Pagina 2 van 3
Geplaatst: 20.11.2011 - 06:24
door V70/2.4D/2003
Oceanracer schreef:Wordt de brandstof bij de benzinepomp eigenlijk gefilterd op het moment van aftanken van de auto?
Neen! Het enige wat er tussen opslagtank en de tank van de auto zit is de pomp die aan het einde zegt dat je leeg mag lopen aan de kassa. Geen filter dus. Er staan wel meer verhalen op dit forum over het tanken van vervuilde diesel en de gevolgen daarvan.
Van die Forté-toevingen stelt de producent (en verkopende partij) dat het de algengroei zou voorkomen en, zo die aanwezig is, zou vernietigen. Feit is wel dat bij de laatstet beurt behalve een sloot olie (want er gaat best wel veel in) ik ook ALLE filters heb laten vervangen. En ik moet zeggen, hij loopt nu mooier en het is net of hij ook wat beter trekt.
Geplaatst: 20.11.2011 - 09:30
door Oceanracer
En als je tank leeg is, dan? Dan is dat Forté-spul uit je tank en jij tankt vrolijk verder. Dat spul kost een godsvermogen, dus dat ga je niet na iedere tankbeurt weer aanschaffen. Marcel zijn Ford is één jaar oud, dus kennelijk moet je zo'n behandeling vaker dan één keer per jaar doen.
Ik denk dat er een oplossing voor handen is. Zo'n tankbeveiliging als de diesel-solo voorzien van een filtertje. Gat in de markt!
Geplaatst: 20.11.2011 - 09:39
door V70/2.4D/2003
Vanaf de site:
Liefst 70% van de storingen in moderne automotoren is terug te leiden naar inwendige vervuiling van het brandstofsysteem. Door onderhoudsmatig gebruik van reinigers van Forté voor brandstof- en emissiesystemen voorkomt u ondefinieerbare storingen. Het aantal ondeclarabele ‘coulance’-uren in uw werkplaats neemt af en de klanttevredenheid neemt toe. Daarnaast levert de aantrekkelijke marge op onze producten een directe bijdrage aan uw bedrijfsresultaat.
Het antwoord op de waarom-vraag:
Motoren raken in de huidige tijd meer inwendig vervuild dan vroeger. Dat heeft te maken met steeds strenger wordende milieueisen. Brandstoffen zijn aangepast en aan de motor zijn voorzieningen aangebracht om de belasting van het milieu te beperken. Op zich geen slechte gedachte maar het is er mede de oorzaak van dat zich, ondanks het uitvoeren van het voorgeschreven onderhoud aan de auto, toch storingen voordoen. Die worden gesignaleerd door fijngevoelige regelsystemen zoals het EOBD-systeem. Met een reinigingsmiddel van Forté kan zowel de storing worden opgelost als de oorzaak worden weggenomen en rijdt de automobilist probleemloos van servicebeurt naar servicebeurt.
Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner is een conform de EN 590 norm multifunctioneel en asloos verbrandend reinigingsproduct dat bij voorgeschreven gebruik alle dieselmotoren de volgende voordelen biedt:
• Reinigt het complete brandstofsysteem inclusief injectoren en verstuivers.
• Verhoogt de noodzakelijke smering van pompen, injectoren en verstuivers van hogedrukbrandstofsystemen, zoals aangetoond met de HFRR test.
• Vermindert roetvorming en blow-by- verontreiniging in de motorolie door reiniging van de toplands en de zuigerveergroeven.
• Verbetert de verbranding en vermindert de vervuiling van het inlaatspruitstuk via het E.G.R. en het C.V. - systeem.
• Verlaagt de roetbelasting van het DPF of SCR roetfilter doordat tijdens de verbranding minder roet ontstaat.
• Minimaliseert de brandstofcorrectie door een optimale mengselbereiding.
• Verhoogt de opslagbestendigheid, speciaal van biodiesel en mengsels met EN 590 diesel.
• Verlaagt de temperatuur waarbij brandstoffilters verstoppen.
Door de behandeling van dieselbrandstof bij dieselmotoren voorzien van lijnpompen en alle hogedruk brandstofsystemen zoals pompverstuivers en Common Rail met Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner blijft de brandstof voldoen aan de EN 590 norm en wordt bij alle soorten dieselmotoren de efficiëntie en het motorvermogen geoptimaliseerd en storingen voorkomen.
Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner herstelt de mengselbereiding zodat de verbranding volgens motorontwerp plaatsvindt en aan de gestelde Euro-normen voor uitlaatgasemissies wordt voldaan.
Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner is compatibel met alle soorten dieselbrandstof, inclusief PPO, biodiesel (RME) en zwavelvrije diesel.
Aldus.
Mijn idee/visie/gevoel/vragen (en daarbij niet gehinderd door enige kennis van zaken:
En als je tank leeg is, dan? Dat is dat Forté-spul uit je tank en jij tankt vrolijk verder. Dat spul kost een godsvermogen, dus dat ga je niet na iedere tankbeurt weer aanschaffen.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden en blijf dan ook maar lid van Uw kerk.
ZESTIEN EURO EN 95 EUROCENTJES! voor wie het wil proberen.
Geplaatst: 20.11.2011 - 09:47
door Oceanracer
Heb ik nou iets gemist, of wordt er met geen woord gerept over algenvorming in de brandstoftank?
Geplaatst: 20.11.2011 - 09:51
door V70/2.4D/2003
Het woord "algen" is nergens te vinden. Waar je het onder zou kunnen gooien is:
Brandstoffen zijn aangepast en aan de motor zijn voorzieningen aangebracht om de belasting van het milieu te beperken. Op zich geen slechte gedachte maar het is er mede de oorzaak van dat zich, ondanks het uitvoeren van het voorgeschreven onderhoud aan de auto, toch storingen voordoen.
Maar, ik blijf het curieus vinden dat in die chemsiche troep die dieselolie heet, zomaar algen kunnen groeien.
Geplaatst: 20.11.2011 - 10:06
door Oceanracer
En ik blijf daarom mijn twijfels houden over de werking van Forté tegen de algengroei.
Geplaatst: 20.11.2011 - 10:10
door V70/2.4D/2003
Daarnaast levert de aantrekkelijke marge op onze producten een directe bijdrage aan uw bedrijfsresultaat.
Daar werkt het in ieder geval wél voor.
Geplaatst: 20.11.2011 - 10:13
door Oceanracer
Herstel:
Daarnaast levert de aantrekkelijke marge op onze producten een directe bijdrage aan uw ons bedrijfsresultaat.
:twisted:
Geplaatst: 20.11.2011 - 10:20
door V70/2.4D/2003
Scherp!

Geplaatst: 20.11.2011 - 12:57
door M@rcel
Ik ben wel geen dieselrijder, maar heb toch even gekeken en
dit gevonden.
Geplaatst: 20.11.2011 - 15:00
door Turbodesk
V70/2.4D/2003 schreef:Het woord "algen" is nergens te vinden. Waar je het onder zou kunnen gooien is:
Brandstoffen zijn aangepast en aan de motor zijn voorzieningen aangebracht om de belasting van het milieu te beperken. Op zich geen slechte gedachte maar het is er mede de oorzaak van dat zich, ondanks het uitvoeren van het voorgeschreven onderhoud aan de auto, toch storingen voordoen.
Maar, ik blijf het curieus vinden dat in die chemsiche troep die dieselolie heet, zomaar algen kunnen groeien.
Dat vind ik ook zo vreemd. Je kan bij wijze van spreken met wat dieselolie op een doek allerlei troep verwijderen (reinigen, ontvetten). En ondertussen kunnen er ook algen in groeien.
Ik heb vorig jaar in de V70 ook dat goedje van Forte gedaan. Dat heb ik meer uit voorzorg gedaan om de injectoren te reinigen.
Geplaatst: 20.11.2011 - 17:53
door Schorpioen
Algen / bacteriën groeien niet in de dieselolie maar in het water door condensvorming in de tank.
