Pagina 2 van 3
Geplaatst: 31.03.2012 - 17:24
door Iroll
Topic gaat over het inrijden van een nwe motor. De laatste twee bijdragen zijn daarom totaal off topic. Dat soort fratsen moet je echt niet met een niet ingereden blok uithalen.
Geplaatst: 31.03.2012 - 19:01
door V70/2.4D/2003
Ach, ik ben een met een gloedje nagelnieuwe Toyota Corolla 2 ltr diesel *spugen doet* op en neer gereden naar Hjorring (DK). In drie dagen tijd stond de km-teller op goed 2500 km. Dat ding heeft nadien altijd als mooiste gelopen, in vergelijking tot de andere twee die in het reguliere werk waren ingereden. Dat was in 1991.
Indien het inrijden niet vergeleken kan worden met de titel "verkrachting" is er niks aan de hand en kan een huidige moderne motor dat zeer zeker hebben.
Geplaatst: 31.03.2012 - 19:33
door Gast
Mee eens, is ook een beetje kwestie van aanvoelen en hangt ook van het soort motor af.
Als je het idee hebt dat de motor er "op z'n knieen voor moet" doe je er niet goed aan dit een hele tijd vol te houden.
Geplaatst: 17.05.2012 - 21:48
door bookkeeper
Vandaag mijn D3 heerlijk ingereden op de autobahn... 660 km waarvan ruim 500 km autobahn.... Heel even een top van 225 km/u gereden.... Verder veel verschilende snelheden gereden veelal tussen de 150 en 200 km/ u ....
Heerlijk....
Geplaatst: 02.08.2012 - 16:43
door mightyspawn
Bij moderne auto's maakt het allemaal niet meer uit. Al trap je volledig de pedaal in wanneer je de fabriek uit rijdt. Alles past tegenwoordig precies. Is volledig over engineered. Vroegah moest ieder lager zich zetten. Daarom gaan moderne motoren ook eerder kapot. Het kan niks meer hebben.
Geplaatst: 02.08.2012 - 17:24
door Iroll
De oude redblocks waren juist over-engineerd, de moderne motoren zijn under-engineerd vanwege economische redenen. Hoe minder materiaal deste lichter en goedkoper.
Geplaatst: 02.08.2012 - 18:23
door Oceanracer
Men perst anno nu met een turbo het uiterste uit een klein motortje en niemand die zich bij aanschaf nog afvraagt hoe lang dat goed gaat...
Geplaatst: 02.08.2012 - 18:36
door Johan s60
Kan best lang goed gaan, moderne motoren worden ook met moderne ontwerp progrmma's gemaakt, dus daarom werd vroeger het zekere voor het onzekere genomen.
Tegenwoordig is het "onzekere" een stuk zekerder geworden.
Men moet wel optimaliseren (is trouwens een betere omschrijving dan under-engineerd) wil men aan de emissie eisen voldoen en toch genoeg prestaties leveren.
Ik kan mij herinneren dat GM ook een poosje V8's met slechte nokkenas produceerde, dus groot lomp en degelijk gaan ook niet altijd samen.
Geplaatst: 02.08.2012 - 18:57
door BlackcurrantV70
Ik ben ook huiverig om een nieuwe auto de sporen te geven, maar ik ken iemand die jaren de afgewerkte autos moest testen bij Opel Antwerpen en die vertelde me "elke auto die de fabriek verlaat heeft al in de rode zone van de toerenteller gereden"
Geplaatst: 02.08.2012 - 19:54
door Iroll
Tegenwoordig is het "onzekere" een stuk zekerder geworden.
Hooguit iets zekerder, er gaat nog steeds genoeg fout met blokken of onderdelen ervan die in theorie prima zouden moeten functioneren maar waar de praktijk toch anders uit wijst. De praktijk blijkt toch elke keer weerbastiger.
"Optimaliseren" weer zo'n prachtig manager eufemisme oftewel maskerend taalgebruik. Gelul in de ruimte noem ik dat. Maar al te vaak betekend dat ook iets of iemand een poot uitdraaien. Alleen dat laatste klink zo hard, vandaar dan maar "optimaliseren".
Geplaatst: 02.08.2012 - 20:33
door Oceanracer
Ik vrees dat al dat belastingvoordeel van nu op termijn een hoop geld gaat kosten. Een 1.6 blokje wat getergd door een turbo dagelijks bijna 2 ton op gang moet brengen, gaat echt geen 20 jaar meer mee.
