Pagina 2 van 3

Geplaatst: 10.11.2011 - 18:26
door Eize
dus ik hoef niet meer na te vragen wat ze vervangen hebben? :)

Geplaatst: 10.11.2011 - 18:51
door Eize
Kleine update: we zijn er nog niet uit. Alles lijkt vast te zitten en het geluid lijkt uit de versnellingsbak te komen. De afgetapte olie is echter schoon, bij slijtage in de bak zou die niet schoon moeten zijn (heb ik me laten vertellen).
Ik ga er vrijdag mee naar een dealer, om te kijken of een monteur daar het geluid herkent. Misschien kunnen die dan ook een prijsindicatie geven.
Als er een andere versnellingsbak onder moet, dan moet dat maar. Maar voordat ze dat doen, wil ik wel zeker weten dat dat het probleem oplost...

Geplaatst: 10.11.2011 - 18:54
door 945i
Dan kan je het geluid opwekken op de brug, steunen onder de voorkant van de auto en gassen maar, ga je er onder staan en kan je het precies horen.

Geplaatst: 10.11.2011 - 18:56
door Ramon&Ramon
Met het monteren van een nieuwe versnellingbak ben je ongeveer 3500 euro verder!
Auto is van 2001 met 310000km,waarde is ongeveer zo rond de 3750-4000 euro.
Inruilen zo is misschien een verstandiger oplossing!

Geplaatst: 10.11.2011 - 18:57
door 945i
Lijkt mij stug dat de bak kapot is hoor.....

Geplaatst: 10.11.2011 - 20:00
door Eize
@Ramon Dat rekensommetje had ik ook al gemaakt, er van uit gaande dat vervanging van de bak 1500 tot 2000 euro kost. Inruilen is inderdaad wel door mijn gedachten gegaan. Ik heb deze auto nu anderhalf jaar, en die zijn dan vrij duur geweest. Was eigenlijk van plan deze auto naar de 500.000 km te rijden...

@945i Die test hebben ze gedaan in de garage, en ook daarbij wijst alles in de richting van de bak. En lijkt het me, net als jou, stug dat die vervangen moet worden.

Ik ga eerst maar eens even bij de dealer langs...

Geplaatst: 10.11.2011 - 20:56
door edraket
Zo'n bak moet wel voo rminder te krijgen zijn lijkt me. Er staan er heel veel op de sloop.

Geplaatst: 10.11.2011 - 21:02
door Eize
Die hoop heb ik eigenlijk ook. Vandaag heb ik contact gezocht met een bedrijf dat veel Volvo's repareert, en die noemde me een prijs van '1000 tot 1500 euro voor een frisse'. Leek me wat aan de hoge kant, maar zou kunnen.
Er zit hier in de buurt ook een transmissie specialist, die zal ik ook eens even bellen als het wel de bak blijkt te zijn.
In ieder geval voor je suggestie.

Geplaatst: 10.11.2011 - 23:59
door Ramon&Ramon
www.autorima.nl

die hebben er genoeg liggen met garantie..

Geplaatst: 11.11.2011 - 00:00
door Ramon&Ramon
Maar ik denk niet dat hij stuk is,maar alles is mogelijk natuurlijk..

Geplaatst: 11.11.2011 - 17:31
door Eize
Vandaag naar de dealer geweest en rondgereden met een monteur. Zijn eerste indruk was dat het geratel achter uit de auto kwam, maar daar kwam hij snel op terug...
Hij merkte onder meer op dat de auto erg slecht (zwaar) schakelt. Was mij ook al opgevallen. Sterker nog, hij schakelt nog net zo beroerd als voordat ik hem weg bracht. Per saldo is er dus niets verbeterd, behalve dan dat een trilling en stuk lawaai is verdwenen doordat het vliegwiel is vervangen. Maar het stroeve schakelen en geratel was er al voordat de koppeling werd vervangen.
Volgens de Volvo monteur moet de drukgroep er met een speciaal gereedschap onder spanning worden ingezet. Volgens de monteur die hem geplaatst heeft niet... Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb trouwens gezegd dat het mij verstandig lijkt dat ' mijn' monteur die van Volvo dan maar even gaat bellen. Hij zou dat doen...

