Pagina 2 van 2
Geplaatst: 25.01.2012 - 08:58
door Rik_J
Oke, helemaal duidelijk Iroll, bedankt. Ik ga a.s. vrijdag naar een DHZ-garage en dan kan ik alles eens goed en kritisch bekijken.
Geplaatst: 29.01.2012 - 15:21
door Rik_J
Afgelopen vrijdag ben ik naar de DHZ-garage geweest. Ik heb daar alle rubbers van de ophanging bekeken en deze zijn niet gescheurd of wat dan ook. Deze zien er dus prima uit. Ik verwacht dus eigenlijk niet dat dit de oorzaak is van de problemen met de slechte wegligging.
Eenmaal thuis heb ik de profieldiepte van mijn vorige banden gemeten. Deze zijn zowel voor als achter scheef afgesleten. Verschil ligt tussen de 1 en 2 mm, wat vrij veel is volgens mij. Ik zou dus mijn auto moeten laten uitlijnen neem ik aan?
Verder hebben daar de 2 werkende monteurs even met mij mee gekeken naar de technische staat van de auto. Conclusies:
- Mijn nieuwe banden zijn ook slecht (flinke miskoop dus). Zitten droogtescheurtjes in en paar diepere putjes. Dit zou een klapband kunnen veroorzaken. Is het inderdaad gevaarlijk om hier mee door te rijden?
- Voorpijp moet vervangen worden. Ik dacht deze nog wel te kunnen lassen, maar is niet goed meer door de zeer dikke lagen uitlaatcement.
- Remschijven zouden dun aan het worden zijn.
- Mijn auto piept tijdens het starten. De monteurs verwachten dat dit de spanrol is, die waarschijnlijk niet vervangen is bij de distributieriem vervanging in 2008. Dus heel het distributie gebeuren moet vervangen worden en dan ook gelijk de multieriemen maar.
Al met al krijg ik dus vrij veel kosten aan de auto. Aangezien ik samen ga wonen met mijn vriendin, moet óf haar auto (Opel Corsa) er uit of mijn Volvo. Haar auto is in technische staat zeer goed en mijn Volvo dus niet echt. Moeilijke keuze dus welke auto we blijven rijden, aangezien de Volvo wel veel fijner rijdt.
Geplaatst: 01.02.2012 - 15:42
door Rik_J
Ik ben nog steeds aan het twijfelen. Ik wil mijn auto laten uitlijnen om te kijken of het probleem met bochten op de snelweg daarmee opgelost worden.
Maar hoe veel zin heeft het om de wagen te laten uitlijnen op banden die eigenlijk uitgedroogd zijn? M.a.w. banden die ik in de zomer zal laten vervangen? En hoe gevaarlijk is het eigenlijk om met droogtescheurtjes en putjes te rijden?
Geplaatst: 01.02.2012 - 16:32
door Iroll
Banden zijn link, je wilt geen klapband krijgen. En dat risico is groot met putjes en droogte scheuren! De banden kunnen ook het slechte weggedrag veroorzaken.
Distributie moet onmiddelijk vervangen worden, moet je niet eens meer mee rijden. Zeker met deze kou krijgen de riem en rollen stevig op hun donder tijdens de koude start. Als de riem breekt krijg je hele hoge kosten want dan heb je dikke kans dat de zuigers tegen de kleppen slaan.
Als jezelf kunt sleutelen dan hou je de kosten binnen de perken, moet je het allemaal laten doen dan loopt het allemaal verschrikkelijk in de papieren en is de auto dat gewoon niet waard. Dan is de verstandigste keus Corsa gaan rijden.
Geplaatst: 02.02.2012 - 14:36
door Rik_J
Bedankt voor de reactie Iroll, ik heb besloten mijn auto toch te gaan opknappen. Het is een 440 met een redelijk lage kilomterstand, geen roest en in een luxe uitvoering. Ik denk dat ie t nog wel waard is.
Ik ga eerst nieuwe banden halen (wss een goede set tweedehandse), vervolgens laat ik m'n auto uitlijnen. Ik hoop hiermee een het grote deel in de bochten op te lossen. Mocht dit niet werken, vervang ik de droplinks en anders ga ik verder zoeken.
Ik zal de voortgang hier bijhouden totdat het probleem in de bochten is opgelost.
Geplaatst: 03.02.2012 - 18:45
door Blade
op hoeveel bar staan de bandjes? Men vergaat vaak banden op te pompen.. Kan ook een raar weggedrag geven.
Geplaatst: 03.02.2012 - 20:57
door Rik_J
Bandjes heb ik eerst op 2,1 bar voor staan en 1,9 bar achter. Op dit moment staan ze op 2,2 bar voor en 2,1 bar achter.
Geplaatst: 04.02.2012 - 16:36
door Blade
Dat is prima dus. Zo staat het bij mijn ook. Ik vind de draagarmrubbers er trouwens prima uitzien, zijn iets ingescheurd als ik het goed zie? Het is iig absoluut geen apk afkeur als ze maar iets zijn ingescheurd. Afkeur is pas als het ijzer op ijzer contact maakt, draagarm/subframe.
Wat is de kmstand van de auto? En zijn verder alle schokdempers droog?
Geplaatst: 04.02.2012 - 17:52
door Rik_J
Die foto's zijn niet van mijn draagarmen. Maar de mijne zijn in ieder geval niet gescheurd. Schokdempers zijn droog en met induwen deint de auto niet na, ook met verkeersdrempels ondervind ik geen problemen.
Ik heb nu nieuwe banden besteld (een goede tweedehands set van Michelin en Viking). Deze komen vrijdag onder de auto. Daarna wil ik de auto meteen laten uitlijnen, aangezien mijn vorige banden zowel voor als achter scheef afgesleten zijn. Hopen dat dit werkt.
EDIT: kilometerstand is iets meer dan 142.000 op dit moment.
Geplaatst: 05.02.2012 - 22:01
door frank460
Dat zijn de draagarmen van mijn 460! Vind je die er prima uitzien? Mij lijkt het wel dat deze wel aan vervanging toe zijn?