Ervaring en Advies gevraag voor aanschaf XC70 (MY08)

Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

welnee, doe ik ook niet afgelopen weken... 1 op 13...maximaal links... ;-)
afgelopen wintersport 1 op 12.8 met zoveel mogelijk 150 / 160 waar het kon, en laatste stuk A31 nog ca 150km richting 180p/u... je moet toch wat doen voor de economie... :twisted:

zo genoeg petjes gedrag vertoond, terug naar joost.

heb even snel gekeken op een paar sites, maar binnen je budget zijn zelfs dealerautos te vinden uit 2008 met een ton op de klok. Zonder inruil helemaal een mooie onderhandelingspositie dacht ik zo, dus gewoon je wensen op een rijtje zetten en er op af. Ik ging voor een dergelijk bedrag in elk geval geen gok wagen met een handelsauto, tenzij je er verstand van hebt.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10665
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik heb gisteren Beesd op en neer gedaan en voor de rest allemaal rondjes om de kerk zeg maar. Verbruik 1 op 14,2 een oude D5 met GT. en allemaal redelijk netjes gereden. Trappend naar de Alpen doe ik ook 1 op 13/14. Alleen rondjes om de kerk ca 1 op 11/12.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Zie je wel Tom, we zijn er uit ! het zit hem in de afneembare trekhaak !!
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

sanco schreef:
............en een AWD zal gemiddeld nog ca 1 a 1,5 liter minder scoren: zeg 1 op 12 ?
Ik denk dat je aardig in de buurt zit. Lange trips, zoals vakantiereis, ca. 1 op 14, door de bank genomen 1 op 12, in de winter rond de 1 op 10. Ervaringen met een 163 pk xc70 met 5-traps geartronic.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Jij kunt misschien op grond van eigen ervaring een goed vergelijk maken tussen zowel XC als V en tussen D5 en benzine... heb je ten aanzien daarvan nog aandachtspunten / overwegingen voor joost ?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
The Volvoboy
7th Gear member
Berichten: 5716
Lid geworden op: 06.09.2008 - 09:33
Locatie: Sassenheim

diesel01 schreef:Dan moet ik toch eens mijn rechtervoet in de gaten houden...
Was trouwens wel een D5 163pk hoor :P Zonder roetfilter
Koen

'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red Metallic - 17'' Comets - 560.000km - Afbeelding
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 332.000km
'97 - Volvo V70 2.3 T5 aut. - Nautic Blue Pearl - 16" Perfo - 325.000km
'98 - Volvo V70 2.5T aut. - Black Stone solid - 16'' Perfo - 291.000 km

'97 - Volvo V70 2.5 10V - LPi - Midnight Blue - 16'' Perfo - 272.000 km
'11 - Kia Picanto 1.0 - Blue Metallic - 32.000 km
Gebruikersavatar
BartS
4th Gear member
Berichten: 627
Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42

sanco schreef:Jij kunt misschien op grond van eigen ervaring een goed vergelijk maken tussen zowel XC als V en tussen D5 en benzine... heb je ten aanzien daarvan nog aandachtspunten / overwegingen voor joost ?
Ik heb zelf geen ervaring met de zescilinder, alleen met de vijfpitter. Een collega van mij had overigens wel een zescilinder in zijn XC hangen, en die zescilinder is erg (!!!!) dorstig. Fors dorstiger dan de vijfpitters, was zijn ervaring (en de vijfpitters lusten al de nodige peut).
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)

V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

The Volvoboy schreef:
diesel01 schreef:Dan moet ik toch eens mijn rechtervoet in de gaten houden...
Was trouwens wel een D5 163pk hoor :P Zonder roetfilter
Ja duhhh, we zijn eruit iets heel anders dan de mijne.
D5 185pk met 6 GT.

Edit@ TS ga met beide auto's rijden als het kan iets langer dan om de kerk.
Mijn ervaring met onze V70 sports edition is dat hij zeer comfortabel is geveerd houdt er rekening mee dat een XC70 meer rol beweging heeft tenzij er four c op zit.
Een systeem waarbij je zelf de dempers kunt instellen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

sanco schreef:Uit mijn admin Diesel (met daarin een rit naar de maasvlakte vv)

datum: liters kms - totaal - kms/liter
26-7-2011 52,91 820 - 34.171 - 15,50
05-8-2011 46,63 674 - 34.845 - 14,45

