Op zich is 13-14 km normaal, ik zou op de snelweg iets eerder verwachten.
He is wat lastig meten maar je kan bij een warme motor wellicht met een thermocouple even meten op het blok of in koelcircuit.
Je kan ook thermostaat uitbouwen en in pannetje water opwarmen en kijken of hij opent bij de juiste temp. Je meot wel be terugmonteren een goede rubber ring gebruiken. Vaak is een nieuwe thermostaat sneller en beter te monteren.
Wat dus ook kan is een nieuwe thermostaat monteren, makkelijker dan dashboard eruit en erin zetten Kosten ongeveer 15 euro's. Let wel op dat hij goed gemonteerd zit (dacht met gaatje boven).
gr Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf. Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Hoi Wim, de problemen zijn juist (toevallig) begonnen nadat ik m'n thermostaat vervangen heb (2e keer in een maand tijd). Maar je hebt gelijk dat het zou kunnen zijn, dat deze thermostaat ook niet goed is en te ver dicht blijft staan, waardoor de motor maar langzaam opwarmt.
De thermostaat die ik nu heb (en de vorige ook) heeft geen ontluchtingsgaatje, ik heb ergens op het forum gelezen dat dit dus niet de goede is. Mijn vraag is of dit gaatje erg belangrijk is? Ik kan eventueel een fotootje schieten, aangezien ik de originele (kapotte) thermostaat met gaatje heb liggen en ook nog een zonder gaatje die ik preventief vervangen heb..
Rik_J schreef:Hoi Wim, de problemen zijn juist (toevallig) begonnen nadat ik m'n thermostaat vervangen heb (2e keer in een maand tijd). Maar je hebt gelijk dat het zou kunnen zijn, dat deze thermostaat ook niet goed is en te ver dicht blijft staan, waardoor de motor maar langzaam opwarmt.
De thermostaat die ik nu heb (en de vorige ook) heeft geen ontluchtingsgaatje, ik heb ergens op het forum gelezen dat dit dus niet de goede is. Mijn vraag is of dit gaatje erg belangrijk is? Ik kan eventueel een fotootje schieten, aangezien ik de originele (kapotte) thermostaat met gaatje heb liggen en ook nog een zonder gaatje die ik preventief vervangen heb..
als hij niet snel genoeg op temperatuur komt,is de thermostaat open en niet dicht zoals jij zegt..
Nadat mijn temperatuurmeter het weer een week gedaan heeft, viel deze na precies een week weer uit. Heeft het vervolgens een week niet gedaan. Daarna na 8 dagen een dagje wel weer gewerkt en nu werkt het weer niet
Kan ik het een en ander doormeten om te checken of de meter en de bekabeling er naar toe goed is? Staat er ook ergens beschreven hoe ik de temperatuursensor kan doormeten? Kabeltje los, en dan weerstand meten t.o.v. massa?
wpee schreef:Op zich is 13-14 km normaal, ik zou op de snelweg iets eerder verwachten.
He is wat lastig meten maar je kan bij een warme motor wellicht met een thermocouple even meten op het blok of in koelcircuit.
Je kan ook thermostaat uitbouwen en in pannetje water opwarmen en kijken of hij opent bij de juiste temp. Je meot wel be terugmonteren een goede rubber ring gebruiken. Vaak is een nieuwe thermostaat sneller en beter te monteren.
Wat dus ook kan is een nieuwe thermostaat monteren, makkelijker dan dashboard eruit en erin zetten Kosten ongeveer 15 euro's. Let wel op dat hij goed gemonteerd zit (dacht met gaatje boven).
gr Wim
Het lijkt mij juist erg lang. Bij alle auto's die ik tot nu toe gereden heb was de temperatuurmeter binnen een kilometer of vier of zelfs eerder al in het midden!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Ik hoop dat hiermee een discussie op gang komt, ik heb het idee dat het ook veel te lang duurt namelijk.
Echter zal het deels ook aan je rijstijl liggen, ik rijd heel erg rustig zolang de motor koud is.
Toch moet ik na 1 à 2 km de snelweg op en zal ik toch snelheid moeten maken. Gelukkig is het een hele lange invoegstrook, dus ik trap het gas heel lichtjes in, en laat de motor heel rustig op toeren komen, waarbij ik bij ongeveer 3000 toeren overschakel.
Wordt de verwarming wel goed en redelijk snel heet?
Om het interieur en de motor zo snel mogelijk op bedrijfs temp. te krijgen mag je de blower niet hoger als standje 2 zetten tijdens het warm rijden, dat is het meest efficient. Als je de blower voluit zet koelt de kachel de motor teveel en zal het langer duren voordat de kv op bedrijfstemp. is.
Als je de thermostaat vervangt, dan moet koelwater eruit.
Als je slim bent........ dan spoel je ook de binnenkachel eens goed door. Bij mij zat er schinbaar onderin een laagje smurrie waardoor er te weinig water door de binnekachel stroomt (na 20 jaar). Dan wordt deze ook niet warm genoeg om binnen de zaak op temperatuur te brengen ondanks dat de motor warm is.
Binnenkachel: Slangen eraf halen, op 1 aansluiting de tuinslang koppelen en een doorspoelen (kraan helemaal open). Ook eens op de andere aansluiting zetten. Dan weer slanger terug monteren.
Bijvullen met koelvloeistof daarna.
Je kunt de binnenkachel ook al eerder doorspoelen, dus voordat je de thermostaat vervangt, wellicht dat het al helpt. Meet anders eens meteen warme motor de temperatuur in het expansievaatje, moet toch wel redelijke temperatuur hebben.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf. Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Als je slim bent........ dan spoel je ook de binnenkachel eens goed door.
Dat leverde bij mij een 10c hogere lucht temp.op van de kachel en hij was veel sneller op temp. De moeite waard dus. Beste is om ook de motor en de radiateur op die manier door te spoelen, dan is de circulatie weer optimaal.
Doorspoelen via de radiateur slangen. Kan je en de radiateur doorspoelen en de motor doorspoelen als je die boven en onder loshaalt. Eerst de tuinslang in de bovenste en daarna in de onderste slang/ radiateur aansluiting. De kachelslangen lopen door het schutboard naar binnen, eerst via de ene en darna via de andere doorspoelen.
Oke bedankt voor de tips, ga ik binnenkort zeker doen. Maar dit gaat m'n probleem niet volledig oplossen denk ik, aangezien het eerst (maand terug) wel beter werkte.
Ik zou graag m'n kabel van de temperatuursensor naar de temp. meter op de een of andere manier willen doormeten. Ik weet alleen niet hoe en ik kan er niks over vinden. Maar jullie weten het helaas ook niet?
Dat doormeten is simpel. Gewoon een multimeter op weerstand (ohm) zetten. Achter het metertje de draad loshalen, bij de sensor het draad eraf halen en de mm op beide einden van het draad aansluiten. Dan weet je de weerstand van de draad. Die moet heel laag zijn, hoe hoger de weerstand hoe slechter de draad geleid.
Ja, ik bedoelde eigenlijk (en dat had ik duidelijker moeten formuleren, sorry) welke draad achter het metertje is het? Is het da ene losse draadje dat achterop het klokkenhuis zit?
Je hebt daar:
- 1 km teller kabel
- 2 stekkerblokken (aan weerszijden van de kilometertellerkabelaansluiting)
- en nog 1 los kabeltje met een los stekkertje.