Pagina 2 van 3

Geplaatst: 14.02.2012 - 11:11
door Frikke
Ik vind een meter eerder interessant om te zien dat het water te koud blijft, want dat duidt op een thermostaat probleem. En ik denk niet dat te koude temperatuur een lampje doet branden.

Je mag de waarde van zo'n meter tegen oververhitting niet overdrijven. Hoeveel normale autobestuurders zijn er vandaag de dag die als een spitfire piloot al hun meters continue scannen? De meesten zullen pas iets opmerken als er ook een lampje gaat branden.

Je kan ook een oliedruk en olietemperatuurmeter onmisbaar vinden. En die zitten op geen enkele moderne auto, buiten sportwagens.

Geplaatst: 14.02.2012 - 11:18
door BlackcurrantV70
Een extra meter had niet gehoeven, maar een extra selectie in de BC had een hele kleine investering geweest denk ik.

Of anders een blauw lampje ergens dat uit gaat bij een normale bedrijfstemp.

Geplaatst: 14.02.2012 - 11:32
door Iroll
Wat me vooral stoort is dat je geen idee meer hebt wanneer je motor op bedrijfstemperatuur is, als je 's ochtends vertrekt.
Het management regelt dat voor je. pas als de motor op bedrijfstemp. is kan je hem voluit belasten.
Je mag de waarde van zo'n meter tegen oververhitting niet overdrijven.
Als je de topics naleest over de automaten in de bergen met caravan erachter dan zie je dat het vrij regelmatig voorkomt dat de motor heet loopt. Als je in D een berghelling oprijdt maakt de motor dan te weinig toeren om voldoende te koelen. Op een metertje kan je zien dat het fout dreigt te gaan en kan je een tandje terug schakelen. Toch wel erg prettig dus.

Geplaatst: 14.02.2012 - 11:37
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Ik zie het probleem niet. Als de temperatuur te hoog oploopt krijg je een melding op de BC. Dat is net zoiets als een metertje dat een bepaalde waarde aangeeft. Het metertje zie je misschien oplopen, maar je handelt er pas naar als een waarde is overschreden. Dat is uiteindelijk hetzelfde.

De genoemde storingsproblemen zijn niet anders bij de weergave via de BC of een metertje. Beide moeten gevoed worden door een sensor. Als die niet goed werkt, helpt een metertje ook niet.

Geplaatst: 14.02.2012 - 11:54
door Iroll
Ik zie het probleem wel. Het management grijpt in en je kan altijd beter zelf ingrijpen omdat je kan anticiperen VOORDAT het te heet is. Het management grijpt in ALS het al te heet is. En dat kan heel verrassend en vervelend uitpakken als je in 1x minder vermogen hebt als je dat net broodnodig hebt in sommige situaties zoals ik al vermeldde in 1 van mijn eerdere bijdragen.

Geplaatst: 14.02.2012 - 12:07
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Het is de vraag of het management ingrijpt tegelijkertijd met de melding op de BC. Als er eerst een waarschuwing komt, dan kun je daar op anticiperen. Ik kan me niet voorstellen dat het vermogen ineens wegvalt, zonder waarschuwing vooraf.

Geplaatst: 14.02.2012 - 12:13
door dutchlimits
Dan is dit het resultaat :D (alleen dan een auto uiteraard)
Afbeelding

Geplaatst: 14.02.2012 - 12:15
door Oceanracer
Nee, je krijgt vast een melding: Motor oververhit, direct stoppen! Daar wordt je blij van met je auto vol gezinsleden, tijdens een bergritje...

Ik snap deze lichtzinnigheid ook eigenlijk alleen van leaserijders...

Geplaatst: 14.02.2012 - 12:21
door Iroll
Oceanracer schreef:Nee, je krijgt vast een melding: Motor oververhit, direct stoppen! Daar wordt je blij van met je auto vol gezinsleden, tijdens een bergritje...

Ik snap deze lichtzinnigheid ook eigenlijk alleen van leaserijders...
Precies, dat bedoel ik!

