Pagina 2 van 3

Geplaatst: 07.02.2012 - 19:54
door rjvandamme
Die meter staat toch mooi zo,niet elke meter geeft het zelfde aan,er kan verschil in zitten door de temperatuur sensor of iets meer of minder weerstand in de bedrading of sensor,niks mis mee dus.
Hoe warmer des te beter,als het lampje niet gaat branden is er niets aan de hand.
Niet elke meter van volvo geeft het zelfde aan,er is altijd een verschil.
Het kan zijn dat de nieuwe wat trager reageerd,als je gaat rijden staat de meter in het midden ongeveer neem ik aan?
Bij stilstand loopt de temperatuur iets op,dat is normaal.
Het lampje gaat inderdaad niet branden. De teller staat echter wel direct na 5minuten zoals op de foto. Bij stilstand of langere stukken blijft hij ook in deze stand. Ik heb overigens nog niet eerder een auto gehad waarbij de meter niet strak op 12 uur stond.
Ik ben er van overtuigd dat geen kwaad kan, maar zoals oceanracer schreef het is een beetje irritant.

Geplaatst: 07.02.2012 - 19:56
door MarioC70
Als je er een andere sensor of thermosstaat inzet,staat hij weer anders,misschien staat hij dan onder het midden,maar neem van me aan dat er niks mis mee is.

Geplaatst: 07.02.2012 - 19:56
door Oceanracer
Maar stond hij met de vorige thermostaat wel altijd goed dan? Of was die dermate defect, dat die niet meer representatief was?

Geplaatst: 07.02.2012 - 19:59
door rjvandamme
Oceanracer, ik heb de auto een week of 3. Vanaf de afhaaldatum was de thermostaat niet goed. Bij de proefrit stond de teller naar mijn idee wel strak.
Ik weet het dus niet 100% zeker.

Geplaatst: 07.02.2012 - 20:03
door Oceanracer
Da's dan inderdaad lastig beoordelen.

Geplaatst: 07.02.2012 - 20:16
door toppertje
alle v70/s60 modellen die ik heb gereden/heb gehad,stond de naald
zuiver recht omhoog.
als je nu een 92gr thermostaat hebt ipv.87,dan blijft je motorblok iets warmer,en dat
verklaart dat de meter ook een iets warmere koelwater temperatuur aangeeft.

Geplaatst: 07.02.2012 - 23:16
door MarioC70
Neem maar van mij aan dat er een 87 gr thermostaat in zit!

Geplaatst: 08.02.2012 - 22:02
door Edwin
In de zomer staat ie bij mij precies in het midden en bij koud weer, zoals nu, staat ie tussen het laatste streepje voor het midden en het midden in en blijft ie daar staan. Kachel wordt goed warm dus neem aan dat het dan wel oké is?

Gr. Edwin.

Geplaatst: 08.02.2012 - 22:04
door Oceanracer
Op zich zou de buitentemperatuur niet van invloed moeten zijn op de temperatuur van het koelwater, wanneer de motor eenmaal op bedrijfstemperatuur is. De meter zo dus in de zomer de zelfde waarde moeten aangegeven als in de winter. Vooropgesteld dat de motor voldoende is opgewarmd.

Geplaatst: 08.02.2012 - 22:22
door rjvandamme
Het vreemde is dat de naald al na 5 minuten op deze stand staat. Vandaag de dealer gesproken en ze willen de auto checken.
Ik breng hem er morgen heen.

volgens de dealer bestaat er maar 1 type thermostaat dus daar kan het niet aan liggen.

Vrijdag weet ik dus meer.

Geplaatst: 08.02.2012 - 22:26
door Oceanracer
Dan wachten we met spanning het resultaat van vrijdag af... :-)

Geplaatst: 10.02.2012 - 21:06
door rjvandamme
Vanmiddag m'n auto opgehaald. Volgens de dealer is er een sensor vervangen. Meer wist de receptionist niet te melden.
Wat mij zonder meer opviel was dat de naald er veel langer over deed om richting 12 uur te stijgen. Afgelopen dagen met de kou was de auto volgens de naald al binnen 2 tot 3 minuten op temperatuur. Ik vind deze langzame stijging wat geloofwaardiger.
Helaas liep de naald weer over het midden en stond na 15 minuten weer als bovenstaande foto's.....alle moeite ( op en neer en vervangend vervoer etc ) dus voor niets.

