Pagina 2 van 2
Geplaatst: 07.01.2012 - 13:00
door diesel01
Mijn ervaringen met een D5GT.
De GT pakt de hoogste versnelling waardoor de bak een te grote belasting heeft en warm wordt.
Ik heb daarom met aanhanger altijd de bak in manueel staan en laat de zesde versnelling voor wat het is en zet de cc aan bij 90km/h in de 5e versnelling.
Liever meer brandstof kwijt dan een verbrande bak/koppeling.
Geplaatst: 07.01.2012 - 13:51
door Frederik Welvaert
Ik heb gisteren een testrit gedaan met een XC60 2.4D AWD GT. Het viel me op dat de bak bij stilstaan blijft "trekken". Ook na langere stilstand, dus ik zal mezelf de gewoonte maar aanleren om bij langere stilstanden (licht net op rood, brug, spoorweg, ...) de bak in N te zetten. Ik heb onlangs ook met een Citroën C5 tourer 3.0 HDI V6 automaat gereden, en die ging na een tijdje stilstaan in D automatisch in neutraal (je hoorde op dat moment ook een duidelijke klik en voelde een lichte schok door de wagen gaan) het duurde dan wel iets langer om weer te vertrekken.
Wat beter is weet ik niet, maar ik vind het gewoon een raar gevoel dat de automaat zo aan de wagen blijft trekken.
Geplaatst: 07.01.2012 - 14:36
door euerw
Heb ik ook gehad na een software update is het steeds minder geworden, zou je naar kunnen vragen
Geplaatst: 07.01.2012 - 14:47
door toppertje
kun je een moderne geartronic niet net als een gewone automaat
gewoonm in 4 zetten?
deze schakeld dan niet verder op dan de 4e versnelling.
verdere begrijp ik de meerwaarde van een geartronic tov. een conventioneele automaat niet.
is een D5 niet te krijgen met een gewone automaat?
Geplaatst: 07.01.2012 - 14:59
door Oceanracer
ppFreddy schreef:Ik heb gisteren een testrit gedaan met een XC60 2.4D AWD GT. Het viel me op dat de bak bij stilstaan blijft "trekken". Ook na langere stilstand, dus ik zal mezelf de gewoonte maar aanleren om bij langere stilstanden (licht net op rood, brug, spoorweg, ...) de bak in N te zetten. Ik heb onlangs ook met een Citroën C5 tourer 3.0 HDI V6 automaat gereden, en die ging na een tijdje stilstaan in D automatisch in neutraal (je hoorde op dat moment ook een duidelijke klik en voelde een lichte schok door de wagen gaan) het duurde dan wel iets langer om weer te vertrekken.
Wat beter is weet ik niet, maar ik vind het gewoon een raar gevoel dat de automaat zo aan de wagen blijft trekken.
De dealer kan dit aanpassen aan je voorkeur. Wel of geen N stand na stilstand. Nadeel van de N stand is dat hij wat trager wegrijdt na het gasgeven.
Geplaatst: 07.01.2012 - 16:02
door Frederik Welvaert
Ik heb liever dat de wagen wel blijft trekken, gemakkelijker en zekerder voor als je na het stilstaan nog wat moet manouvreren. Liever die paar keer zelf in N zetten dan elke keer te moeten wachten op de bak.
Toppertje: wat bedoel je met een conventionele automaat? Je kan de GT wel in manuele stand zetten...
Geplaatst: 07.01.2012 - 16:21
door toppertje
ppFreddy schreef:
Toppertje: wat bedoel je met een conventionele automaat? Je kan de GT wel in manuele stand zetten...
met conventionele automaatbedoel ik de ouderwetse automaat
die je niet zelf hoeft te schakelen.
Geplaatst: 08.01.2012 - 19:34
door 1993SAAB900
FlorisVolvo schreef:Mijn vraag met betrekking tot de Geartronic in mijn XC 90 van Nov. 2003 is de volgende:
Ik wil een olie koeler laten monteren voor de zekerheid, nu willen we straks in de zomer met de auto en caravan totaal gewicht 2250 kg [tevens max aanhanger gewicht] naar de hogakusten in Zweden rijden, wat is wijsheid de hele weg de geartronic met de hand schakelen of alleen op / in de klim; de versnellingsbak in de stand D laten staan en dan zelf laten schakelen?. Ik heb de 2,5 liter turbo motor, 154 KW [209 PK]. Welk toerental moet ik dan aanhouden om zijn maximale koppel te gebruiken? Heeft de XC 90 trouwens ook een intercooler er op zitten of moet ik die er ook nog laten opbouwen.
Gezien de specs denk ik dat de XC90 2.5T dezelfde motor heeft als de 2007 V70 2.5T, daarvan uitgaande is de 2.5T voorzien van een intercooler (luchtkoeler, is niet hetzelfde als een oliekoeler) en heeft vanaf 1500 RPM het maximale koppel beschikbaar. De geartronic gewoon in "D" laten staan, deze zoekt het juiste verzet er wel bij. De bult af wel naar manual schakelen, tenminste wanneer de snelheid teveel oploopt (maar dat zal in ZO Zweden wel meevallen, NO Zweden zal wat meer verval hebben).
Geplaatst: 08.01.2012 - 19:41
door bart simpson
die oliekoeler is een min of meer verplichte toevoeging bij montage van een trekhaak op een 2.5T XC90