olieverbruik 2.4 140 pk
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Gelukkig, ik maakte me al wel een klein beetje zorgen. Zie de nieuwe thread al voor me: "auto vastgelopen door latex handschoen"...
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Whahaha, nee hoor, zo ver laat ik het niet komen... 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- sjors86
- 2nd Gear member
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 31.08.2009 - 20:06
Hahahah, gelukkig maar 

S60 2001 T5|18'' Pegasus, zomer|17'' Tethys, winter|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|
S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
|BSR opti-flow intake|IPD HD ignition coils|IPD transmission mount|Powerflex-bussen|
S60 2000 2.4|16'' Mimas, zomer|16'' Staal, winter|
|Custom 2,5'' exhaust|IPD endlinks|EBC 16'' (yellowstuff)|Powerflex-bussen|Klapsleutel|Sunblinds|
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Die van mij 'zuigt' ook! Yes!! Niet gruwelijk hard, maar een klein beetje, maar toch.Oceanracer schreef:Bij mij werd de handschoen juist naar binnen gezogen!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Tsssssjjjj, Doeke toch.... 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Houden jullie er wel rekening mee dat een opblazende handschoen betekent dat de carterventilatie dicht zit. Een leeggezogen handschoen betekent allen maar dat de carterventilatie niet helemaal dicht zit.
Er zit een groot verschil tussen helemaal dicht en helemaal open. Half dichtgeslibd bijvoorbeeld. Voldoende open voor afvoer van de bypass-gassen bij stationair toerental (tijdens de test), maar misschien niet voldoende open om de bypass-gassen af te voeren bij vollast.
Bij een leeggezogen handschoen is de urgentie misschien lager, maar schoonmaken volgens onderhoudsschema blijft belangrijk!
Er zit een groot verschil tussen helemaal dicht en helemaal open. Half dichtgeslibd bijvoorbeeld. Voldoende open voor afvoer van de bypass-gassen bij stationair toerental (tijdens de test), maar misschien niet voldoende open om de bypass-gassen af te voeren bij vollast.
Bij een leeggezogen handschoen is de urgentie misschien lager, maar schoonmaken volgens onderhoudsschema blijft belangrijk!
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
En weg is de euforie! :x
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Hmmm, da's eigenlijk best een goed idee! Leuk voor in het voorjaar. Bij goed weer, een beetje klussen aan wat Volvo's. Ik neem het mee in de overweging. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ik ook!
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het feit dat de handschoen naar binnen wordt gezogen(je maakt wat mee hier.
) is ook niet goed,dat betekent meestal dat er te veel vacuum ontstaat in het carter,oorzaak is een vervuilde ventilatie,de zwarte doos die onder het spruitstuk is gemonteerd is vervuild.
Met als gevolg daarvan,dat er een weinig olie wordt meegezogen via het vacuumsysteem op het inlaatgedeelte,waardoor er een olieverbruik ontstaat door verbranding van olieresten die worden aangezogen.
Met een dichte olievulopening ontstaat er dus een vacuum in het carter,wat dus niet de bedoeling is.
Lang verhaal,maar het is niet anders.

Met als gevolg daarvan,dat er een weinig olie wordt meegezogen via het vacuumsysteem op het inlaatgedeelte,waardoor er een olieverbruik ontstaat door verbranding van olieresten die worden aangezogen.
Met een dichte olievulopening ontstaat er dus een vacuum in het carter,wat dus niet de bedoeling is.
Lang verhaal,maar het is niet anders.
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Hoe is het dan wel goed? Al de ventilatie 'schoon' is, wat merk je dan bij de vuldop? Geen vacuüm én geen overdruk?Ramon&Ramon schreef:Het feit dat de handschoen naar binnen wordt gezogen(je maakt wat mee hier.) is ook niet goed,dat betekent meestal dat er te veel vacuum ontstaat in het carter,oorzaak is een vervuilde ventilatie,de zwarte doos die onder het spruitstuk is gemonteerd is vervuild.
Met als gevolg daarvan,dat er een weinig olie wordt meegezogen via het vacuumsysteem op het inlaatgedeelte,waardoor er een olieverbruik ontstaat door verbranding van olieresten die worden aangezogen.
Met een dichte olievulopening ontstaat er dus een vacuum in het carter,wat dus niet de bedoeling is.
