@Ewout, begrijp ik goed dat je alleen de naaf hebt schoongemaakt en toen de schijven er weer op?
Dan heb je geluk gehad. Meestal zijn de schijven kromgetrokken en voorgoed naar de maan door het aantrekken van de wielbouten op de oneffen naaf.
@Iroll, tja 1 maart. Computer stuk? Auto ingenomen door de bank? Zullen we er ooit achterkomen? Maar gelukkig (?) zijn er nog anderen met soortgelijke problemen.
XC90 trillen bij afremmen
- EwoutSchalkwijk
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Ja Freek63, dat heb je goed. Waarschijnlijk is de boel wel schoon gemonteerd, maar is daarna de roest gaan 'groeien'. Er is dit jaar zo ontzettend veel zout gebruikt op de wegen, dat het me niet verbaast dat dit heeft kunnen gebeuren. Het mag natuurlijk niet.
Ewøut
Ewøut
http://www.reinemoen.net
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
-
- 1st Gear member
Hallo Allemaal,
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar is nu eindelijk opgelost.
Eerst heb ik de schijven laten vlakken en nieuwe remblokken laten monteren (niet-dealer). Probleem nog niet weg en het werd steeds erger. Afgelopen vakantie bergaf remmen niet normaal wat een trilling. Volvo dealer heeft het nu opgelost:
Schijven inmiddels te dun en krom, meer dan toegelaten speling op wiellager en ook speling op stabilisatorstang. dus: nieuwe schijven/remmen/wiellager en stabilisator en hij rijd weer als vanouds.
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar is nu eindelijk opgelost.
Eerst heb ik de schijven laten vlakken en nieuwe remblokken laten monteren (niet-dealer). Probleem nog niet weg en het werd steeds erger. Afgelopen vakantie bergaf remmen niet normaal wat een trilling. Volvo dealer heeft het nu opgelost:
Schijven inmiddels te dun en krom, meer dan toegelaten speling op wiellager en ook speling op stabilisatorstang. dus: nieuwe schijven/remmen/wiellager en stabilisator en hij rijd weer als vanouds.
XC90 - T8, MJ 2017. R-Design.
- EwoutSchalkwijk
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Bij mij is het probleem ondertussen weer teruggekeerd. Paar maanden volledig weggeweest. Ik begrijp er ondertussen niet veel meer van. Gelukkig hebben we over twee weken een grote Volvo-meet in Noorwegen. Dan hoop ik er toch echt achter te komen waar het probleem nou vandaan komt. Ik denk dat ik toch maar begin met nieuwe schijven en blokken. Gewoon voor de zekerheid, want ze zien er verder perfect uit. Iets moet dit toch veroorzaken. Het is zo als MarcIO hier boven ook beschrijft vooral heel heftig en vervelend bij 'bergje af', en dat is nou net wat ik iedere dag doe…
Ewøut
Ewøut
http://www.reinemoen.net
-
- Starter
Om te beginnen wil ik stellen dat ik nu reeds 6 jaar rij met mijn XC90 en geen noemenswaardige problemen, naast normaal onderhoud als nieuwe remmen.
Sinds een jaar ontstaat er nu en dan een trilling bij afremmen van snelheden boven de 100km per uur. Zo gauw je onder de 100 komt is dat over. Daarbij ontstond een jaar geleden een hele lichte piep, bij het insturen naar een rechtse bocht op hoge snelheid.
Bij nazicht hebben ze niets kunnen ontdekken en leek de piep verdwenen voor een week. Daarna kwam de piep terug. Bij het wisselen van de winterbanden naar zomerbanden eind April. Kwam aan het licht dat stabilisatiestang/torsiestang voor aan de rechterzijde tegen het chassis aankomt. Vervolgens dit gemeld bij de garage en er naar laten kijken. Waarna men de torsie stang met een breekijzer van het chassis geplaatst hebben.
Daarna is het 5000-6000KM zonder gepiep geweest. Nu is het wederom terug en ja de torsiestang rechtsvoor zit opnieuw tegen het chassis aan. Dus wederom bij insturen van rechterbocht op hogere snelheid een piepend geluid.
Wie oh wie zou hulp kunnen bieden? Verder geen klacht en super tevreden.
Het betreft een XC90 van mei 2006 D5 Summum met 240000KM op de teller.
Hoor graag,
Met vriendelijke groet,
Hans
Sinds een jaar ontstaat er nu en dan een trilling bij afremmen van snelheden boven de 100km per uur. Zo gauw je onder de 100 komt is dat over. Daarbij ontstond een jaar geleden een hele lichte piep, bij het insturen naar een rechtse bocht op hoge snelheid.
Bij nazicht hebben ze niets kunnen ontdekken en leek de piep verdwenen voor een week. Daarna kwam de piep terug. Bij het wisselen van de winterbanden naar zomerbanden eind April. Kwam aan het licht dat stabilisatiestang/torsiestang voor aan de rechterzijde tegen het chassis aankomt. Vervolgens dit gemeld bij de garage en er naar laten kijken. Waarna men de torsie stang met een breekijzer van het chassis geplaatst hebben.
Daarna is het 5000-6000KM zonder gepiep geweest. Nu is het wederom terug en ja de torsiestang rechtsvoor zit opnieuw tegen het chassis aan. Dus wederom bij insturen van rechterbocht op hogere snelheid een piepend geluid.
Wie oh wie zou hulp kunnen bieden? Verder geen klacht en super tevreden.
Het betreft een XC90 van mei 2006 D5 Summum met 240000KM op de teller.
Hoor graag,
Met vriendelijke groet,
Hans