Pagina 2 van 8
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:12
door bart simpson
nee
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:15
door bart simpson
Fore schreef:bart simpson schreef:ik zie qua geld in een 3.2 ook veel minder dan in een diesel, een T6 of een V8 zijn helemaal niet te verkopen
Hoe bedoel je?
Ik rijd nu 1:10,8 1:11 gemiddeld. Max zo'n 25000 km per jaar (inclu zakelijke kilometers) dus diesel is niet echt relevant in mijn situatie. Anders was t echt wel een D5 automaat geworden :+
je koopt een diesel van nw 60K voor 50% van de nw prijs (een nw 2.4D LE aut was trouwens ooit 48K) dat maakt hem stukker goedkoper dan een 3.2 voor 50% van nw 70K, ik hoef dan vast niet voor te rekenen waar de winst zit op een investering die zomaar 10K lager lag
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:16
door Fore
2.5T is dat wat :?
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:17
door Fore
bart simpson schreef:Fore schreef:bart simpson schreef:ik zie qua geld in een 3.2 ook veel minder dan in een diesel, een T6 of een V8 zijn helemaal niet te verkopen
Hoe bedoel je?
Ik rijd nu 1:10,8 1:11 gemiddeld. Max zo'n 25000 km per jaar (inclu zakelijke kilometers) dus diesel is niet echt relevant in mijn situatie. Anders was t echt wel een D5 automaat geworden :+
je koopt een diesel van nw 60K voor 50% van de nw prijs (een nw 2.4D LE aut was trouwens ooit 48K) dat maakt hem stukker goedkoper dan een 3.2 voor 50% van nw 70K, ik hoef dan vast niet voor te rekenen waar de winst zit op een investering die zomaar 10K lager lag
Ik ga voor de benzine variant..... Diesel is niet rendabel voor mij gezien mijn aantal km's per jaar.
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:18
door t5power
Op het forum is er ook iemand die een 3.2 op gas heeft gezet!
Als je auto helemaal gaat oprijden en je zo nu en dan klepspeling controleert, zou het misschien een optie kunnen zijn.
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:29
door bart simpson
je hoeft het niet te willen snappen, maar nog een keer dan...
Een diesel is veel goedkoper in aanschaf dan een benzine door de grotere beschikbaarheid ervan, en er was ooit een bomvolle LE 2.4D al voor nw 48K.
MRB D p/jr in NHolland € 1652,--
MRB B p/jr in NHolland € 868,--
Br.stof B per jr bij 25K km/jr en 1 op 9 (2.5T) = € 5.083,-- (bij 1.83 ltr)
Br.stof B per jr bij 25K km/jr en 1 op 7 (3.2) = € 6.535,-- (bij 1.83 ltr)
Br.stof D per jr bij 25K km/jr en 1 op 13 = € 2.884,-- (bij 1.50 ltr)
TL B 2.5T = € 5.951,-- B 3.2 = € 7.403,--
TL D = € 4.536,--
(bij 10K km/jr kost een 3.2 je € 3.483,-- p/jr en een D € 3.207,-- p/jr)
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:33
door Jers3n
Fore schreef:bart simpson schreef:Fore schreef:
Hoe bedoel je?
Ik rijd nu 1:10,8 1:11 gemiddeld. Max zo'n 25000 km per jaar (inclu zakelijke kilometers) dus diesel is niet echt relevant in mijn situatie. Anders was t echt wel een D5 automaat geworden :+
je koopt een diesel van nw 60K voor 50% van de nw prijs (een nw 2.4D LE aut was trouwens ooit 48K) dat maakt hem stukker goedkoper dan een 3.2 voor 50% van nw 70K, ik hoef dan vast niet voor te rekenen waar de winst zit op een investering die zomaar 10K lager lag
Ik ga voor de benzine variant..... Diesel is niet rendabel voor mij gezien mijn aantal km's per jaar.
Heb je dat al eens in een berekening uitgewerkt? Voor een 2e hands ligt het omslagpunt wellicht bij een lager aantal kilometers...
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:37
door bart simpson
maar mocht het antwoord niet passen gewoon lekker een 3.2 kopen, die dingen moeten tenslotte ook een baas vinden
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:44
door Fore
bart simpson schreef:je hoeft het niet te willen snappen, maar nog een keer dan...
Een diesel is veel goedkoper in aanschaf dan een benzine door de grotere beschikbaarheid ervan, en er was ooit een bomvolle LE 2.4D al voor nw 48K.
MRB D p/jr in NHolland € 1652,--
MRB B p/jr in NHolland € 868,--
Br.stof B per jr bij 25K en 1 op 9 = € 5.083,-- (1.83 ltr)
Br.stof D per jr bij 25K en 1 op 13 = € 2.884,-- (1.50 ltr)
TL B = € 5.951,--
TL D = € 4.536,--
/me gaat even deze berekening narekenen met de gegevens uit NBR + benzine 1op10
Ik wil je best snappen, maar begreep je echt even niet. Heb je gemist bij het feit dat je stelt dat diesel goedkoper is dan benzine.
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:44
door Fore
En Bart, thx