Geplaatst: 02.08.2012 - 21:23
door Johan s60
Iroll schreef:Tegenwoordig is het "onzekere" een stuk zekerder geworden.
Hooguit iets zekerder, er gaat nog steeds genoeg fout met blokken of onderdelen ervan die in theorie prima zouden moeten functioneren maar waar de praktijk toch anders uit wijst. De praktijk blijkt toch elke keer weerbastiger.
"Optimaliseren" weer zo'n prachtig manager eufemisme oftewel maskerend taalgebruik. Gelul in de ruimte noem ik dat. Maar al te vaak betekend dat ook iets of iemand een poot uitdraaien. Alleen dat laatste klink zo hard, vandaar dan maar "optimaliseren".
Als jij het zo wilt zien, ik zie "optimaliseren" niet iets als negatiefs maar meer als economische noodzaak, ivm grondstof en milieu problematiek, en ik ben echt geen manager
De tijd zal het leren, er werd wel vaker tegen iets nieuws sceptisch aangekeken en soms ook wel terecht maar bleek ook vaak ongegrond, volvo heeft toch een naam hoog te houden of was die al..... :oops:
Geplaatst: 03.08.2012 - 11:17
door Laguna-S60
Geplaatst: 03.08.2012 - 11:56
door PGV90
En terug naar het oorspronkelijke onderwerp;
naar mijn gevoel is de auto na de eerste 20.000 km en paar keer goed hard op autobahn beter gaan rijden (T4).
Beter: soepeler, krachtiger en zuiniger.
Geplaatst: 03.08.2012 - 12:11
door mad
Iroll schreef:Het gaat om de toeren. Rij niet langdurig hoog in dezelfde toeren. Af en toe boven de 4000 kan, maar niet langdurig. Beetje met het gas spelen zodat de toeren varieren. Wordt het blok lekker soepel van en kunnen de nokkenassen op de juiste manier inslijten. Rij de 1e 5dkm op die manier, daarna kan je de toeren verder gaan opbouwen.
Absoluut waar! Zo ga je op met een nieuwe motor. De opmerking elders: "PLANKEN" is wérkelijk flawekul en daarmee jaag je de boel op termijn aan gort... :x
Geplaatst: 03.08.2012 - 12:44
door M@rcel
mad schreef:Iroll schreef:Het gaat om de toeren. Rij niet langdurig hoog in dezelfde toeren. Af en toe boven de 4000 kan, maar niet langdurig. Beetje met het gas spelen zodat de toeren varieren. Wordt het blok lekker soepel van en kunnen de nokkenassen op de juiste manier inslijten. Rij de 1e 5dkm op die manier, daarna kan je de toeren verder gaan opbouwen.
Absoluut waar! Zo ga je op met een nieuwe motor. De opmerking elders: "PLANKEN" is wérkelijk flawekul en daarmee jaag je de boel op termijn aan gort... :x
Om er een leuke discussie van te maken:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm :mrgreen:
Biertje bij? :drinking:
Geplaatst: 03.08.2012 - 13:20
door mad
Ja, er wordt veel gelogen op het Internet, vooral door degenen die daar baat bij hebben...
Doe mij maar een Duvel.... :wickedfart:
Geplaatst: 03.08.2012 - 13:23
door M@rcel
mad schreef:Ja, er wordt veel gelogen op het Internet, vooral door degenen die daar baat bij hebben...
Dus je hebt het gelezen en kunt onderbouwen wat je hier schrijft?
Doe mij maar een Duvel.... :wickedfart:

Geplaatst: 03.08.2012 - 13:31
door mad
M@rcel schreef:mad schreef:Ja, er wordt veel gelogen op het Internet, vooral door degenen die daar baat bij hebben...
Dus je hebt het gelezen en kunt onderbouwen wat je hier schrijft?
Doe mij maar een Duvel.... :wickedfart:

Onderbouwen?.... Dit is járenlange ervaring uit de tijd dat Internet nog niet bestond.... en natuurlijk is het materiaal verbeterd, maar staal is staal en aluminium blijft aluminium... ach, ik ben er niet op tegen. Wanneer iemand wil plánken met een nieuwe motor: vooral doen! Maar dan ook niet zeuren als het handeltje los moet na een ton....
Geplaatst: 03.08.2012 - 13:35
door M@rcel
Jarenlange ervaring is toch een behoorlijke onderbouwing?
Zit hij er echt naast of valt er meer over te zeggen?