Pagina 2 van 2

Geplaatst: 11.01.2012 - 12:26
door bart simpson
het kan niet, punt.

@laguna S60, voel je op basis van jouw kennis en ervaringen vooral vrij je mobiele nummer te geven en te helpen bij een eventuele inbouw

Geplaatst: 11.01.2012 - 12:29
door MarioC70
Bakboord1 schreef:Heren even pas op de plaats. Toen ik 15 was was ik een wandelende VAG encyclopedie. Onderschat iemand niet vanwege zijn leeftijd.

Hij had zijn leeftijd ook niet kunnen noemen en doen alsof de auto van hem was en dan had niemand commentaar gehad.
Hooguit het gebrek aan ervaring kan hem in de schoot worden geworpen maar wellicht is zijn ervaring ook groter dan van menig veertiger.
Ik heb op mijn zestiende ook meegeholpen aan een motorswap en sleutelde in het weekend het dash van de auto van mijn moeder uit elkaar om een toerenteller toe te voegen op de plek waar de klok zat.

Precies,ik was 8 jaar toen ik onder een Volvo gestampt werd om mee te kijken hoe een bak er onder uit gehaald werd.
Heeft dus niks met leeftijd van doen!

Geplaatst: 11.01.2012 - 12:35
door bart simpson
@ mario C70, het is jouw ervaring dat het niet kan, het is mijn mening dat het niet kan, en het is Laguna S60 zijn stellige overtuiging en ook nog eens eigen ervaring dat het wel kan.... heb ik het ergens over leeftijd in deze non discussie?

Geplaatst: 11.01.2012 - 12:42
door MarioC70
bart simpson schreef:@ mario C70, het is jouw ervaing dat het niet kan, het is mijn mening dat het niet kan, en het is Laguna S60 zijn stellige overtuiging en ook nog eens eigen ervaring dat het wel kan.... heb ik het ergens over leeftijd in deze non discussie?
Zover ik heb gelezen niet dus!

Geplaatst: 11.01.2012 - 12:52
door Ben
Jongens ik brei hier een end aan want dit gaat nergens meer over.
Als de TS nog wat wil toevoegen hoor ik dat wel per PB

Geplaatst: 11.01.2012 - 18:11
door Ben
Op verzoek van TS is het topic weer open.
Graag On Topic blijven.

Geplaatst: 11.01.2012 - 18:15
door ...
Ik zie in het softwarematige gedeelte juist geen probleem. Traction controle is niet afhankelijk van een versnelling, abs ook niet en de enige elektronica waarvan ik me voor kan stellen dat deze invloed heeft, is esp, maar die ontbreekt op mijn auto.

Ik heb begrepen dat de D5 in een S60 van 2004 identiek is aan de latere 2.4D, alleen is deze wel voorzien van een 6-bak. Ik zou graag willen horen op welke punten de problemen te verwachten zijn. Vliegwiel e.d. zou prima kunnen passen, de motor is immers identiek? De vraag is of de bevestigingspunten van de bak identiek zijn aan die van de oudere D5 en of de versnellingsbaksteun etc. eventueel het probleem vormt.

Qua kosten is het natuurlijk altijd een afweging, maar ik vind het zelf ook leuk iets aan een auto te veranderen en dan bij voorkeur iets functioneels. Ik kies ook niet voor een nieuwe versnellingsbak, maar ruil dan de huidige in op die van een demontageauto. Op die manier en met wat eigen arbeid en goede hulp erbij, is het mogelijk een eigen project.

Geplaatst: 11.01.2012 - 18:25
door BlackcurrantV70
2005 D5 is zeker niet identiek aan een 24D.

Mijn schoonvader heeft een 2004 D5 en ik een 2006 24D, beiden 163PK maar de motor is zeker niet identiek

Geplaatst: 11.01.2012 - 18:30
door Thijs
2.4D is een euro 4 met wervelklep, de 2004 heeft dat niet. Dus wel anders idd...

