Pagina 2 van 10

Geplaatst: 20.03.2012 - 16:19
door edraket
Net eens op de 2ehands sites gekeken, maar vind de prijzen van een S80 niet echt veel lager dan van een V70. En het aanbod is ook een stuk kleiner. Maar op zich wel een goede suggestie. Ik kijk ook alleen maar naar een V70. Misschien moet ik mijn blik wat verleggen.

Geplaatst: 20.03.2012 - 17:06
door BlackcurrantV70
XC60 al overwogen ?

Verbruik ligt wel 1L hoger dan de V70.

Geplaatst: 20.03.2012 - 20:52
door edraket
Vind het een mooie auto, maar is me simpelweg te duur. Is toch weer een stapje duurder in aanschaf, duurder in verbruik en mrb. Een XC60 diesel kost hiet al meer dan 10.000 euro meer dan een V70.

Geplaatst: 21.03.2012 - 09:29
door mehrzahl
Maar met 2 kleine kinderen en de auto als vakantieobject is een S80 denk ik echt te klein. De koffer van de V70 zit altijd helemaal vol. Ik ben bang dat je er met de S80 en dakkoffer nog niet bent. Hoeveel liter gaat er eigenlijk in zo'n koffer?
480 liter volgens Autoweek. Dat is dus maar iets groter dan de 424 liter van de oude S60. Ik heb ook 2 kleine kinderen, en ik merk dat ik toch steeds minder laadruimte nodig heb (campingbedje, kinderwagen) maar wel steeds meer beenruimte. Dat is volgens mij waar de S80 beter scoort dan de V70.

Verder is het interessant om te zien dat zowel de verzekeringspremie als de MRB voor de S80 lager zijn (valt nog net onder de 1550 kg klasse, de V70 erboven). Het is een afweging of je het hele jaar door extra wil betalen voor de paar keer dat je volbeladen op pad gaat. Ik zou hem de volgende keer overwegen als mijn V70 vervangen moet worden.

Geplaatst: 21.03.2012 - 17:11
door Thom
Sluit me hier volledig bij aan, een S80 is merkbaar stijver en beduidend ruimer achterin. Een fraaie (Volvo) dakbox erop en gaan.. Volgens mij is een S80 ook nog eens zuiniger, al zal dat fractioneel zijn vermoed ik.

Geplaatst: 21.03.2012 - 18:09
door The Soldier
Persoonlijk vind ik de v70 qua uitstraling een auto die meer lifestyle is. Hoewel ik de s80 een prachtige auto vind heeft hij wat mij betreft een meer klassieke uitstraling. Mijn vader van 60+ zou eerder in een S80 stappen dan in een V70, ik andersom.

Geplaatst: 21.03.2012 - 18:21
door Rogier64
Hoi Ed, ik heb mijn V70-T5 my 2001 ingeruild op een V70 2.0D my 2009. Ik denk om een beetje de zelfde reden als jij in overweging hebt, kosten. Ik rijd de auto privé en wegens verplaatsing van mijn werk gebruik ik de auto nu voor ca. 32 km/dag. De T5 is een geweldige auto, alle lof, maar het verbruik werd een zware kostenpost met de huidige tarieven. Daar ging gerust ruim 11,5 l/100 km doorheen met een relatief rustige rijstijl. Daarbij is het onderhoud niet echt goedkoop. Heb getwijfeld over een 2.0D, 2.4D en D5, waarbij de prijzen voornamelijk bepaald worden door het kilometrage. Met een D5 gereden en een 2.0D en ik was zeer aangenaam verrast door de 2.0D. Ben geen stoplichtsprinter en rijd voornamelijk in NL waar hard rijden zo wie zo uit de boze is. Ik heb hierdoor gekozen voor een 3 jaar oude 2.0D met 125k op de teller. Eind vorig jaar met deze auto naar München geweest met 3 personen. Je kunt heel goed meekomen tot ongeveer 180 km/h. Daarboven wordt het buffelen met 2 liter, maar dat is geen snelheid die ik regelmatig rijdt. Het verbruik 'op papier' zegt helemaal niets is mijn ervaring. Zojuist getankt, 794 km met 48,5 liter geeft 1 op 16,4. In de koude periode een stukje minder zuinig, dus ik verwacht dat het nog beter wordt. De auto heeft een roetfilter dat niet meewerkt aan een laag verbruik. Het nieuwe model V70 is een wereld van verschil met het voorgaande type. Waar de oude modellen altijd last hebben van piepjes en kraakjes in het voortrein is dit nieuwe model een oase van rust. Stuurt strak en direct, even wennen aan de layout van het dashboard en je wilt niet meer anders. Onderhoudskosten weet ik natuurlijk nog niet maar verwacht dat ook die wat lager zijn dan een D5 en zeker met mijn vorige T5. Al met al ben ik erg tevreden met mijn aanwinst. Mijn ervaring is dat het (gemis) van bruut vermogen heel snel went.

