Pagina 2 van 3

Geplaatst: 03.12.2011 - 10:02
door Paul
Ik krijg na een jaar nog steeds complimenten over mijn witte V50... :-)

Geplaatst: 03.12.2011 - 11:11
door robbie2
Mickyman schreef: de d2 en de 1.6 hebben als verschil het start stop systeem, daar komt geen winst van geloof me, dat is wel zo minimaal.
Is niet helemaal waar denk ik.
Volgens de gegevens is de 1.6

Maximaal vermogen 80 kW (109 pk) bij 4000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1750 tpm

En de D2

Maximaal vermogen 84 kW (115 pk) bij 3600 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1750 tpm

Volgens Autoweek specs.
Hier komt het verschil in verbruik dan naar boven denk ik.

Geplaatst: 03.12.2011 - 11:19
door rsnhakan
1.6D heeft ook 16 kleppen en een D2 (= ook 1.6D) 8.

Geplaatst: 03.12.2011 - 16:54
door Autogek
Paul schreef:Ik krijg na een jaar nog steeds complimenten over mijn witte V50... :-)
Is ook heel begrijpelijk, in het wit is het ook een hele mooie auto.

Geplaatst: 03.12.2011 - 22:49
door Mickyman
robbie2 schreef:
Mickyman schreef: de d2 en de 1.6 hebben als verschil het start stop systeem, daar komt geen winst van geloof me, dat is wel zo minimaal.
Is niet helemaal waar denk ik.
Volgens de gegevens is de 1.6

Maximaal vermogen 80 kW (109 pk) bij 4000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1750 tpm

En de D2

Maximaal vermogen 84 kW (115 pk) bij 3600 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1750 tpm

Volgens Autoweek specs.
Hier komt het verschil in verbruik dan naar boven denk ik.
ik denk dat ik in de war ben dan, ik bedoel eigenlijk de D2 en de drivE allebei 1,6 natuurlijk, de "oude" 1,6 heb ik geen ervaring mee, excuus

Geplaatst: 07.12.2011 - 18:04
door emielkosse
Hoi Robbie2,

Ik heb nu ongeveer 2500km gereden met mijn V50 2.0D uit 2008 en kom eigenlijk op dezelfde bevindingen wat betreft het verbruik. Dat van mij, moet het nog ff netjes in excel zetten, maar ligt ook zo rond de 6.2l/100km.
Met mijn vorige auto S40 1.9 102pk haalde ik, zonder moeite te doen ongeveer 5l/100km. Ik heb zelf het vermoeden dat het roetfilter erg veel efficiëntie weghaalt van de motor. Als ik nu een keer flink het gas in trap gebeurt en achter mij niet zo veel spectaculairs meer, vroeger had ik een mooie zwarte wolk achter mij (sorry Ecofielen)

Gr.
Emiel

Geplaatst: 10.12.2011 - 21:37
door Minxz
Na 11 maanden en 52000km op de teller is mijn verbruik 6.1l/100km.

Geplaatst: 12.12.2011 - 22:08
door BassieV50
Met mijn D3automaat haal ik met rustig rijden 5,6-5,8 en als ik vlot rijd 6,5 L/100km. Staat nu 40dkm op de teller. Gr. Bas

Geplaatst: 12.12.2011 - 23:57
door robbie2
BassieV50 schreef:Met mijn D3automaat haal ik met rustig rijden 5,6-5,8 en als ik vlot rijd 6,5 L/100km. Staat nu 40dkm op de teller. Gr. Bas
Tja, ik dan toch de indruk dat de D2 van mij iets dorstiger is.
Rij op zich ook niet wild. op dit moment staat de BC op 6.8 l en dat is veel snelweg (120-125) en wat kleine wegen.
Efin. toch nog maar eens de dealer vragen of er een update mogelijk is die het kan verbeteren.
Toch apart dat de D3 zuiniger lijkt.

Heeft een vorige rijder in de auto enig invloed kunnen hebben bij het bijvoorbeeld inrijden van de auto ? Ik heb geen idee, want ik heb ook geen auto-kennis achtergrond.

