Ik heb onlangs bij de Conrad net 2 Cteck MXS50 gekocht. Aansluitingen gemaakt (met stekker) op de accu's van de C70 en de S60R.
Kabel via achterraam naar binnen bij de S60, achterbank naar voren geklapt, zodat het kofferdeksel niet open hoeft te blijven.
Bij de C70 kan de lader net mooi onder de motorkap (motorkap valt dan in 1e vergrendeling.
De laders gaan een heel programma (8 stappen) af, waarbij de staat van de accu getest wordt. Accu wordt geladen en vervolgens wordt overgegaan op druppelladen.
De capaciteit is zat genoeg, immers ik hoef niet met een noodgang de accu's op te laden. De laders kunnen de hele winter mooi aan de accu's hangen. Voor het wat sneller opladen heb ik een Ferve lader.
Wat voor druppellader?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Denk jij soms dat het geld mij op de rug groeit?945i schreef:Boertje van buutn.![]()
Koop het aantal CTEC's dat je denkt nodig te hebben en leg ze aan de prik, de werktuigen zullen je niet in de steek laten op het moment dat je ze nodig hebt.

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Wil je hem ook als druppel lader gebruiken, of alleen opladen? Wellicht moeten we even verder gaan in jouw originele topic, weet niet of Rob dit leuk vind in zijn topic.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Gaan we daar verder... Sorry Rob!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Voor mij maakt het niet uit hoor, ik heb antwoord, en blijft het gehele verhaal ook bij elkaar 
De simpele aansluiting en loskoppeling is voor mij ook zeker een pré. De druppelaar voor de motor van mijn vrouw is een oudje en heeft een rottige, niet volledig afgedekte, verbinding. Het is meer van de insteek kunststof blokjes.

De simpele aansluiting en loskoppeling is voor mij ook zeker een pré. De druppelaar voor de motor van mijn vrouw is een oudje en heeft een rottige, niet volledig afgedekte, verbinding. Het is meer van de insteek kunststof blokjes.
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Maar ga je hem (je nieuw aan te schaffen CTEK) dan ook voor de motorfiets van je vrouw gebruiken? Daar is de 7.0 namelijk niet voor bedoeld.Rob Bakker schreef:De simpele aansluiting en loskoppeling is voor mij ook zeker een pré. De druppelaar voor de motor van mijn vrouw is een oudje en heeft een rottige, niet volledig afgedekte, verbinding. Het is meer van de insteek kunststof blokjes.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
even een vraag aan accuspecialist Edraket: je stelt terecht dat een lage laadspanning niet ideaal is bij opladen van een (ontladen) accu; maar hoe zit dat dan met druppelladers; bij mijn motoren zitten gelaccu's gemonteerd van 18-20 ah, om de accu's op de juiste spanning te houden gebruik ik druppelladers van Optimate, dus een permanente lage laadspanning; werkt dat dan wel goed?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Een optimate kan 0,8 Ampere leveren, en dat is voldoende voor de meeste motor accu's. Die zijn doorgaans zo rond de 10Ah. Je hebt dan voldoende laadstroom om de accu ook goed op te kunnen laden. Is je accu beduidend groter (ik heb een 24Ah motor accu) dan zou ik toch een grotere lader adviseren voor het opladen. Ik gebruik de motomate ook om mijn accu op spanning te houden (float-charge). De spanning wordt daarbij terug geregeld zodat er geen gasvprming meer ontstaat en afhankelijk van de accu wordt er een bepaalde stroom geleverd.ps-amazon schreef:even een vraag aan accuspecialist Edraket: je stelt terecht dat een lage laadspanning niet ideaal is bij opladen van een (ontladen) accu; maar hoe zit dat dan met druppelladers; bij mijn motoren zitten gelaccu's gemonteerd van 18-20 ah, om de accu's op de juiste spanning te houden gebruik ik druppelladers van Optimate, dus een permanente lage laadspanning; werkt dat dan wel goed?
Als jij je motor wegzet na een ritje is de accu wel vol en volstaat de motomate prima. De dynamo van je motor houdt de accu wel prima in leven.
Ik stel overigens niet dat een lage laadspanning maar een te lage laadstroom niet goed is voor de accu. Spanning moet uiteraard ook goed zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ok bedankt voor het antwoord, ik bedoel echter niet zozeer opladen van een accu die deels ontladen is, maar het op de juiste spanning houden van de accu als de motor na een rit met volle accu wordt weggezet (om het verbruik van het alarmsysteem te compenseren); is dan een Optimate voor een 20Ah accu voldoende?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ja als de accu nog in goede staat is wel. Met name oudere accu's ontladen veel en dan kan de optimate het in druppel mode misschien niet meer bijhouden, maar normaal gesproken is dat ruim voldoende.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Een druppellader wil niets anders zeggen dan dat deze de accu druppelsgewijs van stroom voorziet zodat hij op de lange duur niet leegraakt als je hem vol hebt weggezet.
Je kan er heel lang over praten, maar daar komt het op neer.
een Optimate 3 of CTEK doen dat uitstekend.
Een accu opladen heb je een acculader voor nodig.
En als de accu geen stroom meer vasthoudt, is hij verrot.
Je kan er heel lang over praten, maar daar komt het op neer.
een Optimate 3 of CTEK doen dat uitstekend.
Een accu opladen heb je een acculader voor nodig.
En als de accu geen stroom meer vasthoudt, is hij verrot.

