Pagina 2 van 3
Geplaatst: 10.03.2012 - 22:30
door Oceanracer
Er staat toch ook iets tussen haakjes, Gerrit?
Geplaatst: 10.03.2012 - 22:33
door Laguna-S60
Dan heb je dus 2 verschillen de profielen!?
En dat is hetgene waar blackeditionxc70 het over heeft, of zijn dat geen profielen!?
Wordt er met google niet veel wijser uit namelijk wat wat betekend.
*edit* is me nu duidelijk, heeft te maken met de opbouw van de band.
Dan heb ik dus niks gezegd

Geplaatst: 10.03.2012 - 22:37
door Oceanracer
Een radiaalband is inderdaad compleet anders opgebouwd dan een diagonaalband. Die laatste kom je nog wel eens onder oude aanhangertjes en vouwwagens tegen. Personenauto's hebben al vele jaren radiaalbanden. De profielen van beide banden zijn niet te vergelijken. Maar dat wil nog niet zeggen dat je de profielen van twee radiaalbanden L & R niet mag combineren. En dat beweert blackeditionxc70 dus wel.
Geplaatst: 10.03.2012 - 22:40
door Laguna-S60
Bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd vandaag

Geplaatst: 10.03.2012 - 22:42
door Oceanracer
Graag gedaan.
Geplaatst: 10.03.2012 - 22:42
door JosW
En nu allemaal een borrel en op tijd naar bed.