Geplaatst: 21.03.2012 - 18:25
door V480-S60
Een gezin met kinderen en grote vakantieplannen is beter af met een V70. Ik vind het ook een mooie wagen om te zien. (op een paar kleine details na dan 8))

Maar hoewel ik nog lang geen 60+ ben ga ik toch voor de S80. Zeker de huidige vind ik fantastisch om te zien en te rijden. Daar komt bij, wij hebben geen kinderen en hoeven dus niet zoveel mee te sjouwen. (En de troep zit toch vooral in de caravan 8) )

Geplaatst: 21.03.2012 - 18:33
door Rogier64
Nou, wat kleine details moest ik ook even aan wennen hoor, met name het zwevende dashboard wat ik al noemde. Maar dat geldt denk ik altijd wel bij een andere auto. Ik vind het nu wel geweldig mooi maar ja, dat is persoonlijk hé.Overigens vind je hier het draadje van destijds: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=45753

Geplaatst: 21.03.2012 - 18:53
door BlackcurrantV70
De nieuwe V70 kan me zelfs na enkele jaren nog steeds niet bekoren, de achterkant vind ik echt niet mooi, vandaar dat ik voor de XC60 gegaan ben.

Als ik geen XC60 zou kunnen nemen, zou ik nog eerder voor een V60 gaan denk ik, maar ja, over kleuren en smaken.....

Geplaatst: 21.03.2012 - 19:49
door Bart
Heb een tijdje in een S80 2.0 benzine gereden (toen ik de XC70 had ingeruild) en was echt aangenaam verrast door de ruimte achterin en de kofferbak. 60m2 Ikea-laminaat voor de zolder pastte er zonder veel problemen in, leuning neer en laden maar. Met een goede, grote dakkoffer kom je volgens mij tijdens vakanties niets tekort.

Geplaatst: 22.03.2012 - 17:37
door edraket
mehrzahl schreef:
Maar met 2 kleine kinderen en de auto als vakantieobject is een S80 denk ik echt te klein. De koffer van de V70 zit altijd helemaal vol. Ik ben bang dat je er met de S80 en dakkoffer nog niet bent. Hoeveel liter gaat er eigenlijk in zo'n koffer?
480 liter volgens Autoweek. Dat is dus maar iets groter dan de 424 liter van de oude S60. Ik heb ook 2 kleine kinderen, en ik merk dat ik toch steeds minder laadruimte nodig heb (campingbedje, kinderwagen) maar wel steeds meer beenruimte. Dat is volgens mij waar de S80 beter scoort dan de V70.

Verder is het interessant om te zien dat zowel de verzekeringspremie als de MRB voor de S80 lager zijn (valt nog net onder de 1550 kg klasse, de V70 erboven). Het is een afweging of je het hele jaar door extra wil betalen voor de paar keer dat je volbeladen op pad gaat. Ik zou hem de volgende keer overwegen als mijn V70 vervangen moet worden.
Ik bedoelde meer een dakkoffer. Ik vraag me af of je met een S80 met dakkoffer net zoveel ruimte hebt als een V70. Volgens mij zijn die dingen zo rond de 500 liter, en dan ben ik nog lang niet bij de laadruimte die een V70 biedt.

Geplaatst: 22.03.2012 - 17:45
door edraket
Rogier64 schreef:Hoi Ed, ik heb mijn V70-T5 my 2001 ingeruild op een V70 2.0D my 2009. Ik denk om een beetje de zelfde reden als jij in overweging hebt, kosten. Ik rijd de auto privé en wegens verplaatsing van mijn werk gebruik ik de auto nu voor ca. 32 km/dag. De T5 is een geweldige auto, alle lof, maar het verbruik werd een zware kostenpost met de huidige tarieven. Daar ging gerust ruim 11,5 l/100 km doorheen met een relatief rustige rijstijl. Daarbij is het onderhoud niet echt goedkoop. Heb getwijfeld over een 2.0D, 2.4D en D5, waarbij de prijzen voornamelijk bepaald worden door het kilometrage. Met een D5 gereden en een 2.0D en ik was zeer aangenaam verrast door de 2.0D. Ben geen stoplichtsprinter en rijd voornamelijk in NL waar hard rijden zo wie zo uit de boze is. Ik heb hierdoor gekozen voor een 3 jaar oude 2.0D met 125k op de teller. Eind vorig jaar met deze auto naar München geweest met 3 personen. Je kunt heel goed meekomen tot ongeveer 180 km/h. Daarboven wordt het buffelen met 2 liter, maar dat is geen snelheid die ik regelmatig rijdt. Het verbruik 'op papier' zegt helemaal niets is mijn ervaring. Zojuist getankt, 794 km met 48,5 liter geeft 1 op 16,4. In de koude periode een stukje minder zuinig, dus ik verwacht dat het nog beter wordt. De auto heeft een roetfilter dat niet meewerkt aan een laag verbruik. Het nieuwe model V70 is een wereld van verschil met het voorgaande type. Waar de oude modellen altijd last hebben van piepjes en kraakjes in het voortrein is dit nieuwe model een oase van rust. Stuurt strak en direct, even wennen aan de layout van het dashboard en je wilt niet meer anders. Onderhoudskosten weet ik natuurlijk nog niet maar verwacht dat ook die wat lager zijn dan een D5 en zeker met mijn vorige T5. Al met al ben ik erg tevreden met mijn aanwinst. Mijn ervaring is dat het (gemis) van bruut vermogen heel snel went.
Ik ben van een V70R naar een S60 D5 gegaan. Ik kon maar niet wennen aan de trekkracht van de diesel. Die is toch wel erg veel minder dan van de benzine turbo motor. Ik heb hem daarna laten chippen. Toen reed hij wel weer erg fijn. Nu hetzelfde gedaan, maar merk dat ik steeds minder gebruik maar van het vermogen. Soeplesse vind ik denk ik nog belangrijker Zou de leeftijd gaan tellen? :D ).

