Pagina 2 van 2
Geplaatst: 06.02.2012 - 10:34
door edraket
isomo schreef:Heel belanrijk is om met dit voor ons toch extreem koude weer (deze morgen -10°), de motor niet in toeren te jagen.
Voor een Diesel (zeker als ie buiten overnacht, max 2.000t-min.)
Ik heb vastgesteld dat het toch zo'n 30 km duurde voordat de watertemperatuur op zijn normaal niveau stond.
Nog belangrijker : is de olie, zelfs na deze afstand voldoende op temperatuur? ik vrees van niet.
Olie is net zo snel warm als het water door de warmte wisselaar. Olietemperatuur ijlt hooguit 5 graden na op het water. Als de watermeter in het midden staat is de olie 100 graden.
2000 toeren is wel erg weinig, of bedoel je daarmee de eerste meters? Als er een klein beetje warmte in het blok zit kun je hem best wel iets hoger in toeren rijden als dat nodig is. Je hoort ook snel genoeg wanneer een diesel het niet meer naar zijn zin heeft als hij koud is.
Geplaatst: 06.02.2012 - 13:45
door dewae
@edraket : ik stel voor je eens onverwacht op een ijskoude morgen, komende vanonder je zalig warm dekbed, je in een ijskoud zwembad te gooien en je er pas uit te halen nadat je de 100 meter vrije slag binnen een olympische record tijd hebt afgelegd.
Wedden dat je dit niet meer wil meemaken?
Bij huidige temperaturen (-10° en kouder) kan je de olie best vergelijken met een dikke brij van stroop, amper vloeibaar bij wijze van spreken.
Noch de olie, noch de oliepomp kan daadwerkelijk leveren waarvoor zij gemaakt zijn.
Olie en water : nagenoeg zelfde temperatuur? Foei.
Temperatuurmeter geeft relatief een snellere warmere temperatuur aan omdat je met een thermostaat werkt. Je koelwater wordt niet volledig rongestuurd zolang je koelwater niet een zekere waarde heeft bereikt. Op het moment dat dit wel gebeurt zie je, als je aandachtig je meter in het oog houdt, dat de temperatuur iets daalt zelfs..
Ik reed vroeger een mercedes 250 Diesel. Temperatuurmeter wees vrij snel aan dat het koelwater op temperatuur was.
Voertuig was wel uitgerust met een oliedrukmeter. Hieraan kon je zien dat bij warme olie, de druk daalde op stationair toerental.
In de winter was dit pas na ruim 25 km. Al de tijd voordien was het afzien voor de oliepomp om de dikke brij van olie rondgepompt te krijgen!
Jaag hem dan maar in toeren..... Ik zou niet graaag oliepomp spelen in die omstandigheden hoor!
Wie lief is voor, en een hart heeft voor mechanica ,spaart deze tijdens de eerste 25 km bij dit koude weer. Dus liefst geen hoge toerentallen en ook geen hoge snelheden, want de ijskoude rijwind koelt meer dan de warmtegeneratie van je motor.
PS :het menselijk lichaam is ook maar mechaniek.....denk daar maar eens over na hoe je je zelf zou voelen. (opwarming, stretchen, prestaties, cooling down, etc..)
Geplaatst: 06.02.2012 - 13:52
door dutchlimits
Ik blij dat ik op dit moment geen diesel heb. De auto is voor dit weer nog wel redelijk snel warm (15 min). Zou het ook voor mij helpen de radiator af te dekken? (economische- en motorische gezondheid)
Geplaatst: 06.02.2012 - 19:33
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 06.02.2012 - 20:58
door JeroenSpock
Ik heb net even de gril los getrokken aan de bovenkant. Uit een stuk karton heb ik de maat van de gril geknipt, en die in een zwarte plastic zak gewikkeld zodat hij niet nat wordt en verpulverd. Stuk plakband er omheen zodat die zak blijft zitten.
De luchthapper voor de cold air intake heb ik eruit geknipt, dus de motor krijgt wel koude lucht, vind hij wel lekker.
Het geheel heb ik van bovenaf achter de gril geschoven en die weer dicht geklikt. Het karton wordt tegen gehouden door de claxon en kan niet naar achter, en raakt de condensor ook niet.
De koude lucht kan er nu niet meer in.
