Pagina 2 van 6

Geplaatst: 08.11.2011 - 20:04
door edraket
Gelukkig, ik maakte me al wel een klein beetje zorgen. Zie de nieuwe thread al voor me: "auto vastgelopen door latex handschoen"...

Geplaatst: 08.11.2011 - 20:09
door Oceanracer
Whahaha, nee hoor, zo ver laat ik het niet komen... :D

Geplaatst: 09.11.2011 - 00:50
door sjors86
Hahahah, gelukkig maar ;)

Geplaatst: 09.11.2011 - 21:06
door Doeke Dobma
Oceanracer schreef:Bij mij werd de handschoen juist naar binnen gezogen!
Die van mij 'zuigt' ook! Yes!! Niet gruwelijk hard, maar een klein beetje, maar toch.

Geplaatst: 09.11.2011 - 21:09
door Oceanracer
Tsssssjjjj, Doeke toch.... :lol:

Geplaatst: 09.11.2011 - 21:19
door M@rcel
Houden jullie er wel rekening mee dat een opblazende handschoen betekent dat de carterventilatie dicht zit. Een leeggezogen handschoen betekent allen maar dat de carterventilatie niet helemaal dicht zit.

Er zit een groot verschil tussen helemaal dicht en helemaal open. Half dichtgeslibd bijvoorbeeld. Voldoende open voor afvoer van de bypass-gassen bij stationair toerental (tijdens de test), maar misschien niet voldoende open om de bypass-gassen af te voeren bij vollast.

Bij een leeggezogen handschoen is de urgentie misschien lager, maar schoonmaken volgens onderhoudsschema blijft belangrijk!

Geplaatst: 09.11.2011 - 21:33
door Oceanracer
En weg is de euforie! :x

Geplaatst: 09.11.2011 - 21:39
door M@rcel
Oceanracer schreef:En weg is de euforie! :x
Hoezo? Je kunt nu in alle rust een NCVSD organiseren :)

(NCVSD = Noordelijke Carter Ventilatie Schoonmaak Dag)

Geplaatst: 09.11.2011 - 21:53
door Oceanracer
Hmmm, da's eigenlijk best een goed idee! Leuk voor in het voorjaar. Bij goed weer, een beetje klussen aan wat Volvo's. Ik neem het mee in de overweging. :-)

Geplaatst: 09.11.2011 - 21:58
door M@rcel
Ik doe mee!

Geplaatst: 09.11.2011 - 22:18
door Doeke Dobma
Ik ook!

Geplaatst: 09.11.2011 - 22:34
door 945i
Ik ben erbij voor de broodnodige ondersteuning! 8)

Geplaatst: 09.11.2011 - 23:28
door Gast
Gaan we weer...... #-o



:P

Geplaatst: 09.11.2011 - 23:41
door Ramon&Ramon
Het feit dat de handschoen naar binnen wordt gezogen(je maakt wat mee hier. :) ) is ook niet goed,dat betekent meestal dat er te veel vacuum ontstaat in het carter,oorzaak is een vervuilde ventilatie,de zwarte doos die onder het spruitstuk is gemonteerd is vervuild.
Met als gevolg daarvan,dat er een weinig olie wordt meegezogen via het vacuumsysteem op het inlaatgedeelte,waardoor er een olieverbruik ontstaat door verbranding van olieresten die worden aangezogen.
Met een dichte olievulopening ontstaat er dus een vacuum in het carter,wat dus niet de bedoeling is.
Lang verhaal,maar het is niet anders.