Ik ga maar eens in een 2.0d rijden denk ik.
Ben inderdaad wel benieuwd naar de levensduur van de 2.0d. De D5 kan best wel hoge km standen halen, maar denk dat een diesel met de km's er niet fijner op wordt. Mijn ervaring is in elk geval dat alles wat meer gaat trillen (motor) enzo boven de 220.000 km. De D5 is ook zeker niet vrij van mankementen, dus ik verwacht dat het met de 2.0d niet veel anders zou zijn.

Geplaatst: 22.03.2012 - 17:47
door edraket
BlackcurrantV70 schreef:De nieuwe V70 kan me zelfs na enkele jaren nog steeds niet bekoren, de achterkant vind ik echt niet mooi, vandaar dat ik voor de XC60 gegaan ben.

Als ik geen XC60 zou kunnen nemen, zou ik nog eerder voor een V60 gaan denk ik, maar ja, over kleuren en smaken.....
Dat heb ik juist bij de V70-2 gehad. Nog steeds vind ik de oer V70 mooier dan de opvolger.

Geplaatst: 22.03.2012 - 17:48
door edraket
Bart schreef:Heb een tijdje in een S80 2.0 benzine gereden (toen ik de XC70 had ingeruild) en was echt aangenaam verrast door de ruimte achterin en de kofferbak. 60m2 Ikea-laminaat voor de zolder pastte er zonder veel problemen in, leuning neer en laden maar. Met een goede, grote dakkoffer kom je volgens mij tijdens vakanties niets tekort.
Ook met 2 kleine kinder en vakantie bagage? Ik denk toch dat je in de V70 heel wat meer kunt verstouwen. Mijn ervaring is dat de auto toch best wel vol zit.

Geplaatst: 22.03.2012 - 22:02
door Rogier64
Ik heb ooit een dakkoffer gekocht met het idee dat ik die nodig had toen er twee kinderen bijkwamen, die heb ik nooit gebruikt, alles past gewoon in de V70. Voor wat betreft het vermogen, ja natuurlijk is het een verschil. Wel grappig te lezen dat jij dat ook relativeert, kan idd best de leeftijd zijn haha. Heb de auto nu een half jaar en dacht aan chiptunen als het vermogen me bleef tegenvallen. Die gedacht heb ik al snel laten varen. Een belangrijke drijfveer bij mij was gewoon de kosten. Ik wilde niet inleveren qua comfort, ruimte en veiligheid. Op het forum enkele topics gelezen over problemen met de D5 motor. Niet of nauwelijks gezien van de 2.0D motor die toch ook al weer een aantal jaren meedraait bij Volvo. De 2.0D is op papier ook weer een stuk zuiniger dan de 2.4D en D5. Qua prijs zit er tussen de drie types niet zo heel veel verschil bij een leeftijd van ca. 3 jaar. Die wordt, zoals genoemd voornamelijk bepaald door de kilometers op de klok. Diesels met relatief weinig kilometers zijn nog redelijk aan de prijs.

Geplaatst: 22.03.2012 - 22:14
door edraket
We zitten helemaal op een lijn denk ik. prijs is me inderdaad opgevallen. Het forse verschil in aanschafprijs tussen D5 en 2.0d is volledig verdampt als ze een jaar of 3 oud zijn.

Geplaatst: 22.03.2012 - 23:00
door Rogier64
Tja, je kan ook stellen dat de 2.0D wat waardevaster is dan de D5. Weet niet of dat op langere termijn ook opgaat hoor. De trent is wel dat grote motoren uit zijn en kleine geblazen motoren juist in is in dit eco tijdperk. Wellicht dat dit de verklaring kan zijn. Overigens succes met je keuze, wat het ook wordt!

Geplaatst: 22.03.2012 - 23:32
door NielsPHEV
Rogier64 schreef:Tja, je kan ook stellen dat de 2.0D wat waardevaster is dan de D5. Weet niet of dat op langere termijn ook opgaat hoor. De trent is wel dat grote motoren uit zijn en kleine geblazen motoren juist in is in dit eco tijdperk. Wellicht dat dit de verklaring kan zijn. Overigens succes met je keuze, wat het ook wordt!
Ik denk dat in het algemeen een goedkopere uitvoering waardevaster is. Er wordt altijd relatief veel afgeschreven op extra opties en duurdere uitvoeringen

Geplaatst: 22.03.2012 - 23:46
door sbv
zit je met een 2.0d niet met roetfilter wat iedere 120k vervangen dient te worden zoals bij V50/S40?