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ga je nou eerst eens verdiepen in de materie voordat je iets onzinnigs neer schrijft. Dat is dus allang niet meer zo. In huidige laders zit heel veel "nieuwe inzichten tav laden" verwerkt. En een druppellader heet niet zo omdat hij druppelsgewijs van stroom voorziet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Rob Bakker
- 5th Gear member
- Berichten: 2189
- Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14
Nee, die heeft haar eigen lader nog, en de motor staat in de stalling voord e winter en heeft dus de gehele winter dat ding eraan hangen.Oceanracer schreef:......
Maar ga je hem (je nieuw aan te schaffen CTEK) dan ook voor de motorfiets van je vrouw gebruiken? Daar is de 7.0 namelijk niet voor bedoeld.
S60 2.4 AUT 

S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)


S80 T6 Geartronic (verkocht 190k km)
V40 1.9 D 102 pk, dynamic exclusive, MY2001, op 237.700 km herboren als pool...
V40 Europa Comfort line okt. 1999 (MY2000) 1.8 op LPI (Vialle / G3) (no more....)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Oké!
Bij de weg; gisterenmorgen na thuiskomst van een autoritje was m'n zoontje in slaap gevallen, dus liet ik de contactsleutel in stand I staan, zodat de radio aan zou blijven en hij nog even kon doorslapen in de auto. Na een klein uurtje was hij wakker, dus haal ik hem uit de auto en wat vergeet ik? Juist! De sleutel. Lig ik gisterenavond in bed, bedenk ik mij dat in ene. Ik eruit en naar de auto. Ik open het portier, hoor ik het al: krrrrttrrtrrrttr, of zoiets. Accu helemaal leeg. En ik hier maar zeggen dat ik nooit een accu helemaal hoef op te laden... :? Ik heb hem net even losgehaald en naar de plaatselijke VW-dealer gebracht, met het verzoek of zij hem voor mij willen opladen. Morgen kan ik hem weer ophalen. Ben benieuwd of hij dit gaat overleven...
Bij de weg; gisterenmorgen na thuiskomst van een autoritje was m'n zoontje in slaap gevallen, dus liet ik de contactsleutel in stand I staan, zodat de radio aan zou blijven en hij nog even kon doorslapen in de auto. Na een klein uurtje was hij wakker, dus haal ik hem uit de auto en wat vergeet ik? Juist! De sleutel. Lig ik gisterenavond in bed, bedenk ik mij dat in ene. Ik eruit en naar de auto. Ik open het portier, hoor ik het al: krrrrttrrtrrrttr, of zoiets. Accu helemaal leeg. En ik hier maar zeggen dat ik nooit een accu helemaal hoef op te laden... :? Ik heb hem net even losgehaald en naar de plaatselijke VW-dealer gebracht, met het verzoek of zij hem voor mij willen opladen. Morgen kan ik hem weer ophalen. Ben benieuwd of hij dit gaat overleven...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Hij stamt nog uit de Combi-garage tijd. Spuuglelijke zwarte accu met een stikker vol vlammen. Vaag ding van 75 Ah. Van mij mag ie zijn overleden... Maar ik denk dus een jaar of 3 oud.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik wacht de winteraanbieding weer af. Hopen dat hij het tot die tijd volhoudt. En anders heb ik nog wel wat accu's in de schuur... 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Accu's kunnen een hoop hebben. Heb vorig jaar maart een auto gekocht en 1,5 jaar aan de kant gezet. Je moet alleen weten hoe je ze weer aan de praat krijgt.
De Lidl had laatst een leuke aanbieding, misschien liggen ze er nog wel. Een druppellader vergelijkbaar met de CTEK voor 19,95. Prima dingetje, heb er mn ouwelui mee blij gemaakt.
Iig als de druppellader de accu niet wil opladen dan is er een prima oplossing voor. Een verse goeie 12V accu parallel over de slechte heen zetten en dan de druppellader erop zetten. Nachtje laten staan, volgende dag de goeie accu afkoppelen. En nog een dagje lekker doorladen. Meestal wil dit de accu wel redden.
Als je nu een accutester hebt (die belast de accu terwijl die meet) dan kun je makkelijk controleren of die nog voldoende power geeft en de spanning niet te ver terug valt.
Maar van een keerjte de accu leeg trekken betekend zelden het einde van een accu. Accu's worden meestal gesloopt door een defecte dynamo die lange tijd veel te hoge spanningen door een accu heen jaagt.
Mijn opa heeft een Avansis uit 98, zit al 13 jaar de originele accu in en doet het nog prima.
De Lidl had laatst een leuke aanbieding, misschien liggen ze er nog wel. Een druppellader vergelijkbaar met de CTEK voor 19,95. Prima dingetje, heb er mn ouwelui mee blij gemaakt.
Iig als de druppellader de accu niet wil opladen dan is er een prima oplossing voor. Een verse goeie 12V accu parallel over de slechte heen zetten en dan de druppellader erop zetten. Nachtje laten staan, volgende dag de goeie accu afkoppelen. En nog een dagje lekker doorladen. Meestal wil dit de accu wel redden.
Als je nu een accutester hebt (die belast de accu terwijl die meet) dan kun je makkelijk controleren of die nog voldoende power geeft en de spanning niet te ver terug valt.
Maar van een keerjte de accu leeg trekken betekend zelden het einde van een accu. Accu's worden meestal gesloopt door een defecte dynamo die lange tijd veel te hoge spanningen door een accu heen jaagt.
Mijn opa heeft een Avansis uit 98, zit al 13 jaar de originele accu in en doet het nog prima.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)