit opkomt indien dat mogelijk is natuurlijk. Het is een kleine moeite om even naar links uit te wijken zo dat die wagen ook netjes op de snelweg kan invoegen. Ik noem dat hoffelijkheid, als iedereen wat aan het mede-weggenoten zou denken zou het allemaal veel beter gaan op de weg. Maar nu rijdt iedereen als een kieken zonder kop rond,zonder tijd want het moeten allemaal vlug vlug vlug gaan
Geplaatst: 30.09.2011 - 23:29
door 945i
Ja, als het mogelijk is inderdaad.
Geplaatst: 01.10.2011 - 02:06
door wim de jong
"Ook als er niemand aankomt, ook als het mogelijk is......."
Het is domweg verboden, en je pleegt een overtreding.
Zo zwart/wit is het nu eenmaal.
Helaas rekenen (bijna) alle invoegers erop dat "ze" wel opschuiven..........
Ik zelf doe het nooit, behalve om een aanrijding te voorkomen als hij/zij doordrukt .
Geplaatst: 01.10.2011 - 06:43
door V70/2.4D/2003
Het is domweg verboden, en je pleegt een overtreding.
En waar staat dat?
Ja, gij zult rechts rijden.
Ja, gij zult het overige verkeer de ongehinderde en vrije doorgang verlenen.
Maar: Ja, gij mag naar links om in te halen!
En dat ga je dus doen op het moment dat de invoeger met een te lage snelheid de rijbaan opkomt en je hebt op links de ruimte on fatsoenlijk in te halen.
Geplaatst: 01.10.2011 - 07:28
door Paul
Ik probeer zoveel mogelijk ruimte te geven voor invoegers en als het kan, schuif ik een baan op.
Ik heb zelf meer last van mensen die op de linkerbaan langzaam rijden en links blijven hangen terwijl er een aantal banen rechts vrij zijn ...
Geplaatst: 01.10.2011 - 07:43
door V70/2.4D/2003
@ Paul: Juist, ik ook.
Ik probeer zoveel mogelijk ruimte te geven voor invoegers en als het kan, schuif ik een baan op
Geeft blijk van het feit dat er gelukkig mensen zijn die het wel snappen.
Ik heb zelf meer last van mensen die op de linkerbaan langzaam rijden en links blijven hangen terwijl er een aantal banen rechts vrij zijn
En dat is dus "niet voldoende rechts houden" (RVV) of "veroorzaken van hinder" (5 WvW)
Geplaatst: 01.10.2011 - 08:28
door Oceanracer
En hier op het forum is het al net als op de weg. Sommigen blijven halsstarrig geloven dat ze gelijk hebben. :?
Geplaatst: 01.10.2011 - 08:36
door V70/2.4D/2003
Oceanracer, zeg jij er eens iets van, jij bent tenslotte (ook) deskundig op dat gebied.
Geplaatst: 01.10.2011 - 08:48
door toppertje
Oceanracer schreef:En hier op het forum is het al net als op de weg. Sommigen blijven halsstarrig geloven dat ze gelijk hebben. :?
+1!
maar dat vind ik nog niet het ergst,vaak is het de manier waarop!
Geplaatst: 01.10.2011 - 10:41
door sgt.flippy
945i schreef:Ik ben het niet eens met wtr_s60.
Je moet niet afgerekend kunnen worden op niet vriendelijk zijn als je alles volgens de regels doet. Xal lekker worden, ik ga niet naar de andere rijbaan omdat ik in mijn spiegel iemand zie aankomen, en de invoeger drukt gewoon door (dagelijkse praktijk), en moet ik in de remmen , dacht het niet. Volgende keer blijf ik gewoon doorrijden, kijken wat er gebeurt.
Dat heeft weinig met anticiperen te maken, want ik zie het aankomen en gebeuren, maar met niet kunnen autorijden en daar niet in mee willen gaan.
Opgelet, toen ik een tijdje geleden zei dat ik voorrang van rechts verlenen en krijgen ook versta onder "de regeltjes volgen" en ik dus vind dat er voor mag zorgen dat ik mijn voorrang krijg, werd ik haast afgeschoten als een levensgevaarlijke egoïstische klootzak.
