Pagina 2 van 2

Geplaatst: 07.04.2012 - 13:21
door Fietsventje
Donderdagavond stond er een V60 DRIVe met High Performance Multimedia en RTI voor de deur. Vanochtend heb ik een 118d met Navi Professional teruggebracht naar de garage. Ik heb beide systemen uitgebreid aan de tand gevoeld en de conclusie luidt: Volvo Sensus is goed, BMW's systeem is beter.

De user interfaces zijn heel gelijkaardig in bediening. De grafische pracht en praal is vergelijkbaar bij beide. Ook de 3D kaartweergave is zo goed als identiek. De BMW heeft met het (optionele) TFT-schermpje in het dashboard wel een troef in handen. Da's ten opzichte van de V60, de V40 kan dat oplossen met het nieuwe TFT-dashboard.

Naar ergonomie toe scoort BMW beter. De bediening net voorbij de armleuning is veel relaxter dan het arm-op-versnellingspook-en-knopjes-bedienen-op-de-middenconsole bij Volvo. De bediening aan het stuur is identiek bij beide, maar dus meer gebruikt bij Volvo.

De Bluetooth-ondersteuning is een win voor Volvo. De BMW ondersteunt geen audio streaming vanop m'n Nokia Lumia 800, de Volvo wel. De telefoon-functionaliteit werkt goed bij beide.

Voice-control werkt identiek en goed bij beide systemen, misschien een tikje vlotter op de BMW omdat het systeem kortere zinnetjes uitspreekt vooraleer je kan antwoorden.

De media-functionaliteit is uiteindelijk de belangrijkste reden waarom ik BMW's systeem hoger inschat dan het Volvo-systeem. BMW maakt gebruik van de tags van je mediabestanden en laat toe om te selecteren op basis van artiest, album, titel en genre, terwijl Sensus van Volvo enkel de folderstructuur te gebruiken is om je muziek te selecteren. Een minpuntje in beide systemen is dat ze niet gapless van mediabestand wisselen. De kleine pauze tussen 2 nummers kan bij bvb. klassieke muziek of goed geproducete rock-albums waar de nummers in elkaar overgaan is dan licht irritant. BMW heeft een harde schijf in de auto, Volvo heeft dat niet, maar dat mag met de prijs van een externe harde schijf die je in beide wagens kan aansluiten geen verschil maken in het uiteindelijk oordeel.

Het scherm in de BMW is 9" groot en erg breed. Dat laat toe om in split-screen modus te werken. Aan de rechterkant is dan 1/3e in gebruik om bvb. je playlist te tonen, terwijl de 2/3e aan de linkerkant de navigatie weergeeft. Je kan ook de boordcomputer rechts weergeven, of nog enkele andere schermen. Het Volvo-scherm van 5" in een V60 D3 waar ik kort mee reed is bruikbaar, maar aan de kleine kant. Het 7" scherm in de High Performance Multimedia is zeker voldoende.

Samengevat is het Volvo-systeem dus steeds een tikje minder goed dan het BMW-systeem, behalve wat Bluetooth betreft. Volvo Sensus is echter wél hedendaags, goed bruikbaar, nuttig en 'feature compleet'. Er is niets dat ik echt miste. Het is dus geen reden om niet voor Volvo te kiezen.

Ik begrijp dat ik mezelf met deze conclusie niet zo heel populair maak op een Volvo-forum, maar 'k denk dat deze informatie delen 't minste is dat ik terug kan doen voor de nuttige tips en data die ik de afgelopen 2 jaar van dit forum heb geplukt.


extra info
Iets meer achtergrond-info: ik reed met een Volvo V60 DRIVe met High Performance multimedia en RTI. Ik heb zo'n 3 uur met de wagen gereden en alle systemen al rijdende en al stilstaand uitgeprobeerd. De speakers van dit systeem zijn trouwens zéér goed. Zo goed zelfs dat ik me afvraag wat nog beter kan in het Premium Sound Multimedia systeem.
De BMW was een 118d met Navigation Professional met de gewone luidsprekers, die duidelijk minder zijn dan die in de Volvo. Voor een paar honderd euro koop je ook in de BMW betere speakers. Ook met deze wagen heb ik een uur of 3 rondgetoerd.
Merk op dat ik voor geen van beide systemen naar de handleiding heb moeten grijpen, ook niet om de voice control bediening te gebruiken. Dat op zich is al een hele prestatie van zowel BMW als Volvo.
Alle commentaren, en dingen die ik over het hoofd heb gezien net omdat ik de manual niet heb gelezen zijn welkom!
Helemaal off-topic, maar wel opvallend: gevoelsmatig voelde ik me veel beter in de V60 DRIVe dan in de 118d, ondanks de betere wegligging en krachtigere motor in de BMW en het betere elektronica-platform. Dat maakt dat een V40 D3 Summum nog steeds bovenaan mijn lijstje staat, gevolgd door de V60 DRIVe Volvo Ocean Race, en pas dan de BMW.

mods edit aangezien er best wel goede informatie in de kleine lettertjes staat deze toch vergroot 8)

Geplaatst: 07.04.2012 - 13:42
door rsnhakan
Goede review!

Geplaatst: 07.04.2012 - 16:29
door Paul
Fijn he die Lumia! Ben ook erg benieuwd voor mijn c30 met die streaming opties.

Geplaatst: 11.04.2012 - 22:41
door Fietsventje
Idd Paul, heerlijke telefoon!

'k Moet wel zeggen dat de streaming functionaliteit beperkt is. Enkel play, pause, previous en next zijn beschikbaar. Je kan niet browsen in de mediabibliotheek van je telefoon.

