Pagina 2 van 2

Geplaatst: 08.02.2012 - 14:21
door DawnBlueED
Zoals hierboven ook al aangegeven, als je een accu vult met zwavelzuur is deze in principe meteen geladen. Als je hem daarna langdurig op de plank laat staan loopt de lading wel terug.

Na een jaar kan hij zo maar leeg zijn en omdat het zwavelzuur bij ontlading word omgezet in water kan de accu dan ook stuk vriezen. Diep ontladen is zo wie zo al ongezond voor een accu ........

De open klemspanning van een volle accu is 12,6 Volt, vlak na het laden iets hoger. Om dat betrouwbaar te meten moet je wel een voltmeter met voldoende lage tolerantie gebruiken. (kost al gauw meer dan de accu)

Geplaatst: 08.02.2012 - 20:17
door Oceanracer
Ik heb echt goed gekeken, zowel op de doos als op de accu, maar er staat echt nergens iets van een datum vermeld.

Afbeelding

Ik heb dus zelf met een Edding even de datum van montage in de auto op de accu vermeld.

Geplaatst: 08.02.2012 - 20:32
door JosW
Misschien kun je met je mobieltje die barcode scannen. Zou zomaar kunnen dat dan de fabricagedatum helder wordt.

Geplaatst: 08.02.2012 - 20:34
door Oceanracer
Whahaha, nou zo modern is mijn mobieltje niet!

Geplaatst: 08.02.2012 - 20:34
door Oceanracer
Overigens heb ik op basis van bovenstaande berichten besloten de accu vannacht toch even aan de CTEK te hangen. Baadt het niet, schaadt het in elk geval ook niet.

Maar wat ik mij nu nog afvraag: Op de buitenzijde van de accu staat een min en max voor het peil, maar hoe moet je dat aan de binnenkant nou controleren? Als je door de openingen kijkt, zie je de accuplaten zitten en het accuwater lijkt daar ca. 1 cm boven te staan. Maar waarom is er aan de binnenkant niet iets waaraan je dat niveau kunt controleren? Of zie ik iets over het hoofd?

Geplaatst: 08.02.2012 - 20:53
door JosW
Ik heb even die barcode gescand. Blijkt alleen maar het nummer te zijn wat er ook boven staat.
Trouwens Erwin, zet dat ding er toch gewoon in. Eigenlijk is het geen issue.

Geplaatst: 08.02.2012 - 20:59
door Oceanracer
Kan niet meer, de CTEK is nog met z'n programma bezig. :lol:

Geplaatst: 08.02.2012 - 21:05
door DawnBlueED
Peilen doe ik altijd met 6 schone strookjes papier.

Geplaatst: 08.02.2012 - 21:12
door Oceanracer
Dat dat niet gemakkelijker kan... :?

Geplaatst: 08.02.2012 - 21:38
door DawnBlueED
Als je het één maal per jaar doet doe je het nog steeds vaker dan de meeste anderen ........

Er bestaan trouwens wel accu's met niveau-indicators aan de binnenzijde, ik heb ook wel accu's gezien waar de doppen voorzien waren van een soort peilstokjes.

Geplaatst: 08.02.2012 - 21:45
door Oceanracer
Dat laatste lijkt mij inderdaad het meest voor de hand liggende. Het controleren en bijvullen wanneer nodig, verlengt de levensduur van de accu met enkele jaren. Kennelijk zijn de producenten hier niet bij gebaat...

Geplaatst: 08.02.2012 - 22:51
door Oceanracer
De CTEK is er al weer klaar mee. Kennelijk was de accu nog in goede conditie, want hij heeft binnen 2 uur het programma doorlopen. Morgen de accu erin en hopen dat hij er de komende 5 jaar niet meer uit hoeft...

Gemeten spanning tussen beide polen was overigens direct na het opladen 13,25V.

Geplaatst: 09.02.2012 - 00:26
door JosW
Oceanracer schreef:De CTEK is er al weer klaar mee. Kennelijk was de accu nog in goede conditie, want hij heeft binnen 2 uur het programma doorlopen. Morgen de accu erin en hopen dat hij er de komende 5 jaar niet meer uit hoeft...

Gemeten spanning tussen beide polen was overigens direct na het opladen 13,25V.
En de ampère? Ook niet onbelangrijk.

Geplaatst: 09.02.2012 - 00:44
door DawnBlueED
JosW schreef: En de ampère? Ook niet onbelangrijk.
Stroom (eenheid Ampere) kan je niet meten op een 'open' accu, er is dan geen gesloten stroomkring ............

En het testen van de ontlaatstroom van een loodaccu zou ik maar uit mijn hoofd laten!

Geplaatst: 09.02.2012 - 07:07
door Oceanracer
Ga ik ook niet doen, hoor! :D
Hij stond net overigens op 13,02V.

Geplaatst: 10.02.2012 - 22:34
door RampantBunny
Ik heb vorig jaar in de 850 een nieuwe accu moeten plaatsen ivm de kou (totaal dood), bij de dealer opgehaald, erin gehanden ..en gaan met die handel. Ze komen gebruiksklaar bij de dealer vandaan, dus niks om je zorgen over te maken...Ik heb dat destijds ook even express nagevraagd.

12,7 volt lijkt me uitsekend, als ie leeg is zit ie meer tegen de 12 aan, als de motor loopt gaat ie richting de 14.

grts
Hans