Pagina 2 van 3
Geplaatst: 21.03.2012 - 14:15
door MarioC70
Een auto ,daar moet geluid uitkomen,m,n buurman heeft een Prius met een defect accupakket,tel uit je winst.bijna 5000 euro armer.
Geplaatst: 21.03.2012 - 14:34
door BlackSapphire
Walter schreef:BlackSapphire schreef:Kernfusie, dat wordt het zeg ik je.
Oud nieuws:
Overigens is er van Volvo uit nog geen officieel bericht dat de Belgische tekst bevestigd.

Natuurlijk, de Volvolorean!
Geplaatst: 21.03.2012 - 15:38
door Iroll
Waterstof kunnen ze nu alleen nog uit aardgas winnen, wat enorm veel energie kost en dus vervuiling oplevert. Opslag in een auto is ook nog steeds een groot probleem door isolatie/druk verlies. Een volle tank vloeibare H2 is na een week leeg door verdamping, dat zonder een meter gereden te hebben. Ik zie het niet gebeuren op grote schaal.
Geplaatst: 21.03.2012 - 16:17
door sbv
Ik zit binnen de Renault organisatie en daar gelooft men nog redelijk heilig in elektrische auto's.
Men heeft daar de accu's echter op basis van huur per maand. Je koopt de auto en huurt de accu's
Zelf geloof ik niet zo in het ZE concept ZE(Zero Emissie), ik noem het zelf Zonder Emotie
Geplaatst: 21.03.2012 - 17:48
door euerw
Volgens mij zij er genoeg mogelijkheden en alternatieven die ergens diep weg zijn gestopt door de brandstof maatschappijen, want echt druk maken doen ze niet
Geplaatst: 21.03.2012 - 18:42
door BlackcurrantV70
MarioC70 schreef:Een auto ,daar moet geluid uitkomen,m,n buurman heeft een Prius met een defect accupakket,tel uit je winst.bijna 5000 euro armer.
Volgens het Toyota reklame clipje gaat de Prius batterij toch een "autoleven lang mee"...alleen vertellen ze er niet bij hoelang de auto meegaat...
Geplaatst: 21.03.2012 - 19:21
door volvo
Als je als autofabrikant niet investeert en ontwikkelt in de electrische auto zal dat in de toekomst je ondergang betekenen. Opel b.v. heeft dat wél begrepen. De aardolie wordt steeds schaarser én duurder met de opkomst van de BRIC-landen. Maar ieder zijn keus, wie zijn wij??
Geplaatst: 21.03.2012 - 19:29
door Walter
Heb ik niet ergens gelezen dat deze C30's een beperkte oplage hadden en dat dus vanaf het begin duidelijk was dat het slechts een testcase was? We hebben het over de C30, nergens staat dat er geen andere electrische komen. Hoe lang gaat de c30 nog mee, moet je daar alle investeringen in stoppen?
Geplaatst: 21.03.2012 - 20:15
door ovlov058
sbv schreef:Ik zit binnen de Renault organisatie en daar gelooft men nog redelijk heilig in elektrische auto's.
Men heeft daar de accu's echter op basis van huur per maand. Je koopt de auto en huurt de accu's
En wat kost deze huur na 10 jaar, jawel 5000 euro, zoveel als een nieuwe batterij.
En hoe zit het met de capaciteit na 5 jaar, krijg je een nieuwe bij 70%.
Geplaatst: 21.03.2012 - 20:29
door Ben
Het ligt iets genuanceerder.
Volvo stopt volgens plan met de productie van de C30 Electric. Er zouden 250 exemplaren worden gebouwd, dat aantal wordt dit jaar gehaald. De opgedane kennis gebruikt de Zweedse fabrikant in toekomstige modellen met (deels) elektrische aandrijving.
Leider in elektrisch autorijden
“Want Volvo wil leider worden op het gebied van elektrisch autorijden,” aldus Annelie Gustavsson, de product manager van het C30 Electric progamma. Circa 120 medewerkers hebben zich hiermee de afgelopen jaren bezig gehouden. In de loop van dit jaar komt Volvo met een in serie geproduceerde plug-in hybride. Hoewel het type nog niet bekend is gemaakt, gaat het vermoedelijk om de V60. Afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt worden in de toekomst andere varianten toegevoerd met deels elektrische aandrijving, zoals een mild- en een full hybrid. Op termijn staan ook een elektrische auto met range extender en een versie met alleen elektrische aandrijving op de rol.
Schat aan ervaringen
De C30 Electric heeft Volvo een schat aan ervaringen opgeleverd. De reeds gebouwde auto’s zijn her en der ingezet, onder meer bij het Nederlandse Stedin. Praktijkproeven lopen ook in andere Europese landen als Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en België maar ook in China. Dit land zet stevig in op elektrische auto’s, als antwoord op het groeiende milieuprobleem. Zo wordt in miljoenenstad Shanghai een gedeelte verboden voor andere dan elektrisch aangedreven voertuigen.
Verwarming is de uitdaging
Voor de aandrijving van de Volvo C30 zorgt een elektromotor die een vermogen van 82 kW (111 pk) en een koppel van 220 Nm levert. De auto is voorzien van een 280 kilo zwaar batterijpakket van 24 KWh, waarvan 22,7 KWh beschikbaar is voor de aandrijving. Door het praktijkgebruik heeft Volvo interessante lessen geleerd op het gebied van veiligheid. Ook is uitgebreid geëxperimenteerd in het ijskoude Poolgebied om de verwarmingssystemen te optimaliseren. Want dat is natuurlijk een uitdaging: verwarming en koeling van het compartiment vergt energie en doet dus een aanslag op de beschikbare stroomvoorraad.
Slim klimaatsysteem
Volvo combineert in de C30 electric diverse klimaatsystemen. Voor een comfortabel klimaat in de auto zorgt een op bio-ethanol draaiend systeem. De climate control kan ook worden gevoed met energie uit de accu’s, bijvoorbeeld bij korte afstanden. Die keuze vergroot in elk geval de range van de auto, die in ideale omstandigheden uitkomt op ongeveer 150 kilometer. Het systeem zorgt er ook voor dat de batterijen verwarmd of gekoeld worden, afhankelijk van de weersomstandigheden. Kou is op zichzelf funest voor de capaciteit van de accu’s. Maar zelfs onder extreme winterse omstandigheden ver boven de poolcirkel zorgt die batterijverwarming ervoor dat de C30 Electric een afstand tot circa 90 kilometer comfortabel kan afleggen.
Geplaatst: 22.03.2012 - 00:14
door casper
sbv schreef:Ik zit binnen de Renault organisatie en daar gelooft men nog redelijk heilig in elektrische auto's.
Men heeft daar de accu's echter op basis van huur per maand. Je koopt de auto en huurt de accu's
Zelf geloof ik niet zo in het ZE concept ZE(Zero Emissie), ik noem het zelf Zonder Emotie
Je huurt de accu's inderdaad, en als er iets is wat de autorijder niet wil is maandelijks batterijen gaan huren voor een toch wel hoog bedrag.
Geplaatst: 22.03.2012 - 09:48
door v0lv0freak
Elektrisch rijden is de grootste leugen die er is! Want hoe wordt de elektriciteit uit het stopcontact opgewekt.....??? Juist, niet 'groen', of in elk geval maar voor een klein deel. Daarnaast zijn de accupakketten slecht voor het milieu. Volgens mij kun je dus nog steeds de fossiele brandstoffen het beste rechtstreeks in je tank schudden ipv verbranden bij de elektriciteitscentrale en dan via het stopcontact in je auto stoppen.. Het is gewoon een verplaatsing van de emissie van de uitlaat van de auto naar de schoorsteen van de centrale

Geplaatst: 22.03.2012 - 09:58
door M@rcel
Electrisch rijden maakt je onafhankelijk van de energiebron en is dus verre van een leugen.
Het maakt het mogelijk om geleidelijk van fossiele brandstoffen over te schakelen naar een mix van alternatieven.
Je auto loopt nu alleen op energie uit aardolie of aardgas (en een beetje bio-brandstof). Als je elektrisch rijdt, kun je rijden op olie, gas, alle bio-brandstoffen), kernenergie, windenergie, zonneenergie, getijdenenergie, witte steenkool (stuwmeren), etc.
En dat allemaal zonder je auto ook maar op één enkel onderdeel aan te hoeven passen.
Daar zit de winst.
En inderdaad, het is nog niet zover.
Geplaatst: 22.03.2012 - 10:02
door Walter
daar komt bij dat je moet berekenen hoeveel energie het kost om genoeg energie op te wekken om te kunnen rijden. Stel dat je, voor een goed vergelijk, een uur wil rijden op benzine. Hoeveel benzine kost je dat? En hoeveel uitstoot? Hoeveel uitstoot is er uit centrales nodig om voldoende energie op te wekken om dat uur te rijden? Neem dan alle groene stroom ed ook mee. Dat is een goed vergelijk v0lv0freak.
Geplaatst: 22.03.2012 - 12:37
door Iroll
Volvo blijkt toch door te gaan met de electro C30 volgens dit artikel in de Telegraaf van vandaag:
Volvo's elektro-C30 krijgt wel vervolg AMSTERDAM - Terwijl het ene project wordt afgerond, is Volvo het volgende project alweer aan het opstarten. De Zweden gaan verder met een tweede generatie van de elektrische C30.
De autobouwer gaat hiervoor wederom samenwerken met het Duitse elektronicaconcern Siemens. Deze keer gaat om een vloot van honderd auto's die allemaal voor de Duitse markt zijn bedoeld. De ervaringen die met deze auto's worden opgedaan zullen door Volvo worden gebruikt bij beslissingen over toekomstplannen met elektrische modellen.
Van de eerste generatie elektrische C30's zijn ondertussen al 200 voertuigen gebouwd. Voor de zomer moeten er nog vijftig volgen, waarna het project wordt afgesloten.
Geplaatst: 22.03.2012 - 12:50
door ovlov058
Meer nadelen dan voordelen.
Waar ga je laden zonder oprit of garage.
dagje zee vergeet het, worden er minstens twee, als je er al geraakt.
Met snellader, batterijleven gehalveerd.
Recyclage batterij heel duur,heel vervuilend, om maar niet te spreken over de fabricage.
Er is een hele nieuwe vervuilende industrie nodig om deze (milieuvriendelijke) auto's te maken
Maar ja, de batterijen worden gerecycleerd in derdewereldlanden, en dat is niet op deze aarde.
Geplaatst: 22.03.2012 - 12:56
door V480-S60
Ook het bovenstaande is weer een generalisatie die niet volledig juist is. En vooral door tegenstanders van de electro-auto zonder enige vorm van doorlezen gespuid worden.
Dit verhaal gaat inderdaad op voor de verleden tijd. Er zijn echter "nieuwe" ontwikkelingen. Maar ja daar blijven de meeste tegenstanders blind voor.
Let wel, ik ben ook geen voorstander van electro-auto's maar voor bepaalde doeleinden zijn ze reuze geschikt en inderdaad een oplossing voor een beter milieu.
Geplaatst: 22.03.2012 - 21:01
door Msuidgeest
Beter voor het milieu is nogal de vraag. Aan de reacties te lezen denken de schrijvers daar zeer divers over.
Een voordeel van elektrisch rijden is dat de energie wordt opgewekt op een plaats waar anderen er weinig hinder van hebben, bijvoorbeeld in dun bewoonde gebieden. En dan kun je in een dicht bewoond gebied gewoon elektrisch rijden terwijl je daar dan geen uitstoot hebt.
Geplaatst: 22.03.2012 - 22:23
door ovlov058
V480-S60 schreef:Ook het bovenstaande is weer een generalisatie die niet volledig juist is. En vooral door tegenstanders van de electro-auto zonder enige vorm van doorlezen gespuid worden.
Dit verhaal gaat inderdaad op voor de verleden tijd. Er zijn echter "nieuwe" ontwikkelingen. Maar ja daar blijven de meeste tegenstanders blind voor.
Let wel, ik ben ook geen voorstander van electro-auto's maar voor bepaalde doeleinden zijn ze reuze geschikt en inderdaad een oplossing voor een beter milieu.
Deze verleden tijd is nu, die nieuwe ontwikkelingen zijn er nog niet, en of ze er ooit komen, wie weet dat: jij?
De kunstof of plastiek, waaruit het omhulsel gemaakt is en de rest van de auto, heeft als grondstof: aardolie :roll:
De lithium,neodymium, yttrium en lanthanum voor de batterijen zijn ook eindige grondstoffen, en daarna.........paard en kar
Openbaar vervoer is de toekomst.
Dus voor bepaalde doeleinden zijn ze goed(stad en binnen een bedrijf) maar of het goed is voor het milieu? Een heel klein beetje(soms en plaatselijk)
Geplaatst: 22.03.2012 - 22:41
door M@rcel