Waar let ik op als ik een volvo op gas koop?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
V480-S60
Geartronic member

Oké ik was alleen maar nieuwsgierig geworden. Want het blijft frappant.
Maar goed we zijn behoorlijk off topic geraakt. Dus ik stop met dit vraag en antwoord"spelletje".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Ramon&Ramon
7th Gear member

Je hebt geluk of je hebt pech,dat is het probleem met LPG
Ik heb koppen vervangen na 60000km al bij een nieuw type V70.
En anderen rijden zonder problemen ermee.
Jaap
4th Gear member

Ramon&Ramon schreef:Je hebt geluk of je hebt pech,dat is het probleem met LPG
Zo ist!
Daarom een LPG ding laten staan als ie het niet 100% goed doet, het probleem goed oplossen is dan vaak een hele toer.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Gast

Ik heb koppen vervangen na 60000km al bij een nieuw type V70.
Ik heb mij laten vertellen (Volvo nederland) dat dit niets met LPG heeft te maken. Ook (gewone) benzine motoren hadden problemen.
Problemen met de zittingen in de kop. Garantie.
Juist?
Ludo
6th Gear member

Ramon&Ramon schreef:Je hebt geluk of je hebt pech,dat is het probleem met LPG
nee, dat vind ik niet.
lpg blijft een vak apart, je staat er s'morgens ermee op, je werkt er de hele dag mee en je droomt er nog van s'nachts. :lol:
inbouw en afstelling is heel belangrijk.
een auto die op benzine gereden heeft X aantal km, zonder een goed onderhoud zal net zo slecht gaan lopen op benzine als lpg.
doorgaans word een lpg installatie op een arm mengsel afgesteld met redenen het verbruik zo zuinig mogelijk te houden.
beter (of liever) is een litertje méér verbruik en een rijk mengsel dan klepjes die té heet worden. :wink:

bij LPG Techniek zijn destijds idd ook meerdere koppen vervangen bij de 2001 motoren, vooral de LPT's.
de motoren daarna zijn beter en veel minder problemen met de kleppen, wel met flashlube en kleppen stellen op max 60.000km.

ps:ik weet het niet zeker maar dacht dat in de (turbo) motoren vanaf 2005 ook weer hydraulische kleppen zijn gebruikt.
iemand die dat kan nagaan. :?:
Ramon&Ramon
7th Gear member

Die periode is ook geweest,dat klopt!
Ramon&Ramon
7th Gear member

tegenwoordig valt er weinig meer aan af te stellen,met die electronica gaat dat vanzelf!
Ludo
6th Gear member

Ramon&Ramon schreef:tegenwoordig valt er weinig meer aan af te stellen,met die electronica gaat dat vanzelf!
dat bedoel ik nu juist Ramon, jij hebt ervaring, maar je zou nog versteld staan van de mogelijkheden.
zelfs een LPi installatie is volledig instelbaar. :wink:
Ramon&Ramon
7th Gear member

sommige trucendozen ken ik ook,maar het is niet zoals het hoort!
Jaap
4th Gear member

De topicstarter doelt op een beperkt budget, in dat licht is de opmerking van Ramon (Je hebt geluk of pech) in mijn ogen een legitieme.
Natuurlijk kan alles wat stuk is weer worden gerepareerd,....maar met een wat oudere auto op LPG moet je toch een beetje geluk hebben.
Als tijdens de aankoop alles werkt zoals het hoort ben je een heel eind op de goede weg, als dat niet zo is weet je haast zeker dat janenalleman er al aan heeft geprutst,.......dan is't lastig zoeken vaak....
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86

Jenever can tell © Afbeelding
Ludo
6th Gear member

Jaap schreef:Als tijdens de aankoop alles werkt zoals het hoort ben je een heel eind op de goede weg, als dat niet zo is weet je haast zeker dat janenalleman er al aan heeft geprutst,.......dan is't lastig zoeken vaak....
dat klopt Jaap, daarmee val je dus weer terug op de eerder genoemde onderhoudshistorie.
een belangrijk aspect...
Ludo
6th Gear member

Ramon&Ramon schreef:sommige trucendozen ken ik ook,maar het is niet zoals het hoort!
ik had het ook niet over trucendozen maar over af/instellingen. :wink:
Pas-cal
Starter

Hallo allemaal,

Ik heb een behoorlijke discussie op gang gebracht lijkt wel hahahah.

ik wel ook weer een vraag om in de groep te gooien!