Het plan is nu voorlopig om de boel er weer van af te halen. Er kan dan worden gekeken of de koppeling wel of niet goed gemonteerd was. Bovendien ligt de bak er dan toch af, zodat we die naar een transmissiespecialist kunnen brengen. Die moet dan maar uitsluitsel geven over of de bak stuk is of niet.

Als er een nieuwe bak onder moet, dan heb ik een ander probleem. Waarschijnlijk ga ik dat niet doen. In dat geval staat er binnenkort een mooie verzameling onderdelen op mijn oprit ;-)

Geplaatst: 11.11.2011 - 18:38
door Thijs
Dat van het gereedschap heb ik hier wel vaker over gelezen. Volgens mij moet je het idd onder spanning monteren.

Geplaatst: 12.11.2011 - 00:37
door Ramon&Ramon
De Volvomonteur heeft dus gelijk,niet dat je daar iets mee opschiet,maar wel jammer van de euro,s tot nu toe.
Ik neem aan dat je garantie hebt op de reparatie?

Geplaatst: 14.11.2011 - 11:45
door Eize
Update: de garage heeft gebeld met de Volvo dealer, en deze drukgroep schijnt toch niet onder spanning geplaatst te hoeven worden. 't Is toch wat...
Volgende stap is de boel er weer af te halen en de bak te laten testen. Maar of ik er nog in geloof...

Geplaatst: 14.11.2011 - 12:05
door edraket
Als het een zelfstellende koppeling is (SAC) dan moet hij wel voorgespannen geplaats worden. Anders is de boel binnen no time weer aan het slippen. Meestal gaat de drukgroep krom (schotelvormig) als je het voorspan apparaat niet gebruikt.

Geplaatst: 15.11.2011 - 22:27
door Eize
En maar weer even een update:
De koppeling bleek goed gemonteerd. De monteur is dus vandaag naar een transmissiespecialist (Ronald Morien, schijnt goed bekend te staan) geweest. Daar heeft ook weer een monteur in de auto gereden en gezocht naar de oorzaak. En die blijkt nu toch te liggen in de versnellingsbak. Dus... Woensdag gaat de bak er af. Vervolgens gaat die zo snel mogelijk naar Morien. Of het reparatie of vervanging wordt, dat zullen we dan wel horen...

Ik zal me de komende dagen dus nog even met de Panda van mijn vrouw moeten redden...

Geplaatst: 15.11.2011 - 23:36
door Ramon&Ramon
Eize schreef:Update: de garage heeft gebeld met de Volvo dealer, en deze drukgroep schijnt toch niet onder spanning geplaatst te hoeven worden. 't Is toch wat...
Volgende stap is de boel er weer af te halen en de bak te laten testen. Maar of ik er nog in geloof...
Dan weet de betreffende Volvo dealer het dus ook niet echt!
Het betreffende gereedschap is er niet voor niets,het is zelfs in het verleden uitgeleverd aan de dealers..

Geplaatst: 16.11.2011 - 11:35
door edraket
Ramon heeft (uiteraard) gelijk, ook deze koppeling moet met het SAC gereedschap geplaatst worden, heb het even opgeZocht.

Geplaatst: 16.11.2011 - 17:42
door Eize
Hmm, raar. Niet raar dat Ramon gelijk zou hebben (heb ik alle vertrouwen in) maar dat er bij de garage zo stug wordt volgehouden dat het niet nodig is. Ik ga de dealer nog eens even bellen.
Voor de zekerheid: het gaat dus om een 2.5D met handbak, kenteken (voor de liefhebber) 56-GP-HP. Voordat ik hier met de monteur over in discussie ga wil ik het natuurlijk echt zeker weten.

Als het goed is is de bak vandaag gedemonteerd en naar Morien gebracht. We gaan het zien...

Geplaatst: 16.11.2011 - 18:03
door crackedtooth
@Eize:" chassisnummer makkelijker voor sommigen in VIDA
(daar val ikzelf niet onder, gebruik het alleen voor parts nummers)