Vervuiling door bacteriën, schimmels en gisten
Dit is de meest gecompliceerde als het gaat om het voorkomen ervan. We spreken hier ook niet van een vervuiling maar van een besmetting door micro-organismen. Met micro organismen worden bacteriën, schimmels, gisten en een combinatie van deze bedoeld. Het probleem dat kan ontstaan is dat de brandstoffilters verstopt raken en er door verminderde smering schade aan de inspuitstukken kan ontstaan. Ook zal de kleur en geur van de brandstof veranderen en zal slijmvorming en zichtbare schimmelvorming optreden. U kunt zich waarschijnlijk wel voorstellen wat het dichtslaan van brandstof filters tot gevolg heeft. In het bijzonder als u op het probleemloos functioneren van uw motor rekent.
Waardoor ontstaat deze narigheid en wat kunnen we er tegen doen?
Allereerst enige uitleg over het ontstaan van de besmetting en de gevolgen. Sporen van de micro-organismen zijn altijd in de lucht aanwezig maar om tot ontwikkeling en tot vervuilingproblemen te komen is het juiste leefmilieu noodzakelijk. Het leefmilieu voor de micro-organismen is het in de tank aanwezige water. Deze micro-organismen leven in het water en voeden zich met de gasolie. Ook vinden de micro-organismen een temperatuur van 10 tot 40° C wel lekker en gedijen dus goed. Een besmetting, hoe gering ook, ontwikkelt zich zeer snel. Denk bij het woord snel aan een tijdsduur van ongeveer twaalf uur om 1.000.000 maal groter te worden. Deze snelheid is ook afhankelijk van het voedselaanbod, de koolhydraten en de hoeveelheid water in de brandstof. Bij de hoeveelheid water moet u bedenken dat twee vingerhoedjes water in een tank al voldoende is om een voedingsbodem te vormen. Buiten de normale voedingstoffen, zoals de koolhydraten, kunnen de toegevoegde additieven (dopes) aan de gasolie ook een voedingsbron creëren.
Gasolie is een raffinage product dat wordt verkregen uit ruwe aardolie en is door de gebruikte raffinage technieken nogal kwetsbaar voor vervuiling. Het raffinageproces van gasolie vindt plaats bij hoge temperaturen zodat eventueel aanwezige micro-organismen worden gedood. Enkele processen worden uitgevoerd met oververhitte stoom, wat betekent dat ook na droging door afkoeling een geringe hoeveelheid vrij water kan ontstaan. Gasolie krijgt dan ook na raffinage enige tijd rust om af te koelen en het water af te scheiden. De gasolie gaat op het water drijven waarna het water makkelijk is af te tappen. Onderin onze brandstoftank bevindt zich altijd water. De aanwezigheid van dit water is niet zozeer aan u te wijten maar o.a. aan het eventuele water dat door de brandstofleverancier wordt verstrekt bewust of onbewust!
De tank zo vol mogelijk houden is de volgende optie. Dit verkleint het condens oppervlak van de dieseltank.
Een andere mogelijkheid, maar dat is meer symptoombestrijding, is de chemie te hulp te roepen en een vloeistof, een zogenaamde biocide, aan de gasolie toe te voegen, bijvoorbeeld GrotaMar 71. Er zijn op dit moment in de betere watersportzaken goede biocide te koop die ook preventief ingezet kunnen worden. Bij gebruik van een biocide dient u wel stipt de voorschriften op te volgen voor wat betreft de toe te voegen hoeveelheid per tank en goed beseffen dat we het hier over een zeer giftig goedje hebben. Veiligheid en verantwoord gebruik staan hier bovenaan.
Nog een mogelijkheid om 'besmette' gasolie te reinigen is met bijvoorbeeld DE-BUG L-140. Dit is een Magnetisch Brandstof Sterilisatie Systeem tegen Micro-Biotiche besmetting in dieselbrandstoffen.
Geplaatst: 20.11.2011 - 18:07
door Iroll
Ik heb vorig jaar in de V70 ook dat goedje van Forte gedaan. Dat heb ik meer uit voorzorg gedaan om de injectoren te reinigen.
Injectorreiniger is weer heel wat anders als een onkruidbestrijder voor in de diesel.
Geplaatst: 20.11.2011 - 19:54
door sanco
Iroll schreef:Injectorreiniger is weer heel wat anders als een onkruidbestrijder voor in de diesel.
zou Round up dan ook helpen??
maar eh Schorpioen: interessant stukje, ik had eerder ook al het vermoeden uitgesproken dat (condens) water een deel van de oorzaak vormt. Dat verklaard immers ook de problemen juist in de tank en in de filters.
Los van het feit dat eens besmet een besmetting blijft zou dit ook het verhaal van Erwin kunnen verklaren dat ondanks gelijke dieselolie vooral de 2 JD gebaseerde motoren problemen hebben agv de vorm van het filter (mate van blootstelling aan vocht).
Hoe dan ook: bij de komende beurt (geen 30 maar 20k) laat ik er ook weer een nieuw dieselfiltertje inzetten, schema of geen schema.
Geplaatst: 20.11.2011 - 21:17
door Turbodesk
Iroll schreef:Ik heb vorig jaar in de V70 ook dat goedje van Forte gedaan. Dat heb ik meer uit voorzorg gedaan om de injectoren te reinigen.
Injectorreiniger is weer heel wat anders als een onkruidbestrijder voor in de diesel.
Niet de normale injector reiniger maar `Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner`
Geplaatst: 20.11.2011 - 21:33
door V70/2.4D/2003
á 16,95 per flesje waarvan de in de tank gekieperde inhoud na 1 tot 2 keer tanken volledig pleithuizen is.
Geplaatst: 20.11.2011 - 22:25
door Iroll
Turbodesk schreef:Iroll schreef:Ik heb vorig jaar in de V70 ook dat goedje van Forte gedaan. Dat heb ik meer uit voorzorg gedaan om de injectoren te reinigen.
Injectorreiniger is weer heel wat anders als een onkruidbestrijder voor in de diesel.
Niet de normale injector reiniger maar `Forté Advanced Diesel Fuel Conditioner`
Ok, dat had ik anders begrepen!
á 16,95 per flesje waarvan de in de tank gekieperde inhoud na 1 tot 2 keer tanken volledig pleithuizen is.
Je wilt het leven in het brandstofcircuit uitroeien en het water uit de brandstof halen. Als dat werkt dan zal je filter langer schoonblijven omdat er geen leven meer in zit wat zich kan vermenigvuldigen. Af en toe een flesje erin is en minder werk en misschien ook wel goedkoper als het filter vaker te moeten vervangen.
Geplaatst: 20.11.2011 - 22:37
door toppertje
een filter is goedkoper dan regelmatig een flesje moeten toevoegen.
buiten dat,vraag ik mij af of regelmatig die flesjes(de inhoud) toevoegen
geen andere schade aan de motor/brandstofpomp toebrengt op den duur.
Geplaatst: 20.11.2011 - 22:49
door Iroll
Nou water in de diesel is sowieso niet lekker voor de injectoren en pomp. In een stabilisator zitten ook smerende additieven voor de pomp, water is niet bepaalt een beste smeerder. Water kan zelfs een injector opblazen in extreme omstandigheden. Bovendien zal het filter ook niet alle troep tegenhouden, lijkt me ook niet bevordelijk.
Het water in biodiesel blijft in emulsie, het zakt niet naar de bodem zoals dat bij pure diesel gebeurt. Daaruit kan je het nog aftappen, dat gaat niet lukken bij biodiesel.
Geplaatst: 21.11.2011 - 11:47
door edraket
Ik heb onlangs een injector vervangen. Deze gaf met de retour meting namelijk bruine diesel terug ipv helder bij de overigen. Deze injector bleek dus behoorlijk geroest te zijn. Kon het ook niet geloven, maar de injector zag er heel slecht uit. Ook dus veroorzaakt door vocht in de brandstof.