Pagina 2 van 11

Geplaatst: 23.10.2011 - 21:49
door toppertje
Oceanracer schreef:
Edit: Ik kan natuurlijk ook gewoon tegen de voorbumper aanduwen. Duh! :oops:
=D>

Geplaatst: 24.10.2011 - 10:53
door Thijs
Volgens mij zijn het idd ook gietrestjes die gescheurd zijn. De steun zelf lijkt niet veel aan te mankeren zo op de foto.

Door de reactiekracht van de aandrijving zal het blok kantelen. Dit wordt oa door deze steun in goede banen geleid.

Geplaatst: 26.10.2011 - 22:43
door capslock
Bij mij is het geen loos alarm. Bij toeval keek ik even met een schuin oog en warempel zowel onder als boven is de rubber aan het inscheuren.

Afbeelding

Afbeelding

Kan ik nu alleen de rubber vervangen (los verkrijgbaar?) of moet ik de hele steun vervangen?

Geplaatst: 26.10.2011 - 23:12
door gsx750r
capslock schreef:....Kan ik nu alleen de rubber vervangen (los verkrijgbaar?) of moet ik de hele steun vervangen?
Gehele steun. Simpel klusje van ca. 20 minuten en eenvoudig zelf te doen !

Rob

Geplaatst: 27.10.2011 - 10:21
door nauticbluepearl
hele steun losse 59 E dealerprijs, ook nieuw ontwerp verkrijgbaar. rubber is dan kruisvromig (+) in een zelfde vorm gat in het aluminium huis.
gaat langer mee, omdat het niet zichtbaar kan scheuren,
volgens mij wel slapper

losse rubber (rond) ook leverbaar 19 E monteren zonder persgereedschap lastig, niet onmogelijk klusje. Ik heb zelf gehobbied met steun verwarmne en rubber in de vriezer, maar uiteindelijk moet het laatste stukje toch met hamer.
niet mooi, wel gelukt.

Laatse optie is de PU rubbers die in de tuning markt verkrijgbaar zijn. soms uit twee delen daardoor minder problemen te verwachten met inpersen
bedoeld omdat deze stijfer zijn; minder motorkantelen. nog niet zelf geprobeert

Geplaatst: 27.10.2011 - 20:37
door capslock
nauticbluepearl schreef: losse rubber (rond) ook leverbaar 19 E monteren zonder persgereedschap lastig, niet onmogelijk klusje. Ik heb zelf gehobbied met steun verwarmne en rubber in de vriezer, maar uiteindelijk moet het laatste stukje toch met hamer.
Zit er nog een bus om de rubber heen voordat je deze erin perst? Ik heb zelf een flinke zware bankschroef, maar geen mooie "buis" bij de hand.

Geplaatst: 27.10.2011 - 21:02
door JosW
gsx750r schreef:
capslock schreef:....Kan ik nu alleen de rubber vervangen (los verkrijgbaar?) of moet ik de hele steun vervangen?
Gehele steun. Simpel klusje van ca. 20 minuten en eenvoudig zelf te doen !

Rob
Vraagje, als je boel losschroeft moet dan de motor niet ondersteund worden?

Geplaatst: 27.10.2011 - 21:04
door Oceanracer
Nee hoor, je blok valt er niet uit als je die bouten los haalt.

Geplaatst: 27.10.2011 - 21:06
door JosW
Bedankt maar weer Erwin. Heb jij misschien een idee over mijn topic inzake de verwarming?

Geplaatst: 27.10.2011 - 21:07
door Oceanracer
Daar heb ik al op gereageerd. :-)

Geplaatst: 27.10.2011 - 21:09
door JosW
De man die sneller reageert dan zijn schaduw!

Geplaatst: 27.10.2011 - 21:48
door capslock
Lucky L...
Lucky Oracer!
:multi:

Ik ben er inmiddels achter en heb de rubber los besteld via internet.

http://www.volvo-parts.nl/index.php?mai ... ts_id=3416

Geplaatst: 29.10.2011 - 13:08
door nauticbluepearl
capslock schreef:
Zit er nog een bus om de rubber heen voordat je deze erin perst? Ik heb zelf een flinke zware bankschroef, maar geen mooie "buis" bij de hand.
zoals jullie mischien al uitgevonden hadden zit er inderdaad een soort hardplastic bus om het ronde rubber.