Geplaatst: 13.12.2011 - 22:42
door BassieV50
Ik heb gehoord dat 'inrijden' tegenwoordig niet meer nodig is. Ik heb dat gevraagd bij de aflevering van mijn auto.
Mijn eerste tank reed ik bijna 8,0L. Wel veel stadsverkeer. Op 10dkm zat ik op 5,6L.
Wat betreft update, dat zou ik zeker even navragen want dat is goed mogelijk.
De mijne heeft bij 30dkm een update gehad. Ik wist dat ik een gat had bij 140km/uur en het duurde wat lang voordat ie voorbij 160km/uur ging. Nu sleurt ie ineens naar de 190km/uur en loopt dan pas langzaam door.
Succes ermee. Gr. Bas

Geplaatst: 13.12.2011 - 23:14
door Mickyman
7000km 6.6 weekje ziek geweest, dus de km gaan nu weer lopen
auto is wel een stuk soepeler geworden moet ik zeggen.

Geplaatst: 07.01.2012 - 21:14
door robbie2
Hey forum-lezers,

Inmiddels bij de volvo dealer geweest en upgrade software gedaan, en guess what....
Mijn verbruik is inderdaad gedaald, maar de performance niet.....
Hoeveel weet ik niet, ik moet nog een paar tankbeurten afwachten, maar het gemiddelde verbruik is zeker lager bij eenzelfde gebruik.
Toch de moeite waard geweest.
Ik vermoed 0.5 tot 1 liter op de 100.
Ik houd jullie op de hoogte !

Groet,
Rob

Geplaatst: 07.01.2012 - 21:16
door TrickyZ
Heb je het bij de pomp gemeten? Want bij mij was de boordcomputer na de update ook positiever, terwijl het echte verbruik hoger was.

Geplaatst: 07.01.2012 - 22:05
door robbie2
@ Tricky,
Nee, nog via de BC uitgelzen, echter na 12 tankbeurten heb ik alles in een excel sheet gezet. verbruik op 6.7 terwijl de BC vaak 6.9 of 7.0 aangaf.
Op dit moment geeft de BC, de gemiddelde waarde, vaak 6.0 6.2 aan, wat beduidend lager is, Echter ik zal eerst 12 tankbeurten gehad moeten hebben om een echt reeel beeld te hebben. I keep you informed.

Geplaatst: 08.01.2012 - 14:36
door Ralf T
Het verbruik van mijn D2 is met de flinke regen van de afgelopen weken ook meer dan een liter hoger. Nu zo'n 6,6 l/100 km (werkelijk verbruik) t.o.v. 5,3-5,6 l/100 km in normale omstandigheden.

Geplaatst: 08.01.2012 - 15:30
door TrickyZ
Ja, mijn verbruik is ook flink gestegen. Ik heb me afgevraagd waarom en kwam, behalve dat de motor bij koud weer meer verbruikt, het volgende tegen op de Quest website:
In de winter verkopen oliemaatschappijen benzine die vluchtiger is dan in de zomer. Deze benzine heeft een lagere verbrandingswaarde dan gewone benzine en zorgt ervoor dat de motor iets minder efficiënt draait. De vluchtige benzine is nodig omdat de lucht in de winter dikker is en de verbranding daardoor moeilijker tot stand komt. Bovendien voert de koude winterlucht meer warmte af van radiatoren en andere onderdelen van de motor. Daardoor wordt ’s winters meer energie omgezet in warmte dan in voortbeweging.
Hier had ik nog nooit van gehoord, wel interessant. Maar of dit ook geldt voor diesel?

Geplaatst: 08.01.2012 - 15:41
door Fredhead
's Winters zit er voor zover ik begrepen heb een kleine hoeveelheid benzine in diesel zodat deze niet kan vlokken door de kou

Geplaatst: 08.01.2012 - 18:43
door Mickyman
huidig verbruik na 11.000km 6,7......

Geplaatst: 08.01.2012 - 21:59
door Schorpioen
Verbruik van m'n V50 is na 6248 km 5,5 ltr/100 km.
Ik hou het o.a. via www.Autoweek bij waar er nog 2 staan.
http://www.autoweek.nl/verbruik/4040/vo ... ition-2011
Doe dit om het met andere te vergelijken.

Geplaatst: 02.03.2012 - 23:23
door Longone
Ik haal met m'n S40 D5 Geartronic 180pk 5,5L / 100km, ofwel 1:18 gemeten aan de pomp.

't Is echt 1080 km met 60 liter standaard diesel om precies te zijn.

Veel snelweg, rechts rijden 80-100 km/u, fluwelen voetje, weinig remmen, airco uit.

Dan moet zo'n D2/1.6D Drive toch makkelijk veel zuiniger kunnen zijn dan dit?