Geplaatst: 17.03.2012 - 22:45
door Fore
bart simpson schreef:maar mocht het antwoord niet passen gewoon lekker een 3.2 kopen, die dingen moeten tenslotte ook een baas vinden
no worries! Ik sta altijd open voor goede argumenten

Geplaatst: 17.03.2012 - 22:46
door bart simpson
graag gedaan, enne... 1 op 10? het wordt volgende maand pasen en de paashaas komt

Geplaatst: 17.03.2012 - 22:48
door Fore
bart simpson schreef:graag gedaan, enne... 1 op 10? het wordt volgende maand pasen en de paashaas komt

ik rijd serieus 1 op 10 met mijn volvo V70, automaat, 140 PK. Is dat zo raar soms ??
Veel snelweg kilometers en weinig stad.
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:49
door t5power
bart simpson schreef:
Br.stof B per jr bij 25K km/jr en 1 op 9 (2.5T) = € 5.083,-- (bij 1.83 ltr)
Br.stof B per jr bij 25K km/jr en 1 op 7 (3.2) = € 6.535,-- (bij 1.83 ltr)
Br.stof D per jr bij 25K km/jr en 1 op 13 = € 2.884,-- (bij 1.50 ltr)
p/jr)
Wel hele pessimistische getallen qua verbruik (mijn T5 doet zo 1:10 en op lange afstanden 1:12) maar die 1:13 voor de diesel kan vast ook wel zuiniger dus ala, het is vast wel te vergelijken.
Ik houd een dergelijk grafiekje (zijn jaarkosten) bij voor een evt toekomstige XC90:
(ter referentie ook een S-Max erbij). Heb daarbij de gemiddelde verbruik opgaven gepakt (20k per jaar) en heb afschrijving niet meegenomen. De V8 is daar zo 1000 euro duurder vergeleken met een 2.5T of 3.2 (niet echt verwonderlijk). Het verschil van een D5 met een 2.5T/3.2 is ongeveer 400 euro inhet voordeel van de D5. Moet zeggen dat ik, indien mogelijk, de info van een handbak heb gebruikt.
Dit is natuurlijk een XC90 en misschien vallen bepaalde gebruikopgaven wat minder gunstig uit maar het zal vast wel enigzins te vergelijken zijn met een V70.
Echter, wat niet meegenomen wordt in deze berekening zijn de onderhoudskosten. Ik kan me voorstellen dat de vergelijking in sommige gevallen dan gunstiger uitpakt voor de 2.5T omdat je nogal de pineut bent als er bijv injectoren van een D5 gaan lekken. De techniek van een benzine 2.5T is veel simpeler en wat dat betreft zit je redelijk safe m.b.t. je motor. Met een D5 kunnen er hele dure reparaties op de loer liggen. Als je dan ook nog een handbak weet te nemen, elimineer je ook nog eens het risico van problemen met de geartronic (ik weet dat XC90 handbakjes niet echt coulant zijn).
Just my 2 cents.
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:49
door bart simpson
en je gaat nu weer een 2.4 van 1450kg maar dan van 2009 kopen?
Geplaatst: 17.03.2012 - 22:52
door toppertje
die 1:10 kun je met een 3.2 wel onder je schoenzool schrijven!
Geplaatst: 18.03.2012 - 00:08
door Thom
Het is op zich niet zo ingewikkeld. Maak gewoon een berekening voor jouw persoonlijke situatie. Ik denk dat als je graag Volvo wilt blijven rijden, je beter een 2.5T in een mooie uitvoering kan nemen. Die zescilinders zijn schitterend, maar zijn echt heel dorstig. Als je dat er voor over hebt: doen! Maar ik vind een ongeblazen zescilinder met zulke brandstofkosten niet interessant.
Geplaatst: 18.03.2012 - 10:13
door lemmer
Fore schreef:bart simpson schreef:maar mocht het antwoord niet passen gewoon lekker een 3.2 kopen, die dingen moeten tenslotte ook een baas vinden
no worries! Ik sta altijd open voor goede argumenten

Heb er onlangs een gereden in de usa, echt, zuipt als een tempelier. in de usa niet vaak harder als 65 miles en dan al 1:7. Is ook echt niet snel, mijn D5 is een stuk sneller en loopt 1:10.
Hij is wel supercomfortabel en loopt heel mooi.
Geplaatst: 18.03.2012 - 10:21
door bart simpson
In de US kan men met een midsize auto die > 1 op 10 doet slecht uit de voeten, het past niet in hun cultuur.
Geplaatst: 18.03.2012 - 11:20
door Fore
dank voor alle info tot nu toe. Vooral doorgaan
En ja, ik blijf volvo rijden.... Ga nu de 2 alternatieven eens naast elkaar leggen. 2.5T en de 2.4D bouwjaar 2008 / 2009
Nog tips iemand ?