om te demonteren is het ook het makkelijkst om het rubber vanuit het midden, met een los ijzerzaagblad in te zagen, netjes tot op het alu huis. De klemspanning is er dan af en je drukt het oude rubber er met je blote handen uit

Geplaatst: 29.10.2011 - 17:20
door MN-NL
Tis blijkbaar wel een zwak punt....

ik kreeg onderweg naar huis vanaf een weekje weg een melding sproeiervloeistof bijvullen. Dacht met de klep open "toch effe naar dat rubber kijken" - ligt de hele bovenste motorstuen los :evil:

(of is dat normaal zo, bij een diesel, dat dat rubber los heen en weer kan jutteren? - het gaat om een D5 van MY2006)

14.000 km geleden is de distributie door de dealer gedaan, toen zou die silent al gescheurd moeten zijn lijkt me???

Valt nog mee hoe weinig je ervan merkt bij het rijden, de motor heeft nu beduidend meer speling. Maar goed, misschien is na vervangen het verschil wel heel merkbaar :roll:

Was net nog even bij de dealer maar alleen sales aanwezig. Die kunnen niet effe die motorsteun uit het magazijn trekken helaas...

Marc

Plaatje:

Geplaatst: 30.10.2011 - 17:23
door MN-NL
Toch nog even een vraagje:

Hoeveel beweging mag dat rubberen kruis in de nieuwere vierkante steun hebben? Bij mij kan het rubber blok zowel in langs- als dwarsrichting zeker 1 cm heen en weer geduwd worden (met de sleutel want wel behoorlijk warm daar na een ritje :-) )

In de (eerdere) ronde steun zit het rubber silent block vast, hier kan je desgewenst ook de teflon bussen inzetten.

De latere vierkante steun (zoals bij mij) kent geen aftermarket teflon alternatief.

Blijft over de vraag of mijn situatie 'normaal' of 'kaduuk' is??

Gr. Marc

Geplaatst: 31.10.2011 - 11:21
door nauticbluepearl
Ik heb mijn 'vierkante' rubber inmiddels al een keer vervangen. ik vond toen dat ie ook een gammele indruk maakte. stuk of heel is nu niet meer te beoordelen, het +vormig rubber zit verstopt achter rubber flapjes in het alu huis.

Geplaatst: 31.10.2011 - 11:30
door MN-NL
nauticbluepearl schreef:Ik heb mijn 'vierkante' rubber inmiddels al een keer vervangen. ik vond toen dat ie ook een gammele indruk maakte. stuk of heel is nu niet meer te beoordelen, het +vormig rubber zit verstopt achter rubber flapjes in het alu huis.
Was er naar jouw mening een groot verschil tussen de oude en de nieuwe steun?

Ik kan nu zonder moeite de +vormige rubber een centimeter heen en weer duwen, zowel in lengte- als dwarsrichting.

Nu ja, de reparatiekosten zijn te overzien, bij 160k is dit niet schokkend verder (best betrouwbaar hoor zo'n Volvo :twisted: )

Gr. Marc

Geplaatst: 31.10.2011 - 15:04
door mark1976
Heb zojuist voor mn eigen auto een offerte opgevraagd, blijken twee motorrubbers (voor en achter) en 1 motorophangingssteun ingescheurd te zijn/vervangen te moeten worden. Klusje kost bij de dealer incl btw bijna 600 euro?! Onderhoud em altijd bij de dealer maar vind het nogal wat? Of moet ik niet zeuren :-)

Geplaatst: 31.10.2011 - 16:31
door nauticbluepearl
motorsteun onder, dat is ander werk, daar kom je klusser op straat niet bij, en kun je ook niet even weghalen zonder dat je motorblok omkiepert (je moet je blok opkrikken om 'm er uberhaupt tussenuit te krijgen)

de onderste (versnellings-)baksteun en de bovenste motorsteun zijn goed te doen, de andere twee zijn duur in aanschaf en moeilijk(-er?) zelf te doen

Geplaatst: 31.10.2011 - 16:48
door nauticbluepearl
tot nu toe hebben we steeds over het rubber 3 in de steun 2 gehad in deze topic.
De baksteun 6 is ook goed te doen, de steunen 1, 5-voor en 5-achter
daar heb ik mij niet aan gewaagd.
zo'n rubber #5 kost alleen al 126 Euro; allebei, plus de bovenste motorsteun #2 zit je al op 300 Euro materiaal.

Afbeelding