Geplaatst: 11.01.2012 - 20:59
door Bakboord1
S60_D5 schreef:Ik zie in het softwarematige gedeelte juist geen probleem. Traction controle is niet afhankelijk van een versnelling, abs ook niet en de enige elektronica waarvan ik me voor kan stellen dat deze invloed heeft, is esp, maar die ontbreekt op mijn auto.
Geen esp? Bij mijn weten is dat standaard.

Geplaatst: 15.01.2012 - 00:44
door ...
Ik heb STC, volgens mij gewoon traction control. DSTC was de optie met ESP dacht ik.

Maar is er iemand die zou kunnen bevestigen dat de bak wel op de motor past?

Geplaatst: 15.01.2012 - 08:22
door Walter
Dat van dstc klopt, was in die jaren een optie en later pas standaard. Ik ken niemand die deze upgrade heeft uitgevoerd dus het is proberen of het past. Misschien in SE, swedespeed of turbo performance club wel. En vraag Tom van ET eens, die heeft een zesbak op zijn 850 T-5 (Jerommeke) gebouwd.

Geplaatst: 15.01.2012 - 11:38
door Fredhead
S60_D5 schreef:Ik heb STC, volgens mij gewoon traction control. DSTC was de optie met ESP dacht ik.
STC is volgens mij Stabilty (en) Traction Control en de later toegevoegde D is voor dynamic.
Mijn ma is ooit aan het glijden geweest met hun 2001 S60 met STC en die greep toen ook gewoon in om de achterkant weer de goede kant op te laten gaan

Geplaatst: 15.01.2012 - 23:17
door wim de jong
Alles kan natuurlijk....ik heb eens autoos gezien waarin/waarop een straalmotor is gebouwd.
Maar zo simpel als gewoon een andere bak eronder schroefen zal het niet zijn, denk ik.
Hier zitten ook 2 plaatjes......eentje van de 5 bak, de andere van de 6 bak.

Zaken waar je rekening mee moet houden:
- aansluit op de koppelingas, en -huis.
- aansluiting aandrijfassen, zelfde assen? (VIDA geeft 2 verschillende nummers aan voor de assen)
- versnellingspook, montage daarvan binnenin, en kabels?
- montage steunen van de bak, juiste plaats? En is de ruimte er?

Geplaatst: 15.01.2012 - 23:19
door MarioC70
Is allemaal heel anders!

Geplaatst: 16.01.2012 - 00:18
door Fredhead
Dat is wel even flink verschillend ja, ook de mogelijkheid om de binnenkant van de 6bak in de behuizing van de 5bak te plaatsen is er zo te zien ook niet.

Geplaatst: 25.01.2012 - 19:52
door ...
wim de jong schreef: Hier zitten ook 2 plaatjes......eentje van de 5 bak, de andere van de 6 bak.
Excuus voor het late antwoord. Wim (en natuurlijk iedereen die bijgedragen heeft!) ontzettend bedankt. Het is natuurlijk stiekem niet wat ik wou horen, maar wel een helder en onderbouwend antwoord. Ik denk dat het dan alleen maar een nieuwe koppeling en vliegwiel wordt :wink:

Geplaatst: 25.01.2012 - 23:31
door lemmer
Laguna-S60 schreef:Maar waarom kan het dan wel bij andere auto merken!?
Daar heb je een erg sterk punt!! :lol: Nee joh gewoon doen, en als het niet lukt gaan klagen bij Volvo, wat denken die lui wel? om 10 jaar geleden iets te bouwen en dat je dan niet om kunt bouwen. Het is goed dat alle Volvo ingenieurs allemaal bij LEGO zijn begonnen!!

HET KAN WEL, EN HOU ONS OP DE HOOGTE MET FOTO"S

P.S. Je mag mijn snijbrander, lasapparaat en rol ijzerdraad lenen.