Ben benieuwd hoe hij het morgen doet. Moet om 6:52 werken dus dan is het nog koud

Geplaatst: 07.02.2012 - 10:43
door edraket
dewae schreef:@edraket : ik stel voor je eens onverwacht op een ijskoude morgen, komende vanonder je zalig warm dekbed, je in een ijskoud zwembad te gooien en je er pas uit te halen nadat je de 100 meter vrije slag binnen een olympische record tijd hebt afgelegd.
Wedden dat je dit niet meer wil meemaken?
Bij huidige temperaturen (-10° en kouder) kan je de olie best vergelijken met een dikke brij van stroop, amper vloeibaar bij wijze van spreken.
Noch de olie, noch de oliepomp kan daadwerkelijk leveren waarvoor zij gemaakt zijn.
Olie en water : nagenoeg zelfde temperatuur? Foei.
Temperatuurmeter geeft relatief een snellere warmere temperatuur aan omdat je met een thermostaat werkt. Je koelwater wordt niet volledig rongestuurd zolang je koelwater niet een zekere waarde heeft bereikt. Op het moment dat dit wel gebeurt zie je, als je aandachtig je meter in het oog houdt, dat de temperatuur iets daalt zelfs..
Ik reed vroeger een mercedes 250 Diesel. Temperatuurmeter wees vrij snel aan dat het koelwater op temperatuur was.
Voertuig was wel uitgerust met een oliedrukmeter. Hieraan kon je zien dat bij warme olie, de druk daalde op stationair toerental.
In de winter was dit pas na ruim 25 km. Al de tijd voordien was het afzien voor de oliepomp om de dikke brij van olie rondgepompt te krijgen!
Jaag hem dan maar in toeren..... Ik zou niet graaag oliepomp spelen in die omstandigheden hoor!
Wie lief is voor, en een hart heeft voor mechanica ,spaart deze tijdens de eerste 25 km bij dit koude weer. Dus liefst geen hoge toerentallen en ook geen hoge snelheden, want de ijskoude rijwind koelt meer dan de warmtegeneratie van je motor.
PS :het menselijk lichaam is ook maar mechaniek.....denk daar maar eens over na hoe je je zelf zou voelen. (opwarming, stretchen, prestaties, cooling down, etc..)
Ik snap wel hoe het werkt hoor, maar een Volvo motorblok is ontworpen om ook te functioneren bij -15 graden. Anders zou het wel erg druk zijn in de werkplaats momenteel.
Thermisch is het verschil tussen 10 graden en -10 graden niet zo groot tov 100 graden bedrijfs temperatuur. Olie is echt geen dikke brij hoor, bij -10 is het nog steeds dun. Er zit 0W30 in de D5's.
Heb je de temperatuur van het koelwater en olie bij een D5 wel eens bekeken tijdens de opwarm fase? Ik wel en ik kan je verzekeren dat de olie en watertemperatuur gelijk zijn tijdens de opwarm fase, dus wat foei? Een D5 is iets anders als een Mercedes diesel van vroeger hoor!
Geplaatst: 07.02.2012 - 10:44
door edraket
VolvoXC70 schreef:edraket schreef:....
Olie is net zo snel warm als het water door de warmte wisselaar. Olietemperatuur ijlt hooguit 5 graden na op het water. Als de watermeter in het midden staat is de olie 100 graden.
....
Mijn ervaring met mijn andere auto (met water en olietemperatuurmeter) is dat de olie nog lang niet op temperatuur is als het water dat wel is. duurt zeker 10 minuten langer, zeker met dit weer.
Zie antwoord hierboven. Niet elke auto is gelijk hoor.
Geplaatst: 07.02.2012 - 17:16
door Hans oet Twent
Ook mijn Mondeo TDCI deed er vanochtend ruim 25 minuten over om eniszins op temperatuur te komen. Dat was ca 15km.... in -14 buutn temp.
Geplaatst: 11.02.2012 - 22:52
door abbabak1
Mijn ervaring is dat je pas echt een warme motor(auto) hebt na 100 km snelweg. In onze auto's merk je dat niet meer maar een warme auto (ook motorfiets) houd vaak pas na 100km echt hetzelfde geluid.
Vanaf dat moment zijn alle draaiende delen voldoende op temperatuur gekomen. Denk even aan het metaal van je aandrijfassen of versnellingsbak...
Veel kwaaltjes nemen ook af bij het regelmatig rijden van minstens zo'n afstand...