Het kan dus, maar realistisch is 1 op 13.5 gem zomer en winter

en een AWD zal gemiddeld nog ca 1 a 1,5 liter minder scoren: zeg 1 op 12 ?
bij behoorlijke rijden, dus de D5 lekker benutten met GT EN awd altijd 1 op 10 ik ga dan niet harder dan 160.
Alles van modeljaar 2008 heeft de nieuwe generatie haldex.
Als je kan kiezen, de 3.2 ltr, zuipt wel als een tempelier, had hem in de VS liep 1 op 7 a 8 , met de yankee snelheden in California. De D5 is een vrachtwagen vergeleken met de 3.2, die veeeeeeel stiller is.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

lemmer schreef:
sanco schreef:Uit mijn admin Diesel (met daarin een rit naar de maasvlakte vv)

datum: liters kms - totaal - kms/liter
26-7-2011 52,91 820 - 34.171 - 15,50
05-8-2011 46,63 674 - 34.845 - 14,45

Het kan dus, maar realistisch is 1 op 13.5 gem zomer en winter

en een AWD zal gemiddeld nog ca 1 a 1,5 liter minder scoren: zeg 1 op 12 ?
bij behoorlijke rijden, dus de D5 lekker benutten met GT EN awd altijd 1 op 10 ik ga dan niet harder dan 160.
Alles van modeljaar 2008 heeft de nieuwe generatie haldex.
Als je kan kiezen, de 3.2 ltr, zuipt wel als een tempelier, had hem in de VS
liep 1 op 7 a 8 , met de yankee snelheden in California. De D5 is een
vrachtwagen vergeleken met de 3.2, die veeeeeeel stiller is.
Ik moet bekennen dat waar het kan ik best wel door zet in Dld.
Idd op de 31 +200 :oops:
Ook in NL is het weleens grappig om de spierballetjes te laten rollen
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

ik noem dat maar begrenzer compensatie Diesel. nix mee aan de hand...... als het kan.

Nou Joost, samen met de ervaringscijfers van Lemmer kun je opnieuw een exploitatie berekening gaan maken lijkt me... misschien is een diesel zo gek nog niet :lol:

Succes met je zoektocht en keep us posted!
Btw een hond is een prima reden. Zoek maar eens hier op het "hondentopic" en je merkt dat je in goed gezelschap verkeert.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=955087#955087

een lotgenoot die slaagde in (ws) Duitsland met een hele mooie XC. Als je eenmaal XC hebt gereden heb je echt een probleem, want je wilt niet anders meer. Hoge instap, een zee van ruimte, en geen hoge kosten als je normaal rijdt en onderhoudt. De wegligging is goed, tenzij je denkt in een Mini te zitten, het verbruik is redelijk, tenzij je een zware rechtervoet hebt, en het is de ideale wagen voor lange afstanden. De XC70 II heeft een ander chassis, wat resulteert in een veel betere wegligging. Een traag reagerende bak kan eenvoudig worden opgelost met Polestar-tuning. Dat scheelt een slok op een borrel en de auto rijdt veel fijner. 10.000 km per jaar is te weinig. Daar wordt een XC chagrijnig van... :-)
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mad schreef:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=955087#955087

een lotgenoot die slaagde in (ws) Duitsland met een hele mooie XC. Als je eenmaal XC hebt gereden heb je echt een probleem, want je wilt niet anders meer. Hoge instap, een zee van ruimte, en geen hoge kosten als je normaal rijdt en onderhoudt. De wegligging is goed, tenzij je denkt in een Mini te zitten, het verbruik is redelijk, tenzij je een zware rechtervoet hebt, en het is de ideale wagen voor lange afstanden. De XC70 II heeft een ander chassis, wat resulteert in een veel betere wegligging. Een traag reagerende bak kan eenvoudig worden opgelost met Polestar-tuning. Dat scheelt een slok op een borrel en de auto rijdt veel fijner. 10.000 km per jaar is te weinig. Daar wordt een XC chagrijnig van... :-)
Dit geeft de burger moed, elke dag Assen-Groningen visa versa en ritjes in de buurt is dus geen probleem.
Ik denk dat er in 2013 een bomvolle V70 sport editie vrij komt Swedish style, eentje die dan net de distributie beurt heeft gehad..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

mad schreef:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=955087#955087

een lotgenoot die slaagde in (ws) Duitsland met een hele mooie XC. Als je eenmaal XC hebt gereden heb je echt een probleem, want je wilt niet anders meer. Hoge instap, een zee van ruimte, en geen hoge kosten als je normaal rijdt en onderhoudt. De wegligging is goed, tenzij je denkt in een Mini te zitten, het verbruik is redelijk, tenzij je een zware rechtervoet hebt, en het is de ideale wagen voor lange afstanden. De XC70 II heeft een ander chassis, wat resulteert in een veel betere wegligging. Een traag reagerende bak kan eenvoudig worden opgelost met Polestar-tuning. Dat scheelt een slok op een borrel en de auto rijdt veel fijner. 10.000 km per jaar is te weinig. Daar wordt een XC chagrijnig van... :-)
Die gt bak blijft een kloteding, polestar maakt dat niet beter. De ECU van de motor krijgt tuning, niet de aparte ECU van de bak. Alle harry potter verhalen over inleren van de bak, adaptief zijn, maken het niet ineens een goede bak na tunen"
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
lemmer
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 26.11.2008 - 21:20

sanco schreef:ik noem dat maar begrenzer compensatie Diesel. nix mee aan de hand...... als het kan.

