Pagina 2 van 2

Geplaatst: 05.02.2012 - 12:44
door eric vermeer
Mijn R uit 1998 spint voor niet door of als hij spint in de sneeuw dan zijn het alle 4 de wielen
Dus ik denk dat de bus die tussen je bak en haakse overbrenging kapot is daar zullen de spiebanen van versleten zijn en dan vallen de kosten nog wel mee

Geplaatst: 05.02.2012 - 12:50
door bart simpson
jouw R uit 98 kent hetzelfde principe dat de voorwielen eerst 1/3 slag moeten doordraaien tov de achterwielen alvorens de aandrijfkrachten naar de achterwielen geleid gaan worden

Geplaatst: 05.02.2012 - 13:06
door renekrook
bart simpson schreef:jouw R uit 98 kent hetzelfde principe dat de voorwielen eerst 1/3 slag moeten doordraaien tov de achterwielen alvorens de aandrijfkrachten naar de achterwielen geleid gaan worden
Ok duidelijk, mijn voorwielen draaien absoluut meer dan 1/3 slag, ik zal dus verder moeten zoeken.
Tips voor een specialist op dit vlak?? Saris ??
Gr René

Geplaatst: 07.02.2012 - 08:56
door sbv
Ga eens bij dealer langs en leg het probleem voor, dan weet je waarschijnlijk meer. Ja het kost geld, maar dat kost auto rijden ook

Geplaatst: 08.02.2012 - 18:41
door RoelNL
Hoi Rene,

Zelf heb ik ook een R AWD uit 1998.
Als je een keer de auto op de brug mag zetten kun je kijken of je visco koppeling nog in orde is. Dit kun in eerste instantie zien of er vloeistof uit gekomen is mocht dit niet kunnen zien dan kun je het testen door aan de cardanas te draaien met de versnelling in zijn P (AT) of de 1e versnelling(HB). als de cardanas dan maar een klein beetje +- maar een halve centimeter kan draaien betekent het dat de visco nog in orde is.

De Haakse Overbrenging kun je testen door aan de as te draaien
die naar achteren(cardanas) gaat met de voor wielen op de grond, als je deze kan draaien dan betekent het dat HO naar de knoppen is..

Hopelijk heb je er wat aan.

Gr Roel

Geplaatst: 08.02.2012 - 19:27
door RoelNL
OOOOOh ja vergeten te melden.

Heb je al eens naar je banden gekeken of deze alle 4 hetzelfde zijn qua merk, maat en profiel, daar is het awd systeem gevoelig voor.

je moet op de voorbanden altijd de banden met het meeste profiel plaatsen. Het verschil tussen voor en achter mag niet meer zijn dan 2,5 mm verschil.

Als je verschillende banden onder je auto hebt bijv. 205 55 16 kan de omtrek van een Continental toch anders zijn dan die van een Michelin, je zou dus kunnen zeggen dat er dan toch een verschil in profieldiepte ontstaat ook al is de maat toch hetzelfde.

Als je goed let op de banden (merk, maat, type) dan werkt het systeem prima en kan het lang meegaan, nadeel is dus als het werkt en er gaat een band lek moet je hopen dat het te repareren is en anders worden het 4 nieuwe banden helaas, maar dat is toch goedkoper dan een nieuwe HO of visco-koppeling.

Ik weet dat mijn awd systeem werkt en hoe deze in onderhoud is geweest.

Ik weet niet of de jouwe nu werkt en ik weet ook niet hoe de bestuurder voor jouw op het AWD-systeem gelet heeft. Het kan best dat er nu 4 gelijke banden van hetzelfde type merk, maat en profiel, maar heeft de eigenaar voor jouw dat ook gedaan of heeft hij bijv voor 2 nieuwe banden met 8 mm gedaan en achter nog gewoon de eerste bandjes met 3,5 mm profiel laten zitten. Zo ja dan is mogelijk heel het awd systeem naar de mallemoeren.

Maar ik wacht af. Voer eerst de tests maar eens uit zoals hiervoor beschreven, dan hoor ik wel verder.

Gr Roel