Geplaatst: 10.11.2011 - 06:53
door Doeke Dobma
Ramon&Ramon schreef:Het feit dat de handschoen naar binnen wordt gezogen(je maakt wat mee hier. :) ) is ook niet goed,dat betekent meestal dat er te veel vacuum ontstaat in het carter,oorzaak is een vervuilde ventilatie,de zwarte doos die onder het spruitstuk is gemonteerd is vervuild.
Met als gevolg daarvan,dat er een weinig olie wordt meegezogen via het vacuumsysteem op het inlaatgedeelte,waardoor er een olieverbruik ontstaat door verbranding van olieresten die worden aangezogen.
Met een dichte olievulopening ontstaat er dus een vacuum in het carter,wat dus niet de bedoeling is.
Lang verhaal,maar het is niet anders.
Hoe is het dan wel goed? Al de ventilatie 'schoon' is, wat merk je dan bij de vuldop? Geen vacuüm én geen overdruk?

Geplaatst: 10.11.2011 - 10:02
door edraket
Er moet altijd wel wat vaccuum zijn, het carter is immers verbonden met de inlaat waar altijd wat vaccuum ontstaat. Het doel van de carter ventilatie is het afzuigen van verbrandingsgassen die in het carter terecht komen. Een zuigerveer is nooit 100% dicht dus die gassen ontstaan altijd. Als er geen vaccuum zou zijn wordt er ook niets afgezogen! De afgezogen gassen gaan de motor weer in waarna ze alsnog verbrand worden.

Als het vaccuum erg groot is zou ik me wel zorgen gaan maken, maar een beetje is prima. Overdruk is niet goed. In beide gevallen zou ik zeker de carterventilatie demonteren en schoonmaken/vervangen. Het is een zwarte pot onder het inlaat spruitstuk. Spruitstuk moet er dan wel af en is wel een klusje van een uur of 2-4 (afhankelijk van ervaring). Gelijk ook alle slangen van en naar de pot reinigen.

Bij extreem olieverbruik zou ik dit toch wel als eerste aanpakken. Volgende stap wordt dan wat rigoreuzer: klepseals, dan zuigerveren enz. Maar dat is allemaal wat minder waarschijnlijk.

Geplaatst: 10.11.2011 - 11:25
door M@rcel
Ik ben een theoreticus/leek, maar kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen hoe een te grote onderdruk zou kunnen ontstaan...

Als het spruitstuk er toch af ligt is ETM schoonmaken ook makkelijker (bij de turbo's in ieder geval)

Geplaatst: 10.11.2011 - 11:45
door EVV
Als het goed is, is het carter lucht dicht. Dan zou bij een goed werken ventilatie toch exact dezelfde onderdruk moeten zijn als in het inlaatspruitstuk? Ze staan immers met elkaar in verbinding. Of zit er een druk verlagend iets tussen?

Ik dacht trouwens altijd dat de ventilatie was voor het verbranden van de olie dampen. Verbrandingsgassen komen immers altijd wel in de buitenlucht, die zou je best uit het carter mogen laten ontsnappen. Stinkt misschien een beetje meer in de auto dan waar als ze daar uit komen, maar is niet slechter voor het milieu dan daar waar ze normaal uit komen.

Geplaatst: 10.11.2011 - 11:52
door M@rcel
EVV schreef:Als het goed is, is het carter lucht dicht. Dan zou bij een goed werken ventilatie toch exact dezelfde onderdruk moeten zijn als in het inlaatspruitstuk? Ze staan immers met elkaar in verbinding. Of zit er een druk verlagend iets tussen?

Ik dacht trouwens altijd dat de ventilatie was voor het verbranden van de olie dampen. Verbrandingsgassen komen immers altijd wel in de buitenlucht, die zou je best uit het carter mogen laten ontsnappen. Stinkt misschien een beetje meer in de auto dan waar als ze daar uit komen, maar is niet slechter voor het milieu dan daar waar ze normaal uit komen.
Lekkage tijdens de compressieslag zijn onverbrande gassen. Bovendien zal er een heel klein beetje motorolie meegenomen worden.

Vroeger was de carterontluchting gewoon een open slang naar beneden, maar ivm milieu-eisen is dit veranderd.

Geplaatst: 10.11.2011 - 11:52
door 945i
Tijd voor een leerzaam stukje proza http://nl.wikipedia.org/wiki/Carterventilatie