heet lopen 145

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Iroll
6th Gear member

Wat is er dan precies mis met het blok, ben je daar al achter?
B-lennium
4th Gear member

trek het distributie deksel eens los, of kijkt met een onstekingslamp eens naar het onstekings tijdstip. De problemen klinken als of het een en ander niet meer op tijd loopt.

misschien kun je zelfs aan het draaien van de rotor (onder de verdeelerkap) zien of deze nog 'vast' zit aan de krukas als je die heen en weer beweegt. de verdeler wordt aangedreven door de nokkenas, waar het beruchte fiber tandwiel op zit.

De reparatie van het distributie tandwiel is goed te doen.
Swieb
2nd Gear member

Er zit een geluid in het blok alsof hij al een hele tijd zonder olie zou staan (wat zeker niet het geval is) en een ratelend geluid wat klinkt als een stalen paal tegen spaken. waterpomp lijkt niet vast te zitten. De persoon die me dat vertelde heeft jarenlang een eiegen garagebedrijf gehad en restaureert engelse oldtimers.

Dus ik mag aannemen dat hij er wel het nodige van weet.

distributietandwiel heb ik al eens eerder gedaan bij de 142 die we toen hadden. dat is idd wel te doen.

Ik kan natuurlijk altijd kijken naar wat jullie zeggen, mits ik het losgedraaid krijg, ik zit waarschijnlijk met een gebroken hand en kan niet veel kracht zetten rechts. (maandag weet ik meer over die hand)
onderschriftloos.........
Swieb
2nd Gear member

Helaas niet kunnen sleutelen, hand is te dik en te pijnlijk vandaag. Maar heb wel een besluit genomen. Mijn volvo blijft. :)
Ik ga hem schorsen en veilig wegzetten dat ik toch erbij kan als ik weer vooruit kan. (wie weet morgen weer...) Ik ben aan het zoeken nu naar een gebakje op wielen wat wel rijdt merk soort brandstof enz. doet er niet toe als ik maar even vervoer heb voor heel weinig. En dan samen met een vriend van me en de handboeken proberen de volvo weer aan het rijden te krijgen. Ik kan het dan in een tempo doen dat bij mijn budget past, en ook in afwachting wat ze maandag met mijn hand gaan doen.(die heb ik waarschijnlijk 4 weken geleden gebroken, maar dacht dat hij gekneusd was, wordt nu alleen maar erger in plaats van minder).
HEb ook al her en der info opgevraagd naar een ander blok of ruilmotor, dus het wordt afwachten wanneer hij weer de weg op zal gaan.

Ik kan gewoon geen afstand van mijn Beest doen......
B-lennium
4th Gear member

Erg vervelend van je hand! Ik herken wel de 'niet lullen maar doorwerken' houding :) Jammer dat dat nu fout afloopt!

Gelukkig heb je besloten de auto te houden en op onderzoek naar de oorzaak te gaan. Prepareer je de auto wel zo dat je hem iets langer kan laten staan dan gedacht? vaak duren dit soort projecten veel langer (eigen ervaring!).

Goed in de tektyl, remschijven vet spuiten met wd40 blok via bougiegat voorzien van een nevel wd40 enz. Vergeet niet de motor te voorzien van nieuwe olie. in oude/gebruikte olie zit vocht en dat zorgt voor roest op de cilinderwand als de motor lang stilstaat. misschien wel de tuimelas demonteren zo dat alle kleppen dicht staan. enz.

misschien draaf ik door, maar had dit achteraf bij mijn auto moeten doen toen hij/zij een paar maanden niet kon rijden (schade herstel).

Succes met het herstel, eigen techniek eerst! :)
Swieb
2nd Gear member

thx voor het advies. Als alles mee zit met mijn hand wordt het zowat dagelijks een uurtje rommelen. Eerst eens kijken wat er precies aan de hand is.

Remschijven achter moeten vervangen worden, dat zat al in de planning om te doen voor de keuring. In de tussentijd dat ik niet verder kan met het blok, kan ik mooi de uitlaat verder in orde maken en remblokken vervangen.

Of het blok te redden is en wat er aan gebeuren moet ik heb nog geen idee. Het klinkt vreselijk als hij loopt (ijzer op ijzer). Maar om de een of andere onberklaarbare reden kan ik geen afstand doen van dit beest.
Ik krijg gelukkig fantastische hulp van een goede vriend, helaas woont hij zowat aan de andere kant van ons kikkerlandje.

Dus ik zal regelmatig nog wat navragen hier op het forum. Eerst maandag afwachten wat ze met mijn hand gaan doen en hoe dat verder gaat en ander vervoer regelen, daarna kan ik op mijn gemak aan mijn Beest gaan sleutelen.
zwientie
2nd Gear member

zeker top dat je hebt besloten om hem te houden.
die oude volvo's moeten blijven rollen en de wegen veroveren.

is zeker minder van je hand dan gaat het sleutelen niet echt gemakkelijk makkelijk
maar via het forum is er ook een hele hoop te leren, ik heb er super veel gemak van. het is vaak een kwestie van doen!!! en niet na lopen denken van kan ik dat wel. tevens waar een wil is is een weg ;)

heel veel succes met je reparatie hou je ons op de hoogte ?? vind het altijd erg interessant want van dit soort dingen kan je van elkaar leren.

mvg Rik
Swieb
2nd Gear member

Wat zou er stuk zijn on het blok, vertelt door een monteur van beroep: lagers in het blok met als gevolg een as (welke ben ik ff vergeten. Als ik hem al wil herstellen adviseerd hij in elk geval een ander onderblok te zoeken.

