Bougietjes wisselen was zo gepiept! heerlijk volgens beschrijving van Johan. Inlaatpakkingen konden (gelukkig) hergebruikt.
Meteen dus een beurtje gegeven, ff zoeken en puzzelen met het oliefilter vervangen. Vers luchtfilter kon zeker geen kwaad en toen op zoek naar het brandstoffilter.......en maar zoeken....zit er dus helemaal geen vervangingsfilter tussen! maar wel een zogenaamd v50 brandstoffilter op de werkbank hebben liggen.
Trouwens heeeel veel respect voor de mensen die hun interieurfilter vervangen hebben, wat een klus. Gelukkig is mn maat veeel geduldiger en handiger dan dat ik ben! Heerlijk klusje, maar t was wel nodig ook zeg. Meteen muffe luchtje kwijt.
Gister onderweg naar de werkplaats sprong nog het motorstoringslampje aan!
Na uitlezen gaf comp aan, dat er een storing in het ventiel van de nokkenasverstelling zat.
Werd ons verteld dat het belangrijk is 0w30 te gebruiken! een dikkere olie zou dit ventiel storing geven. Er schijnt wel een ander plunjertje met aangepast filtertje te zijn, waardoor andere olie te gebruiken is.
Laat ik net 2 dagen geleden 2 liter 15w40 bijgevuld te hebben....ik dacht voor een lange zondag rit ff oliepeil te checken, stond deze dus ver onder minimum :S
Ik had nog 2 liter 15W40 op de plank staan en dacht, beter dit, dan niets. Niet doen dus. Maar nu heeft ie zn buik weer vol met verse longlife 0W30.
Inmiddels 150km gereden en geen storing terug.
En er kwam een een stinkende verbrande olie uit..brrrr. Ik denk dat t ff geleden is dat is zn laatste beurtje gehad heeft. (ps, ik heb m net een week in bezit)
Aan onderhouds historie is tijdens de laatste 40.000 niks meer te zien. klok staat nu op 95.000
Bougies kwamen er ook aardig afgefakkeld uit, en die waren dus 40.000 geleden vervangen.
Ik weet dat t ook psychisch, maar hij loopt nu nog mooier dan ie al deed. onder de 1500 rpm is ie minder bokkerig en pakt lekkerder op.
Wat loopt zo'n 5 cilinder toch lekker

Heb m gister voor t eerst s op zn staart getrapt maar er zit wel gang in hoor, heerlijk.
Mensen bedankt en gegroet!