Pagina 2 van 3
Geplaatst: 04.11.2011 - 21:33
door Richard
hmmm...zit inderdaad ook weer wat in.
Geplaatst: 04.11.2011 - 22:13
door Oceanracer
Ehhh, het is wel de achterste die defect is, hè...
Geplaatst: 04.11.2011 - 23:35
door Ramon&Ramon
Oceanracer schreef:Ik kom op internet ook van die goedkopere exemplaren tegen. Ook van Bosch. Maar ik lees op internet net zo veel storingen met niet-originele lambda's dus daar ben ik wat huiverig voor.
Overigens staat er in mijn handboek dat er voor het verwijderen van een lambda een speciaal stuk gereedschap nodig. Klopt dat?
Die van Bosch zijn gewoon goed,werden ook vaak gebruikt als eerste montage..
Soms is er een draadje van de voorverwarming gebroken,vandaar de storing.
Geplaatst: 08.11.2011 - 14:55
door Oceanracer
Slecht nieuws! Ik heb geprobeerd de achterste lambda sonde te verwijderen maar hij zit muurvast. Overigens zeer opvallend hoe kort het snoertje naar de lambda sonde is. Er was nauwelijks beweging in het snoer mogelijk, dus dat heb ik maar voorzichtig ietwat opgerekt. Vreemd, want een uitlaat zit altijd wel beweging in. Een draadbreuk is daardoor inderdaad snel gemaakt!
Helaas kreeg ik de stekker ook al niet los, dus die even inspuiten met contactspray (je weet immers maar nooit) is ook al niet gelukt.
Geen steek verder dus...

Geplaatst: 08.11.2011 - 15:22
door Thijs
Hmm, balen altijd die muurvast zittende onderdelen.. Meestal wil met een hamer op de steek sleutel slaan wel helpen, dan schrikt hij los. Als je alleen met de hand haat trekken draai je de "bout" dol en heb je er helemaal geen grip meer op. Ook bereik je het moment van loskomen dan eigenlijk niet. En met een hamer, uiteraard met beleid, heb je vaak wel dat effect!
Geplaatst: 08.11.2011 - 15:26
door Oceanracer
Ben al met het bekende "vuistje" in de weer geweest. Met beleid, want we moeten natuurlijk niet meer kapot maken, dan ons lief is. Hij gaf geen krimp. Toch bedankt voor de tip.
Een brug zou trouwens wel ideaal zijn, want liggend onder de auto houdt het qua werkruimte ook niet echt over. :?
Geplaatst: 08.11.2011 - 20:09
door edraket
Heb je het met een steeksleutel geprobeerd? Beter is een ringsleutel. Je hebt ook open ringsleutels en de kans op doordraaien van de bout is daarmee een heel stuk kleiner.
Het beste kun je de sensor met een brander goed warmstoken, dan draai je hem er waarschijnlijk zo uit.
Geplaatst: 08.11.2011 - 20:13
door Oceanracer
Ik ben inderdaad aan de slag gegaan met steeksleutel 22. Een ringsleutel zou inderdaad beter zijn, maar dan moet de stekker wel los en de bedrading uit alle geleiders worden verwijderd. Maar juist die rotstekker kreeg ik ook niet los. Die zit overigens ook nog eens op een waardeloze plek! Ik weet trouwens niet of die steker dan wel door de ringsleutel past.
De bout is niet doorgedraaid, maar je kunt wel een soort van inkeping zien waar de steeksleutel op de bout heeft gezeten.
Heeft een stukje rijden net zo veel effect (met de huidige buitentemperatuur) als warmstoken?
Geplaatst: 08.11.2011 - 22:44
door M@rcel
Geplaatst: 08.11.2011 - 22:59
door Ramon&Ramon
Er zijn speciale doppen voor op een ratel te koop voor die sondes,
Geplaatst: 08.11.2011 - 23:00
door Ramon&Ramon
Die heb ik wel,maar je woont niet om de hoek zie ik!
Geplaatst: 08.11.2011 - 23:57
door edraket
Geplaatst: 09.11.2011 - 07:03
door Iroll
Je vervangt de lambda toch. Dus wat weerhoud je ervan om de bedrading door te knippen en er een 6 kantige ringsleutel met een stuk buis als verlengstuk op te zetten? Als er tenminste genoeg plek voor is uiteraard. Zo heb ik al een paar lambda's vervangen. Van mijn 480 heb ik de lambda vervangen door hem er met een hamer en beitel uit te tikken. Die was met geen mogelijkheid op een andere manier te lossen.
Geplaatst: 10.11.2011 - 21:17
door Oceanracer
Omdat het ook een draadbreuk kan zijn, wil ik hem eigenlijk heel zien te houden om te zien of ik er nog wat mee kan. Ook het reinigen is dan nog een optie.
Ik ben bij Lasaulec geweest, maar zij hadden geen speciale dop voor lambda's. Dus dat wordt lastig. Ik zal na het weekend eens bij de plaatselijke VW-dealer vragen...
Kan iemand mij wellicht uitleggen hoe die stekker werkt? Moet ik iets indrukken of juist ergens een schroevendraaier tussen zetten?
Geplaatst: 10.11.2011 - 21:26
door toppertje
als je de bedrading van de stekker volgt,dan kom je ergens opzij van je luchtfilter
uit.
daar kun je ook evt de stekkers los koppelen.
Geplaatst: 10.11.2011 - 21:38
door Oceanracer
Ik heb de stekkers al getraceerd en de aluminium buis (tijdelijk) verwijderd, zodat ik beter bij de stekkers kan. Maar ik snap werkelijk niet hoe ik de stekkers kan loshalen.
Bij mij zitten die stekkers overigens niet bij het luchtfilter, maar op een armlengte diep, tegen het schutbord aan. Echt een waardeloze locatie!
Geplaatst: 10.11.2011 - 23:57
door Ramon&Ramon
De borging van de stekker naar buiten trekken en dan komt de stekker vanzelf los..
Geplaatst: 11.11.2011 - 07:19
door Oceanracer
Dank, ik zal er dit weekend nog eens naar kijken!
Geplaatst: 15.11.2011 - 21:02
door Oceanracer
Even een korte update:
Sinds het resetten op 1 november j.l. is het lampje niet meer ten onrechte aangegaan. Dus alleen nog bij het op contact zetten van de auto. Direct na het starten dooft het lampje.
Er zijn nu drie mogelijkheden:
- toeval, dus binnenkort gaat hij toch weer aan
- slechte stekkerverbinding, ik heb wat zitten wrotten aan die stekkers
- draadbreuk bij de lambdasonde, ik heb die draad wat meer ruimte gegeven
De toekomst zal het uitwijzen. Ik houd u allen op de hoogte.

Geplaatst: 07.12.2011 - 21:45
door Oceanracer
We zijn nu dik een maand verder en tot op heden geen storingslampje meer gehad!