Een D5 dieselmotor draaien op LPG ??
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
In Utrecht zijn dieselstadsbussen omgebouwd naar aardgas..
-
- 8th Gear member
- Berichten: 12728
- Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26
Dank Ramon.
Het probleem is nu dat deze ombouw van dieselmotoren in bestaande vrachtwagens, dan wel retrofit,
naar een motor die op een mengsel draait van diesel met gas, volgens de Nederlandse wetgeving
(Regeling voertuigen) niet is toegestaan. Ook internationale EU emissiewetgeving staat mengbedrijf
momenteel niet toe. De reden is dat er niet beschreven staat hoe de motor aan de verplichte emissieeisen
kan worden getoetst.
Volgens de RDW.
Het probleem is nu dat deze ombouw van dieselmotoren in bestaande vrachtwagens, dan wel retrofit,
naar een motor die op een mengsel draait van diesel met gas, volgens de Nederlandse wetgeving
(Regeling voertuigen) niet is toegestaan. Ook internationale EU emissiewetgeving staat mengbedrijf
momenteel niet toe. De reden is dat er niet beschreven staat hoe de motor aan de verplichte emissieeisen
kan worden getoetst.
Volgens de RDW.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Je hebt de rest ook gelezen? Men vindt het een goed initiatief en staat het gebruik dus toe.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De testfase voor personenauto's is niet beschreven. Het zal dus nog moeten gebeuren voor de einddatum van februari 2013. Het staat je vrij om mee te doen in de test. Na afloop van de testfase wordt e.e.a. geëvalueerd en al dan niet in de wet opgenomen/aangepast.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20696
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Het systeem an sich bestaat al wat langer (zeker 15 jaar). En wordt inderdaad bij vrachtwagens / bussen al toegepast.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik wil me er best eens mee bezig houden... Ik zal om te beginnen eens contact met de inbouwers opnemen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Lijkt er op dat het ook voor personenauto's geldt. Dit stond namelijk iets verder.
De APK keuring is momenteel geen beletsel omdat de aangepaste voertuigen als dieselvoertuigen door de APK keuring komen.
Nu nog wel. Zal straks iets moeilijker worden omdat de actuele bijmenging via de CAN-bus uitgelezen moet kunnen worden.
Dus voor Volvo heb je dan, denk ik, al snel een probleem.
De APK keuring is momenteel geen beletsel omdat de aangepaste voertuigen als dieselvoertuigen door de APK keuring komen.
Nu nog wel. Zal straks iets moeilijker worden omdat de actuele bijmenging via de CAN-bus uitgelezen moet kunnen worden.
Dus voor Volvo heb je dan, denk ik, al snel een probleem.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik wil het voor mijn lesauto eens gaan bekijken. Die heeft ook een canbus, maar volgens Vaille gaat dan juist perfect. Ik heb her en der wat info opgevraagd. Wordt vervolgd...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Vandaag een reactie ontvangen:EVV schreef:Vialle heeft ook al een systeem voor LPG op diesels, ze claimen zelfs dat het mogelijk is om op 80% lpg te rijden.
Dat spoor loopt dus dood...Het bijmeng systeem voor dieselmotoren van Vialle is nog niet leverbaar voor gewone auto's en dus ook niet door ons in te bouwen.
Het staat nog in de kinderschoenen en wordt vooral in de vrachtwagens ontwikkeld.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ik heb ook wat e-mail rondgestrooid gisteren.
En ook dit soort antwoorden terug ontvangen dat het nu nog niet gedaan kan worden op personen auto's
Een motorblok van een vrachtauto is nu eenmaal wat robuuster dan die van een personenauto.
Zodra de testfase is afgerond, en eea ge-evalueerd is, zal het officieel op de markt komen, met aanpassingen in de wet- en regelgeving.
Het zal nog minimaal een jaar of 5 duren voordat het bij een personenauto ingebouwd zal gaan worden. Het is ook stukken duurder dan een LPG bij een benzine moter, ivm diverse veiligheden en regelunits.
Wel jammer........leek zo mooi.
En ook dit soort antwoorden terug ontvangen dat het nu nog niet gedaan kan worden op personen auto's
Een motorblok van een vrachtauto is nu eenmaal wat robuuster dan die van een personenauto.
Zodra de testfase is afgerond, en eea ge-evalueerd is, zal het officieel op de markt komen, met aanpassingen in de wet- en regelgeving.
Het zal nog minimaal een jaar of 5 duren voordat het bij een personenauto ingebouwd zal gaan worden. Het is ook stukken duurder dan een LPG bij een benzine moter, ivm diverse veiligheden en regelunits.
Wel jammer........leek zo mooi.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
alles kan als je beetje fatsoenlijke automonteurs in dienst heb. de MB's van de KL zijn massaal van benzine naar diesel omgebouwdRamon&Ramon schreef:In Utrecht zijn dieselstadsbussen omgebouwd naar aardgas..

wel interesant voor old-timer diesels, qua vermogen, kosten en verbruik.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Het klinkt allemaal interessant, maar wat is het voordeel t.o.v. het ombouwen van een benzine-auto naar LPG (of iig een mengvariant)?
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Ik hield het topic al met interesse bij.
klinkt goed!
klinkt goed!
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
:withstupid:
en als we toch bezig zijn
Diesel is voor tractoren
en als we toch bezig zijn

Diesel is voor tractoren

Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue