Pagina 2 van 2

Geplaatst: 26.02.2012 - 23:03
door JeroenSpock
2500 vind ik al veel :P Dat red ik alleen bij doortrekken in 3, verder hou ik hem rond 1500.
Zeg maar dat retrofit roetfilter van mij, regenereerd die ook?

Geplaatst: 27.02.2012 - 11:34
door sbv
Nee retrofit is maar een simpel ding, enkel filter die na x tijd verzadigd is. af en toe een keer flink roetblazen is goed voor de auto

Geplaatst: 28.02.2012 - 16:02
door Jers3n
Dat klopt niet helemaal, lees hier ook even.
Maar in het kort: Een retrofit roetfilter zal minder filteren, max. ca. 70% afhankelijk van belasting etc., dan een affabriek filter. Vandaar ook dat er bij goed gasgeven nog steeds een roetpluim te zien is, al het roet in de uitlaatgassen kan er op dat moment gewoon er niet uitgefilterd worden en gaat de atmosfeer in. Het is dus ook niet zo dat bij goed gasgeven de gefilterde roetdeeltjes er uit geblazen worden.
Bij langere ritten onder redelijke belasting, auto(snel)weg etc., zal het retrofit filter onder invloed van de hoge uitlaatgastempertuur schoonbranden, een soort regenereren dus zonder extra brandstof. Dit moet ook wel anders zit het na een paar 1000 km vol.

Een regenererend affabriek roetfilter filtert ca. 95% en zit na 300-900 km (afh. van belasting), ca. 80% vol, waarna het regeneratie proces gestart zal (moeten) worden. Lukt dat, door de aard van de ritten (te kort), niet krijg je een melding op je BC. Als het proces eenmaal op gang is is het zaak zolang door te rijden dat het ook afgerond is, anders zal getracht worden het regeneratieproces zo snel mogelijk te hervatten. En daar zit de grootste kwetsbaarheid van het systeem. Maak je het proces niet af en worden er weer (te) korte ritten gereden, kan het bij het hervatten van het proces zo zijn dat er te vroeg cq. te veel diesel wordt ingespoten voor het regenereren met het risico op verdunde motorolie (met diesel dus) tot gevolg. (Hier is genoeg over geschreven/te vinden op het forum).
Dit is zoals ik het begrepen heb, maar 'correct me if I'm wrong!'

Geplaatst: 28.02.2012 - 22:59
door ovlov058
Chauffeur van ambulance(ziekenwagen), waar we de carrosserie voor doen, was verbaast dat z'n oliepeil steeg i.p.v. zakken.
Was een MB sprinter met roetfilter.

Heeft dit met het hierbovenstaande te maken?

Geplaatst: 29.02.2012 - 15:41
door Thijs
Als geregenereerd wordt door extrran brandstof in te spuiten zal dat de oorzaak kunnen zijn. Ik weet echter niet of MB ook extra inspuit of dat er een goedje bijgemengd wordt in de brandstof..

Geplaatst: 15.02.2013 - 12:55
door snsman
Wanneer je de roetfilter helemaal zou verwijderen en vervangt door een stuk (RVS)pijp, krijg je dan (los van meldingen op de boardcompter) nog problemen?

Geplaatst: 15.02.2013 - 20:47
door Frederik Welvaert
Ja, je geraakt niet meer door de keuring (APK)

Geplaatst: 20.02.2013 - 08:44
door snsman
@ppFreddy, daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Bij mijn vorige auto heb ik precies hetzelfde gedaan en ben 3 jaren zonder problemen door de APK keuring gekomen (bij een erkende Bovag garage).

Deze auto had echter niet zo'n geavanceerde computer dat er allerlei meldingen zouden kunnen ontstaan...;-)

Geplaatst: 20.02.2013 - 11:38
door Ramon&Ramon
Dan haal je hem er toch onderuit,neem maar van me aan dat je niet door de APK komt,ivm de nieuwe apk regels.

Geplaatst: 24.02.2013 - 18:31
door Varioclean
inderdaad is roetfilter verwijderen en egr erbij afdoppen verboden,
beste en misschien enige oplossing voor de dieselmotor is om hem in goede staat te houden is:
maak niet te veel korte ritten met koude motor want dan onstaat veel roet,
en rijdt regelmatig een stuk op de snelweg met 130kmpu dan raak je roet weer kwijt, zonder regeneratie of loshalen motorinlaat, egr, en roetfilter.

groet,

Geplaatst: 18.03.2013 - 00:09
door Obbetuning


mvgr Obbe

Geplaatst: 18.03.2013 - 08:04
door rsnhakan
Maakt voor het regeneratieproces nog uit hoeveel toeren je draait?

Geplaatst: 18.03.2013 - 08:24
door Obbetuning
Bij stationair draaien regenereert ie niet, bij stevig rijden boven de 80km per uur wel.

Als de auto zelf de dpf niet meer schoon krijgt, komt de melding in het display, de auto kan dan aan Vida om te regenereren.
Dit gaat met ongeveer 2000 rpm en de uitlaat (dpf)wordt zo'n 600 graden.

Als de dpf meer dan 99% vol is kan je hem niet meer met vida schoonkrijgen.

Wordt dan: of een nieuwe, of dpf cleaning, of leegmaken met software aanpassing

mvgr Obbe

Geplaatst: 18.03.2013 - 09:39
door piotrV70
"Wordt dan: of een nieuwe, of dpf cleaning, of leegmaken met software aanpassing"

Precies. En daarmee kom je gewoon door de APK. (voor we weer die discussie krijgen. Het kan wel maar het mag niet.)

Geplaatst: 18.03.2013 - 10:13
door Marc Apeldoorn
Regeneren hoeft m.i. niet "met stevig doorrijden boven de 80", hij regenereert ook bij constante snelheden van bv 100

Geplaatst: 18.03.2013 - 12:19
door MarioC70
piotrV70 schreef:"Wordt dan: of een nieuwe, of dpf cleaning, of leegmaken met software aanpassing"

Precies. En daarmee kom je gewoon door de APK. (voor we weer die discussie krijgen. Het kan wel maar het mag niet.)

Vreemde adviezen dit,het mag simpelweg niet,het staat op het kenteken en is ook nog is een vorm van belasting fraude.
Ik hoop echt dat een goeie apk keurmeester het ontdekt.
RDW gegevens zijn gekoppeld met andere instanties,je zal niet de eerste zijn die gepakt wordt.

Geplaatst: 18.03.2013 - 13:30
door Gast
Je bedoelt de 1e moet nog gepakt worden, want bij de RDW is dit namelijk nog niet geregistreerd. :wink:

Geplaatst: 18.03.2013 - 21:46
door Thijs
Haha