Aankoop Volvo S60

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

Met m'n 2.4T automaat rijd ik vaker 1 op 12 dan 1 op 11, maar dat komt mede omdat ik vrijwel nooit korte stukjes rijd. :)
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

mehrzahl schreef: Oh ja BTW: een 170 pk automaat haalt gemiddeld géén 1:12. Sorry.
Dat heb ik vaak genoeg gehaald, en berekend met de tank bonnetjes. Dit terwijl ik gewoon de maximum snelheid heb gereden. Momenteel verbruik bij 120 was volgens de boardcomputer tussen de 6.6 en 7.4 l/100km.
Ruim 700 kilometer op één tank is me vaak genoeg gelukt, zonder de tank helemaal leeg te rijden. Alleen stadsverkeer is funest voor het gemiddelde, dat merk je gelijk als je dat te veel doet.
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Volvo V70
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47

mehrzahl schreef:Misschien is het veelzeggender als je de verbruikscijfers van een groep bestuurders met dezelfde auto vergelijkt:

S60 D5 hand: gemiddeld 6,7l/100 km

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

S60 D5 auto, 7,5l/100 km (+12%):
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

Voor de V70 is dat 7,0 (hand) en 7,7l (auto)/100km. Ik ben dus heel erg gemiddeld qua verbruik! Die 1:18 en 1:20, daar zou ik niet mee rekenen.

Even een achterkant van een sigarendoosje: voor de Classic ben je dan 4600 Euro per jaar kwijt aan benzine + MRB, voor een S60 D5 hand 3700, en aut 3950. Het verschil is nog een paar honderd euro minder omdat het onderhoud van een D5 duurder is (o.a. olie). Tel daar het risico van een andere auto bij op (en het meeste onderhoud heb je tussen 2 en 3 ton is mijn ervaring), en ik denk dat je qua kosten er niet op vooruit gaat.

Blijft over dat je graag een andere auto wil - emotie wint het altijd van ratio.
Oh ja BTW: een 170 pk automaat haalt gemiddeld géén 1:12. Sorry.
Achter op het sigarendoosje moet ook nog het verschil in wegenbelasting, past dat er nog op? In dat geval loont het niet eens om diesel te rijden, zo te zien. Wellicht is het dan toch verstandiger om een 2.4 (t) aan te schaffen?

In de verbruikmeter zie ik dat de 170 pk automaat zuiniger is dan de handgeschakelde versie en de 140 pk.

Kortom: de auto in Goor voldoet aan al deze criteria. Als ik het goed zie, komen de interieurfoto's niet overeen met de opties. En is de prijs verdacht laag bij <2 ton?
Gebruikersavatar
EVV
5th Gear member
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20

Daar lijkt het wel op, de auto op de foto lijkt een handbak te hebben, geen automaat...
2024 V90 B4 Plus Bright
Afbeelding
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Achter op het sigarendoosje moet ook nog het verschil in wegenbelasting, past dat er nog op?
Nee, ik heb de wegenbelasting al meegerekend..

Ik zou gewoon eens gaan kijken bij die S60, van achter je schermpje valt er weinig over te zeggen. Als hij Volvo dealer onderhouden is, kun je de volledige onderhoudshistorie opvragen. Dat zou voor mij een grote pré zijn.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Met mijn 2001 S60 2.4 170pk handgeschakeld haal ik;
- 1 op 10 (met moeite) bij enkel stadsverkeer
- 1 op 11 gemiddeld
- 1 op 12 a 1 op 13 tijdens vakanties (zwitserland, zweden, noorwegen)

Ik ben overigens een rustige rijder. De vakantie waardes haal ik met 115km/u op de cruise control.

Wat betreft benzine of diesel; waar baseer je de 22.000 per jaar op? Als je 50km per dag rijdt, 5 dagen in de week, maal 52 weken, kom ik op 13.000km per jaar. Je gebruikt de auto natuurlijk voor meer dan alleen je werk, maar om op 22.000 te komen, heb je nog 9.000km nodig. Klopt die 22.000?
Bij 22.000km zeg je snel diesel, bij 13.000km zal het er een beetje om hangen. Tevens is een persoonlijke voorkeur voor B of D je misschien ook wel wat waard. Mij wel, met mijn km's is diesel voordeliger, maar ik prefereer benzine. Als je per rit 25 km rijdt, is een benzine 'mooi warm' en een diesel 'net warm'.
Los van de kilometers, als ik zo de forums van S60 2001-2009 en V70 2000-2008 lees, valt me op dat de meeste motorische problemen te maken hebben met diesels. Ik kan ernaast zitten, maar dit is mijn indruk. Het onderschrijft wel dat diesel duurder is in onderhoud. Wat betreft versnellingsbakken, zie ik dat er zich meer problemen voordoen met automaten dan met handgeschakelde bakken. Van de automaatbakken zijn de Geartronic's de minst betrouwbare(wederom, als ik alle topics erover mag geloven).

Ik ga mee met Mehrzahl, ik denk niet dat het je een relevante besparing oplevert. De inruilprijs van je huidige V70 valt altijd tegen, en als je een andere auto koopt komen er altijd kosten achter weg. Voor een besparing hoef je het dus niet te doen. Auto oprijden is vrijwel altijd het goedkoopst.

Maar een andere auto is wel leuk :P
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Daar kan ik weinig meer aan toevoegen. Goed verhaal.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
Volvo V70
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 01.10.2008 - 22:47

Doeke Dobma schreef:Met mijn 2001 S60 2.4 170pk handgeschakeld haal ik;
- 1 op 10 (met moeite) bij enkel stadsverkeer
- 1 op 11 gemiddeld
- 1 op 12 a 1 op 13 tijdens vakanties (zwitserland, zweden, noorwegen)

Ik ben overigens een rustige rijder. De vakantie waardes haal ik met 115km/u op de cruise control.

Wat betreft benzine of diesel; waar baseer je de 22.000 per jaar op? Als je 50km per dag rijdt, 5 dagen in de week, maal 52 weken, kom ik op 13.000km per jaar. Je gebruikt de auto natuurlijk voor meer dan alleen je werk, maar om op 22.000 te komen, heb je nog 9.000km nodig. Klopt die 22.000?
Bij 22.000km zeg je snel diesel, bij 13.000km zal het er een beetje om hangen. Tevens is een persoonlijke voorkeur voor B of D je misschien ook wel wat waard. Mij wel, met mijn km's is diesel voordeliger, maar ik prefereer benzine. Als je per rit 25 km rijdt, is een benzine 'mooi warm' en een diesel 'net warm'.
Los van de kilometers, als ik zo de forums van S60 2001-2009 en V70 2000-2008 lees, valt me op dat de meeste motorische problemen te maken hebben met diesels. Ik kan ernaast zitten, maar dit is mijn indruk. Het onderschrijft wel dat diesel duurder is in onderhoud. Wat betreft versnellingsbakken, zie ik dat er zich meer problemen voordoen met automaten dan met handgeschakelde bakken. Van de automaatbakken zijn de Geartronic's de minst betrouwbare(wederom, als ik alle topics erover mag geloven).

Ik ga mee met Mehrzahl, ik denk niet dat het je een relevante besparing oplevert. De inruilprijs van je huidige V70 valt altijd tegen, en als je een andere auto koopt komen er altijd kosten achter weg. Voor een besparing hoef je het dus niet te doen. Auto oprijden is vrijwel altijd het goedkoopst.

Maar een andere auto is wel leuk :P
Dank voor de relativerende reactie. Je hebt natuurlijk gelijk: behalve de vooruitgang in verbruik is het voornamelijk een emotioneel verhaal. Mijn V70 rijdt nog steeds fantastisch, we hebben nauwelijks onderhoudskosten en hij ziet er nog goed uit.

Die 22.000km baseer ik eenvoudigweg op notities van de km-stand in de maanden oktober (de maand van aanschaf). Voor een volledig beeld: we hebben de auto in oktober 2008 aangeschaft met 232.000 op de teller en de auto is twee weken geleden de 300.000 gepasseerd. Dat is dus 68.000 kilometer tot nu toe en de vakanties moeten nog komen.

Tja, de verhalen over verbruik zijn zo wisselend. Eigenlijk wil ik domweg weten welke combinatie van motor en transmissie de ideale is. Is het verbruik van een 2.4t zoveel hoger dan een 2.4 en compenseer je dat met het vermogen en de soepelheid? Rijdt zo zware motor beter met een automaat dan met een handbak? Dat soort overwegingen zijn uiteindelijk persoonlijk, maar het lezen van de ervaringen van Volvo-liefhebbers vind ik al leerzaam op zich.
Gebruikersavatar
Bakboord1
4th Gear member
Berichten: 962
Lid geworden op: 05.12.2006 - 13:08
Locatie: Eindhoven

Om kort te gaan verbruikt een automaat meer dan handgeschakeld.
Daarnaast lees ik nogal wat verhalen over flushen de laatste tijd.

Het verbruik van de benzinemoteren maakt vreemd genoeg vrijwel niets uit. Er zijn zover ik heb begrepen geen wezenlijke verschillen tussen bijv. de 2.4 en 2.4t. AWD zal wel uitmaken in het verbruik.

Daarnaast hebben de eerste versies van 2001 soms wat software problemen. Vooralsnog heb ik hier met mijn 2002-er geen last van.
Wat er niet opzit kan ook niet stuk en daarom heb ik een 2.4 en geen turbo. Het aanbod was ook een stukje groter dan van een 2.4t. De laatste is net iets duurder in aanschaf.
Al moet ik bekennen dat ik tot twee keer toe naast een t5 heb gegrepen. Dat had het ook zomaar kunnen zijn.
Opel Zafira 1.6cdti Business+

Volkswagen Tiguan 1.4tsi Comfortline Business panoramadak
Renault Espace 2.0t aut. dynamique panoramadak
Volvo V70 2.4 140pk
Opel Insginia 1.6t 180pk
Volvo V50 2.4 140 pk
Volvo V40 1.9d 115pk
Skoda Octavia 1.9tdii 110pk
VW Vento 1.9tdi 90pk
...

mehrzahl schreef:Ik lees hier verbruikscijfers die een Polo Bluemotion nog zouden doen verbleken. 1:18 en 1:20?? Ik haal met een S60 D5 handbak 1:14.5; en met een V70 2.4D GT6 haal ik 1:12,8 (klik maar eens op de benzinepompjes in mijn signature). En dat zijn realistische waarden. Wie rijdt er een hele tank leeg met de cruise op 80 km/h? Een ritje van 15 km met een diesel per ritje is veel te weinig, dan komt hij niet eens op temperatuur
Hier exact dezelfde gedachte! 1:18 en 1:20 :shock: Als je heel rustig optrekt, op de cruise met 80km/u gewoon vol door rood rijdt om niet af te hoeven remmen en het verbruik van de boordcomputer afleest misschien. :twisted: Nee........ sorry, maar 1:18 en 1:20 gemiddeld is een sprookje, hoe goed je D5 ook onderhouden is.

Zelf haal ik met een stevige rijstijl 1:11,5 tot 1:12,5 en bij rustig rijden en het aanhouden van de snelheden kan ik uitkomen op 1:14,5 tot 1:15,5. Dit is dan wel berekend aan de pomp en niet afgelezen van een nogal positief ingestelde boordcomputer.
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9316
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Toch doet mijn S60 1:18,4 hoor. Als hij koud is even rustig aan doen, maar zodra de meter over 1/3 is jaag ik hem rustig in z'n 2 of 3 naar 85. CC erop en mooi laten lopen. Altijd het gas er flink op, maar zodra hij op snelheid is direct cc erop. Dat geduld moet je gewoon hebben.
Remmen is doodzonde, altijd die auto laten uitrollen.
Van de 61 tankbeurten deed ik 28 keer meer dan 1:19, waarvan 6 keer ruim 1:20.
Gebakje Bluemotion getallen, maar dan met een auto ;)
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

hey Jeroen,
geeft jou km teller wel goed aan?
ik begin te geloven dat ie veels te veel aangeeft.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9316
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

De snelheidsmeter bedoel je dan? Ik reed laatst langs zo'n (lasergestuurde?) bord langs de weg die je snelheid weergeft. Ik reed op mijn teller 80, dat bord zei dat ik 74 reed.
De km teller pakt z'n afstanden van de snelheidsmeter dacht ik? Dus die geeft dan wat te veel aan ja, maar welke auto niet?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Meeus
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 16.06.2010 - 19:57

als je geen racer bent graag relax rondrijd muziekje op raam open en genieten van het zonnetje, dan raad ik dit model aan.

S60 2.4 (zonder turbo) 140pk, automaat, dolby surround, cruise control en lederen zetels. Zalig relax rijden en een verbruik van 10l op 100km op LPG, hetzelfde op benzine.
SnoWhite & O.Yaj aKa ";The Juice Is Moose";
Afbeelding
JCF
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 09.04.2007 - 20:21

Onlangs maakte ik een (proef)rit in een s60 2.4t handbak; wat een power heeft die motor! Daar moet je overigens wel van houden, ik vond hem eigenlijk te sterk, je gaat er ook naar rijden. Verder heb ik veel ervaring met een V70 2.4 handbak MY2002, daar rijd ik in de zomer rond 8.0L/100km mee, moeiteloos, bij veel lange afstanden duikt jij zelfs naar 7.8L/100km. De s60 zal wellicht nipt zuiniger zijn, is een iets lichtere auto. Kortom; de benzinemotor zou ik zeker overwegen, en als kosten een belangrijk argument zijn; kies de 'gewone' 2.4 zonder turbo; turbo's kunnen kapot, en dat is duur. De 2.4 is in NL snel genoeg.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”