Waarschijnlijk zijn dat dan wel de mensen die constant voorrang van rechts negeren, maar ach. Hier vind ik het verschil, dat het iets uit hoffelijkheid is en niet doodgewoon een verkeersregel.
Invoegen via de pechstrook kan enorm gevaarlijk zijn, dus vind ik het zeer normaal om naar links te gaan indien het mogelijk is. Let maar eens op hoe vaak er brokstukken liggen op het einde van de oprit of op de pechstrook.
Afhankelijk van het verkeer kan het dan ook nog eens heel gevaarlijk zijn om je snelheid op de oprit aan te passen. Denk maar aan een lange vrachtwagen, die kort op de lange vrachtwagen voor hem rijd. Om te versnellen kan de oprit soms te kort zijn, om te vertragen moet je naar 50/60 gaan tot de vrachtwagens voorbij zijn.
Geplaatst: 01.10.2011 - 10:49
door Carlsson 900
toppertje schreef:Oceanracer schreef:En hier op het forum is het al net als op de weg. Sommigen blijven halsstarrig geloven dat ze gelijk hebben. :?
+1!
maar dat vind ik nog niet het ergst,vaak is het de manier waarop!
+1
Geplaatst: 01.10.2011 - 12:58
door wim de jong
Iedereen praat maar over naar links gaan "als het mogelijk is".
Als het mogelijk is, is het ook mogelijk voor de invoeger om normaal in te voegen, zonder de anderen te hinderen (wat verplicht is)
Het blijft zonder noodzaak links rijden, en dus in strijd met de RVV.Hoew vaak komt het niet voor dat je zelf een auto wilt inhalen, en hij gaat "zomaar"links rijden om iemand in te laten voegen?
Toevallig volg ik nu een cursus "rijinstructeur", en hierin werd dit behandeld als zijnde een overtreding. Mocht je dat gaan doen tijdens je examen, krijg je een ingreep, en gezakt!
Mijn broer zat bij de KLPD, en als hij het constateerde, schreef hij hem wel uit. Een keer voor de rechter geweest, maar hij had geen poot om op te staan.
Dus wees niet al te hoffelijk......helaas moet je af en toe wel, om een aanrijding te voorkomen, want sommig drukken wel door en rekenen erop.
http://www.theoriecursus.nl/verkeersfor ... php?t=4294
Geplaatst: 01.10.2011 - 13:05
door sgt.flippy
wim de jong schreef:Iedereen praat maar over naar links gaan "
als het mogelijk is".
Als het mogelijk is, is het ook mogelijk voor de invoeger om normaal in te voegen, zonder de anderen te hinderen (wat verplicht is)
Het blijft zonder noodzaak links rijden, en dus in strijd met de RVV.
Hoew vaak komt het niet voor dat je zelf een auto wilt inhalen, en hij gaat "zomaar"links rijden om iemand in te laten voegen?
Toevallig volg ik nu een cursus "rijinstructeur", en hierin werd dit behandeld als zijnde een overtreding. Mocht je dat gaan doen tijdens je examen, krijg je een ingreep, en gezakt!
Mijn broer zat bij de KLPD, en als hij het constateerde, schreef hij hem wel uit. Een keer voor de rechter geweest, maar hij had geen poot om op te staan.
Dus wees niet al te hoffelijk......helaas moet je af en toe wel, om een aanrijding te voorkomen, want sommig drukken wel door en rekenen erop.
http://www.theoriecursus.nl/verkeersfor ... php?t=4294
Dan was het dus... niet mogelijk!
Hier in België ligt het trouwens heel anders, hier zijn ze belange zo streng niet met dat onnodig links rijden. Hier ga je er echt geen boete voor krijgen, zelfs niet als je effectief onnodig links rijd.
Maar Nederland is zowiezo een absoluut miserie land om over de snelweg te rijden, dat soort regeltjes helpt er alleen aan.
Als je wilt kan ik wel situaties bedenken waarbij het mogelijk is naar links te gaan en waarbij dat nuttig is voor degene die invoegt.
Geplaatst: 01.10.2011 - 13:35
door t5power
Mmmm zonder het gedrag van diegene goed te praten, kan ikme nog wel een voorval herinneren toen ik met de gloednieuwe ford focus tddi (diesel 90 pk) van mijn schoonvader aan het invoegen was.