Geplaatst: 14.02.2012 - 12:24
door EVV
Dit
dickmans schreef:Bij een te hoge koelvloeistof temperatuur krijg je een melding in het display van de toerenteller. Zelf een keer gehad in Frankrijk bergop met caravan stevig omhoog. Melding zoiets als: motortemp hoog, verminder snelheid .... Incl. een brandende oranje i tussen de meters in. Hetzelfde display geeft een melding als het peil van de koelvloeistof te laag is.
is toch wel een andere praktijk ervaring dan
Oceanracer schreef:Nee, je krijgt vast een melding: Motor oververhit, direct stoppen! Daar wordt je blij van met je auto vol gezinsleden, tijdens een bergritje...

Ik snap deze lichtzinnigheid ook eigenlijk alleen van leaserijders...

Geplaatst: 14.02.2012 - 12:26
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Ik snap deze lichtzinnigheid ook eigenlijk alleen van leaserijders...
Dit vat ik op als een belediging.

Geplaatst: 14.02.2012 - 12:28
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Ik veronderstel dat dickmans dichter bij de waarheid zit dan Oceanracer.

Geplaatst: 14.02.2012 - 12:30
door Hans
Ik ook.... wat een onzin Erwin..

Geplaatst: 14.02.2012 - 12:33
door Iroll
Wat is het verschil? Die melding kan komen als je het net absoluut niet kan gebruiken! Praktijk ervaringen zat op het forum. Met een metertje komt het zover niet want dat voorkom je door een aangepaste rijstijl VOORDAT je in een vervelende situatie geraakt. De melding komt IN de vervelende situatie.

Geplaatst: 14.02.2012 - 12:39
door Oceanracer
V70 D5 Ed. II Geartronic schreef:
Ik snap deze lichtzinnigheid ook eigenlijk alleen van leaserijders...
Dit vat ik op als een belediging.
Beetje licht geraakt? Als leaserijder rijd je toch altijd met een nieuwe auto? Als er in die periode gewoon geplankt wordt, komen de problemen hierdoor pas later (dus na de lease-periode) aan de orde.

Geplaatst: 14.02.2012 - 12:43
door Oceanracer
Iroll schreef:Wat is het verschil? Die melding kan komen als je het net absoluut niet kan gebruiken! Praktijk ervaringen zat op het forum. Met een metertje komt het zover niet want dat voorkom je door een aangepaste rijstijl VOORDAT je in een vervelende situatie geraakt. De melding komt IN de vervelende situatie.
Er zijn hier op het forum inderdaad ervaringen genoeg te lezen. Over thermostaten die open blijven staan en over koelingsproblemen met de diesels, veelal in combinatie met een automaat. Allemaal al vervelend genoeg, natuurlijk. Maar beide kun je als bestuurder van je oude Volvo eenvoudig constateren door de aanwezigheid van zo'n simpel metertje.

Geplaatst: 14.02.2012 - 13:12
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Beetje licht geraakt? Als leaserijder rijd je toch altijd met een nieuwe auto? Als er in die periode gewoon geplankt wordt, komen de problemen hierdoor pas later (dus na de lease-periode) aan de orde.
Het heeft niets te maken met licht geraakt zijn. Het is een ongefundeerde mening waarmee je een negatieve kwalificatie geeft aan een grote groep personen.

En waarom zou een leasrijder altijd planken???

Geplaatst: 14.02.2012 - 13:13
door V70 D5 Ed. II Geartronic
De melding komt IN de vervelende situatie.
Nee, de melding komt voordat de vervelende situatie zich voordoet.

Geplaatst: 14.02.2012 - 13:18
door Oceanracer
Zucht... Ik stel toch nergens dat de leaserijder altijd plankt? Laat ook maar...

Geplaatst: 14.02.2012 - 13:22
door V70 D5 Ed. II Geartronic
Zucht... Ik stel toch nergens dat de leaserijder altijd plankt? Laat ook maar...
Hier bijvoorbeeld:
Als er in die periode gewoon geplankt wordt, komen de problemen hierdoor pas later (dus na de lease-periode) aan de orde.