Ik denk dat de schade pas echt duidelijk wordt als ie open ligt.
Ik ben nog niet toegekomen aan sleutelen ivm met mijn hand, maar hoop dit weekend toch weer wat te kunnen gaan doen. Of.... ik moet dit weekend op jacht naar vervangend vervoer voorlopig.
Iroll
6th Gear member

Op marktplaats staan regelmatig goede B20 blokken te koop. Hou dat in de gaten, een ander blok erin is niet zo erg veel werk, is eigenlijk recht toe recht aan. Het enige wat je nodig hebt is een takel of lift. En die heb je sowieso nodig om je oude blok eruit te halen.
Grijze144
2nd Gear member

Echt een harde ratel zou het drijfstanglager kunnen zijn, door slechte smering slijt de zachtmetalen laag eraf en gaat de drijfstang op de krukas hameren. Ik heb er 1 gehad waarvan de zuiger tegen de kop sloeg zo ver was het geheel uitgelubberd.
Wat Iroll zegt, pak een andere B20, deze is voorlopig schroot.
Swieb
2nd Gear member

ben MP al in de gaten aan het houden, en her en der aan het rondvragen. Maar eerst ander vervoer regelen anders kan ik geeneens eenblok op gaan halen hahaha
Boele
4th Gear member

Ik heb nog een goed B18B blok staan, ik dacht dat hij slecht was, (hoog olie verbruik, maar rookte niet.) Bleek dat de keerringen het begeven hadden.

Ik ga het blok nu weer opbouwen met een nieuwe koppakkingset, incl klepveerseals en nieuwe rubberen krukaskeerringen. Voor het geheel maak ik hem ook nog mooi rood. 20000km geleden is de kop al gereviseerd, oa nieuwe uitlaatkleppen, vlakken en gaszetels.

Ik weet niet op wat voor een termijn je het blok nodig zou hebben en wat je budget is? Ik moet er nog aan beginnen en wil voordat ik iets verkoop compressie gemeten hebben.
Swieb
2nd Gear member

Als ik snel een ander transportmiddel kan vinden mag hij wel een poos stil staan. Dan ga ik gelijk verder aan de remschijven achter vervangen uitlaat lassen, raammechanismes vervangen van 3 deuren, en schuren/plamurren en... rollen zal het wel worden nu hihi
Wat mijn budget is, dat hangt van de tijd af.
Hoe korter de tijd hoe minder te spenderen nu.
admiral
5th Gear member

Boele schreef:Ik heb nog een goed B18B blok staan, ik dacht dat hij slecht was, (hoog olie verbruik, maar rookte niet.) Bleek dat de keerringen het begeven hadden.

Ik ga het blok nu weer opbouwen met een nieuwe koppakkingset, incl klepveerseals en nieuwe rubberen krukaskeerringen. Voor het geheel maak ik hem ook nog mooi rood. 20000km geleden is de kop al gereviseerd, oa nieuwe uitlaatkleppen, vlakken en gaszetels.

Ik weet niet op wat voor een termijn je het blok nodig zou hebben en wat je budget is? Ik moet er nog aan beginnen en wil voordat ik iets verkoop compressie gemeten hebben.
Kun je mij even PB-tje doen, mijn schoonvader zoekt nog een blok. Misscien valt het binnen het budget.
B-lennium
4th Gear member

Zo weet ik nog een 144 met goed lopend blok voor 800 te staan :0
Boele
4th Gear member

B-lennium schreef:Zo weet ik nog een 144 met goed lopend blok voor 800 te staan :0
Zoiets is natuurlijk ook interessant! Met een beetje mazzel kan je dan de overige onderdelen verkopen en heb je een goed motorblok!
abbabak1
4th Gear member

Hoe is het er nu mee ? Overigens zou ik een niet orginele swap naar b21/m45 overwegen....
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Swieb
2nd Gear member

Door de ellende met mijn hand ben ik een poos uit de running geweest. Als alles meevalt kan ik over een week of 3 het blok uit elkaar halen en kijken wat er precies kapot is en dan besluiten of er een ander onderblok nodig is of niet. IK heb 2 pogingen gedaan, maar zelfs een gewone bout losdraaien was onmogelijk en laten doen is helaas geen optie.
abbabak1
4th Gear member

Ik heb destijds een waterleiding op de compressor gezet met een luchtslang voor de pompschokbrekers. Behalve de horizontale radiatorkanalen kon ik daarmee door het hele blok.
Bij vervangen van de koppakking was alles brandschoon.

Met name de ondeslang radiator en cil 4 waren erg vervuild. Heeft de b20 ook een koelkraan zoals de andere red blocks bij de 4e cilinder ?

Succes met je hand !
whitehorsekart
5th Gear member

En alsjeblieft: in het vervolg niet meer doorrijden tot de motor vastloopt...daar gaat hij echt van kapot, ook een redblock! Je weet zo ook niet meer wat oorzaak en gevolg is. (Als het vermogen afneemt, is de kans groot dat hij aan het vastlopen is, als hij dan afslaat.....)

Oh, en ik heb nog geen B20 gezien met het kraantje, allen de B18. Het schroefgat zit er volgens mij wel.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”