Pagina 2 van 2

Geplaatst: 11.11.2011 - 10:47
door V480-S60
edraket schreef:
roadrage schreef:hmm weet eigenlijk niet hoe het er bij mijn d5je aan toe gaat.. heel geleidelijk volgens mij..

ik had liever een olie temp meter gehad ipv koelvloeistof temp meter
Bij de D5 is de olietemperatuur nagenoeg gelijk aan de koelvloeistof temperatuur. Komt door de oliekoeler. Als de koeltemp meter in het midden staat is je olie 100 graden.
Nou ik heb niet graag een koelvloeistoftemperatuur van 100 graden hoor.
Bij circa 75 graden is het genoeg.
Olie graag wel richting de 100 graden.

Verder klopt het wel met betrekking tot de oliekoeler. (Was bij mij lek bij de vorige beurt. ai!)

Overigens is de temperatuurmeter bij mijn D5 nu bij ongeveer 15 km op de "bedrijfs"stand.

Geplaatst: 11.11.2011 - 10:56
door edraket
Waarom is 100 graden te hoog? Bij nagenoeg alle auto's is de koelwater temp rond de 100 graden.

Met de oliekoeler is die temp van 75 graden onhaalbaar, bovendien gaat het thermostaat pas bij iets van 95 graden open!

Geplaatst: 11.11.2011 - 12:12
door EVV
75 is echt te weinig, de thermostaat gaat dan inderdaad nog niet eens open, dat geeft wel genoeg aan. Het systeem staat onder druk, dus koken doet de vloeistof dan nog lang niet.

Geplaatst: 15.11.2011 - 11:54
door V480-S60
Ik heb altijd begrepen (maar correct me, if I am wrong) dat koelvloeistof (dus water) nooit boven de 85 graden mag uitkomen. En dat als de meter in het midden staat je op circa 80-82 graden zit.
(Dit is in ieder geval zo bij mijn 480 benzine, daar gaat de termostaat bij 85 graden open)
Olietemperatuur is circa 103 graden bij veel snelweggebruik.

Bij de diesel is het dus anders blijkbaar. Weer wat geleerd. 8)

Geplaatst: 15.11.2011 - 12:37
door edraket
Nee hoor, is bij een benzinemotor ook zo. Heb je het verkeerd begrepen :wink: