Pagina 2 van 3
Geplaatst: 16.11.2011 - 09:18
door Iroll
Wat je met een compr.meting wilt weten is of er meer dan 10% verschil zit in de cilinders onderling, Dat geeft aan of een motor gezond of ongezond is, En dat kan je alleen goed meten als de cilinder vulling optimaal is tijdens de meting.
Ik begrijp dat jij een compr.test hebt gedaan met de gasklep dicht? dan weet je nog niet alles, niemand kan je zeggen wat het verschil zal zijn tussen gasklep open of dicht, dat zal je moeten meten.
Geplaatst: 16.11.2011 - 14:12
door Ramon&Ramon
Pfffffffffffffff,
Compressie zat zo te zien.

Geplaatst: 16.11.2011 - 15:28
door edraket
Overigens heeft Mickey nog steeds geen atwoord op zijn vraag gekregen. De compressiemeting moet liggen tussen de 13 en 15 bar. Compressie verhouding is 1:10,7
Geplaatst: 16.11.2011 - 15:47
door Iroll
Antwoord is al in het begin gegeven door Mark.
Geplaatst: 16.11.2011 - 17:20
door edraket
Daar staan toch niet de waardes van de compressie test, alleen de compressie verhouding

Geplaatst: 16.11.2011 - 17:33
door Iroll
Hij heeft een link gegeven met de motortypes, ik nam aan dat daar de compressie in gegeven wordt. Maar nu ik die heb bekeken staat daar idd de compressie niet in en enkel de compr. verhouding, dat schiet niet op. Je hebt beter opgelet als de rest!
Geplaatst: 16.11.2011 - 18:40
door mickey90
edraket schreef:Overigens heeft Mickey nog steeds geen atwoord op zijn vraag gekregen. De compressiemeting moet liggen tussen de 13 en 15 bar. Compressie verhouding is 1:10,7
het meten hoeft niet meer toen ik de auto starte begon die heel onrustig te lopen en schokken ging gelijk bij de motor kijken
toen spoot het koel vloeistof all achter bij het blok tussen de kop weg
dus hij liep maar op 5 cilinders gelijk naar mijn garage gereden
kan ik de kop er weer afhalen
zit net een nieuwe pakking tussen (800Km) dus ben benieuwd
ach ja het houdt je van de straat
Geplaatst: 17.11.2011 - 08:20
door jan weemering
Nou Mickey90 dan hoop ik dat je het door een garage heb laten doen de eerste keer, dan kan je altijd nog even terug denk ik.
als je het zelf gedaan hebt , dan moet je nog een paar lessen autotechniek volgen denk ik.
wel veel succes met je project natuurlijk, en doe vooral je voordeel met het volvo forum, daar zit een hoop kennis
Geplaatst: 17.11.2011 - 09:01
door mickey90
jan weemering schreef:Nou Mickey90 dan hoop ik dat je het door een garage heb laten doen de eerste keer, dan kan je altijd nog even terug denk ik.
als je het zelf gedaan hebt , dan moet je nog een paar lessen autotechniek volgen denk ik.
wel veel succes met je project natuurlijk, en doe vooral je voordeel met het volvo forum, daar zit een hoop kennis
nee ik heb het zelf gedaan met hulp van een workshop manual
en een vriend die automonteur is maar ik will zelf ook wat leren
dus heb zelf veel gedaan met behulp van dat manual en hij heeft het
nagekeken en de kop gevlakt via zijn werk maar komt wel weer goed

Geplaatst: 17.11.2011 - 11:35
door edraket
Oei das balen. Succes in elk geval met de reparatie.
Geplaatst: 17.11.2011 - 15:56
door Ramon&Ramon
Heb je nieuwe kopbouten gebruikt en aangehaald volgens de goeie specificaties?
Geplaatst: 17.11.2011 - 18:50
door mickey90
Ramon&Ramon schreef:Heb je nieuwe kopbouten gebruikt en aangehaald volgens de goeie specificaties?
ja allemaal volgens het workshop manual
Geplaatst: 17.11.2011 - 19:50
door Iroll
Zorg dat bij het monteren het schroefdraad in het onderblok schoon èn helemaal droog is. De nwe kopbouten moeten uiteraard ook schoon zijn en het schroefdraad ingeolied voor montage. Dat is belangrijk om te zorgen dat het aanhaalmoment goed overgebracht kan worden.
Verder moeten de pasvlakken van kop en onderblok operatietafel schoon zijn. Zaag 2 oude kopbouten direct onder de kop af, draai de draadeinden (een klein eindje) schuin tegen over elkaar in het onderblok. Dan kan je de kop eroverheen laten zakken en zit de kop in 1X op de goede plek. Dan kan de koppakking niet verschuiven. Nwe bouten erin en de afgezaagde er weer uit. En verder de procedure uit het manual volgen.
Geplaatst: 17.11.2011 - 22:04
door jan weemering
Ramon, waarom is het zo belangrijk dat je nieuwe kopbouten gebruikt?
Geplaatst: 17.11.2011 - 23:03
door Ramon&Ramon
Het zijn rekbouten,als de rek eruit is,krijg je de kop niet meer vast..
Er is een speciale procedure voor,het is al een paar keer voorbij gekomen op het forum,bij een aantal berijders die zelf de kop gedemont en gemonteerd hebben is het fout gegaan!
Het vreemde aan het verhaal is het vlakken van de kop.ook daar moet je mee oppassen,als een kop met een bovenliggende nokkenas krom is,is hij zowel aan de onderkant als aan de bovenkant krom,nooit vlakken dus,tenzij heel licht om de oneffenheden weg te poetsen.
Een kop die 0,3mm krom is en gevlakt wordt,is aan de nokkenaszijde nog net zo krom,met als gevolg dat de nokkenaslagers gaan vreten.
Er zit een ruime tolerantie op het krom zijn van de kop,nooit vlakken dus.
De aanhaal procedure van de kopbouten is:
1 20nm
2 60nm
3 130 graden hoekverdraaing
Beginnen vanuit het midden.. met nieuwe bouten..
Geplaatst: 17.11.2011 - 23:27
door mickey90
Ramon&Ramon schreef:Het zijn rekbouten,als de rek eruit is,krijg je de kop niet meer vast..
Er is een speciale procedure voor,het is al een paar keer voorbij gekomen op het forum,bij een aantal berijders die zelf de kop gedemont en gemonteerd hebben is het fout gegaan!
Het vreemde aan het verhaal is het vlakken van de kop.ook daar moet je mee oppassen,als een kop met een bovenliggende nokkenas krom is,is hij zowel aan de onderkant als aan de bovenkant krom,nooit vlakken dus,tenzij heel licht om de oneffenheden weg te poetsen.
Een kop die 0,3mm krom is en gevlakt wordt,is aan de nokkenaszijde nog net zo krom,met als gevolg dat de nokkenaslagers gaan vreten.
Er zit een ruime tolerantie op het krom zijn van de kop,nooit vlakken dus.
De aanhaal procedure van de kopbouten is:
1 20nm
2 60nm
3 130 graden hoekverdraaing
Beginnen vanuit het midden.. met nieuwe bouten..
die aanhaal momenten kloppen stond ook zo in het manual
zijn ook nieuwe bouten in gekomen
en de kop is idd niet echt gevlakt maar meer schoon gemaakt
morgen gaan we er naar kijken dan zal ik wel zeggen wat er aan de hand was
Geplaatst: 18.11.2011 - 08:14
door jan weemering
Ramon&Ramon schreef:Het zijn rekbouten,als de rek eruit is,krijg je de kop niet meer vast..
Er is een speciale procedure voor,het is al een paar keer voorbij gekomen op het forum,bij een aantal berijders die zelf de kop gedemont en gemonteerd hebben is het fout gegaan!
Het vreemde aan het verhaal is het vlakken van de kop.ook daar moet je mee oppassen,als een kop met een bovenliggende nokkenas krom is,is hij zowel aan de onderkant als aan de bovenkant krom,nooit vlakken dus,tenzij heel licht om de oneffenheden weg te poetsen.
Een kop die 0,3mm krom is en gevlakt wordt,is aan de nokkenaszijde nog net zo krom,met als gevolg dat de nokkenaslagers gaan vreten.
Er zit een ruime tolerantie op het krom zijn van de kop,nooit vlakken dus.
De aanhaal procedure van de kopbouten is:
1 20nm
2 60nm
3 130 graden hoekverdraaing
Beginnen vanuit het midden.. met nieuwe bouten..
Dank je voor je uitgebreide antwoordt.
Geplaatst: 19.11.2011 - 01:50
door mickey90
hij is weer gemaakt koppakking was net alsof die was door geknipt
dus zit nu weer een nieuwe op maar hij staat nog in de garage
en daar blijft die ook want zit ook een tijdje met het idee dat ik een ander auto will nou heb ik all een paar keer in een s80 T6 gereden en dat rijd ook wel heel fijn en ziet er ook niet verkeerd uit dus heb besloten dat mijn nieuwe auto een s80 T6 word
meer informatie over de zoektocht naar de perfecte s80 volgt

Geplaatst: 19.11.2011 - 08:40
door jan weemering
Moet wel te vinden zijn in een executive uitvoering of zo.
lekker gevuld met allerlei speeltjes.
Lust wel een behoorlijke slok benzine, maar daar krijg je wat voor terug.
Geplaatst: 19.11.2011 - 11:14
door mickey90
jan weemering schreef:Moet wel te vinden zijn in een executive uitvoering of zo.
lekker gevuld met allerlei speeltjes.
Lust wel een behoorlijke slok benzine, maar daar krijg je wat voor terug.
het kan toch niet erger als de 960 die rijd 1/7-8
