van proberen kan je leren....zegt mijn dochter van 5 altijd.
hier zeggen de dochters van 18: wie niet waagt, blijft maagd.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Wellicht gelijk een mooie gelegenheid om koelvloeistof te verversen/filteren (moet schoon zijn)
Niet filteren en de oude weer gebruiken, maar altijd verversen. Dan weet je zeker dat de additieven werken. Die gaan achteruit door gebruik in de motor waardoor het niet meer goed beschermd tegen oxidatie, vriezen ed.
Vang de kv op in een emmer of bak, gooi de nwe kv erin en de oude overgieten in de nu lege flacons en inleveren bij het gemeentelijke afscheidingsstation. Simpel dus, nietwaar?
Om weer op te toppen zal je een liter of 5 nodig hebben schat ik omdat lang niet alle kv eruit zal lopen.
Even op de kleur letten, geen roze/rode mengen met blauw/groene. Dus even kijken wat er nu inzit. En anders rij je even langs de dealer voor de originele Volvo kv, vaak net zo duur (of goedkoop) als bij de automaterialen zaak.
Omdat mixen geen goed idee is, wilde ik weten of je de winkel in de buurt hebt. Ik heb roze groene en kan zelf wel een liter of vijf halen, maar weet niet wat jij hebt. Vervangen zijn inderdaad de kosten niet. Ik neem wel een lege can mee om het op te vangen. Ik voer het ook wel af als dat een probleem is.
wie niet waagt, wie niet wint....wie niet %^$*$& krijgt geen kind.
@ V70...zal ik jouw verwarming net zo besmeuren als de mijne (als dit werkt) ?
zal ik jouw verwarming net zo besmeuren als de mijne
Volgaarne, het ding moet niet gaan roesten.
Ik zal morgen, zo de weergoden mij enigszins de mogelijkheid bieden, eens kijken wel kleurtje er in de mijne zit.
Ik denk niet dat het met roest te maken heeft, maar met de behuizing van de electromotor. Gezien dit apparaat van metaal is en uit meerdere delen bestaat, is het natuurlijk onmogelijk deze 100% waterdicht te maken. Ik heb het apparaat nu voorzien van kit en bodyschutz. Test drie is overigens ook goed verlopen.
kuupertie schreef:Omdat mixen geen goed idee is, wilde ik weten of je de winkel in de buurt hebt. Ik heb roze groene en kan zelf wel een liter of vijf halen, maar weet niet wat jij hebt. Vervangen zijn inderdaad de kosten niet.
Kuupertie, dit is niet de juist voor jouw motor, er hoort namelijk blauwe in. Ik zou daar wel even goed op letten, je kunt daar heel veel problemen mee krijgen. Is de koelvloeistof een keer vervangen?
zijn er dan verschillende kleuren, en verschillend voor elke motor?
nooit geweten......ik kwak er meestal wat in wat ik heb liggen, en af en toe met een aanbieding koop ik een flakkonnetje......rood, groen, blauw, paars, geel, oranje.........boeit me niet.
eens per 3 jaar ongeveer ververs ik, en kijk niet naar kleur.
De volgende VOLVO's al gereden: 745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Ik heb geen idee of mijne een keer vervangen is. De laatste twee jaar in ieder geval niet. Bij brezan was er zelfs een soort dat mixbaar was met alle mogelijke kleuren. Wat voor probleem kan er onstaan afgezien van onvoldoen/te veel koeling ?
Misschien was ie trouwens ook wel blauw...moeilijk te zien als het in het reservoir zit. Dit moet maar even bekeken worden op het moment dat we het laten aflopen.
Als je de verschillende soorten gaat mengen kunnen de verschillende additieven met elkaar gaan reageren waardoor ze hun effect verliezen. De additieven verschillen omdat de materialen (metalen, legeringen) in motoren verschillen. Dus wat goed is voor de ene motor kan schadelijk zijn voor de andere. mn de anti corrosie additieven beschermen de motor en je wilt dat je motor inwendig niet corrodeert, dat veroorzaakt op den duur verstoppingen in het koelcircuit. Verder heeft kv ook een smerende werking voor de waterpomp en natuurlijk beschermd het tegen bevriezen. Ze hebben ze niet alleen voor de leuk elk een andere kleur gegeven.
Als je ziet wat er een zooi in het koelcircuit kan ontstaan na verloop van tijd in een motor begrijp je het belang van het juiste koelmiddel. Een blok kan er echt van kapot lopen doordat je plaatselijk gewoon nauwelijks koeling meer hebt. De mantel rond de cilinders zit soms gewoon vol met rotzooi. Zou dat er zsm uit halen en origineel koelmiddel bij de dealer halen.
Ik maak mij geen acute zorgen over de inhoud van mijn koelcircuit.
Een nieuwe test is wederom positief afgesloten. Beide verwarmingen zijn inmiddels uitgerust met een mooie laag bodyschutz. Bij 70*C gebeurd hier helemaal niets mee. Ook ben ik er met de gasbrander op geweest en heb tot op heden nog geen groot gevaar vast kunnen stellen. Wellicht dat dit bij ML anders is.