Een opel astra met gezin reed uiterst rechts op een verlaten snelweg en ik wilde invoegen. Helaas ging meneer ook niet naar links en de focus had gewoon niet genoeg power om er voor langs te gaan. Achteraf gezien zou ik er dan maar achter moeten kruipen maar dan zou ik weer snelheid verliezen en met 100 of langzamer moeten invoegen. Heb toen maar extra gas gegeven en ben stukje over de vluchtstrook gegaan.
Toen gelijk voorgenomen dat mij dat later met mijn eigen auto dat niet zou overkomen! Die auto werd toen een s40 2.0 met 140 pk, daar kon ik redelijk mee invoegen
Wellicht dat meneer niet genoeg auto had om redelijk te kunnen invoegen? Ik heb nou iig de luxe om nog even snel verderop in te voegen, dan is een T5je wel makkelijk!
Geplaatst: 01.10.2011 - 13:45
door Schorpioen
Het probleem is dat de meeste automobilisten het blijkbaar niet kunnen hebben dat er andere auto's voor ze rijden.
Daarom willen ze er even snel voorbij, nog net voor de ander invoegen terwijl er achter voldoende ruimte is.
Maar ja, dan moeten ze het gaspedaal even loslaten en dat kan toch echt niet.
Stel je toch eens voor dat je 1 seconde later bij de file aankomt.
Ik rij veel op de cruise controle en maak het regelmatig mee dat ik dan net iets harder rijdt dan m'n voorganger. Als ik vervolgens ga inhalen ( nog steeds op de cruise controle ) en je rijdt naast de ander, schrikken ze blijkbaar ineens wakker of krijgen het bezef dat er een ander voor ze komt te rijden, gaan ze gas geven om je toch maar voor te blijven.
Je kan dan weer naar rechts om er een paar kilometer later weer mee te maken te krijgen.
Geplaatst: 01.10.2011 - 13:49
door sgt.flippy
Schorpioen schreef:Het probleem is dat de meeste automobilisten het blijkbaar niet kunnen hebben dat er andere auto's voor ze rijden.
Daarom willen ze er even snel voorbij, nog net voor de ander invoegen terwijl er achter voldoende ruimte is.
Maar ja, dan moeten ze het gaspedaal even loslaten en dat kan toch echt niet.
Stel je toch eens voor dat je 1 seconde later bij de file aankomt.
Ik rij veel op de cruise controle en maak het regelmatig mee dat ik dan net iets harder rijdt dan m'n voorganger. Als ik vervolgens ga inhalen ( nog steeds op de cruise controle ) en je rijdt naast de ander, schrikken ze blijkbaar ineens wakker of krijgen het bezef dat er een ander voor ze komt te rijden, gaan ze gas geven om je toch maar voor te blijven.
Je kan dan weer naar rechts om er een paar kilometer later weer mee te maken te krijgen.
Dat is een typisch Nederlands probleem :oops:
Maak het hier zelden mee, en na men reis richting Zweden, heb ik het nogmaals ondervonden dat je dit probleem veel sneller in Nederland hebt.
Ik heb namelijk hetzelfde probleem, elke keer ik in Nederland kom, overkomt het mij dat ik op cruise control rij, en gas moet bijgeven om iemand voorbij te gaan die plots even snel rijd. En ik geef gas bij omdat ik gewoonweg weet dat als ik erachter ga rijden, ik binnen de kortste keren weer naar links zal moeten.
Geplaatst: 01.10.2011 - 16:20
door JeroenSpock
Als meneer of mevrouw de invoeger zelf ook even in de gaten houdt van er naast/achter hun rijdt, kunnen ze of achter je gaan rijden, of een straal gas geven zodat ze met genoeg snelheid voor je komen te rijden.
Ik kom met de auto nauwelijks op A wegen, maar in de bus haal ik m'n poot niet van het gas, en ga al helemaal niet naar links. Ze gaan er maar voor of achter. Vrachtauto's en bussen die er op willen is een ander verhaal.
En als ik dan een keer een A weg op ga met de auto, zit die vrij snel op 100km/u op de invoegstrook.