Heb ik met 4 kleppen per cilinder ook 2 x zo veel kans op mankementen op gas? (het schijnt de cilinder kop te zijn die je de das om kan doen merk ik al wel)

Ik heb op marktplaats een goedkoop autootje gezien (zelfs onder het budget ;-) Maar deze heeft een backfire probleem! Als ik me niet vergis is dan een ontbranding die terugslaat tot in het luchtfilter? Maar is dit een veel voor komend probleem en is dit een ingewikkeld probleem? Ik kan me voorstellen dat het een en ander met de timing heeft te maken??? En in dat geval dat ik al gauw aan een electronische module die niet goed aanstuurd. Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk....

Groeten,

Pascal.
Pas-cal
Starter

Pas-cal schreef:Hallo allemaal,

Ik heb een behoorlijke discussie op gang gebracht lijkt wel hahahah.

ik wel ook weer een vraag om in de groep te gooien!

Heb ik met 4 kleppen per cilinder ook 2 x zo veel kans op mankementen op gas? (het schijnt de cilinder kop te zijn die je de das om kan doen merk ik al wel)

Ik heb op marktplaats een goedkoop autootje gezien (zelfs onder het budget ;-) Maar deze heeft een backfire probleem! Als ik me niet vergis is dan een ontbranding die terugslaat tot in het luchtfilter? Maar is dit een veel voor komend probleem en is dit een ingewikkeld probleem? Ik kan me voorstellen dat het een en ander met de timing heeft te maken??? En in dat geval dat ik al gauw aan een electronische module die niet goed aanstuurd. Ik kan er helemaal naast zitten natuurlijk....

Groeten,

Pascal.
Of zijn het een stel verbrande kleppen??? Zodat hij door de inlaat terugslaat?
Ludo
6th Gear member

een backfire is geen ingewikkeld probleem.
komt in 99% van alle gevallen door slecht of geen onderhoud aan motor en/of lpg installatie.
voornamelijk de ontsteking moet voor lpg erg goed zijn. (bougies-kabels-rotor-verdeelkap-bobine)
tijdig kleppen stellen is ook belangrijk, net zoals de afstelling van het lpg systeem.
een backfire is eigenlijk een vroegtijdige of naverbranding van de lpg in het inlaatgedeelte.
je kan het een beetje vergelijken met chiptuning, daarvoor moet je motor ook in optimale conditie zijn.
voldoet je auto aan die eisen, zal je niet hoeven vrezen voor een backfire.
Ramon&Ramon
7th Gear member

backfire komt door een te arm mengsel!Of een lekkage in het inlaatsysteem.
Ludo
6th Gear member

Ramon&Ramon schreef:backfire komt door een te arm mengsel!Of een lekkage in het inlaatsysteem.
zoals ik al zei, slechte afstelling. :wink:

een arm mengsel (méér lucht dan brandstof) heeft als resultaat een hogere verbrandingstemperatuur en daardoor een lagere verbrandingssnelheid.
als de inlaatklep dan weer opent zal onmiddelijk het vers aangezogen inlaatmengsel ontsteken en de bekende klap is dan het gevolg.
Ramon&Ramon
7th Gear member

kan ook door te strakke inlaatkleppen komen zoals ik al zei.
The Driver
2nd Gear member

Daarom, zoals ik al zei
Kijk voor een auto met een bekende onderhoudshistorie bijvoorkeur met een reeds gereviseerde cylinderkop, waarbij natuurlijk alles op en aan de auto goed moet werken (bij een 240 ben je zo klaar)
Bij een 940 met LPI op LPG heb je wat meer werk, meer elektrische dingetjes, maar ook een heerlijk rijdende auto, meer power en luxe dan een 240, kost in onderhoud vrijwel niets meer, wel meer belasting en verzekering, maar de aanschafprijzen liggen bij gelijk bouwjaar vrijwel gelijk, hoewel de 940 een stuk jonger/duurder kan zijn natuurlijk.
Johan s60
6th Gear member

Ik wil niet iemands werk afpakken maar Het zou wel fijn zijn als er in de 2001 motoren ook hydraulische stoters kunnen.

Waarom maken ze het zo lastig om kleppen te stellen?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”