Nou Joost, samen met de ervaringscijfers van Lemmer kun je opnieuw een exploitatie berekening gaan maken lijkt me... misschien is een diesel zo gek nog niet :lol:

Succes met je zoektocht en keep us posted!
Btw een hond is een prima reden. Zoek maar eens hier op het "hondentopic" en je merkt dat je in goed gezelschap verkeert.
Ik was nog positief, als je er mee gaat autobahnen heb ik alleen vermoedens wat er gebeurd in de tank. Dacht dat een T6 efficienter was.
BMW535D Touring X-drive
SAAB 9-3 aero cabrio 2006, stage 3 tuned maptune, full options
Thom
5th Gear member
Berichten: 1861
Lid geworden op: 07.06.2005 - 20:16

Volgens mij komt er ergens in Friesland of Flevoland binnenkort een ramvolle XC70 D5 te koop :wink:.

Dat die D5's zo zuipen op snelheid...dat is toch eigenlijk niet meer van deze tijd.
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

@ Thom: ik vind het eigenlijk best meevallen. Is 1 op 12/13 op de autobahn, waarbij je vlot meedoet, ook bergop, over 2200 km nu echt zo heftig voor een hoog op de poten auto van ca 1700 kg? ik denk dat om maar eens wat te noemen, een beetje Q5 met 170 ? pk TDI het niet veel beter doet.
Laat staan die zogenaamde zuinige CO2 wonderen.
Ok, korte rondjes met de GT moet je niet gaan maken, maar ook dat geldt voor veel meer auto's. Appels met appels vergelijken, dan zeg ik niet dat we voorop lopen, maar ik vind het acceptabel, en dat heeft m.i. niets met deze tijd te maken, waarbij de grootste CO2 winst zou zitten in het weer afschaffen van die *&^O(*@# roetfilters.

@ Lemmer: ik ben erg benieuwd hoe het jou straks vergaat met je magnifieke Beamer. Maar qua verbruik verwacht ik daar ook geen wonderen van. ALs je zoveel onder het pedaaltje hebt, dan schat ik jou wel zodanig in, dat je er af en toe even van geniet, en dat heeft nu eenmaal zijn prijs. Dus ook na aflevering ons graag op de hoogte houden hoor... wie weet rijden we dan over een paar jaar allemaal wel Duits :lol:

O ja, @ Mad: maakt veel uit of je 1000 ritjes van 10km maakt in een jaar, of 100 ritjes van 100km.... maar ik ben het met je eens: 10k is voor een dergelijke wagen eigenlijk te weinig.... maar ik voorspel joost: eens aan boord, en je jaarkilometrage gaat zomaar een factor x omhoog.
Wat dat betreft schatten mensen aan de voorkant vaak te laag in. Een paar extra kilometers in een diesel zijn dan uiteindelijk minder begrotelijk dan een 3.2 benzine met zeg 1 op 7 / 8 ....

Het woord is aan Joost.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

sanco schreef:
@ Lemmer: ik ben erg benieuwd hoe het jou straks vergaat met je magnifieke Beamer. Maar qua verbruik verwacht ik daar ook geen wonderen van. ALs je zoveel onder het pedaaltje hebt, dan schat ik jou wel zodanig in, dat je er af en toe even van geniet, en dat heeft nu eenmaal zijn prijs. Dus ook na aflevering ons graag op de hoogte houden hoor... wie weet rijden we dan over een paar jaar allemaal wel Duits :lol:
Er ging laatst een 530d GT voor mij de snelweg op die zo gruwelijk hard bij mij weg reed, niet te filmen.
Een 535d kan dat nog sneller, rijbewijs killers noemt men dat.
Staat mij nog een afl van wegmisbruikers voor de geest waarbij gladde achterbanden werden opgemerkt, ja dat klopt zegt de eigenaar die zijn 10k oud. :lol:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
joostvdl
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 03.08.2011 - 22:12

Tot nu toe al weer veel info gekregen. Waarvoor dank. Ik ben nu opweg naar Londen. Maar nieuwe aanvullingen blijven welkom.

Volgend jaar wordt vervolgd....
joostvdl
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 03.08.2011 - 22:12

diesel01,

Voor de fun blijft gelukkig de Z4 nog beschikbaar :D
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”