Pagina 2 van 2

Geplaatst: 01.03.2012 - 23:08
door casper
Afbeelding

Re: Nieuwe veiligheidssystemen op de V40

Geplaatst: 02.03.2012 - 12:42
door gold
Volvoman schreef:Even wat anders, waar ik direct aan moest denken: Audi had ooit (of nog?) een systeem waarbij het stuur naar voren werd getrokken, door het dashbord, bij een aanrijding. In een filmpje tikte een man heel kort bij het parkeren een muurtje aan, waardoor gelijk z'n stuur en z'n dashbord weg waren. Hilarisch.
Dat lijkt me heeel sterk....

Het audi systeem was gebaseerd op een mechanisch principe: een kabel die bij naar binnen drukken van het motorblok aanspande en het stuur terugtrok.

moet toch een flik tikje geweest zijn tegen dat muurtje

Geplaatst: 02.03.2012 - 13:05
door bart simpson
Audi had Procon Ten, hield je daarbij je stuur te stevig vast trok het stuur allebei je armen uit de kom en had je blauwe nagels

Geplaatst: 02.03.2012 - 16:27
door Iroll
Traffic sign recogniation
Leest verkeersborden
Daar zou ik me niet teveel van voorstellen. Bij geen automerk die het heeft werkt het betrouwbaar. Het systeem raakt teveel in de war door van alles en nog wat en het merkt lang niet elk bord op.

Geplaatst: 02.03.2012 - 17:05
door Exeres
En hier in België verzinnen ze nog bijna elke dag een nieuw bord uit :D

Geplaatst: 02.03.2012 - 17:23
door diesel01
Adaptief front light is ook zoiets.
Std wordt er dan grootlicht gevoerd, zodra de camera tegenliggers detecteert wordt de lichtbundel aangepast zodat de tegenligger niet verblind wordt,
In de praktijk zijn die camera's net te laat waardoor je als tegenligger met 6000 lumen je bakkes wordt belicht.
:-k mhhmmm nu ik dit verhaal terug lees best wel off topic.

Geplaatst: 02.03.2012 - 18:30
door Autogek
diesel01 schreef:Adaptief front light is ook zoiets.
Std wordt er dan grootlicht gevoerd, zodra de camera tegenliggers detecteert wordt de lichtbundel aangepast zodat de tegenligger niet verblind wordt,
In de praktijk zijn die camera's net te laat waardoor je als tegenligger met 6000 lumen je bakkes wordt belicht.
:-k mhhmmm nu ik dit verhaal terug lees best wel off topic.
Werkte in mijn Insignia erg goed.
Maar die had ook de beste verlichting van alle auto's die ik ooit heb gehad.

Geplaatst: 02.03.2012 - 20:52
door Msuidgeest
Allemaal erg mooi maar wordt het niet eens tijd dat we weer gaan autorijden en opletten op de weg?

Hoe meer foefjes in en op de auto, des te slechter we gaan rijden.

Geplaatst: 02.03.2012 - 21:31
door Ben
Ben ik niet met je eens Mark.
Hoe meer dingen waar je zelf niet op hoeft te letten, des te meer aandacht bij het autorijden.

Geplaatst: 02.03.2012 - 22:34
door Msuidgeest
Bij het behalen van mijn rijbewijs (en dat was deze keer niet bij een pakje boter) heb ik een aantal vragen moeten beantwoorden en een rijtest afgelegd.

Bij de rijtest was er sprake van goed spiegelen (BLIS), afstand bewaren tot je voorligger (adaptieve cruisecontrol), inparkeren (sensoren in je bumper), verkeersborden lezen en interpreteren (traffic sign recognition), et cetera.

Zonder de test goed te hebben afgelegd zou ik nooit mogen autorijden. Daarnaast stel ik mij voor dat je bij elke waarschuwing moet nadenken wat de betekenis ervan is en welke actie gewenst is. Opletten blijft dus wel degelijk nodig.

Ik ben niet tegen de vooruitgang, voor wie dat zou denken, maar ik denk wel eens dat men te ver gaat. En daarbij komt dat onze auto maar een airbag heeft, ABS en SIPS. Of dat veilig is , het zal wel, maar ik ben de laatste 9 jaar niet bij ongevallen betrokken geweest.

Sorry voor het opscheppen.

Geplaatst: 03.03.2012 - 09:35
door Hans
Jij niet Mark. En gelukkig maar.

Geplaatst: 03.03.2012 - 09:38
door Mir
Het gaat om noodgevallen, dan grijpen de systemen prachtig in. Wanneer die gevallen er zijn, heb je helaas niet altijd zelf in de hand. Hoe veilig je ook rijdt.

Ik denk dat je gewoon nooit je rijgedrag moet aanpassen, zodat de veiligheidssystemen een + zijn op jouw (en andermans) veiligheid. Súper veilig zegmaar ;)