Pagina 2 van 8

Geplaatst: 28.10.2011 - 20:31
door Oceanracer
Je hebt in elk geval al geen D5.

Geplaatst: 28.10.2011 - 20:34
door toppertje
Oceanracer schreef:Je hebt in elk geval al geen D5.
nee, klopt.
maar wel een DMVW.

Geplaatst: 28.10.2011 - 20:37
door Oceanracer
Ehhh, dit hoef ik joú toch niet uit te leggen? :shock:

Geplaatst: 28.10.2011 - 21:39
door toppertje
Oceanracer schreef:Ehhh, dit hoef ik joú toch niet uit te leggen? :shock:
doe eens zou ik zeggen. 8)

Geplaatst: 28.10.2011 - 22:05
door Oceanracer
Iets met hoog koppel, laag toerental, schakellui rijden, D5 versus 2.5TDI. :-)

Geplaatst: 28.10.2011 - 22:13
door Richard
Of ook wel...bij een D5 krijgt de boel wat meer op zijn donder ;)

Geplaatst: 28.10.2011 - 22:22
door Oceanracer
Jij snapt het! :-)

Geplaatst: 28.10.2011 - 22:29
door Richard
Tsja, ik heb de ervaring er mee gehad in die van mij he.

Geplaatst: 29.10.2011 - 02:56
door Thijs
Met chip doet ie er zeker niet voor onder hoor! En mijn koppeling/vliegwiel waren op de 2.5D ook nog origineel bij 380K

Geplaatst: 29.10.2011 - 09:51
door MichelB
Vertel de garage dat ze op het stopje aan de vliegwielkant in het blok moeten letten,daar komt meestal de olielekkage vandaan.
De oorzaak lag hem inderdaad bij deze vriesstop. Kosten van dit onderdeel: 1,75 euro.

Verder in de raparatie meegenomen: dubbelmassavliegwiel-complete koppelingsset (deze was na 250k km redelijk uitgesteld) en krukaskeerring...

Alles inclusief btw: 1800 euro. Nu op naar de 500k km.... :P

Geplaatst: 29.10.2011 - 10:32
door crackedtooth
MichelB schreef:
Vertel de garage dat ze op het stopje aan de vliegwielkant in het blok moeten letten,daar komt meestal de olielekkage vandaan.
De oorzaak lag hem inderdaad bij deze vriesstop. Kosten van dit onderdeel: 1,75 euro.

Verder in de raparatie meegenomen: dubbelmassavliegwiel-complete koppelingsset (deze was na 250k km redelijk uitgesteld) en krukaskeerring...

Alles inclusief btw: 1800 euro. Nu op naar de 500k km.... :P
welke gedeelte precies van die kosten was daarvan het vliegwiel?

(zelf nml lekkage bij krukaskeerring, dus ga ook meteen koppeling+dukset laten vervangen als het toch open ligt)

Geplaatst: 29.10.2011 - 10:42
door MichelB
welke gedeelte precies van die kosten was daarvan het vliegwiel
Keerring vliegwiel: 22,50;
Vriesstop: 1,95 (dus 20 ct hoger dan eerder aangegeven en de oorzaak van alles);
Repset pro: 407,00
2-massa-vliegwiel: 675,00
8 uur werk: 428,00 euro.
+ zeer goede service van garage

Geplaatst: 29.10.2011 - 10:48
door crackedtooth
Dankje. Geen duur uurloon.
Vandaag beginnen ze aan die van mij.

Geplaatst: 29.10.2011 - 10:51
door MichelB
crackedtooth schreef:Dankje. Geen duur uurloon.
Vandaag beginnen ze aan die van mij.
't Was ook geen originele volvo maar alle prijzen wel ex btw...
Succes met die van jou.

Geplaatst: 29.10.2011 - 13:13
door crackedtooth
MichelB schreef:
crackedtooth schreef:Dankje. Geen duur uurloon.
Vandaag beginnen ze aan die van mij.
't Was ook geen originele volvo maar alle prijzen wel ex btw...
Succes met die van jou.
Foto net gekregen, ze zijn er toch dit weekend aan begonnen en dat vind ik super want donderdag eind van dag pas diagnose gesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 31.10.2011 - 23:19
door renelle
Mijn V70 D5 2003 heeft nu ook ruim 200kkm op het klokje en als de auto stationair loopt hoor je af en toe een rammeltje. Als ik de koppeling in trap lijkt het geluid weg. Koppeling zelf werkt nog helemaal probleemloos. Geen trillingen en grijpt pas aan op het laatste moment. Uit onderhoudshistorie blijkt geen eerdere vervanging van de koppeling.

Nu wist ik van het forum dat er een risico bestaat op een defect vliegwiel, maar hoe weet je of deze kapot is? Wat zijn de symptomen?

Geplaatst: 01.11.2011 - 09:06
door edraket
Meestal hoor je een zware rammel (knikkerzak) bij het afzetten van de motor.

Geplaatst: 01.11.2011 - 11:44
door Oceanracer
En wat heet kapot? Het is meer dat hij slapper wordt. Daardoor gaat hij geluid maken (rammelen) en trillen/schudden bij het op laten komen van de koppeling. Hij kan er oud mee worden, maar comfortabel is anders.

Geplaatst: 01.11.2011 - 15:07
door edraket
Hij kan zeker wel kapot hoor. Soms zit hij een kant op vast. Er is dan geen dempende/verende werking meer waardoor de koppeling steeds wat gaat slippen op het vliegwiel door de oneenparige beweging van de krukas. Hierdoor is de koppelingsplaat heel snel overleden.

Als de dempende werking van het vleigwiel niet goed meer is gaat de koppeling nog maar heel kort mee.

Geplaatst: 01.11.2011 - 16:25
door renelle
Hoe werkt die "demping" dan? Is het een verenpakket dat zijn verende werking verliest en dus gaat rammelen? Ik lees ook iets over rubber en twee delen waaruit het vliegwiel bestaat...

...zijn er misschien plaatjes/foto's van het vliegwiel? Ben gewoon nieuwsgiering wat er aan kan verslijten. In Vadis kan ik hier geen informatie over vinden...

Bij het afzetten van de motor hoor ik inderdaad iets na rammelen. Een metaal-achtig geluid. Wat zou het nog anders kunnen zijn dan het vliegwiel? Kan ik nog andere onderdelen nakijken of controleren?