Pagina 2 van 2

Re: Slecht starten D5

Geplaatst: 24.01.2015 - 08:28
door sanco
Hoi jeroen,

Even mijn gedachten bij jouw vraag opgeschreven. Ben geen monteur natuurlijk...
Dat de spanning onderuit gaat is vrij normaal. Hoeveel exact, dat durf ik niet te zeggen, maar ik ga meer af de toeren die je startmotor maakt.
Dit klinkt vilgens mij niet echt alsof het te traag gaat, als ik het vergellijk met mijn auto.
Wel duurt het moment van aanspringen idd lang. Vwb de verstuivers, ik denk dan zelf eerder aan gloei spiralen, hoewel je dan vaak hoort dat de auto op die cilinder nog niet loopt, terwijl de anderen al pakken. Zo klinkt het niet echt.
Hoe zit het met de rook meteen nadat je start? Duidt dit op onverbrande diesel agv lekkende of versleten verstuivers?

Edit: Trouwens, nu ik filmpje nogmaals kijk voor je start, staat de accu dan op 11, 8 oid? Das inderdaad niet overmatig, maar dan nog , ronddraaien klinkt niet echt als slapjes.

Benieuwd wat anderen er van vinden

Re: Slecht starten D5

Geplaatst: 24.01.2015 - 10:33
door JeroenSpock
Rook moet ik even bekijken, weet ik zo niet. Accu zakt naar 8,9 tijdens het starten.
Ik zal nog eens proberen met meerdere keren voorgloeien.

Re: Slecht starten D5

Geplaatst: 24.01.2015 - 11:09
door MN-NL
8,9 is erg laag....zie:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... #last_post

Nieuwe accu dus zo te zien.
Gr. Marc

Re: Slecht starten D5

Geplaatst: 24.01.2015 - 11:17
door sanco
Bedoel de spanning onbelast Jeroen, auto op contact maar verder niets. Zou denk ik eigenlijk ook boven 12-13volt moeten zitten. Kan dat in filmpje net niet goed zien. Anderzijds weet ik ook niet hoe nauwkeurig de opnemer is natuurlijk. Komt dat ca overeen met de voltmeter?

Re: Slecht starten D5

Geplaatst: 24.01.2015 - 11:35
door JeroenSpock
Uit het andere topic van MN-NL:
edraket schreef:Je kunt de startspanning opmeten. Als deze onder de 10 volt raakt is de accu echt aan vervanging toe. Wel ook de laadspanning bij stationair meten, deze moet uiteraard ok zijn (14,5V).
Dan is de 8,9 erg laag inderdaad. De accuspanning van het filmpje komt van de CFE, die haalt het gewoon van de canbus of whatever, iig van de auto zelf dus dat zal wel goed zijn.
Onbelast staat hij op 11,1-11,0.
Kan ik met startkabels naast een andere auto er van uit gaan dat hij 13-14 volt heeft om te starten? Als het dan goed/snel gaat moet er maar een nieuwe accu komen.

Re: Slecht starten D5

Geplaatst: 24.01.2015 - 12:00
door MN-NL
Ja.

Accu moet bij motor uit iets van 12,5 ~ 12,8 volt doen, bij draaiende motor hoor je ong. 13,4 te zien.

Bij gebruik startkabels wel zorgen voor goed contact bij de knijpers.

Marc

Re: Slecht starten D5

Geplaatst: 26.01.2015 - 12:54
door edraket
Accu is gewoon op. Monteer maar eens een nieuwe, dat is sowieso nodig. Grote kans dat hij ook weer direct aanslaat.
In de nieuwere diesels zitten gewoon heel veel sensoren die eerst een signaal aan de ecu moeten geven voordat er brandstof wordt ingespoten. En bij zo'n lage spanning komt er gewoon geen of laat signaal van de sensoren.

Re: Slecht starten D5

Geplaatst: 03.04.2015 - 14:27
door JeroenSpock
Om nog maar even verder te gaan in dit topic, scheelt weer een nieuwe.

Ik heb nu een nieuwe accu, en het is duidelijk te horen dat de startmotor sneller draait. Accu blijft rond 11,5 V tijdens starten.
Toch blijft hij moeilijk starten, soms echt 4-5 seconden.
Ik kan geen rookpluim ontdekken achter de auto.
Na 5 keer voor gloeien geen verschil, start net zo belabberd.
Als de motor een minuut gelopen heeft, uit, aan, start binnen 1 seconde.
Net even gedaan, bij +14 graden net zo slecht starten als bij kou.

Nogmaals het filmpje, behalve de accuspanning nog hetzelfde.
https://www.youtube.com/watch?v=mWRuZXpTMwU

Re: Slecht starten D5

Geplaatst: 03.04.2015 - 15:40
door evert65
zijn je gloeispiralen nog goed?

Re: Slecht starten D5

Geplaatst: 03.04.2015 - 15:57
door JeroenSpock
Hoe kan ik die testen?

Re: Slecht starten D5

Geplaatst: 03.04.2015 - 18:40
door evert65
doormeten, bij een peugeot zette ik er een stroompotloodje voor 12 volt op
volvodiesel ken ik niet daar ik op gas rij
misschien een handige harry/henkie op het forum die je kan voorlichten in dezen

maar je kan ze er ook uit draaien, ik heb het 2 maal meegemaakt dat de gloeistiften compleet waren weggesmolten.....