Vandaag trouwens met een C180 CDI op pad. M'n telefoon pairde met de auto, maar ik kon niet door m'n contacten bladeren. Ik kon streamen, maar de kwaliteit was erbarmelijk slecht. En de auto vond zogezegd geen bruikbare op m'n USB-stick waar 8 GB aan mp3's op staat ... Grote ramp, dus, en hier wel degelijk een afknapper!

Geplaatst: 13.04.2012 - 10:32
door Cavallino
Fietsventje schreef:De bediening is gemengd aan het stuur en op de middenconsole. Dat is bij BMW bvb. beter. Maar uiteindelijk heb je de middenconsole enkel nodig om bvb. van Radio naar Navigatie te schakelen. Eens dat gebeurd is kan alles weer met het stuur. Ergonomisch gaat m'n voorkeur wel uit naar het systeem met bediening voor de pook.
Dat is niet helemaal waar. Je kunt het Sensus systeem volledig vanaf het stuurwiel bedienen (althans in de S60 werkt dat zo) en dus ook met de knoppen op het stuur schakelen tussen de hoofdfuncties navigatie, radio, USB. Je moet daarvoor de exit-knop wat langer ingedrukt houden, en dan krijg je dit keuzemenu te zien.

Kortom, je hoeft je handen niet van het stuur te halen. Eigenlijk werkt het precies hetzelfde als de knop in de middenconsole bij BMW. KNOP 1: Draaien en drukken KNOP 2: Exit/terug.

Geplaatst: 13.04.2012 - 10:35
door Volvoorgaan
Wat mij betreft liever via het stuurwiel bedienen dan vanaf knop bij middenconsole...

Geplaatst: 29.08.2012 - 07:40
door GFTbak
Bijkomend vraagje.
Misschien kijk ik er ergens over maar hoe zit het met het standaard systeem in de V40 (gewoon standaard v40 met kinetic)?
Heb je hier ook een 5 inch schermpje op je dashboard? Of is dit enkel zo bij de optionele systemen (daar zie ik steeds 5" of 7" scherm staan)

Ik heb momenteel een standaard systeem op mijn c30 en ben hier eigenlijk wel blij mee. Ook de audio-performance is voor mijn gebruik meer dan voldoende.
Ik ben niet van plan om rti of dvd of dergelijke bij te kopen op mijn toekomstige v40. (ik blijf een draagbaar navigatie-systeem prijs/kwaliteit veel beter vinden)
Ik vroeg me gewoon af of er ook een kleurenschermpje in je dash zit of niet!?

Geplaatst: 29.08.2012 - 08:43
door OGA244
Qua prijskwaliteitsverhouding is een intro-line (met daarin o.a. navigatie) ongekend, ik gok er ook op dat er geen V40 zonder verkocht gaat worden

Geplaatst: 29.08.2012 - 09:25
door BlackcurrantV70
Even een aanvulling,

- je schreef dat je verplicht bent om de middenconsole te gebruiken om over te schakelen van bvb telefoon naar navi, dat klopt niet, als je de "exit" knop op het stuur enkele seconden indrukt, krijg je een menutje om naar een andere functie te gaan.

- Je schreef dat de je in de Volvo niet kan selecteren op bvb artiest, dit kan allemaal wel als je een iPod gebruikt ipv een gewone HDD. Ik heb in mijn XC60 een 160Gb iPod classic en kan op alles selecteren via Sensus .(Artiest, playlist, enz)

Geplaatst: 29.08.2012 - 09:29
door danceplaza
Afbeelding

Afbeelding

zo ziet de middenconsole uit als je geen intro pakket neemt, incl de 5"scherm.

Geplaatst: 29.08.2012 - 10:11
door Giesti
OGA244 schreef:Qua prijskwaliteitsverhouding is een intro-line (met daarin o.a. navigatie) ongekend, ik gok er ook op dat er geen V40 zonder verkocht gaat worden
In België is het "launch pakket" veel minder in prijskwaliteitsverhouding. Daarom heb ik het dus ook niet genomen.
Ik vind dat het gewone dashboard er ook wel goed uit ziet. Maar ik denk dat ik me ga storen aan de "eco" wijzer. ;-)

België:
Launch Pack 500€
• Park Assist achter (achteruitrijradar)
• Park Assist camera
• Versnellingspookknop met verlichting
• Adaptief digitaal dashboard met drie verschillende instelmodi (Comfort, Elegance, Performance)

Geplaatst: 29.08.2012 - 10:37
door GFTbak
ha er is dus duidelijk een verschil tussen het Belgische launch-pack en het Nederlandse intro-pack.
Beetje spijtig. Waarom doet men dit?

Ik ben eigenlijk wel van plan het Belgische launch-pak te nemen.
Ik vind de digitale adaptieve wijzerplaten wel heel leuk.
Maar verder zou ik geen ander media-pakket nemen.
Dat zijn dan de digitale tellers + het kleine tft-schermpje van hierboven.
Ok dat brengt wat duidelijkheid.

Geplaatst: 29.08.2012 - 11:21
door bart simpson
men betaald in België de helft voor het launchpack, inherent daaraan krijgt men ook maar de helft

Geplaatst: 29.08.2012 - 11:35
door Timmy
bart simpson schreef:men betaald in België de helft voor het launchpack, inherent daaraan krijgt men ook maar de helft
In NL is het afhankelijk van het uitrustingsniveau. De prijs van het intropakket ligt tussen de 495 en 995.

Geplaatst: 29.08.2012 - 11:40
door OGA244
Klopt idd, vanaf de Momentum is het € 495,--

Geplaatst: 29.08.2012 - 13:36
door GFTbak
Beetje spijtig dat in België rti slechts beschikbaar is in een 1600 of 2000 euro packet.