Geplaatst: 11.02.2012 - 13:45
door MarioC70
rjvandamme schreef:Vanmiddag m'n auto opgehaald. Volgens de dealer is er een sensor vervangen. Meer wist de receptionist niet te melden.
Wat mij zonder meer opviel was dat de naald er veel langer over deed om richting 12 uur te stijgen. Afgelopen dagen met de kou was de auto volgens de naald al binnen 2 tot 3 minuten op temperatuur. Ik vind deze langzame stijging wat geloofwaardiger.
Helaas liep de naald weer over het midden en stond na 15 minuten weer als bovenstaande foto's.....alle moeite ( op en neer en vervangend vervoer etc ) dus voor niets.

Dus wat ik al eerder aangaf,niks mis mee met de tempmeter!
Als je er een andere termostaat in zet of een sensor,dan heb je weer een andere aanduiding.

Geplaatst: 11.02.2012 - 19:14
door Oceanracer
Ik heb er (speciaal voor jou) afgelopen dagen extra op gelet en wat bleek? De temperatuur loopt als het erg koud is buiten, wat verder op dan normaal. Bij mij raakt de naald het streepje nog net, maar hij staat niet perfect. Pas na geruime tijd (ik denk zo'n 20 minuten) gaat het weer wat terug en staat hij weer normaal.

Geplaatst: 12.02.2012 - 01:09
door Daneel
Mijn koelvloeistoftemperatuurmeter :) staat redelijk precies in het midden. Voor een eerdere thermostaatvervanging stond de meter duidelijk links van het midden... Niets om me zorgen over te maken.

Waar ik wel last van had, was dat de temperatuur in de bergen, in de zomer, met een forse caravan achter de auto, te snel opliep en al duidelijk richting het rode vlak ging. Daar is lang gezocht naar een oplossing. Uiteindelijk werd het probleem opgelost door een nieuw motormanagement (die nog onder garantie vervangen werd). De temperatuurstijging was daarna onder dezelfde omstandigheden, verwaarloosbaar. Zo blijkt maar dat veel onderdelen invloed hebben op de temperatuur van je koelvloeistof.

Als de temperatuur "normaal" rustig oploopt en dan op een acceptabel niveau blijft "steken" (+/- het midden) zou ik me niet direct zorgen maken. Loopt de naald snel op en gaat richting 3/4 van de schaalverdeling, dan is er echt wel iets mis. Dat lees ik niet uit je bericht van na je bezoek aan je dealer.

Geplaatst: 12.02.2012 - 01:10
door MarioC70
Een temperatuurmeter is maar een indicatie van de motortemperatuur,het is geen precisieinstrument..

Geplaatst: 15.02.2012 - 16:17
door Doeke Dobma
Interessant topic. Mijn meter staat gelukkig wel precies in het midden. Ik zou me er ook behoorlijk aan irriteren als ie 'uit het lood' zou staan.

Ik heb echter sinds enkele dagen zo'n bluetooth OBDII lezer. Via mijn Android telefoon kan ik dan een aantal waardes uitlezen, waaronder de koelwatertemperatuur. De koelwatertemperatuur wordt dan dus als exacte waarde door de ECU afgegeven. De temperatuur staat, bij warme motor, stabiel op 78 graden. Sta ik langere tijd stil, stijgt de temperatuur tot 80 of 81 graden, maar beslist niet hoger. Dit vind ik vreemd, omdat er in principe altijd een 89 graden thermostaat gemonteerd wordt. Hoewel de exacte temperatuur dus 78 graden is, staat de meter wel recht in het midden. Hoe zit dat, hoort de kvs temperatuur niet écht 89 graden te zijn?

Geplaatst: 15.02.2012 - 16:45
door Iroll
Ligt er maar net aan waar de sensor zit. Meet je op een andere plek dan is het weer heter of kouder. De warmte wordt verspreid door de waterpomp. Het komt er gekoeld in en warmt gedurende de reis door de koelkanalen op. Is toch logisch dat je nooit overal in het blok dezelfde temp kan meten. De graden op een thermostaat geven aan wanneer die begint te openen niets meer of niets minder. Hij is dan bij ong. 95c helemaal open. Het betekent dus niet dat hij overal in het blok de temp op 89c houdt want dat is gewoonweg onmogelijk.

Geplaatst: 06.03.2012 - 21:56
door rjvandamme
Morgen gaat de auto naar de dealer voor het vervangen van de wiellager.
Ze gaan wederom kijken naar de meter. Volgens Volvo moet de meter gewoon strak omhoog staan. Ben benieuwd. Ik hoop dat ze het kunnen verhelpen.

Geplaatst: 06.03.2012 - 22:03
door Oceanracer
Ben benieuwd...