Pagina 2 van 2
Geplaatst: 13.02.2012 - 16:02
door dutchlimits
Productiefouten zijn altijd mogelijk
Geplaatst: 13.02.2012 - 18:47
door Delanghe
Bij mij is het nu voorlopig weg... heb 'n HD cam klaarliggen in de auto voor als het nog eens voorvalt het duidelijk te kunnen vastleggen om in de garage te laten zien... volgende keer (binnekort moet mijn radioschermpje vervangen worden) ga ik er nog eens naar vragen... ben er niet gelukkig mee ookal is het nu weg...
Geplaatst: 14.02.2012 - 00:01
door Mickyman
Emmevi schreef:Ik gok op het twee-massa vliegwiel. Die schijnen nogal wat te lijden te hebben met de 'dikke' diesels van tegenwoordig.
'T is puur een idee waar ik op kom van wat ik in mijn omgeving hoor met andere mensen die dieselen. Kennis van mij heeft een Fiat Diablo laten tunen voor wat meer vermogen om fatsoenlijk te caravannen in de bergen. Vóór het tunen geen probleem, na het tunen ging de Fiat dus door het vliegwiel/koppeling zodra er wat vermogen op werd gezet.
een Dobló is zelfs na het tunen nog geen dikke diesel... een 2.0D ook niet, d5 das andere koek;-)
Geplaatst: 14.02.2012 - 00:05
door Mickyman
wat een goede mogelijkheid is, is dat de oliekeerring van de achterzijde van de motor lekt, er komt dan dus olie in het koppelingshuis, dit maakt de koppelingsplaten vettig en zorgt soms voor een slippende reactie, met name en gek genoeg in de hoger versnellingen, dit uit eigen ervaring.
Geplaatst: 14.02.2012 - 09:27
door Delanghe
En hoe zou ik dit kunnen oplossen of opsporen, want ik heb nog geen olie gevonden onder of rond de auto en hoe komt 't dat dit dan voorbij is? vind het echt een raar fenomeen
denk dat er met dikke diesels bedoeld wordt dat er gewoon redelijk wat koppel en pk achter zit (er bestaan ook 1.3 diesels hé) :p
Geplaatst: 14.02.2012 - 09:34
door dutchlimits
Hebben jullie inmiddels al geïnformeerd bij de dealer?
Geplaatst: 12.04.2012 - 15:10
door rona222
Elveka schreef:@rona222 : die rare nederlanders kennen misschien alleen de juiste schrijfwijze. Als je het dan toch in het Frans wil zeggen noem een koppeling dan "embrayage" !
Heb juist deze "juiste" beschrijvingswijze en topic terug gelezen , en vind dat je verder in dit topic mag lezen wanneer je hierop reageert ......

))
Geplaatst: 12.04.2012 - 16:07
door lancer
Misschien moeten we even de bouwjaren en km standen op een rijtje zetten. Bij mij dachten ze aan een materiaalfout. Na het vervangen van de koppelingsplaat was het weg.
Materiaalfouten komen meestal in (productie-)batches
(Overigens had ik het ook meestal in de 4e versnelling)
Geplaatst: 12.04.2012 - 16:18
door Fulaks
Ik had tijdens de koude periode in februari/maart ook een doorslippende koppeling op 95.000 km. Bij warmer weer of warme motor geen slippen. Heb het toch maar laten nakijken en koppelingsplaat laten vervangen, was nog niet helemaal op, maar toch aan vervanging toe. De factuur moet nog komen, zal niet meevallen, is blijkbaar 5,5 uur werk om bak uit- en terug in te bouwen.
Ik ga daar verder niet flauw over doen, het vroege overlijden van die koppelingsplaat is mede het gevolg van de tuning naar 450 Nm. Aantal kilometer die je met een koppeling aankan hangt ook af van wat je doet : veel lange stukken gaat ie langer mee, veel korte stukken en stad verslijt ie sneller. Logisch.
Geplaatst: 09.03.2013 - 21:21
door Stoffelv70
Fulaks schreef:Ik had tijdens de koude periode in februari/maart ook een doorslippende koppeling op 95.000 km. Bij warmer weer of warme motor geen slippen. Heb het toch maar laten nakijken en koppelingsplaat laten vervangen, was nog niet helemaal op, maar toch aan vervanging toe. De factuur moet nog komen, zal niet meevallen, is blijkbaar 5,5 uur werk om bak uit- en terug in te bouwen.
Ik ga daar verder niet flauw over doen, het vroege overlijden van die koppelingsplaat is mede het gevolg van de tuning naar 450 Nm. Aantal kilometer die je met een koppeling aankan hangt ook af van wat je doet : veel lange stukken gaat ie langer mee, veel korte stukken en stad verslijt ie sneller. Logisch.
Factuur al toegekomen?

Wat was de prijs van deze reparatie?
Zit ook met soort gelijk probleem... Is nu weer al een tijdje geleden dat het zich voordeed maar dat noem ik tog niet normaal voor een volvo my09 met 75.000 km op de teller !!
Geplaatst: 10.03.2013 - 00:36
door Ramon&Ramon
Bij deze lage km standen ligt het meestal niet aan de auto,maar aan de berijd(ste)r.
Met de voet op de koppeling rijden gaat vaak ongemerkt of zonder er bij na te denken.
Geplaatst: 10.03.2013 - 14:31
door Stoffelv70
Ramon&Ramon schreef:Bij deze lage km standen ligt het meestal niet aan de auto,maar aan de berijd(ste)r.
Met de voet op de koppeling rijden gaat vaak ongemerkt of zonder er bij na te denken.
Beste, Voet rust niet op koppeling! Toen hij doorslipte was dit op de snelweg, bergop rijdend en linkervoet in rust
Blijkbaar is dit een terugkerend fenomeen waar geen duidelijk antwoord op gevonden wordt en maar op de bestuurder wordt geschoven.
Geplaatst: 10.03.2013 - 16:50
door Ramon&Ramon
Er wordt niets afgeschoven,maar bij deze lage km stand komt het bijna nooit voor,maar alles is mogelijk.
Om een en ander te controleren zal toch de bak er af moeten.
Geplaatst: 11.03.2013 - 00:03
door Fulaks
Wees gerust, ik rij niet met mijn voet op de koppeling. Wij hebben wel een garage met schuine oprit, en een erg onoverzichtelijke uitrit. Dat betekent dat de eerste meters telkens in achteruit met slippende koppeling moeten, zal dus de levensduur niet ten goede komen. En mijn teerbeminde echtgenote heeft daar ook wat meer moeite mee dan ik. Mede daarom wordt de volgende zeker een automaat. Of schuif ik het nu af op haar
Ik heb het ook nog nooit voorgehad met een vorige auto (de vorige was ook een V70) maar die waren ook nooit getuned. Ik wijt het dus toch in de eerste plaats daaraan, aan de vele korte afstanden en aan onze 'opritsituatie'.
Stoffel vroeg naar de factuur, maar het is inmiddels bijna een jaar geleden... (als je écht wil zal ik gaan zoeken, maar om nu te zeggen dat ik daar veel zin in heb...).
Geplaatst: 13.03.2013 - 10:19
door alfapan
Heb net eenvoud d5 gekocht met 161000 km, bij de testrit slipte hij ook door en moest er een nieuwe koppelling in. Dit vond ik ook heel vroeg.
@ 2.0 jtd gechipped = 185 pk, dus best wel veel..