Geplaatst: 11.03.2012 - 09:59
door blackeditionxc70
Indien je echt alles wilt weten over banden en de daarbij behorende Wet en regelgeving, zie dan de Richtlijn 92/23 EEG van de raad van 31-03-1992.
Voor wat betreft de vraag van JosW: Bijlage IV punt 3.3.2 en bijlage II punt 2.1 van deze richtlijn.
Dit betreft Europese Wet en regelgeving welke in Nederland geimplementeerd is in de Regeling voertuigen.
Zie:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 101:nl:PDF
Wil je weten wat het kost of in welk artikel/wet iets strafbaar is gesteld zie dan de tekstenbundel behorende bij het Feitenboekje voor misdrijven overtredingen en muldergedragingen 2012.
Zie:
http://www.om.nl/onderwerpen/feiten_en_ ... tenbundel/
In deze casus betreft het een muldergedraging met feitcode N 270W, overtreding van artikel 5.*.27 Regeling voertuigen. Dit kost je 120,- euro.
Geplaatst: 11.03.2012 - 10:26
door Oceanracer
Waarom staat er nou net een * bij het volgens jou overtreden wetsartikel? Als het hier gaat om
artikel 5.2.27 kun je dat hier nog even nalezen...
De door jou aangehaalde tekst betreft een Europese richtlijn, dat is zeker niet het zelfde als de Nederlandse wetgeving!
Geplaatst: 11.03.2012 - 16:31
door blackeditionxc70
@oceanracer, ik heb de tekst voor mijn gemak letterlijk overgenomen van de tekstenbundel.
Mij hoef je niet echt niet te overtuigen hoe het in elkaar zit. Ik stoei elke dag met dergelijke wetgeving.
Vwb de Nederlandse Wetgeving, deze is aangepast aan de Europese richtlijn.
Voor de Regeling voertuigen hadden we namelijk het Voertuigregelement. Deze is echter vervangen door de Regeling voertuigen.
Kijk maar eens naar deze regelingen dan zul je zien dat er wordt verwezen naar de Europese richtlijn 92/23 EEG.
Nederlandse wetgeving wordt nu eenmaal afgestemd op Europese wetgeving omdat we nu eenmaal in " 1 europa" leven. Maar goed dit is een hele andere discussie dan waar de vraag van JosW over ging.
Geplaatst: 11.03.2012 - 17:59
door Oceanracer
Hoe jij het ook wendt of keert, alleen artikel 5.2.27 is op JosW zijn autobanden van toepassing. En daarin staat totaal geen verwijzing naar wat voor richtlijn dan ook. Zolang zijn banden daaraan voldoen, komt de auto door de APK en krijgt hij geen bekeuring van wie dan ook. En dat is waar het JosW om ging.
Geplaatst: 11.03.2012 - 18:01
door JosW
Zo is het!
Geplaatst: 11.03.2012 - 18:06
door Battlecruiser
Battlecruiser schreef:Dit komt van de RDW:
3.2.1. Alle op de auto gemonteerde banden met uitzondering van eventuele reservebanden voor tijdelijk gebruik, moeten dezelfde
structuur hebben(zie bijlage II, punt 2.3.).
3.2.2. Alle op één as gemonteerde banden moeten van dezelfde type band zijn (zie bijlage II, punt 2.1).
Verschillende merken mag dus wél.
Verschillende profieldiepte mag ook, als het minimumprofiel maar niet gehaald wordt.
Voor het volledige verhaal:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202012.pdf
En de RDW en niemand anders bepaalt hoe de APK-regels zijn...
Geplaatst: 11.03.2012 - 18:10
door JosW
Nog een keer, zo is het.
Geplaatst: 11.03.2012 - 18:38
door Oceanracer
Opmerkelijk genoeg staat in die APK-bijlage II, punt 2.1 het volgende:
Definities richtlijn 92/23/EEG, bijlage II:
"2.1. „type band" een categorie banden die onderling geen verschillen vertonen ten aanzien van wezenlijke punten, zoals
2.1.1. de naam van de fabrikant of het handelsmerk;
2.1.2. de aanduiding van de bandenmaat;
2.1.3. de gebruikscategorie
– normaal: banden voor normaal gebruik op de weg;
– speciaal: banden voor speciaal gebruik, b.v. banden voor gemengd gebruik (zowel op de weg als in het terrein) en met
beperkte snelheid;
– winterband;
– reserveband voor tijdelijk gebruik;
2.1.4. de structuur (diagonaal, diagonaal-gordel, radiaal);
2.1.5. de snelheidscategorie(en);
2.1.6. de belastingsindex of -indices;
2.1.7. de dwarsdoorsnede van de band;
Hmmm, morgen eens in de materie duiken...
Geplaatst: 11.03.2012 - 19:06
door V70/2.4D/2003
Niet doen.....ze kijken tegenwoordig alleen maar of het profiel nog wel voldoende diep is....als ze al bereid zijn om uberhaupt......of de kennis....laat maar.
Geplaatst: 11.03.2012 - 19:23
door Oceanracer
Geplaatst: 11.03.2012 - 22:07
door Henriëtte
V70/2.4D/2003 schreef:Niet doen.....ze kijken tegenwoordig alleen maar of het profiel nog wel voldoende diep is....als ze al bereid zijn om uberhaupt......of de kennis....laat maar.
Is dat zo ? Ik had toen een agent die, nadat alles verder in orde bleek te zijn (algehele controle), toch nog even de opmerking moest maken dat ik een bepaalde speling op mijn fuseekogel had staan bij opmerkingen op mijn apk goedkeurbewijs, die nog 4 maanden geldig was. Dat klopt zei ik. Dat kan meer zijn geworden zei ie. Ik zeg : ja, klopt dat kan, maar wat wil je daarmee zeggen dan? Dat als ik je nu meeneem en de speling is meer geworden, dan kan ik je daar een bekeuring voor geven. Ik zeg : nou, dan doe je dat toch. Maar daar had ie schijnbaar geen tijd voor, want hij zei : rij maar door. Irritant mannetje was dat. Hij vondt mij denk ik te bijdehand.
Geplaatst: 11.03.2012 - 22:13
door V70/2.4D/2003
Dat bedoel ik dus......een heel mooi discussie-onderwerp onder het genot van een goede wijn: "De kwaliteit en dienstbaarheid van de NL dienderij".
Geplaatst: 11.03.2012 - 22:31
door Schorpioen
V70/2.4D/2003 schreef:Niet doen.....ze kijken tegenwoordig alleen maar of het profiel nog wel voldoende diep is....als ze al bereid zijn om uberhaupt......of de kennis....laat maar.
:thumbright:
Geplaatst: 11.03.2012 - 23:45
door gsx750r
Battlecruiser schreef:Battlecruiser schreef:Dit komt van de RDW:
3.2.1. Alle op de auto gemonteerde banden met uitzondering van eventuele reservebanden voor tijdelijk gebruik, moeten dezelfde
structuur hebben(zie bijlage II, punt 2.3.).
3.2.2. Alle op één as gemonteerde banden moeten van dezelfde type band zijn (zie bijlage II, punt 2.1).
Verschillende merken mag dus wél.
Verschillende profieldiepte mag ook, als het minimumprofiel maar niet gehaald wordt.
Voor het volledige verhaal:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202012.pdf
En de RDW en niemand anders bepaalt hoe de APK-regels zijn...
Het document waaraan je refereert heeft niets met de APK van doen. Het handelt over de
individuele goedkeuring van personenauto's die vallen onder de klasse M1.
De RDW bepaalt de APK-regels niet, dat doet de Minister van Infrastructuur en Milieu en in dit geval middels de Regeling Voertuigen. Dat deskundigen van de RDW een grote stem hebben in het tot stand komen van dit soort ministeriële regelingen is een ander verhaal.
Rob