Lang verhaal,maar het is niet anders.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er moet altijd wel wat vaccuum zijn, het carter is immers verbonden met de inlaat waar altijd wat vaccuum ontstaat. Het doel van de carter ventilatie is het afzuigen van verbrandingsgassen die in het carter terecht komen. Een zuigerveer is nooit 100% dicht dus die gassen ontstaan altijd. Als er geen vaccuum zou zijn wordt er ook niets afgezogen! De afgezogen gassen gaan de motor weer in waarna ze alsnog verbrand worden.
Als het vaccuum erg groot is zou ik me wel zorgen gaan maken, maar een beetje is prima. Overdruk is niet goed. In beide gevallen zou ik zeker de carterventilatie demonteren en schoonmaken/vervangen. Het is een zwarte pot onder het inlaat spruitstuk. Spruitstuk moet er dan wel af en is wel een klusje van een uur of 2-4 (afhankelijk van ervaring). Gelijk ook alle slangen van en naar de pot reinigen.
Bij extreem olieverbruik zou ik dit toch wel als eerste aanpakken. Volgende stap wordt dan wat rigoreuzer: klepseals, dan zuigerveren enz. Maar dat is allemaal wat minder waarschijnlijk.
Als het vaccuum erg groot is zou ik me wel zorgen gaan maken, maar een beetje is prima. Overdruk is niet goed. In beide gevallen zou ik zeker de carterventilatie demonteren en schoonmaken/vervangen. Het is een zwarte pot onder het inlaat spruitstuk. Spruitstuk moet er dan wel af en is wel een klusje van een uur of 2-4 (afhankelijk van ervaring). Gelijk ook alle slangen van en naar de pot reinigen.
Bij extreem olieverbruik zou ik dit toch wel als eerste aanpakken. Volgende stap wordt dan wat rigoreuzer: klepseals, dan zuigerveren enz. Maar dat is allemaal wat minder waarschijnlijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ik ben een theoreticus/leek, maar kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen hoe een te grote onderdruk zou kunnen ontstaan...
Als het spruitstuk er toch af ligt is ETM schoonmaken ook makkelijker (bij de turbo's in ieder geval)
Als het spruitstuk er toch af ligt is ETM schoonmaken ook makkelijker (bij de turbo's in ieder geval)
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1451
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Als het goed is, is het carter lucht dicht. Dan zou bij een goed werken ventilatie toch exact dezelfde onderdruk moeten zijn als in het inlaatspruitstuk? Ze staan immers met elkaar in verbinding. Of zit er een druk verlagend iets tussen?
Ik dacht trouwens altijd dat de ventilatie was voor het verbranden van de olie dampen. Verbrandingsgassen komen immers altijd wel in de buitenlucht, die zou je best uit het carter mogen laten ontsnappen. Stinkt misschien een beetje meer in de auto dan waar als ze daar uit komen, maar is niet slechter voor het milieu dan daar waar ze normaal uit komen.
Ik dacht trouwens altijd dat de ventilatie was voor het verbranden van de olie dampen. Verbrandingsgassen komen immers altijd wel in de buitenlucht, die zou je best uit het carter mogen laten ontsnappen. Stinkt misschien een beetje meer in de auto dan waar als ze daar uit komen, maar is niet slechter voor het milieu dan daar waar ze normaal uit komen.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Lekkage tijdens de compressieslag zijn onverbrande gassen. Bovendien zal er een heel klein beetje motorolie meegenomen worden.EVV schreef:Als het goed is, is het carter lucht dicht. Dan zou bij een goed werken ventilatie toch exact dezelfde onderdruk moeten zijn als in het inlaatspruitstuk? Ze staan immers met elkaar in verbinding. Of zit er een druk verlagend iets tussen?
Ik dacht trouwens altijd dat de ventilatie was voor het verbranden van de olie dampen. Verbrandingsgassen komen immers altijd wel in de buitenlucht, die zou je best uit het carter mogen laten ontsnappen. Stinkt misschien een beetje meer in de auto dan waar als ze daar uit komen, maar is niet slechter voor het milieu dan daar waar ze normaal uit komen.
Vroeger was de carterontluchting gewoon een open slang naar beneden, maar ivm milieu-eisen is dit veranderd.
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Tijd voor een leerzaam stukje proza http://nl.wikipedia.org/wiki/Carterventilatie
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt